Sen
minkä Danganronpa ehkä menettää
vakavampiin visual novel -virkaveljiinsä verrattuna kepeämmässä hoopoilukässärissään,
se saa kertaheitolla takaisin tällaisissa karmaisevan absurdeissa kohtauksissa.
Saahan verellä ja sonnalla toki mässäillä silkan shokkiarvon vuoksi
nihilistisessä maailmassa, jonka viihde tuppaa tapattamaan kenet tahansa koska
tahansa mitä julmimmilla tavoilla, mutta Danganronpa
lähestyy synkkiä ja kyseenalaisia aihealueita vilkkaan häiriintyneellä
tyylillään. Ja minä pidän siitä, mikä kertoo ehkä enemmän mieltymyksistäni kuin
mistään muusta. Jatka toki samaan malliin, Jataro. Ja te kaikki muut siellä
ilmalaivakatsomossa, kyllä Komaru vielä murtuu leikkikelvottomaksi.
Ihan kuin Yutan kuoltua!
Taidepappi
mässäilee järkyttyneillä reaktioilla imien vihaa itseensä ja kertoo
asiattomista demonidioraamoistaan tarpeettomia yksityiskohtia, jotta vihaisimme
häntä lisää. Minua lähinnä nolottaa Jataron puolesta, mutta tyttöihin
shokkiterapia tepsii. Komaru haluaa touhun loppuvan, mutta Jataro utelee yksityiskohtaisesti,
miksi pitäisi lopettaa, kun ei hän lapsen potkuhousuissa ihan käsitä aikuisten
ajatusjunaa.
Suomen The Office.
Kepeät mullat Tywin Lannisterille.
Minäkin vain pelaan videopelejä ja blogaan niistä.
Toki yo tomare!
Kunnallispolitiikka olikin tylsä puheenaihe.
Jataro
ei oikein tiedä Tokon ärähdettyä, ketä tässä pitäisi hänen mielipuolisuudestaan
syyttää. Eiköhän ennen pitkää selviä, että skidillä oli tosi kamala lapsuus ja
vanhemmat haistelivat maalia tai että Jataro on vertauskuva vapaan kasvatuksen
vaaroista. Vaihtoehtoisesti hän syntyi tuollaisena, mikä olisi oikeastaan ihan
hienoa. Pappi ei piittaa syistä, koska pääasia on hauskanpito, joka on demonien
ansiota. He näyttivät hänelle kaapin paikan, ja mähmässä on hyvä elää,
sekopäiden paratiisissa.
Jos Junko on vertailukohtana, riittävän.
Ei kai sentään yhteiskunnan?
Ole hyvä kai.
Jataro on Filthy Frankin kestotilaaja.
***
Komaru
tekee bravuurinsa eli lyyhistyy itkemään kamalaa maailmaa. Ryhdistäydy jo,
hemmetti vieköön. Olen teinidraaman suhteen kärsivällinen, mutta edes
stoalainen tyyneys ei kestä ikuisesti. Toistaiseksi Komaru on sentään symppis
eikä sellainen tytön muotoinen tapahtumien mukana sinne tänne tahtomattaan
raahautuva Mikan-mätisäkki. Tosin sillä erotuksella, että Mikan oli kahjo
kaheli hullu ja hiukan sekaisin. Toisaalta angstaus jäikin Jataro-monitorin
ilmestymisen jäljiltä kesken, joten tästä on hyvä jatkaa, vaikka samoja
argumenttilatuja Komaru edelleen polkeekin.
Vain vauvat vollottavat.
Itku on aivan mahdotonta.
Ja
Toko polkee takaisin ainoana järjen äänenä autiolla Hinodebashin asemalaiturilla.
Kuten ennen Jataroa oli puhetta, Komarun on taisteltava. Aivan kuten niissä
miljardeissa viihdetuotteissa, joissa sankarilla on mälsää ja sankarin on
taisteltava. Komarulla on ase, mutta hän pitää yhä itseään turhana taviksena.
Mitä oikein horiset, sinähän räjäytit juuri valtavan mechan! Tavallisuus on
äärimmäisyyksien keskellä kirosana, johan se huomattiin jo erään varalaitoksen
oppilaan näkökulmasta.
Ei lue kyljessä Togamia.
Kaikki kohdatut Monokumat siis vain sattuivat menemään epäkuntoon ja räjähtämään.
Oleellisinta
on silti se, ettei Komaru ole edelleenkään yksin, koska Toko ei ole unohtanut
häntä. Häneen voi luottaa, jos maailma tuntuu hajoavan ja kaikki tuntuu
vajoavan kuin Flipper & Lopakan
karmaisevassa suomidubbi-introssa konsanaan. Tärkein on tapahtunut, sillä
Komaru nousee pystyyn ja kiittää moniongelmaista ystäväänsä tuesta. Tuntuu kuin
olisin nähnyt tämän kaiken teinidraaman ennenkin siellä sillanjämällä Yutan
tuhouduttua, mutta en anna sen haitata… ellei samainen sekvenssi toistu
marginaalisesti eri sanakääntein vielä sata kertaa. Way to go, girls, ja Komaru
voisi kasvattaa sen selkärangan joskus.
Tuo on sitä väkijuomaa.
Parempi Tokoon kuin Jackiin.
Täällä haisee hektinen metropolimetro.
Toko
ehdottaa suunnaksi katutasoa eli portaikkoa pitkin takaisin sille läpeensä
kolutulle Towa Cityn sektorille. Vastarannankiiskeilin käytävällä väärään
suuntaan kohti pilettipömpeleitä, mutta Toko ei edelleenkään antanut Komarun
palloilla omiaan, koska takuuvarma uloskäynti on lähempänä. Samaa
kitinädialogia ei sentään ollut kierrätetty, joten siitä propsit. Vastaavasti
Toko kuittailee lennosta melko usein Komarulle, jos pelaaja tyhmäilee väärään
suuntaan, mutta livekommentaari ei ole toistuvaa (jos teoriassa nylkyttäisin
umpikujaa, peruuttaisin poispäin ja palaisin umpikujaan, jolloin Toko jossain
ankeammassa pelissä YOU’RE IN MY WAY, SIR -toistaisi saman vanhan repliikkinsä)
saati rasittavaa.
Tämähän putosi tähän sopivasti.
Portaat
osoittautuvat virheeksi.
00:14 Mikä teitä kaikkia vaivaa?!
***
Jaahas,
mihin sitten? Mihinköhän tosiaan? Josko viimeinkin sinne pilettipömpeleille ja
tuntemattomille raiteille kohti maan ydintä? Toko ehdottaa toista uloskäyntiä,
ja sellainen varmasti löytyy täältä jostain. Menkää nyt jo sinne oikeaan
suuntaan tai vien protagonistin sinne. Komaru empii, mutta ei angstinsa vuoksi,
vaan koska Tokokaan ei ole täydellinen ja voi angstata itse. Maan alla kun on
yhä pimeää tai ainakin riittävän hämärää. Tokon suorasukainen manailu huvitti
ja Komaru tulkitsee toverinsa näyttävän kielenkäytöllään urheaa esimerkkiä. Sen
kun näkisi.
Turvaudun siis UFOMARUihin.
Komarun mikrofoni päästää välillä hassuja ääniä.
Odotahan vain, kunnes minäkin saan toisen persoonan.
NEKOMARU NIDAI olisi ylpeä.
Komaru oppii uusia rumia sanoja.
En
pääse ramppaamaan tarunhohtoisille tikettitelineille välittömästi, koska
tallennusankka-aukion keskelle on spawnannut monolapsi ihan sitä varten, jotta
Komarun alati paisuva ammusarsenaali saa lisäystä. Tänään minua siunataan…
selätysluodilla! Ja se toimii ihan kuten uumoilinkin melko kauan sitten siellä
prologin ravintolassa, jossa oli kaikki kudit testikäytössä. Selätys on kuin
vahinkoa tekemätön haulikko, joka kellistää möllit lähietäisyydeltä päistikkaa
komeassa kaaressa ilmalennolle, mutta uusien karhumallien vuoksi siitä on
muutakin hyötyä. Vahtikumalta selätetään kilpi pois ja pommikumalta henki, kun
kellistyneen karhun selkäsäiliön kranaattisatsi leviää lattialle ja otso
haihtuu sienipilveen. Toisin sanoen selätysluoti on pommikuman instakill ja
vahtikuma muuttuu kilvettömänä tavalliseksi Monokumaksi.
Koputan puuta.
It's knockback time!
Kun
tytöt ovat ihmetelleet auttavaisia monolapsia, selätysluoti pääsee
testikäyttöön, sillä käytävälle on ilmestynyt vahtiletka. Vahtikumat eivät ole
järin vikkeliä tömistellessään karvamuurina kohti, joten yritin jonkin aikaa
saada nelikkoa kerralla riisuttavaksi kilvistä, mutta kyllä kolmekin karhua
kelpaa, kun ammuksista ei ollut pulaa. Vakiona selätysluoteja on plakkarissa
parikymmentä, ja muiden offensiivisten kutityyppien tapaan myös näitä voi
blingata paremmiksi. Vielä kun tulisi kauppa vastaan, sillä veronpalautukset
voisi hassata hyvään käyttöön.
Monokuma osaa kvanttisiirtyä.
Jotta voin ampua heidät.
Ei voi olla sama kuin tunnelissa!
Komaru vain halusi mellakoida rauhassa.
Itsenäisyyspäivän viettoa Helsingissä.
Vahtikumien töppötassut eivät yllä sujauttamaan visiiriä suojaksi.
Komaru on haka kemiassa.
Itse
asiassa kauppa tulee vastaan jo seuraavalla alueella metrokäytävän tuolla
puolen, mutta siellä ei myydä päivityksiä totuusluoteihin tai saksiin tai
yhtään mihinkään, sillä maanalainen Mukiguri-kauppakeskuskompleksi on
maailmanlopun vuoksi kiinni. Tai sitten tänään on sunnuntai.
Toivottavasti tuolla on alennusmyynti.
Toko nurisee
jälleen pimeydestä, vaikkei täällä ole yhtään sen hämärämpää kuin metrossakaan.
Komaru yrittää piristää häntä turhaan, sillä yritys tulkitaan pilkaksi, mutta
Komaru ei mahda mitään hyvälle tuulelleen. Pidä tuo asenne, en jaksa enää sitä
polvillaan kyhjöttävää nyyhkyressukkaa.
Muotimyymälä hyytää veren.
Kyllä pian taas itketään.
Ei teidän onnenne kestä!
Vitsi on siis siinä, että Toko on työtön.
Toko
on huonolla tuulella ja puskee silti eteenpäin, vaikka hän pelkääkin
suunnilleen kaikkea kuviteltavissa olevaa, mutta pitää puutteistaan huolimatta
silti itseään kitisevää itku-Komarua parempana. Komarun kostona on säpsäyttää
Tokolle pienimuotoinen sydänkohtaus, mutta hän säikähtää Tokon säikähdykselle.
Ovat nämä tytöt välillä lutuisia ja hupsun tyhmiä tapauksia.
Silmät kiinni ja eteenpäin kompuroimaan.
"Cry, cry. That's the only thing you're good for!"
Näytä sille!
Vain Togami voi yllättää Tokon takaapäin.
Ja näin Toko ja Komaru jäivät ikuiseen shokkilooppiin.
Jotenkin näin.
Komarua on pelättävä.
Neideillä
ei ole suurempaa matkasuunnitelmaa vapauden ja maailmanrauhan lisäksi, joten
lähden koluamaan paikallista Kamppia. Kartalta näkyykin määränpää kätevästi,
eikä se ole tässä ihan vieressä. Reitti mutkittelee jonkin verran ja sisältää
vapaaehtoisia huoneita, mutta enpä mene vielä asioiden edelle, koska asioista
tulee kirjoittaa pedanttisesti niiden näkemisjärjestyksessä.
Lay of the Mukiguri land.
Ensimmäisellä
kauppakäytävällä kohtaan melko pian tyhmiä pentuja, jotka kuvaavat
ruumishäröilyään Youtubeen ja Instagramiin ja Irc-galleriaan. Saan säikyteltyä
heidät ruumispinolta toiselle, mutta en pidemmälle. Ruumiiden luona Komaru ja
Toko valinnaiskeskustelevat lisää erilaisista monolapsista, sillä selvästikin
eräät auttavat meitä, kun taas toiset eivät välitä meistä pätkääkään. Niin,
meitä mahtuu moneen junaan. Toko ei ole niinkään seonneiden pentujen touhuista
kiinnostunut, vaikka Komaru olettaakin heitä käskytettävän. Epäilemättä nämä
Mukigurin ipanat pitävät huolta Toivon Soturien sosiaalisen median
propagandasta.
Rahaa.
Viraalihitti on syntynyt.
Heille annettiin sellaiset säännöt, että sääntöjä ei ole.
Toko yritti kerran ajatella Genocide Jackia ja se oli hukattua aikaa.
Käytävän
keskelle jätetty lahjapaketti on huijausta, sillä se vain triggeröi muutaman
äkämystyneen Monokuman kimppuuni. Haluaisin yhä tietää, miten nämä
lahjapakettiansat tarkalleen ottaen toimivat, mutta ehkei turhista
yksityiskohdista tarvitse välittää. Käytävän ääripäästä löytyy lisää Toivon
Soturien järjettömiä sääntökoodekseja ja mutkan jälkeen määränpää häämöttääkin
jo horisontissa. Korkeaan portaikkoon en pääse juoksemaan suoraan, koska
käytävä on tietenkin luhistunut puolimatkassa pohjattomaan rotkoon.
Monokumaailmasta.
Silkkaa julmuutta.
Käyttäisin hissiä.
Jopa Crash Bandicoot ylittäisi tämän onnettoman kuopan.
Vahtikumien
harvakseltaan täyttämä kapitalistinen kiertotie vaikuttaa olevan täynnä vaihtoehtoisia
huoneita, mutta vain ensimmäiseen pääsee, koska muut ovat lukossa. Sairaala jo
opetti, että kaikkiin kartan lisämestoihin kyllä pääsee ennemmin tai myöhemmin,
ja kauppakadulla on runsaasti lääniä portaikonkin tuolla puolen. Aistin
backtrackausta ärsyttävän monolapsen perässä.
Mutta nuo ovat kilven mukaan vain Kumia.
Hajuttomasta,
mauttomasta, värittömästä ja vähemmän oleellisesta bonushuoneesta (järjestään
kaikki bonushuoneet tuntuvat jakavan nämä mairittelevat ominaisuudet) poimin
pettymyksen tuottavaa kirjallisuutta, josta Toko ei ole mielissään. Tässä
tarinassa hän ei ole nähnyt yhtään miellyttävää opusta, eikä varmasti tule
näkemäänkään, ellei jostain kämäisestä loukosta poimita matkaan Toko Fukawan
koottuja Harlekiini-novelleja.
Haluan vielä jossain Danganronpassa tavata äärimmäisen pettymyksen.
Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Toko myöntää joskus lukeneensa tällaistakin elämänhallintaroskaa,
mutta hän on sittemmin kasvanut niistä ulos ja kasvanut ihmisenä. Tokon
puolesta häntä ihaileva Komarukin voisi joskus kasvaa, kun tällä toivioretkellä
on siihen ihan hyvä sauma. Hänkin muuttui aiemmalla seikkailullaan, ja Komaru
ei hoksaa epäsuorasta viittauksesta Tokon osallistuneen tahtomattaan sairaaseen
murhaleikkiin. Olihan se lähes yhtä uskomatonta fantasiaa kuin selviytymisretki
Towa Cityn poikki.
Toko lukee joskus jopa käyttöehtosopimuksia.
Et ole selvästikään viettänyt riittävästi aikaa tässä seurassa.
Hiukset vähintäänkin.
Toko kertoo totuuden, jotta muiden ei tarvitse.
Traumat palaavat.
Mutta Toko on jo.
Kiertokäytävä
kääntyy kahdesti vasemmalle kohti portaikkoa ja sivuutan matkalla vahtikuman
lisäksi suljettuja ovia, jotka murran vielä vaikka väkisin. Pistäydyn mutkassa
tallentamassa, kun luksukseen tarjoutuu tilaisuus. Ei edellinen tallennusankka
ole edes kovin kaukana, mutta mystisesti en enää pääse ostarilta metroon
(sikäli kuin siellä edes mitään järkevää olisikaan) ja näin blogaajan
näkökulmasta arvostan tallentelumahdollisuuksia.
Komarulla on tulipalokiire potalle.
Matka jatkuu varastoon
kyhättyyn pakohuoneeseen, jossa hyödynnetään pommikuman alttiutta selätykselle.
Kun räjähdeotson taakse hiippailee ja sitä lasauttaa haulikkosysäyksellä
selkään, on hulvatonta seurata, kun se sinkoaa puolen huoneen poikki rähmälleen
kuuden Monokuman keskelle ja lopputuloksesta tulee pienoisydinräjähdyksen
jäljiltä rumaa sotkua. Ja kaikki tämä yhdellä luodilla!
Täytyy vain pudottaa katto.
Onpa sinulla kivoja kranaatteja.
Olisi sääli, jos niille tapahtuisi jotain.
Pakohuoneesta
tytöt oikaisevat takaisin übermallin käytävälle, joka kulkee luotisuoraan joko
määränpääportaikolle tai takaisin lukittujen ovien kiertokäytävälle, mutta
paluupolun tiellä on taas kerran Towa Cityn kaduilta tuttu keltainen
töherrysseinämä, joka rikottaneen jossain välissä oikoreitiksi, jottei tuonne
tarvitse palata aina pakohuoneen kautta. Koska en saa seinää (vielä) tuhottua
ja koska en aio pyöriä käytävillä yhtään enempää, keräilen monokoneista
täydennysluoteja ja ramppaan portaiden juurelle. Eipä ollut yhtä kaukana kuin
Towa Cityn silta.
Portaikossa
harrastetaan tuhmuuksia.
***
Kuka
lienee mytyn alla? Kotokoko (tuolta Toivon Soturilta ääni ainakin kuulosti)?
Miksi Monokumat ovat ilkeitä ilkimyksiä? Miksi ne eivät olisi? Miksi Komaru ja
Toko eivät voi huolehtia omista asioistaan vaan menevät väliin? Koska he
haluavat päästä hengestään? Samantekevää, tämä joku on pelastettava! Ja
mielellään nopeasti, sillä hetken tilannetta fiilisteltyäni tajusin, että mytyn
yllä levitoiva sydäntrio hupeni nopeasti yhdeksi sydämeksi otsojen jatkaessa
epäkohteliaita kynsiläpsyjään, ja tajusin toimia. Hyvänen aika, tässähän on
suojelutehtäviä. Neljän Monokuman tuhoaminen oli tässä vaiheessa peliä
triviaalia ja ne kaikki lakkasivat kiinnittämästä uhriinsa huomiota
ensikontaktini jälkeen. Varmuuden vuoksi olisin voinut tukeutua saksihirmuun,
mutta se olisi ollut epäreilua.
"Cheers, love! The cavalry's here!"
Se on vain selätysluodin sivuvaikutus.
Huijasin! Genocide Jack apuun!
Mytyn
alta paljastuu…
***
…salaperäinen
stalkkerini! Tiesin tietenkin vitivalkoisen Monokuman olemassaolosta jo ennen Another Episoden aloittamista, koska
keräilyversion boksissa sellainen komeili, ja otukseen on vaikea olla
törmäämättä, jos on yhtään sattunut näkemään pelin promomatskua.
Monokuma-varianteista otetaan näköjään spinoffissa kaikki irti, sillä se aito
ja alkuperäinen Monokuma alkaa olla niin passé.
Thomas Puha vauhdissa.
Komaru
ja Toko ihmettelevät puhuvaa ja hyvin epäilyttävää karhua, joka väittää
olevansa todella mukava karhu. Uhka ammutaan pian seulaksi, mutta valko-otso
aikoo selvittää räjähdysalttiin tilanteen diplomatialla. Koska häneen on
installoitu tekoälysiru, hän osaa ajatella – toisin kuin raivohullut
virkaveljensä. Ja koska valkoinen on rauhan väri ja hän sattuu olemaan
valkoinen, hän on puolellamme. Tai ainakin väittää niin.
Komaru ei kiinnittänyt huomiota niihin aiempiin puhuviin Monokumiin.
Tuollaiset karhut upottavat laivoja Myrskyssä.
En ennen kuin opit nimeni.
Komaru tähtää nyt hieman yläkanttiin.
Ymmärtänen tuon jälkeen vähemmän.
Mutta läpäisetkö Turingin testin?
Jotta hänittely ei ala
toistaa itseään, on hänellä nimikin: Shirokuma
(Amanda C. Miller! En ihan heti arvannut, oletin oikeasti Kotokon
ääninäyttelijäksi!). Shiroi on japania ja tarkoittaa… valkoista. Kuinka
sopivaa.
Se sirompi karhu.
Shirokuma vaikuttaa hipiltä.
Komaru
heltyy söpölle hyviskumalle, mutta Toko on visusti epäluuloinen Shirokumalle,
joka haluaa vain solmia ystävyyssuhteita. Karhulla on silmää uusien
tuttavuuksien luonteenpiirteille, ja Toko kauhistuu kävelevän neitsyystunnistimen
mahdin edessä. Toko voi nykyään olla halutessaan totinen, mutta hämärät horinat
tyttövoimasta lipsuvat hupsun komedian puolelle.
Komaru ostaa heti tuollaisen.
Tai arjalainen ilman natsismia.
Shirokumalla on likaisia taka-ajatuksia.
Et sitten tiiraile alhaalta lisätietoja.
Ensimmäinen Togami-uni on kriittistä tietoa.
Tällaisista toteamuksista nousisi kunnon polemiikki toisenlaisissa piireissä.
Miehet ovat alempaa rotua.
Shirokuma
on huolissaan päämäärättömästä hortoilustamme vaarojen taipaleella ja aikoo
auttaa meidät turvaan tietäen varsin hyvin, että tarjous kuulostaa ansalta,
mutta hyvyys ei ole vielä kadonnut maailmasta. Koko Towa Cityn aikuisväestö ei
ole vielä kaatunut monosodassa, sillä tänne jonnekin on pystytetty tukikohta
toivon satamaksi, ja vain Shirokuma osaa löntystää sinne. Yhdistin nopeasti
pisteet, sillä tämän luvun nimen viittaus vastarintaliikkeeseen tuskin on
sattumaa. Viva la monorésistance!
Ostarilla voi menettää esimerkiksi rahaa heräteostoksiin.
Kellarin häkissä on lämmintä ja turvallista.
Papua-Uusi-Guinea kutsuu luoksesi jo tänään!
Oikeastaan ne ovat synteettisiä.
Siinä meni tuokin salaisuus.
Helposti
innostuva Komaru innostuu helposti, mutta Toko on yhä varuillaan, kun tässä
pitäisi seurata Shirokumaa yhä syvemmälle maan alle, kun tuolla portaikon
yläpäässä on kuulemma vähän kynnekkäämpi vastarintaliike. Kun Shirokuma inttää
haluavansa auttaa meitä ja Komaru inttää kenen tahansa seuraavan karhua
vastaavanlaisessa tilanteessa, Toko antaa turhautuneena periksi.
Mennään tuonne nurkkaan istumaan vuodeksi.
Biletys kuuluu tänne asti.
Tallennan mieluummin ankan avulla.
Aina pitää kysyä kaikkeen lupa.
Nyt
Komarun lieassa pyörii Tokon lisäksi Shirokuma, joka on konfliktitilanteissa
onneton ressukka, mutta ainakaan häntä ei tarvitse suojella jatkuvasti.
Karhukaveri ei ole täysin turha rasite, sillä irtokommenttien lisäksi hän
toimii liikkuvana tiirikkana. Kiinnitin jo portaikkomatkalla huomiota
lukittujen ovien viereisten seinämien ilmastointirööreihin, joihin pikkusiskot
könyävät Bioshockeissa. Samanlainen
lukittu ovi ja seinäreikä odottavat myös oikealla reitillä, joka vie meidät
lopulta kartan länsipuolelle, ja kävinkin ovella sen verran, että opin Shirokuman
pelimekaanisen jipon. Karhu könyää ilmastointikanavan kautta lukittuun
huoneeseen ja avaa oven toiselta puolelta, jotta minun ei tarvitse turvautua
joka hemmetin Bethesdan pelissä toistuvaan tiirikointiminipeliin.
Nalle Puhin hunajajahti päättyi nolostuttavaan jumitukseen.
Tuo on vain Monokuma, joka repi Shirokuman riekaleiksi ja pukeutui täksi.
Komarun iskurepliikkejä.
Palaan
Mukigurin itäsiipeen kerätäkseni ylimääräistä keräiltävää ja raivaan sinne
oikoreitin keltaseinämästä, jonka äärelle pommikuma on vähän liiankin sopivasti
ilmestynyt hengailemaan. Ehkei minun pitäisi kyseenalaistaa vihollisten
ilmestymistä erinäisiin mestoihin pelin niin halutessa, koska immersion
hakeminen tällaisesta kepeästä hassuttelusta olisi turhaa nillitystä, mutta
huvittavat nämä seikat silti. Sovitaanpa vaikkapa sellaista, että tämä
pommikuma käppäili Towa Cityn tanssibileistä metron kautta ostarille ja jäi
räjähdetaakkansa vuoksi huilaamaan seinän viereen. Aivan nerokasta, vaikka itse
sanonkin, immersio pelastettu!
Rähmäkumat ovat aina yhtä säälittävän näköisiä.
Lukitun
pohjoisoven Shirokuma-avatulta toiselta puolelta päädyn huoneeseen, jossa on
ruumiiden lisäksi tappolista. Kohteena on…
Yuta Asahina, Aoi Asahinan veli! Mutta
senhän toki tiesinkin. Nyt ainakin viimeistään selvisi, että sporttiveljeä
todellakin jahdattiin. Komaru ja Toko ovat kylmiä lyylejä, koska eivät
kommentoi asiakirjaa sanallakaan. Yuta, ai kuka? Yutan tappolistan perusteella
voisinkin olettaa, että jonnekin on pudonnut myös Komarun tappolista,
jossa tätä demonisoidaan ilkein sanakääntein.
Tappolista valkoisena pisteenä lokerikkojen oikealla puolella, kansanmurha vasemmalla.
Entäpä
eteläovi? Se vie jonkinlaiseen toimistohuoneeseen, jonka reunoille on ladottu
mitäpä muutakaan kuin ruumiita, mutta noin muuten tila toimii vain käytävänä,
jonka toiselta puolelta pääsee takaisin kauppakäytävälle hakemaan rotkon
toiselta puolelta uuden kyvyn, jonka kytkemiseen tarvitsisin vielä yhden tason.
Number of Monocoins obtained increased slightly (SP 4). Näistä ylitöistä sietääkin saada palkankorotuksen.
Koska ostarilla on ollut liiankin hiljaista, toimistoon palattuani huone on
täpötäynnä Monokumia, jotka ovat keskittyneet raatelemaan raatoja. Mistä ne
tänne ehtivät?! Hirviöiden keskeltä voisi periaatteessa hiippailla turvaan,
mutta uloskäynnin juurelle on äärimmäisenä källinä ilmestynyt sireenikuma, joka
tietenkin hälyttäisi koko lauman kimppuuni, ellen jo olisi suututtanut niitä
etukäteen turvalliselta etäisyydeltä. Huomasinkin itsenäisesti toimivan
sireenikuman vasta peruskumat tuhottuani.
Olen vain läpikulkumatkalla.
Kun näin nurkkaan ajetaan, apuun rientää...
...hän.
Sireenikuman tanssi on pelottava ilmestys.
Naureskelin
myös tekoälybugille, kun turvauduin tappelussa Genocide Jackiin säästääkseni
aikaa ja luoteja ja huomasin vihollisten lenneltyä ja räjähdeltyä sinne tänne,
että lauman viimeinen Monokuma oli paiskautunut erään ruumiin äärelle, tai
oikeastaan hiukan sen yläpuolelle levitoimaan. Siellä se jatkoi ruumiin silvontaansa
aivan kuin ei olisi hetki sitten ottanut osaa joukkotappeluun… eikä se
huomannut kymmenen sentin päässä seisoskelevaa sankarikolmikkoa. Päästin
glitchikuman päiviltä ja ramppasin takaisin oikeaan suuntaan Mukigurin
länsisiipeen, jossa ostari muuttuu oikeastaan varastomaiseksi.
Tämä Monokuma on saavuttanut korkeamman tietoisuuden asteen.
Sen
ensimmäisen Shirokuma-avaamani oven toisella puolella on huone, josta ei
tarvitse kirjoittaa muuta kuin sen, että erään kaupan sulkuportin takaa
kajastaa luvun toisen piilolapsen muotoista kimallusta. Huone johtaa pakohuoneeseen,
jonka rakenne ja ratkaisu ovat lähes identtisiä kuin edellisessä. Hiippailen
lokerikkojen viereltä pommikuman taakse ja odotan sopivaa selätystilaisuutta,
sillä viime pakohuoneesta poiketen huoneen toisella puolella kököttää kuusi
vahtikumaa, jotka kääntyilevät tasaisin väliajoin 180 astetta kohti toisiaan ja
poispäin toisistaan. Pommikuma tulee tietenkin tuhota silloin, kun
räjähdysaalto kärventää kilpikonnien fyysisen olevaisuuden tuhkaksi alttiilta
selkäpuolelta. Saapa nähdä, kuinka paljon luvussa vielä kikkaillaan
selätysluodilla. Voisi näihin pakohuoneiden rakenteeseen silti tulla hiukan
vaihtelua, kun vaikeustaso on noussut äärimmäisen loivasti. Jokainen
normiälyllä varustettu pelaaja ratkaisisi ihan varmasti nämä puzzlet ilman
läpipeluuopasta. Kontrollien parissa sählääjät ovat sitten oma lukunsa.
Shirokuma järkyttynee, kun kerron hänelle, mitä aikuiset tekevät toisilleen.
Heitän tuonne Shirokuman ja katson mitä tapahtuu.
Ei näin...
...vaan näin.
Mukigurin
länsikäytävä on puolivälin yksittäistä Monokumaa lukuun ottamatta autio
kulkureitti enimmäkseen teljettyjen varastohallien poikki, mutta reitin
puolivälistä pääsen keräilemään pölyttyneiden PC-näyttöjen varastosta luettavaa
erään piruparan itsemurha-aikeista. Eipä onnistunut, Monokumat ehtivät ensin
eutanasia-apajille. Näiden viestien apea kuolemateema alkaa oikeastaan jo
huvittaa kaikessa synkässä nihilismissään. Shirokuma on tämän kenen lie viimeisestä
viestistä allapäin ja haluaisi olla vahvempi, sillä hän ei ole vieläkään
tottunut nykymaailman menoon. Komaru piristää karhua ja jatkamme matkaa.
Haaste, nimesi ei ole Monokuma.
"People die if they are killed."
Pitäisi puhua pieniä.
Itsehän en ole tottunut noihin depressiosieniin.
Shirokuma on Komarun Togami.
No nyt on tyylikäs keskusyksikkö!
Väylä
päättyy lukittuun oveen. Kun Shirokuma on ahtautunut viereiseen mustaan
aukkoon, joudumme pienimuotoiseen pinteeseen, kun hirmuinen romukuma rellestää
rämisten tyttöjä kohti kolmen machin nopeudella. Eivät nämä romukumat edes ole
itsessään kovin pahoja vihulaisia ennalta-arvattavine liikkeineen, kun tämäkin
yksilö tuli riehumaan ilman apujoukkoja, mutta yhtä sitkeä se oli kuin siellä
sairaalassa. Hauska ja ennen kaikkea häiritsevä otus kuitenkin. Romukumia voisi
tulla lisääkin ja vaikkapa useampikin kerralla, sillä jos niitä työnnetään
harvakseltaan eteeni identtisinä yksittäisinä välibosseina, en ole järin
vakuuttunut.
Shirokuma on niin järkyttynyt, ettei kykene huutomerkkiin.
Shirokuma grammatically incorrect!
Veikeä epäsikiö.
Romukuma vain haluaisi halata.
Epälukotetussa
huoneessa Shirokuma pistää tauoksi ja lössäyttää takamuksensa lattialle. Hänen
ei teknisenä konstruktiona tietenkään tarvitse väsyä, mutta hän vain ajatteli
parastamme. Mitä helvettiä, eihän tämä ole vielä ollut matka eikä mikään! Mitä
nyt vähän nilkka nyrjähti ja kynsi katkesi. Pääasia kuitenkin on, että tästä
käynnistyy Shirokuman aikeita syventävä juttutuokio. Toko haluaa tietää, kuka
aivan sattumalta juuri sopivasti tiellemme ilmestynyt karhu on karhujaan, eikä
pidä stalkkauksesta. Shirokuma halusi vain pelastaa meidät, vaikka lopulta me
pelastimme hänet paikallisilta rasisteilta.
Voinko käyttää sinua tuolina?
Ilkeämpi karhu olisi pettänyt meidät jo kymmenesti.
Voisit ommella tuon häijyn puolivirnistyksen umpeen.
Suuret juonet perustuvat aina käsittämättömiin yhteensattumiin.
Ainakaan
toistaiseksi ei vaikuta siltä, että Shirokumaa olisi varsinaisesti käsketty
pelastamaan meidät. Tai ohjelmoitu pelastamaan, miten sen nyt ottaa. Ehkä hän
voi olla vastarintaliikkeen leivissä, mutta minulla ei ole hajuakaan, mitä
porukkaa siellä pyörii. Trigger Happy
Havocin tuttuja vaiko ihan uusia naamoja? Joka tapauksessa Shirokuma haluaa
Monokuman antiteesinä vain auttaa väkeä hädässä.
Jos olisit juossut nurkan takaa kohti, en olisi vastannut seurauksista.
Monokumia ei tarvitse pelastaa.
Kävisit pesulla, kun alat olla jo kohta puoliksi harmaa.
Shirokuma
ei ole itsekään varma taustastaan. Hän on perillä erityisestä tekoälysirustaan,
mutta ei sen asentajasta tai funktiosta. Hän viisastelee, että sellaisia me
ihmisetkin olemme. Me vain olemme ja se tekee siitä sen, silleen
vertauskuvallisesti.
Ihmisyydessä on toisinaan parempi olla tietämättä.
Jos seuraisin sydäntäni, niska kipeytyisi.
Toko on nähnyt ihan riittävästi puhuvia karhuja.
Normaalit tytöt eivät kaveeraa puolisarjamurhaajan ja puhuvan robottikarhun kanssa.
Ainoa
suunta on alaspäin. Siellä haisee.
Ja minä kun vain vitsailin viime päivityksessä niistä
viemäreistä! Tämä haisee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti