Tornit
on tarkoitettu kiivettäviksi. Huipulta voi hypätä myös alas, mutta sinne
pitäisi ensiksi päästä. En nyt sano tornien olevan pelkkä japanilaisen
pelisuunnittelun oikku, mutta näin japsiropeihin jokseenkin perehtyneen
näkökulmasta niitä kyllä on tullut nähtyä ihan riittävästi. Katson sinua, Persona 3:n Tartaros. …Tai Tower of Kagutsuchi, Karma Temple, Tower
of Babil, Lunatic Pandora, Pharos at Ridorana, Citadel, Dorminin temppeli,
Tower of Barbs, onhan näitä. Milläpä muullakaan saa sisältöä
grindaukseen kuin mahdottoman korkealla hökötyksellä, jossa rampataan
identtisestä kerroksesta toiseen ja huipulla kohdataan bossi?
Henkilökohtaisesti kapuaminen kuitenkin miellyttää enemmän kuin toivoton
uppoaminen maaperän syvyyksiin pohjattomassa luolakomppauksessa, sillä maisemat
ylhäällä ovat vähintäänkin hulppeita.
Korkeat paikat huolettavat.
Towa
Cityn arkkitehtuurissa on hoksattu, että taivaisiin kiertyvällä
korkkiruuvipagodalla voisi olla jonkinmoista markkina-arvoa, sillä vaikka Towa
Tower on ensisijaisesti lähetystorni, se vaikuttaa pramean interiöörinsä
puolesta nähtävyydeltä, turistirysältä. Rakennuksen kirjaimellinen kierous ei
näy sisällä, koska en voi tähystellä niska kenossa kattokorkeuksiin, mutta
silti sisätilat ovat heittämällä tähän asti Another
Episoden komeimpia ja omaperäisimpiä. Silmä lepää puljun futurismissa ja
korkealla kohoavissa akvaariovalleissa. Jos torni joskus sortuisi, lattialle
tulisi mahdoton vesilätäkkö. Lisäksi korvat lepäävät tornin kolkossa teemassa, joka on kuin suoraan minkä tahansa Zero Escape -pelin pakohuoneesta. Toisin kuin ulkopuolelta voisi olettaa,
keskusaukio on valtava kolmio, jonka keskelle on rakennettu hissi, jolla pääsee
ilmeisesti ylimpiin kerroksiin, sillä sinne ei näytä ainakaan täältä alhaalta
kuikuilemalla kulkevan kulkusiltoja.
Ei ole landella ladot näin korkeita.
Lay of the Towa Tower land, 1F.
Lähikerroksiin
pääsee onneksi portaita pitkin. Tai pääsisi, jos Toko ei kitisisi, että voi
sitä keskushissiäkin ensin testata. No testataanpa. Yllätys! Se ei toimi ilman
sopivaa korttia. Ysäri (tai Dirge of
Cerberus) haluaa avainkorttipelisuunnittelunsa takaisin. Final Fantasy XV:n Zegnautus Keepin
jälkeen korttijahti ei tunnu missään! Paitsi kenties jaloissa, sillä nyt on
turvauduttava portaisiin. Final Fantasy
VII:n Shinran päämajan jälkeen porrasravaus ei tunnu missään!
Jos ei menisi yhtään aikaa, tuo olisi teleportti.
Monta miinus neljäs, koska japanilaisissa pilvenpiirtäjissä ei useinkaan ole neljättä kerrosta samaan tapaan kuin länsimaissa vieroksutaan kolmattatoista kerrosta.
Alimpaan
kerrokseen on ripoteltu kaikenlaista nähtävää ja luettavaa. Lohea jäystävän
(miksipä ei?) Monokuma-monomentin (sic) juurelta poimin tappolistan, jonka
kohteena on…
Hiroko Hagakure, Yasuhiro Hagakuren
äiti, joka varmasti arvostaa suuresti tätä ja lähettää pelastusretkikunnan
pelastamaan itsensä. En tiennytkään Hirokon olleen hoitsu, rawrrr.
Kalat peljätkää.
Kolmion
kaakkoiskulman lähistöllä pötköttää sortunut Monokuma-patsas sekä sangen
lapsellista luettavaa. Monopatsas on juuri sopivasti tiellä, joten portaikon
luokse tulee kiertää myötäpäivään hissitornin ympäri. Tornin pohjoiskärjessä on
häröileviä lapsia, lukemista ja kauppa, jonka valikoimaan ei ole tullut uusia
blingiluoteja. Sopii olettaa, että kussakin luvussa on tietty määrä uutta
kamaa, ja ne ostettuaan lisää ei tule. Tyydyn siis blingaamaan
Kansanmurha-Jaskan Fiskarseja. Nyt kaikki kyvyt on päivitetty ykköstasolle ja
taisipa joku niistä olla kakkostasollakin, mutta mitä väliä? Sarjamurhaaja kun
on joka tapauksessa op as fuck.
Monokumalla ollut rankka viikonloppu.
Japani on siitä hyvä kieli, että kaikkeen voi panna loppuun -chan, vaikkei siinä olisi järkeä.
Taisi tulla potkut.
Pikanttina
yksityiskohtana mainittakoon, että pohjoiskärjen ja hissitornin väliin on
työnnetty oikein nätti pienoismallidioraama Towa Towerista ja läheisestä
256-värisestä jokiraitista. Opinpa lisää tornin taustoistakin, koska jos Towa
Cityssä jotain osataan, niin lesottaa oman kaupungin silkasta erinomaisuudesta.
Tämä ei taida olla varsinaisesti sesonkiaikaa.
Komaru poseeraamassa Wish you were here! -postikortissa.
Portaiden
juurella tyttöduoa heitetään pallolla.
***
Puolisuunnikaskumaa ja dodekaedrikumaa odotellessa.
Pallokuma on veikeä otus. Tai se olisi
veikeä, jos se ei yrittäisi tappaa Komarua. Kuten useimmat Mono-variantit,
nämäkin penteleet käyttäytyvät vähintäänkin omalaatuisesti. Tasan yhdestä
tutoriaalipallokumasta on hankala vetää täysin yleispäteviä johtopäätöksiä,
mutta seurailin attenboroughisti ursus
rotunduksen eriskummallista ryllyämistä. Mitenkään erityisen
aggressiivisesti se ei vaikuttanut käyttäytyvän, sillä jos se olisi ollut
ilkeä, se olisi yrittänyt kieriä Komarun varpaille. Sen sijaan pallokuma tuntui
pitävän hajurakoa ja sopivan välimatkan päähän levitoituaan se alkoi ammuskella
paikoillaan jonkinlaisia verkkaisia projektiileja, kolme kerrallaan Komarun suunnasta
vasemmalta oikealle, sivukudit jotakuinkin 30 asteen kulmassa. Tai
vaihtoehtoisesti se näytti sylkevän mällejään yläkautta, en ole täysin varma. Kudit
näyttivät etäisesti harmaanmustilta möykyiltä, mutta tarkemmalla tarkastelulla
pallokuma sylkee… biojätettä. PS Vitan sievä ruutu sotkeutuu homeiseen
banaaninkuorisilakkamähmään ja Komaru saa hetkeksi Kyoko Kirigiriltä perityn
Cup Noodle™ -hatun. Can’t make this up. Kuritusta pallokuma kestää
keskimääräistä enemmän… ellei tähtää heikkoon kohtaan, mutta siitä lisää
myöhemmin, koska tämä yksilö toimi lähinnä lihamuurina.
Pilvi välissämme on ammusvana, joka ei ihan irrottanut Komarulta päätä.
Kierit väärään suuntaan.
Tämä on sitä biologista sodankäyntiä.
Portaat
ylös, mutta vain yhden kerroksen verran, sillä vaikka ne toisesta kerroksesta
korkeuksiin jatkuvatkin, tiellä on ruma keltainen seinämä, joka odottaa aivan
yhtä rumaa räjähtävää pommikumaa, mutta sellaista ei eteeni tule. Joko ylempään
yläkertaan mennään tätä kautta myöhemmin tai kolmoskerroksesta palataan
kakkoskerrokseen tätä portaikkoa pitkin, mutta kakkoskerroksen anti on
parhaillaan oleellisempaa. Ehkäpä ylemmäksi pääsee kapuamaan jostain muualta.
Komaru ei hevillä luovuta.
Ikuisia Makoto-traumoja.
Towa
Towerin toinen kerros… pikku hetki. En ehdi sisäistää toista kerrosta, kun
kimppuuni ravaa aulaa reunustavan käyskentelykolmion etelätahkon suunnalta
kolme äkämystynyttä karhua ja suuntavaistoton neljäs jälkijunassa. Kun uhka on
selätyslistitty, pääsen ihailemaan maisemia, joihin lukeutuu esimerkiksi
valtavia kattoakvaarioita, joissa uiskentelee ihka aitoja kaloja. Siellä ne
kohoavat silmänkantamattomiin. Jo on hulppeaa. Täältä voi tiirailla kätevästi
alakertaankin, jossa irstailevat monolapset ovat mystisesti mutta pelimuistin
kannalta loogisesti kadonneet.
Lay of the Towa Tower land, 2F.
Turistit eivät usko, että Towa Tower on tänään suljettu.
Pick up vai pick up the pace, kas siinä pulma.
Kannattaa olla työtön.
Reitti
vie kolmiomuotoa myötäillen myötäpäivään ja jatkuu eteläpuolen huoneeseen,
koska maisemaväylä on poikki. Katki se on väärästäkin suunnasta, mutta sinne on
kätketty hämmentävä temppuhuone, jossa ei ole pakko käydä, mutta sisäinen
OCD-aarteenetsijäsieluni pakotti peremmälle. Huoneen nimi ei ole tempaistu
tuulesta, sillä siellä perseillään perspektiivillä kerrakseen. Varsinaisessa
päähuoneessa avautuu tyylikäs vertikaalisesti porrastettu seinämaalaus, jonka
voi kohdistaa sopivassa kulmassa melko yhtenäiseksi kahdesta eri suunnasta.
Temppuhuoneen perälle on työnnetty synkkä porrashuone suoraan Escherin
kuumehoureista. Poimin ainoan järkevän portaikon juurelta kovin
synkkävireiseksi muuttuneita Socki-sukan seikkailuja, mutten aikonut syöksyä
muissa neljätoistaulotteisissa mihinkään johtamattomissa portaikoissa
kadotukseen. Jäinkin ihmettelemään, oliko tämä eriskummallinen huone
monolasten/Jataron käsialaa… vai kuuluiko eksentrisyys alun perinkin Towa
Towerin arkkitehtuuriin?
Hiraganat eivät ole tässä kuvakulmassa ihan optimaalisesti, mutta ne muodostavat, yllätys yllätys, sanan "Monokuma." (ものくま)
Claptrapin painajainen.
Sukillakin on tunteet.
Palaan
kolmiokäytävälle ja siirryn eteläiseen huoneeseen, jota kutsutaan
lahjapuodiksi, mutta minä kutsun sitä pakohuoneeksi, vaikka hyllyillä monokumabrändättyä
kakkulapiokrääsää olikin. Pitkulainen huone on räätälöity keilailulle, sillä
hirmuinen vastarinta oli ripoteltu rivirykelmäksi, jonka pallokuma tulisi
tuhoamaan. Tästä päästäänkin selätyshommiin, sillä kuten tutoriaalissa
neuvotaan, pallokuma alkaa selätytyttyään (sic) kieriä päistikkaa vieden kaiken
tielleen joutuvan mennessään pehmonisäkkäiden tuonpuoleiseen. …Mutta vain
silloin, jos sillä ei ole raajoja. Tämä ei mene aivan Dead Spaceksi, sillä orbulaarinen otus vetäisee raajansa
sisuksiinsa tanssiessaan. Eivätkä sen raajat ole näkyvillä silloinkaan, jos se
ei ole huomannut naisväkeä.
Kaikkiin Monokumiin suunnitellaan suunnitteluvirhe.
Hätähousu
ravaisi täyttä höökiä pallokuman taakse ja lasauttaisi menemään, mutta ehdin
huomata ajoissa, että tee se itse -keilaradalla partioivat pommikumat kääntyilivät
välillä toljottamaan tyhjälle keilaradalle, jonka toiseen päähän Komarun ja
Tokon tulee aluksi hipsiä. Jos niiden näkökenttään osuu, kaikki menee tietenkin
pieleen. En tietenkään ole huono tässä pelissä. …Fuck it, let’s go bowling.
"Yeah, well, that's just,
like, your
opinion, man."
Lahjapakopuotihuoneen
toinen uloskäynti johtaa takaisin kolmiokäytävälle luhistuneen väylän tuolle
puolen. Tielläni on pommikuma, mutta ei kauaa. Noin muuten kakkoskerroksen
tällä puoliskolla on melko hiljaista, vaikka karhu-uhka vaanii vaatekaupan
näyteikkunan toisella puolella. Jotenkin tuntuu, että osa noista mallinukeista
hengittää. Huomasin lisäksi aulan karhupatsaan karvaisen pään kököttävän näillä
korkeuksilla ja kynsiin seivästetyn ukkelin lisäksi olin ikionnellinen, kun
karhun takaraivossa kimalsi. Viiden Toivon Soturin värisuora kakkosluvusta
kerätty!
Öh, auts.
Monokumat tekevät Monokumia.
Repesin luvattoman lujaa nyyhkivälle tipuselle.
Seuraavaksi
vaateostoksille. Täällähän on huvittavasti enemmän liikkeitä auki kuin maanalaisessa
Mukiguri-ostarissa, vaikka palvelu ei pelaa täälläkään. Kassaneiti on tapettu,
kassalla riehuu lapsia ja pommikuma viskoo räjähteitä raukkamaisesti
vahtikumien karvamuurin takaa. Puolustuksesta löytyy karhun kokoinen kolo,
kunhan siirryn hyllyjen välistä sopivaan kohtaan. Tällaisista yksinkertaisista puzzlemaisista
toimintakohtauksista minä Another
Episodessa diggaan. Ei sillä, ettenkö diggaisi muustakin pelistä, mutta
tällainen vaihtelu maistuu.
Ei ollut varaa palkata neljättä kilpikarhua.
En tiedä mitään sumopainista, mutta ilmeisesti tuomari huutaa "Hakkeyoi", kun painijat lakkaavat liikkumasta, ja "Nokotta" eli vapaasti käännettynä "ei vielä" huudetaan silloin, kun toinen läski hyökkää. Toivottavasti pelissä ei kohdata sumokumia.
Arvostan suuresti, kun Another Episodessa nähdään näinkin paljon vaivaa jonkin satunnaisen kaupan hämmentäviin hyllyihin!
Tällaista kehuskelua löytyi kaupan perältä.
Vaatekauppa
tai ainakin sen varastopuoli jatkuu parin tasanteen kautta yläkertaan, josta
matka jatkuu takaisin tornin aulaa kiertävälle kolmiolle. Työntekijät varmasti
kulkevat tänne tikapuilla tai auttavat toisensa ylös vähän kuin nämä tytöt tässä.
Tai vaihtoehtoisesti täältä on purettu liukuportaat, koska muussa tapauksessa
vaatekauppa on rakennettu omituisesti. Tätä kautta pääsen kiertämään myös
näyteikkunan taakse, jossa karhujen katala källi paljastuu. Kolme Monokumaa
seisoo mustalla jalustalla, kaksi ei. Jälkimmäiset eivät pidä minusta. Huoneen
perälle on sullottu lahjoja, joista yksi on ansa (ja vieläpä tupla-ansa, sillä se
aktivoituu vihreästä lahjapaketista… normaalisti punaiset paketit olisivat
ansoja, mutta nyt niistä saa massia ja uuden kyvyn), sillä tulosuunnasta
rymistelee kimppuuni rumiluksia.
Te siellä perällä ette huijaa ketään!
Ei pidä katsoa lahjakarhun suuhun.
Despair Time's Yellow Range Increases (SP 5). Tällä viitataan mitä ilmeisimmin siihen pelastussektoriin, jos Komaru sattuu heittämään henkensä. Tasonnousuja on tapahtunut tornissa sen verran, että tämä aktivoituu hinnastaan huolimatta helposti.
Kolmoskerroksessa
alan tajuta, ettei tornia välttämättä kavuta portaita pitkin enää kovin
korkealle, koska akvaarioseinämät peittävät alleen kaikki pinnat
neloskerroksesta eteenpäin, mutta etenen silti niin pitkälle kuin kykenen.
Kumautan ensin tieltä pois pallokuman, joka kumauttaa tieltä pois Monokumia,
kunhan ne partioituaan asettuvat ystävänsä keilareitille. Tällainen täystuho on
joka kerta äärimmäisen tyydyttävää, vaikka on vasta toinen kerta, kun pääsen
kierittämään pallokumaa.
Monokumien mielestä tällainen on vähemmän tyydyttävää.
Käväisen
seuraavaksi henkilökunnan pukeutumistiloissa, vaikka ei tarvitsekaan. Ruumiita
häpäisevien lasten lisäksi naispuolen pukukoppien luota löytyy luettavaa.
Pikkusievällä Nekopi-dekkarisarjalla kosiskellaan nuorta yleisöä ja Detective
Conan -faneja ja minua.
Nuokin ipanat juoksevat tuossa synkronoidusti ympyrää maailman tappiin asti, jos jättäisin Komarun tähän seisomaan.
Jos tämä on neljäs osa, pommiheppu yrittää räjäyttää sen.
Toko
ei viitsi haukkua teosta täyslaidallisella solvauksia, sillä hän muistaa
ystävänsä kertoneen hautuumaalla näkevän haamuja tai näkemättömiä asioita.
Komaru myöntää, ettei oikeastaan näe tuonpuoleiseen vaan tuntee sen. Tässäkin
rakennuksessa on jokseenkin ilkeä kutina. Johtuneekohan kaikkialla kuolleiden
rauhattomista sieluista? Toko otaksuu hänen tuntevan omiaan vailla sen
kummempaa totuuspohjaa, mutta on Komarulla anekdootti suoraan kolmosluokalta,
kun opettajan henkinen manifestaatio tuli yökylään huokailemaan Komarun nimeä
ja lähti pahoitellen pois huomattuaan tämän olleen hereillä. Koska opettajaa ei
sittemmin koulussa näkynyt, Komaru uskoi opettajan tunteiden ilmentyneen
henkimuodossa jättämään oppilaalleen hyvästit. Tokolla on välikohtauksesta
inhorealistisempi näkemys.
Joka päivä.
Danganronpassa kaikki on mahdollista.
Tokon vanha tuttu.
Komaru voi olla tollo, mutta hän on minun tolloni.
Miesduunarien
pukeutumispuolelle on kätketty tappolista. Kohteena on…
Ayaka Haneyama, kaiketi Sayaka Maizonon
(kepeät mullat) idolikaveri! Onpas tympeän näköinen tyttö, ilmeensä puolesta haistaa kakan peninkulman päästä. Vaikka Trigger Happy Havocissa annettiin
ymmärtää koko popköörin kuolleen, joku näköjään selvisi. Ohjeistan Hirokoa
pelastushommiin, jos vielä joskus viemäriin palaan.
Teloituskomppania kävi täällä.
Ensin
palaan kolmoskerroksen parvelle, jossa reitti jatkuu vastapäivään ja katkeaa
kokonaan. Kolmiorotkon poikki tosin kulkee poikittain mahdottoman kapea
kulkusilta vastakkaiselle puolelle. Taas kerran jäin miettimään, onko siltaa
ollut olemassa ennen Monokuma-invaasiota, sillä kaiteeton silta tuntuu näin
korkealla edesvastuuttomalta rakennussuunnittelulta. Komarua ei voi onneksi
pudottaa rotkoon tahallaan tai vahingossa. …Ellei yritä kovasti, mutta siitä
lisää hiukan myöhemmin.
Kunhan noilla kaarilla ei tarvitse tasapainotella.
Olen pelannut riittävästi pelejä, jotta arvasin
Monokumia vyöryvän kimppuuni juurikin tällä sillalla… ja jotta perääntyminen
kahdelta vahtikumalta ja pommikumalta ei olisi aivan yksinkertaista, tyttöjen
taakse ilmestyy taviskarhu tietä tukkimaan. Viholliset eivät koskaan spawnaa
tökerön läpinäkyvästi täysin tyhjästä, sillä viimeksi mainittu Monokumakin
näytti loikkaavan sadannesta kerroksesta. Vahti- ja pommikumat putosivat
kätevästi rotkoon, kunhan ne selätti sinne sopivassa kulmassa. Täytyy tietenkin
muistaa, että silloin jää paitsi kolikkodropeista, kun karhut eivät kuole
varsinaisella pelialueella.
Monokumien mukkelismakkelisasennoissa on jotain perustavanlaatuisen hupaisaa.
Tällaista propagandaa poimin vastapuolelta.
Siltaylityksestä
palkitaan tallennusankalla. Seuraavaan huoneeseen astumisesta palkitaan
suljetulla sisäänkäynnillä ja uloskäynnillä. Hihittävä kakara ojentaa tytöille
hurjan haastavan haasteen, johon löytyy ratkaisu tästä akvaariokattoisesta
merihuoneesta, jossa on ilmeisesti vanhaan hyvään aikaan kaupiteltu erinäistä
vesikrääsää ankkureista ruoreihin ja sukelluspulloihin.
Kyeehahaha.
Se on varmaan tuon ykkösen muotoinen! #thinkoutsidethebox
Koska osallistumme demonijahtiin, olemme leikissä mukana jatkuvasti.
Vain
yksi avain on oikea, ja väärien lukumäärää en laskenut, mutta puhutaan
kuitenkin useista kymmenistä. Ahne keräilijäsieluni haluaisi poimia myymälästä
kaiken hehkuvan, mutta maltoin mieleni ja katsoin havaintoluoti silminäni
ohjeet seinältä. Tunsin itseni tyhmäksi, kun kolmen pelastusrenkaan läpi kohti
avainta kulkeva nuoli ei avautunut välittömästi. Sen sijaan etsin jonkin aikaa
huoneen reunoilta tai jalustoilta kolmea pelastusrengasta ja ihmettelin, millä
logiikalla renkaat ilmaisevat oikean avaimen sijainnin. Sitä paitsi renkaita
oli vähän kaikkialla. Tovin tollona pööpöiltyäni kävikin ilmi, että huoneen
yhdeltä laidalta pitää tiirailla toiselle siten, että kolme rengasta asettuu
luotisuoraan linjaan, jonka reiästä siintää avain. 3D-logiikkaa 2D-kuvasta,
nokkelaa. Haluan takaisin sinne temppuhuoneeseen räjäyttämään perspektiiveillä
mieleni.
Kohdistin Uncharted 3:ssa keihästysvarjon seinälle huomattavasti nopeammin!
Palaan
mariinihuoneesta takaisin kolmioon, jossa on taas kerran yllättävän hiljaista,
tyyntä myrskyn edellä. Repeilin itsekseni Towa Tower -työläisen viimeiselle
viestille ja ravasin sen saman portaikon luokse, josta aloitin pari kerrosta
alempana kapuamisen. Porraskäytävä on täältäkin tukossa keltaseinämällä, mutta
vain alakerran suunnalta. Neljänteen kerrokseen kyllä pääsee.
Half in the baaaaag. (fuck being killed)
Keltaseinämät, nemesikseni.
Tai
ainakin 3,5. kerrokseen.
00:17 TOKO FUKAWA, ÄÄRIMMÄINEN KIRJAILIJAIHME, ON KUOL-... MURTANUT NISKANSA.
***
Aikuinen!
Eikä edes sinisiluettisellainen, joten häntä voi pitää tärkeänä aikuisena. …Jonka
olemuksessa on jotain hyvin, hyvin tuttua, mutta jätänpä spekulointini sikseen,
sillä miehen henkilöllisyys selviää kyllä aikanaan. Nyt hän ei kuitenkaan
esittele itseään eivätkä tytöt vaadi heti tietää tuntemattoman aikuisen nimeä.
Jos kuitenkin Danganronpasta on
yhtään perillä, saa olla melko tyhmä, jos ei arvaa, kuka tai kehen liittyvä
hahmo on kyseessä!
Mies
tuntuu olevan meistä yhtä peloissaan kuin me hänestä, sillä olemme aseistettuja
ja erittäin vaarallisia. Genocide Jack varsinkin, mutta paikalle puoli kerrosta
alempaa kömpinyt Toko ei muuttunut traumasta häneksi. Uusi tuttavuus kertoo
piileskelleensä täällä ja yritti ohjelmoida läppärillä jotain keinoa, jolla
ranneke irtoaisi. Hänkin siis joutui pahisviisikon demonijahdin uhriksi ja on
myös perillä siitä, ettei kaupungista voi paeta ranneke ranteessa.
Komaru pitää enemmän pöytäkoneista.
C++:lla irtoaa.
Tervetuloa kerhoon.
Komaru
valaa lannistuneeseen mieheen uskoa, sillä Future Foundation kyllä auttaa,
kunhan he vain kapuavat huipulle ylittämään häiriösignaalin. Neitini selitti
tämän tosin kömpelömmin, mutta mies ymmärtää, mistä kiikastaa.
Porraskäytäväkomppaus on mahdoton tehtävä, sillä reitti näyttäisi katkeavan
hiukan ennen neloskerrosta, mutta aulan hissi on yhä vaihtoehto.
Hyvin sä vedät.
Se oli mansikkahilloa oikeasti.
Vain
sopiva kortti puuttuu ja vaikka se puuttuu mieheltäkin, hänellä on kokemusta
turvatoimista, vaikka rannekkeen toimintaperiaate onkin iso kysymysmerkki.
Hetken emmittyään liituraitamies liittyy seuraamme, koska tarvitsemme hakkeria
ja hän tarvitsee meitä, sillä tuollainen nöösi pääsisi Monokumia vastaan
hengestään.
Tokon anelu ei olisi yhtä uskottavaa.
Ensimmäistä selkäänpuukotusta odotellessa!
Siispä
ylhäältä alas Tokon en jaksa -nurinasta huolimatta, mutta matkasta poistuu
leijonanosa (vai pitäisikö pelisarjan kontekstissa puhua karhunosasta?), kun
kolmoskerrokseen on ilmestynyt kaksi Monokumaa ja pommikuma. Viimeksi mainitun
avulla keltaseinämä on historiaa ja kolmikko pääsee oikaisemaan toiseen
kerrokseen, jossa on toinen tuttu keltaseinämä ja toinen pommikuma. Sitten
olemmekin jo aulassa, mutta eipä mennä asioiden edelle, sillä onnistuin
kolmoskerroksessa saamaan ihan rehellisen Game Overin pommikumaa vastaan, kun
yritin saada sen asettumaan keltaseinämän luokse. Pommikuma nakkasi kranaatin,
jouduin sen räjähdyskantamalle ja Komaru paiskautui taaksepäin. Tytön lento ei
kuitenkaan tyssännyt olettamaani maagiseen ilmaan pelialueen ”reunalla”, sillä
urhea sankarini sinkoutui kolme kerrosta kuolemaansa. Golfaplodien paikka,
sillä en todellakaan olettanut, että peliin olisi ohjelmoitu jotain tällaista!
Latasin nöyränä tallennuksen ennen avainhuonetta ja tässä sitä taas ollaan yhtä
kokemusta viisaampana. Opin myös lisäksi sen, että jos pommikuma ei kuollessaan
räjäytäkään seinämää, uusi pommikuma tulee tilalle. Olisihan jumiin jääminen
typerää touhua.
Mies ottaa tilanteen yllättävän rennosti.
Mies on kunnon viilipytty.
Voi tietenkin olla, että Toivon Soturit seuraavat jokaista liikettämme ja asettelevat Monokumat strategisesti, sillä eihän tässä muuten olisi tolkkua.
Tässä vaiheessa en tunne enää mitään.
Täällä
alakerrassa karhuarmeijaa ei ole, vaikka tilaa invaasiolle olisi
ylenpalttisesti. Olisin voinut siis huoletta juosta suoraan hissille, mutta
tarkkaavaisuuteni palkittiin, sillä porraskäytävän lähistölle (samalle
alueelle, jossa ensimmäinen pallokuma kohdattiin) on ilmestynyt luettavaa
murskautuneista unelmista. Ja nimenomaan ilmestynyt, koska kimallusta ei näkynyt
täällä aiemmin ja koska matkaseuramme liittyy keskusteluun. Äijä on hieman
katkera, kun Towa Citylle kävi näin hassusti, sillä maailmassa ei ole kovin
montaa yhtä teknologisesti kehittynyttä kaupunkia. Paikka veti dippainssejä
puoleensa ja hän ilmeisesti tuli tänne suunnittelemaan turvajärjestelmäohjelmia.
Toko muistaa Towa Groupin kehittämät ilmanpuhdistimet, mutta mies kertoo yhtiön
kyhäilleen myös aseita ja puolustuskeinoja mitäpä muutakaan kuin muodotonta
epätoivoa vastaan. Komarun silmät jo tuikkivat antiepätoivomechasta, mutta mies
uskoo, että mitä hyvänsä kaupungilla olikaan tarjottavana ihmiskunnalle, se
kaikki on jo historiaa.
Kirjoittajan selviytymiskykyjä testataan, jos ei muuta.
Et ole käynyt Detroitissa.
Eipä ole näkynytkään humanisteja.
Ja Komarun takamukseen on työnnetty oikea BFG 9000.
Towa Tower muuttuu jättirobotiksi called it.
Hissin
luona uusi ystävämme arvioi turvatoimien ohittamisessa olevan hommaa, mutta hän
tekee parhaansa. Ganbatte kudasai ja niin eteenpäin. Parasta nimittäin
pikapuoliin tarvitaan.
Kukakohan se voisi olla...?!
Huipulla voi angstata.
***
Kolme
romukumaa! Ja miehellä kolme sydäntä puhekuplassa! Suojelutehtävä! Taistelu
olisi erittäin haastava, jos kammotukset läpsyttelisivät epäsikiöraajoillaan
välittömästi koodarivelhon kimppuun, mutta ne ilmestyvät sopivan kauas ja
lähestyessäänkin ne keskittyvät melko usein venyttelemään rumaa massaansa kohti
kattoa. Mitä lie touhuavat. Vai kärsivätkö ne olemassaolostaan? Pirun kestäviä
ne kyllä ovat, se on selvää. Varsinkin kun niitä kohdataan kolme kerralla.
Selätin niitä pari kertaa ja tanssitinkin, mutta keskityin lähinnä räiskimään
tutulla ja turvallisella hajotuksella. Kurituksestani huolimatta yksi niistä
ehti päästä huohottamaan näppistä takovan nörtin niskaan, mutta tragedialta
säästyttiin. Usutin lisäksi Genocide Jackin riehumaan. Romukumat eivät edes
vaikuta olevan hurjan vaarallisia, sillä en ole vieläkään sisäistänyt, onko
niistä kovin kummoista vaaraa, kunhan pysyy niistä loitolla, mutta toimivat ne
ainakin arvaamattomana pelotteena.
Romukumat ulvovat niin lujaa, että Toko peittää korvansa.
Ota noista nyt selvää.
Kaikki Monokumat mahtuvat Genocide Jackin kedolle.
Mies
tekee parhaansa.
00:48 Hupskeikkaa.
***
"Have a good day!"
Paras
ei riittänyt tässä julmassa maailmassa. Damn you, petokuma! Nämä nelinkontin ravaavat ärhäkkään eläimelliset karhut
ovat Danganronpan ehkäpä lähin
vertailukohta oikeille karhuille, sillä kaksijalkaiset Monokumat ovat lähinnä
trollaavia pehmoleluja. Petokumat sen sijaan ovat sinnikkäitä perkeleitä, jotka
pyörivät jatkuvasti kynsineen kimpussa ja pyrkivät kovasti loikkimaan sivuun,
jos niitä yrittää tähtäillä. Totuusluotien erinäiset vippaskonstit tanssista
selätykseen tepsivät toki – etenkin hulvattomalle tanssille tirskahdin – mutta silti
sanoisin, että ensivaikutelmana petokumista jäi käteen silkka vaara. Ne ovat
kestäviä, jopa romukumia arvaamattomampia ja äänestivät Trumpia. Vasta
jälkeenpäin hoksasin, että Tokon pimeä puoli on niitä vastaan pahuksen toimiva kikka.
Komaru ei pidä vesikauhusta.
Ristiriitaisen herttaista.
Kaverisi kävi talviunille.
Kun
pedot on metsästetty, keräännymme viimeisiään vetävän sankarin luokse.
TAICHI
FUJISAKI, CHIHIRO FUJISAKIN ISÄ, ON KUOLLUT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti