Pelastettujen
aikuisten ja vastarinnan tukikohta on valtavan korkea kammio, joka on
ilmiselvästi mallinnettu Tokion laitakaupungin G-Cans Projectin eli
virallisemmin Metropolitan Area Outer Underground Discharge Channelin (Shutoken
Gaikaku Housui Ro) mukaan – joskin pienemmässä mittakaavassa.
Siinä missä
MAOUDC on maailman suurin tulvavesilaitos, jonka viidellä 65 metrin syvyisellä
siilolla, yli kuuden kilometrin mittaisella yhdystunnelilla, 200 tonnia vettä
sekunnissa pumppaavalla 78 pumpulla ja 59 pylvään varassa loikoilevalla
vesisäiliöllä (strategiset metrimitat 25/177/78) suojelisi Tokiota vaikkapa
raamatulliselta vedenpaisumukselta tai kommunismilta, on Towa Cityn
piilotukikohta esikuvansa miniatyyriversio, sillä pylväistä ja
tunnelmavalaistuksesta ei voi erehtyä. Temppelimäinen MAOUDC on suosittu
turistikohde ja tekninen taidonnäyte, jonka hulppeaa äärettömyyttä nähtiin
esimerkiksi Sormuksen ritarien siinä
osuudessa, jossa hiisiä sikisi pylväistä, tai Mirror’s Edgen kirurgisen kliinisten futuviemärien osana.
Tässä on Another Episoden viemärien läpipeluuopas.
Hieno on ohjussiilo.
Drums in the deep.
Ja
Towa Cityn uumenissa, jossa Shirokuma kertoo tilan olleen vesisäiliövarasto,
vaikka nyttemmin se pitää sisällään Shirokuman tänne kärräämiä kontteja ja
vaunuja. Ja rikkinäisiä aikuisia. Siellä ne miehekkään siniset tai naisellisen
punaiset siluetit pönöttävät joko itsekseen tai pienissä alakuloisissa
ryhmissään vähän kaikkialla, osa pelialueen ulkopuolella kammion laidoilla. Sinne
asti en pääse, kun tikapuiden juurella norkoilee sakkia, mutta karttakuvassa
näkyy lisää parakkeja, joissa nämä kodittomat tilapäisasuvat. On rakennelmia
ripoteltu muutamia varsinaiselle pelialueellekin, mutta sisälle en pääse. Tyydyn
siis kartoittamaan avaraa kammiota ja juttelemaan karhun kehotuksesta
paikallisille. Lopullinen määränpää piilee paikan perällä ja sinne voisi juosta
suoraan välittämättä vaihtoehtoisista keskusteluista, mutta enhän minä nyt toki
sellaista harrasta.
Millä lihaksilla?!
Korvista huomaa.
Koska
kyseessä on näennäisen turvallinen siviilikeskittymä, Komaru ei heiluttele
megafonipyssyään ympäriinsä säntäillessään paikasta toiseen. Siitä tulisi pian
sanomista, jos räiskisin aikuisia vain Monokumiin tepsivillä pulssisykäyksillä.
Hulluksihan minua luultaisiin. Tai jos voisin silpoa Genocide Jackilla kaikki
kilon paloiksi. Siitä tulisi porttikielto. Aserajoituksen vuoksi voin siis
melko huoletta otaksua, ettei kammion seiniin tai pylväisiin ole upotettu
violetilla säteellä paljastuvia salaisuuksia. Koko viemärireissun ajan
ihmettelin, missä kolmas piilolapsi mahtaa luurata, sillä ovathan ne ainakin
oivia luvun progressioindikaattoreita, kun viidennen kimalluspennun kerättyään
loppu lienee lähellä. Ellen ole missannut jotain oleellista, toinen luku
jatkunee yhä jonkin aikaa! Ja blogi.
Jaloista päätellen taivaanrannassa kohoaa valtava mekaaninen norsu.
Mini-MAOUDC:n
koluaminen alkoi pidemmän päälle karmia, kun tajusin osan aikuisista pysyvän
pysähtyneisyyden ajassa. Värikoodatut, toisinaan sideharsokuuppaiset mutta
poikkeuksetta lyhytlettiset ukkelit ja poninhäntäiset akkelit vain seisoskelivat
ringissä toljottaen lasittuneilla epäsilmillään toisiaan. Kyllä jollekulle aina
välillä oli animoitu pienimuotoista liikehdintää pään nyökäytyksestä käsien
heiluntaan, mutta valtaosa porukasta kökötti aneemisina suolapatsaina. Eräät
kyhjöttivät lattialla masentuneina myttyinä. En tiedä menisikö pikku
käsikonsoli aivan juntturaan jokaisen NPC:n animoinnista vai onko kyse vain
Spike Chunsoftin laiskuudesta, mutta olisi siluetit voitu panna edes
hengittämään. Tai kyllä jotkut heistä hengittävät yhtä hienovaraisesti kuin
Toko vapisee, mutta eivät kaikki. Se tässä hämmentääkin. Komaru käveli
syystäkin lievästi ahdistuneena pihkaan satunnaisjähmettyneen kansan keskellä.
Juokse jo karkuun, tyttö hyvä, ennen kuin nuo ryystävät sielusi.
Keskustelupiirit ovat yhtä tiellä kuin yliopiston käytävillä.
Nurkkiin
ei ole kätketty mitään jännää, mutta tilan keskelle on pysäköity rekka, jonka
kyljen monitorista näkyy lumisadetta. Epäilemättä tiedotuksia tai
saippuasarjauusintoja varten. Poimin rekan viereltä keräiltävän tekstin ja
yhytän pylvään lähistöltä aikuisen nimeltä A, jolle voi jutella. Ei ole
tietenkään se sama A kuin siellä jossain ykkösluvussa, kirjainjaottelut ovat
tilannekohtaisia. Mies toivoo kitkerästi, ettemme olisi pahojen pentujen
leirissä, ja kertoo Shirokuman tuoneen heidät kaikki tänne turvaan. Juuri muuta
sanottavaa hänellä ei ole, ja hän lähtee pois Tokon auottua päätään. Tokon
mielessä on vain yksi mies, jonka alkukirjaimet ovat bee ja tee.
Olemme moniväristen puolella.
Asenne.
Kiitoksia tosi syvällisestä juttutuokiosta!
HUOMIO! Fantasiaa ei näytetä.
Aikuinen
B norkoilee luoteispylvään juurella. Nainen on haavoittunut ja olisi kuollut,
jos Shirokuma ei olisi pelastanut häntä. He kaikki olisivat, ja B on siitä
kiitollinen. Toko vain tuhahtaa, josta nainen vimmastuu, koska tuo karhu ei ole
mikä tahansa Monokuma. Toko aukoisi mielellään päätään lisää, sillä tämähän on
vapaa maailma.
Kiitos että tapoit kaikki ystäväni.
Monokumien mustavalkoharmonia menee pilalle.
Kammion
perällä on muita parakkeja suurempi rakennus, jonka uumeniin pitää lopulta
edetä, mutta tallennusankan ja Shirokuman lisäksi sen lähistöltä löytyy
aikuinen C, joka ottaa tulokkaat ihan positiivisesti vastaan. …Kunnes Toko
aukoo päätään piilopaikan ankeudesta ja aikuisten pelkuruudesta, sillä tälläkin
äijällä selkeästi on patoutunutta vihaa kauhukakaroita kohtaan, joten miksi
kukaan heistä ei tee mitään? Mies loukkaantuu ja marssii tiehensä, koska that’s
what she said. Kaiken kukkuraksi Toko melkein aivastaa, sillä loukkoa ei ole
siivottu vuosiin. Sinisten kloonimiesten joukkomurhalta vältytään.
Toko ei ole huomannut, että aikuinen C seisoo.
Hyvin tehty, Tokoseni.
I think resistance is a pretty cool guy. Eh is poewrelss and can't afraid anything.
Ei älä tee sitä.
G-Cans
Projectin pienoisversiossa seisoo vielä yksi aikuinen, joka erottuu
detaljirikkaudellaan kaikista muista yksisävyisistä fillerikammotuksista. Menin
tutkimaan asiaa lähemmin.
Tätä neitosta ei läheisyys näytä haittaavan.
Nainen
ottaa Komarun varovaisen tervehdyksen laiskasti vastaan ja kuulee kyllä Tokon aukovan
päätään, mutta uusi tuttavuus ei vähästä hätkähdä. Hän neuvoo meitä olemaan
kuuntelematta muiden puheita ja sattuu olemaan täällä olosuhteiden pakosta.
Niinhän me kaikki.
Äärimmäinen kuulo.
Täällä on tupakointi kielletty, ehkä siksi.
Lahdesta ei niin vain lähdetä.
Tosin
meillä kaikilla ei ole pommiranneketta, jonka Komaru tunnistaa heti. Demonijahdin
uhri näkee nyt ensimmäistä kertaa rannekkeen jonkun muunkin ranteessa, mutta
arvelee kohteita pyörivän kaupungissa lisääkin. Nainen pelastaisi heidät tänne
mielellään tai ainakin pelastuttaisi (pelastatattaisi?!) muiden vapaaehtoisten
avulla. Hänellä on käskytykseen viehkeät keinonsa. Shirokuma voi tallustella
täältä vapaasti vaara-alueille, mutta ihmismuotoisten pelastuspartioiden täytyy
vaihtaa maisemaa salassa. Samoilta keikoilta ??? saa spaddunsa. Joku taho siis
ylläpitää täällä kovaa jöötä, sillä mikä vastarintaliike se sellainen olisi,
jossa ei sääntöjä olisi? Äkkiäkös joku aikuinen täältä livahtaisi kuiskimaan
pennuille viemäripiilon tarkat koordinaatit.
Homssuisilla keikkailijahipstereillä.
Räikeät siluetit kyllä huomattaisiin.
Enemmän kuin Tokoa.
Näemmä.
Homman
nimi on siis se, että tämä rouva tässä etsiskelee ratkaisevia tietoja, joiden
perusteella demonijahdin uhrit pelastettaisiin kulissien takana, mutta ennen
kuin paneudun yksityiskohtiin, on syytä esitellä nainen, sillä nainen esittelee
viimeinkin itsensä. Danganronpan
maailma on pieni, sillä hän on Hiroko
Hagakure (Jessica Straus)… ja kaikkien sukukypsien naisten tapaan Hiroko pamauttaa heti
kättelyssä siviilisäätynsä, jottei tule spekuloitua. On tavallaan sääli, että
Komaru on teinityttö, sillä kyllä minä Hirokoa muussa tapauksessa riiaisin reh
reh.
13?
Hiroko ei piittaa eunukeista.
Ai
kuka on Hirokon exä? Hiroko? …Odotin koko päivityksen ajan tämän puujalan
käyttöä. …Riittävän lähelle veikkaus silti osuu, sillä vaikka seikkaa ei täysin
vahvisteta, Hiroko on mitä ilmeisimmin Yasuhiro Hagakuren, tuon Trigger Happy Havocista tutun
klairvoyantin häröpallon ja murhaleikkiselviytyjän, äiti. Kyllähän heissä
kieltämättä on samaa näköä ja sukunimessä varsinkin. Tokon sukulaisuusmutinat
kuultuaan Hiroko oppii Tokonkin nimen ja kutsuu tyttöjä tästedes äidillisesti
ja tuollaiselle olemukselle epätyypillisesti Kokoksi ja Fufuksi. Poikaansa
kutsuu kaiketi Yayaksi/Susuksi/Hihiksi/Roroksi.
Hiroko ei käytä neiti Fukawan etunimeä, koska jossain lähtisi soimaan Africa.
For serious!
Hirokon
esittely oli siis siinä, mutta on hänestä konkreettista hyötyäkin, sillä nyt ne
taipaleen varrelta poimitut tappolistat pääsevät hyötykäyttöön, kun Komaru voi
ojennella demonijahdin uhrien häiritseviä infopaketteja hänelle yksitellen ja
hän lähettää jotakin sakkia pelastusretkelle lapun ilmoittamaan suuntaan. Tai
ilmiselvään ansaan, miten sen nyt ottaa. Keräilystä palkitaan konkreettisesti
trophyilla – oletuksena kerää yksi: DING. Kerää kaikki: DING – ja lorellisesti
keskusteluilla uhreista. Ei mikään ihmekään, ettei tien päällä näistä
murhaleikkihenkilöiden sukulaisista puhuttu, kun vasta täällä he pääsevät
parrasvaloihin. Sopii myös olettaa, että tänne vastarinnan tukikohtaan pääsee
myöhemmin tarinassa takaisinkin, jos mukaan tarttuu lisää tappolistoja, sillä
pitäähän nämä johonkin palauttaa.
Missä koulussa läksyksi annetaan tappolistoja?
Toko ei pidä itseään mainostavista konditorioista.
En
jätä hallussani olevia tappolistoja kuleksimaan, vaan annan ne hyvään käyttöön
oikeaan osoitteeseen. Hiroko yllättyy Takaaki Ishimarusta, sillä vaikka hän ei
tunne miestä henkilökohtaisesti, hän on kyllä kuullut tämän karille
ajautuneesta poliisiurasta ja erityisesti Takaakin kyvykkäästä isästä, joka oli
ennen skandaalia Japanin pääministeri. Toko muistelee murhaleikissä henkensä
heittänyttä Kiyotakaa, joka näköjään tuli isäänsä ja isoisäänsä. Hiroko aikoo
lähettää väkeä Towa Science Memorialiin pelastushommiin ja aikoo rivien välistä
päätellen selkeästi iskeä Takaakin. Mikäs siinä sitten.
Toko on se kätevä viittausautomaatti, jonka avulla voin huokailla Trigger Happy Havoc -nostalgialla.
5-0 oh no.
Ishimarujen ylpeän sukulinjan täytyy jatkua.
Tokon
muisti pätkii pahasti moottoripyöräjengiläisen kohdalla Komarun ihmetellessä
Crazy Diamondia. Ei siitä murhaleikistä nyt noin pitkä aika ollut! Hiroko
tunnistaa kyllä Japanin suurimman kaksipyöräisjengin (ja Josuke Higashikatan Standin), pitää Takemichi
Yukimarua eli Rurua (no mutta tietenkin) oikein söpönä ja olisi vuosikymmenen nuorempana hypännyt
motskarinsa selkään pelastaakseen ja iskeäkseen poitsun. Komaru voi vain
haaveilla, millainen sisupussi tämä täti oli nuorempana, mutta Hiroko tähdentää
olleensa lavealla tiellä, särkenyt ikkunoita ja muuta pientä. Epäilemättä
naisen menneisyydestä saisi oman spinoffinsa, mutta nyt hän tyytyy vain
lähettämään sakkia itsemurhapelastustehtävälle.
You don't say.
Pälli tötterökampaus puuttuu.
Mummojopolla auringonlaskuun.
Komaru on löytänyt idolinsa.
Hiroko
arvostaa myös oman sukupuolensa edustajia, kun pesismanageritytön ulkonäkö saa
vuolaita kehuja. Komarukin pitää mangasankaritarmaisesta Kanon Nakajimasta,
mutta Toko nurisee kaiken johtuvan vain feikeistä meikeistä, vaikka tappolistan
mukaan Kanon nimenomaan ei pahemmin meikkaile. Se ei silti estä Tokoa
kitisemään meikkaajista ja omasta rumuudestaan, josta sietäisi olla ylpeä.
Hiroko tietää, että on naiseudessa muutakin ja Komaru tietää
hottistyttövalmentajan johdattavan poikajoukon voitosta toiseen. Toko ei olisi
asiasta niinkään varma, vaikka muisteleekin erästä Leonia, jolla oli
vastakkainen sukupuoli mielessä sen kaksi minuuttia, mitä tämä oli hengissä.
Ihan kuten se sankaritar, jonka sisällä kytee rakkauspommi.
Periaatteista pidetään kiinni.
Kuten pinppi öhöhöeikunsiis.
Kunpa tietäisitkin.
Yuta
Asahinan kuvan nähdessään Hiroko laukoo yleispäteviä totuuksia
lukioteinipoikien elintavoista ja Komaru ehtii päivitellä, toljottaako rakas
velikin pornoa mässyttäessään kanaa. Äitihahmo suostuu auttamaan, vaikka Yutan
tapauksessa se lienee jokseenkin myöhäistä. Hiroko huomaa Komarun vaienneen ja
kuulee lopulta uimarin kohtalosta. Tavallisesti rauhallinen nainen vimmastuu
menneisyyden näyttäessä aggressiivista päätään, jossa pahiksilta kostokatkotaan
sormia kuin yakuzan leivissä konsanaan. Toko säpsähtää murahdukselle
sarkasminsa epäonnistuttua ja vasta Komaru saa naisen rauhoittumaan murehdinnallaan
ajatellessaan Yutan kuoleman olleen heidän syytään. Hiroko lohduttaa Komarua
paremmin kuin Toko osaisi. Katkera päänaukoja jää miettimään, onko Hiro tullut
yhtään äitiinsä.
Upposi.
Tuo typo on atneeksiantamatonta.
Just desserts for desert deserters.
Tyttöpolo traumatisoitui iäksi.
Gundham coolein esimerkki.
Yasuhiro Hagakure is the key to all this.
Se
Hirokosta tältä erää. Jääkin nähtäväksi, nähdäänkö häntä varsinaisessa pääjuonessa,
sillä voi hyvinkin olla, ettei hänelle tarvitse jutella kertaakaan, jos ei
sivupuuhastelu kiinnosta, mutta tuollaisella asenteella menettää aika paljon.
Vastaavasti en jäänyt selvittämään, olisiko määränpäärakennukseen voinut talsia
juttelematta aikuisille ABC tai ulko-ovien äärellä seisoskelevalle
Shirokumalle, jonka jälkeen tytöt astuvat joka tapauksessa sisään, mutta
juttelen silti Shirokumalle. Tokon pureva iva vastarintaliikkeen mukavista
ihmisistä viuhuu karhulta ihan ohi.
Vai onko tämä repliikki sittenkin sarkasmia?
Täällä pidetään EU:n huippukokouksia.
Astumme
peremmälle, eikä kokoustilassa ole ketään, vain pitkä pöytänelikulmio tyhjine
tuoleineen. Shiro on ihmeissään, sillä hän aikoi esitellä meidät vastarinnan
johtajalle, mutta ei kai auta kuin odotella. Toko kuvittelee pomon
tyhjänpäiväiseksi papparaiseksi, joka korkeintaan haaskaisi täällä läävässä
aikaansa, kun Future Foundationiin aina mahtuu fiksua porukkaa, mutta hän
rohkenee epäillä.
Future Foundationin kuukausimaksu oli vastarintajohtajalle liian tyyris.
Kun
mitään ei tapahdu ja pääsen takaisin ohjastamaan Komarua eikä Shirokumaltakaan
irtoa kuin odottelukommentointia, alan koluta huonetta, joka näyttää vain
marginaalisesti suuremmalta kuin kammioon installoidut parakit.
Pöytämuodostelman ja parin klippitaulun lisäksi paikka ei ole erityisen
mielenkiintoinen, mutta eräs sen seinämistä on vuorattu täyteen
säilytyskaappeja, joiden luona leijailee huutomerkkejä, noita
interaktiopaljastajia. Käyn huutomerkit läpi vasemmalta oikealle. Ensimmäisestä
saan uuden kyvyn.
Increases laser sight move speed slightly (1 SP). Kun Another Episodessa ei voi säätää tähtäyksen tarkkuutta valikosta, täytyy tyytyä tällaiseen, mikä kylläkin vaikuttaa kaksipiippuiselta jutulta, kun olen jo tottunut nykytähtäykseen. Pitääpä testata joskus.
Toinen
sisältää päiväkirjan, jossa joku hyvin katkera tapaus kertoo vastarinnan
päämajaan kärrätyistä traumatisoituneista aikuisista. Päiväkirjan sisältö
ilmestyy tässä vaiheessa kaksirivisinä perusteksteinä ruudun alalaitaan, mutta
setti on myöhemmin luettavissa kattavammassa muodossa Files-välilehdeltä.
PlayStationin kuvionäppäimet päivämäärämerkintöinä hämmentävät.
Komarun lähinäkö on heikentynyt, kakkulat ostoon.
Kolmoskaappi
sisältää toisen päiväkirjan, jossa painajaismaisille paholaislapsille toivotaan
tuskallista kuolemaa graafisin, häiriintynein sanakääntein. Joku ei taida
oikein pitää lapsista. Lisää tällaista, banaalius ja synkistely kieltämättä
huvittaa, vaikka tyttöjä ei naurata. Genocide Jackista en tiedä.
Kirjoittajalle suosittelen Beware! Children at Play -mestariteosta siedätyshoidoksi.
Komaru ei luultavasti pysty muusta syystä lukemaan lisää.
Viimeisen
kaapin lappusessa luetellaan kadonneita ja kuolleita. Sinänsä merkityksettömät,
jostain Tokion keltaisilta sivuilta epäilemättä peliin poimitut uhrien nimet
näkee vasta Files-välilehdeltä. Mukana ei ole ketään tuttua, mutta
Monokuma-invaasion uhreja on kaikesta huolimatta liikaa.
Kawanishi-Noseguchi, Kinunobebashi, Takiyama, Uguisunomori,
Tsuzumigataki, Tada, Hirano, Ichinotorii, Uneno, Yamashita, Sasabe,
Kofudai, Tokiwadai, Myoukenguchi.
En
tiedä, tarvittiinko juonen edistämiseksi kaikkien kaappien tutkimista vai
pelkästään tämän viimeisen, mutta Shirokuma tallustelee kuitenkin luoksemme
kuultuaan Tokon vertaavan kestämätöntä tilannetta sodaksi. Karhun mukaan lapset
pitävät aatettaan pikemminkin oikeutettuna vallankumouksena. Kuinka sopivaa,
sillä joka vallankumous vaatii temaattisesti vastarintaliikkeensä.
Kutsun statistiikaksi.
Toko
irvailee Shirokuman tietävän pennuista paljonkin, ja niin karhu tietääkin,
ainakin Toivon Sotureista. Hope’s Peak Academy kun ei ole pelkästään
äärimmäisten lukioteinien opinahjo, koska sen yhteydessä pyöritettiin myös
ala-astetta, jota Toivon Soturit kävivät. Aihettahan sivuttiin, kun pennut esiteltiin. Edes Toko ei tiennyt ala-asteesta,
joka ei Shirokuman mukaan liity suoraan akatemiaan. Oppilaitosten yhteys jää hieman
epäselväksi, joten kenties ala-aste sijaitsi toisessa osoitteessa ja sitäkin
pidettiin akatemian tapaan jokseenkin pimennossa juppikouluna, johon harvalla
oli asiaa.
No hei, tämä on Danganronpa.
Toko
jättää murhaleikkitarinansa kertomatta, sillä siinä olisi paljon kertomista, mutta
ala-asteen tarina muistuttaa kuitenkin akatemiaa. Kirjoille päästettiin vain
ihmelapsia, joista jotkut jatkoivat sittemmin akatemian puolella opintojaan.
Siinä missä akatemian pyrkimyksenä oli tutkia opiskelijoidensa avulla
lahjakkuutta, ala-asteella tutkittiin lasten lahjakkuutta. Kyllähän näistä
poikkeuksellisen lahjakkaista turbohikeistä saa välillä lukea, siis
sellaisista, jotka skippaavat kouluvuosia ja väittelevät kvanttifysiikan
tohtoreiksi ennen murrosikää.
Hope’s Peak Elementary olisi sellaisille omiaan.
Ja Toivon Sotureille, joita Toko kutsuu älykkäiden sijasta pikemminkin
älyvapaiksi, mutta Shirokuma arvelee, ettei älyköistä tule välttämättä aina
hyviä ihmisiä ja lapsen mieli on hyvin haavoittuvainen. Kakaraviisikko sattui
vielä olemaan ongelmatapausten luokalla. Tai ehkä he olivat synnynnäisesti
sekaisin. Tai ehkä joku tuli pilaamaan heidät. Keskustelussa ei heitetä
johtopäätöksiä Toivon Soturien hulluudesta, mutta eiköhän Junko Enoshima
jotenkin saada kuvioihin. Junkohan kuitenkin pilasi Goodbye Despairin kaikki henkilöt, joten kakaraviisikko on pikkujuttu. Äärimmäisellä epätoivollahan oli kauaskantoiset maailmanloppusuunnitelmansa
aina digitaalista Jabberwock Islandia myöten, joten kenties kyberkaupungin ja
Future Foundationin kaatamiseen tarvittiin moraalittomia käskyläisiä?
Varmasti piirtelevät tuhmia kuvia DeviantArtiin.
Toivon
Soturien lahjakkuus nujersi ala-asteen opettajatkin, eikä nuorten mielten
julmuus tuntenut rajoja. Another
Episodessa käsitellään minusta ihan mielenkiintoisesti nuorten lasten
moraalikäsitystä, johon ei ole tullut pahemmin muissa peleissä törmättyä. Toki
kaikki vedetään överifiltterin läpi siten, että tässä tarinassa lapset ovat
suuria saatanoita, mutta ihan hauskaahan sekin on. Shirokuman kautta
tekijätiimi esimerkiksi ehdottaa, että tuollaisiahan me lapsina oltiin,
viattomia mutta ah niin julmia, nuoruus vain tekee ilkeydestä kamalampaa.
Lasketaanko syntymä julmaksi teoksi?
No
eivät ehkä kaikki meistä ole tehneet tyhmyyksiä enkä itse myönnä mitään, mutta
ainakin ajattelematon eläinrääkkäys tulee heti mieleen. Muurahaisten
polttaminen suurennuslasilla, hyönteisten nappaaminen purnukkaan lemmikiksi ja
oho en tehnyt ilmareikiä nyt se amppari kuoli hups, sammakoilla perseily,
kissan vetäminen hännästä, sellaista aikuisemmalla iällä ihan hämmentävän urpoa
touhua. Tai kivien/lumipallojen viskely sillalta valtatielle, mitä helvettiä
oikeasti. Kananmunia naapurin ikkunoihin yön turvin. Koulukiusaamisen laaja kirjo. Seurauksia ja touhun tolloutta ei tule välttämättä
ajateltua, ei varsinkaan silloin, jos kukaan ei sano ei, ei noin saa tehdä.
En
tietenkään juuri mitään tiedä lapsipsykologiasta ja muutenkin tulee oltua
harvoin reilusti nuorempien seurassa, joten voisi sanoa, etten tiedä juuri
mitään lapsista ja siten olen erittäin huono laukomaan mitään totuuksia
lapsista, mutta ehkä siinä on jotain perää, että lapset (ja tangentilla ihmiset)
ovat pohjimmiltaan julmia olentoja, ja tästä ikävästä luonteenpiirteestä
kasvetaan ulos. Tai sitten ei, koska maailmassa on ja tulee aina olemaan julmia
olentoja. Mutta ei tämä blogi ole tällaisia latteita pahuus on pahuutta ja
ihmiset tyhmiä -mietintöjä varten, eteenpäin!
Pahoja koska he eivät ole hyviä.
Toko
saa Shirokuman julmuussaarnasta tarpeekseen, mutta karhun ei ollut tarkoitus
uhkailla. Toivottavasti sellainen ei ole huoneeseen saapuvan miehenkään
mielessä, sillä ristikuulustelussa olisi kurjaa.
Komaru ainakin efekteistä päätellen kirottiin.
00:29 Tokon huulisynkka on korskeaa.
***
Vastarintaliikkeen
johtaja tuntuu olevan valettu samantapaisesta Rui Komatsuzakin hahmomuotista
kuin Hiro, mutta Haiji Towa (Matthew Mercer) on täysin eri henkilö, joka ei edes täysin sattumalta vaikuta
olevan sukua kellekään Danganronpan
hahmolle. Sukunimi ei sentään ole sattumaa, sillä Haiji myöntää kuuluvansa Towa
Cityä pyörittävään tai ainakin pyörittäneeseen perheeseen. Shirokuma lisää
miehen isän olevan Towa Groupin puheenjohtaja. Toko oli jo komean äijän
nähdessään täpinöissään, mutta tuollainen arvovalta vain lisää
värähtelytaajuutta juustoromanttisen tyttöparan äänensävyssä. Tokolla on vauras
miesmaku, mutta miksi hän pettäisi nyt Isäntää?
Haiji siis pitää eikä pidä tytöistä, tämä selvä.
Tuo mies on kokonainen kaupunki ihmismuodossa!
Ihan tosi?
Ei voi olla Togamia äveriäämpi.
Toko voisi työntää päänsä raikkaaseen viemäriliejuun.
Haiji
murskaa heti kättelyssä Tokon pilvilinnat, sillä häneltä on viety valta ja
massit, ihan kaikki kyberkaupungista lähtien. Ja vastauksista, sillä Toko
kujertelee kyssäreitä pahislasten johtoportaasta ja Towa Cityn funktiosta
karhuinvaasion kohteena, mutta Haiji ei tiedä mitään. No isäukko on ollut
kaaoksesta asti kadoksissa. Emmeköhän törmää tämän ruumiiseen vielä jossain
tornitalossa. Komaru voi samastua, paljastaa perheensä olevan kateissa ja
anelee Haijilta apua.
Kärpästen herra.
Haiji nukkui tuolloin.
Komaru voi lähteä Towa Citystä, mutta Towa City ei lähde Komarusta.
Haiji
Towa antaisi, jos voisi. Tätä ei tule tulkita kontekstissaan kaksimielisesti.
Mutta kuten duolle on käynyt ilmi ja kuten aikuinen edessämme vahvistaa,
pakoreittiä kaupungista ei ole. Jos sellainen olisikin, räjähderanneke
pakottaisi jäämään iäksi. Mies joutuu tuottamaan taas pettymyksen, kun ei tiedä
härpäkkeen irrotuskeinoa. Eikä liioin Shirokuma. Towa Cityn asukkailla ei siis
pyyhi järin hyvin ja urhea johtajakin on allapäin, mutta siitä Haiji on varma,
että vastarinnan salaisuus pysyy turvassa, kunhan täällä kurjassa, haisevassa
loukossa kyhjötellään jupisemassa maailman pahuutta.
Foliota ympärille ja räjähdyssensori katkeaa tilapäisesti, duh.
Et yhtään auttanut niissä keltarööreissäkään.
Tämä on ilmeisesti semmoista passiivista vastarintaa.
Johtaja
ei taida oikein tietää, miten vastarinta toimii. Komaru on asettumassa Haijin
alistuneelle kannalle, mutta Toko ehdottaa turhautuneena aikuisten taistelevan
lapsiarmeijaa vastaan. Niin että millä aseilla? Tuo kammio oli suorastaan
pullollaan megafoneja. Kyllä Haiji vissiin taistelikin (tai pakeni)… ja menetti
käsivartensa hermoja myöten. Pennut vain nauroivat urhean johtajan huutaessa,
mutta ainakin kipu on tiessään.
Noilla tuoleilla voi esimerkiksi lyödä.
Kuis käsi käyb?
Kuulostaa hassunkuriselta.
Avainsana on paholainen, ja arvasin heti (näemmä Komarukin), kenen käsialaa kaappeihin sullotut katkerat päiväkirjat ovat. Olkoonkin, että Haiji on kokenut perikadon permantopaikalta, mutta silti minua lievästi ahdistaisi olla samassa tilassa henkilön kanssa, joka läpisee lämpimikseen vauvojen repimisestä kohdusta suoraan uuniin.
Haiji ryhtyi tämän vuoksi selibaattiin.
Paholaismaisia takaumia.
He vinguttivat sinua kuin pahuksen viulua.
Toko
ilkkuu Haijin tahdonvoimankin murskautuneen, kun mies vain kököttää täällä
säälien itseään. Ihastus on tiessään, sillä se oli alun alkaenkin vain
huijausta, jolla Future Foundationin assariagentti saisi haluamansa. Toko ei
harrasta Isäntänsä vuoksi syrjähyppyjä tällaisten luusereiden kanssa. Loukkaantunut
Haiji puolustelee odottavansa sopivaa tilaisuutta, mutta se kuulostaa vain
tekosyyltä.
Toko on aina tällainen kylässä.
Femme Fukafatale.
Tokolla ei ole myyräkuumetta.
Sanoit noin viime vuosituhannella.
Shirokumalla on monenlaista duunia.
Haijin äänestä paistaa kiukku, kun taistelusta päätyisi vain
aikaiseen hautaan. Tokon aukoessa päätään Komaru työntyy väliin rauhoittelemaan
äkäistä sisupussia, joka alkaa armotta dissata munatonta vastarintaa
mielistelevää tekosyihin hautautunutta nyhveröä, jossa ei ole välttämättä
mitään kovin erityistä, mutta tarvitseeko aina ollakaan?
Nuo roskikset ovat kieltämättä kaukana.
No kun Haiji on niin salskea uros.
Hei.
Hei!
HEI!
Toko
voi olla kohtuuttoman julma raivotar, mutta hän on syystäkin turhautunut, sillä
hän katsoo silmästä silmään entistä itseään. Ilkeän kirjailijan nykyisestä
rasittavuudesta voi olla monta mieltä, mutta Trigger Happy Havocissa hän oli
kuitenkin ihan samanlainen onneton muutosta pelännyt heittopussi, joka näki
valon keltafontilla värjätyssä hänessä,
joka aivan hyvin voisi tarkoittaa Togamia, mutta uskon vahvasti tytön
viittaavan nyt Makotoon, jolle murhaleikin selviytyjät ovat henkensä velkaa.
Kaikissa epävarmoissa japsihahmoissa asuu pieni Toko.
Jos Isäntää ei olisi, Toko tietäisi ketä paijaisi.
Haiji
pitää silti hätiköintiä umpitollona touhuna. Onko näillä tytöillä muka mitään
suunnitelmaa? Niin, mehän kömmimme tänne asti saamattoman vastarinnan umpikujaan,
mitäs seuraavaksi? Toko ainakin luottaa siihen, että Future Foundationin
puolella joku osaa kammeta pommirannekkeen irti. Jos heihin siis saa täältä
yhteyden, mitä hän rohkenee epäillä.
Itse olet.
Se onkin tulevaisuuden teknologiaa.
Vastarintaliikkeen
lannistunut johtaja kiinnittää huomiota Future Foundationiin, eikä oikein näytä
piittaavan kyseisestä poppoosta. Komaru lisää epävarmasti ystävänsä olevan FF:n
leivissä.
Sehän
meni hyvin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti