Kurokuma (Erin Fitzgerald) ei ole varsinaisesti mikään tarkkaan varjeltu salaisuus, sillä
kokomusta (kuroi tarkoittaa japaniksi
mustaa aivan kuten shiroi valkoista)
mafiakarhu esiintyy Another Episoden
promomatskussa suunnilleen yhtä tiiviisti kuin sankaritytöt, Toivon Soturit ja Shirokuma,
peruskumista nyt puhumattakaan. Siellä se killutinkarhu virnistelee tälläkin
hetkellä hyllyni päällä pelin erikoisversion kotelossa ja on myös syytä mainita
ja muistuttaa, että erikoisversion mukana tuli Kurokuman käheä kravatti ja
siinä roikkuva merkillinen metallihärpäke, jonka installoin ryijyyn. Persona 4 Arena Ultimaxin mukana tullut
puhallettava Teddie peri silmälapun. Solukämpän swägin feng shui on eriarvoisen
oleellista.
King's Landingissa on uusi pomo.
Toivon
Soturien leirissä olevan pörröisen mafioson esittely jää vain maistiaiseksi ja
taustat hämärän peittoon, kun don Kuma molottaa kornilla wiseguy-aksentillaan
räävitöntä monologiaan siitä, kuinka puhuminen on tosi hienoa ja kuinka
aikuisista voisi vääntää nakkimakkaroita ja kaupitella niitä eteenpäin. Jatkuva
verbaalinen tykittely korostuu horinan pelkistyessä pikakelatuksi
konekivääriaudiometakaksi. Kurokuman trollaus tuntuu kulkevan hieman eri
sfääreissä kuin murhaleikkien tiedostavalla Monokumalla, vaikka mielikuvani
muodostuikin hatarasta pintaraapaisusta. Kolme lasta kuuntelee karhun harhaista
hohotusta kovin vaivautuneesti ja onkin paha sanoa, johtaako Kurokuma heitä vai
toisinpäin.
Trump pois Twitter-tililtä.
Tämä kuulostaa animelta.
Robotti on ruosteessa.
Voi niistä soppaakin keittää.
Ja synteettinen kuola pärskyy.
Kyllä heitä nyt kaduttaa.
Parhaat laikit ja dislaikit säästetään viimeiseksi. Hetkinen nyt, tässäkö pelin kasti nyt siis on kokonaisuudessaan?
…Takaisin
Towa Toweriin, jossa kaksi demonia on palannut kakkoskerroksen
hätäuloskäyntikäytävälle, koska tikkaat eivät vieneet muualle. Jossain välissä
ne kylläkin kääntyivät 90 astetta oikealle, hmmm. Mitenköhän epäeuklidisesti ne kiemurtelivat
siinä pagodakorkkiruuvivaiheessa?! Olin melkein oikeassa tikkaista, sillä ne
eivät ole huoltotikkaita vaan hätätikkaita ja Komarulla ja Tokolla on
teknisesti ottaen hätä. Jälkimmäisellä jonkin verran enemmän, koska paluu
pimeän tornin uumeniin ei liiemmin houkuttele. Myös Komarun vaikeiden sanojen
(shrewish) osaamattomuus ärsyttää oppinutta. Ihastelen vängästi toteutettua
jokiraittia ja astun pimeyteen.
Koska tämä on vain puoliksi hätätilanne.
Niitä on vedetty, kyllä.
Toko on aivan oikeassa neljännen Star Oceanin laadusta.
Silmä lepää siluetissa.
Lay of the Towa Tower land 2F redux.
Ei
täällä edes ole kovin hämärää, mutta eipä kyllä täällä ole mitään
erikoistakaan. Jonkinlainen varastohuone, ne ovat aina jännittäviä. Toinen samanmoinen
on oven toisella puolella, mutta erääseen seinään on upotettu generaattori,
joten tärskäytän liikeluodilla rakennukseen valot samaan tapaan kuin
sairaalassa silloin kauan, kauan sitten.
"Senpai!!"
00:28 TIMBER
***
Avaan vain silmäni.
Nämä
värittömät, hajuttomat ja mauttomat huoneet on siis valjastettu kognitiiviseksi
haasteeksi! Komaru on aina innoissaan haasteista. Kyllä välillä ahdistunut itku
tirahtaa, mutta arvoituksissa avatarneitini on omimmillaan. Nurkassa on säpissä
ovi ja vieressä salasanan vaativa läppäri. Ratkaisu on jossain täällä, ja
vaihdoin lippaaseen havaintoluodin, koska huoneiden välisen seinän juureen on
jätetty maalipurkkeja. Purppurakeilan kautta havaitsen seinän olevan
keltamaalin peitossa, mutta väriläiskään on jäänyt pari suorakulmiota
putipuhtaaksi. Kuinka epäilyttävää.
Komaru on Riddless.
Tästä kuvasta paljastuu, mihin Jimmy Hoffa on haudattu. (seinän sisään)
Koska
minua ei suljettu pelkästään tähän huoneeseen, palaan aiempaan jatkamaan
pähkäilyä. Katkaisen valot valokatkaisijasta Tokon mielipahaksi ja epäilyttävän
väliseinämän halkeamiin vuotaa naapurista valoa. Reiät muistuttavat sopivasti
numeroita, mutta niitä on liikaa. En kokeillut vielä läppäriä, mutta jos se on
yhtään samanlainen kuin aiemmat, se hyväksyy nelinumeroisen koodin. Nyt niitä
on kuusi. Varmemmaksi vakuudeksi generaattorihuoneeseen palattuani Komaru
tuumii samaa. Tietenkin voisin näpytellä 251907:n kaikki permutaatiot, kun
luvusta nappaa pois kaksi numeroa, mutta tätä pulmaa en bruteforceta, joku roti
sentään. Siispä tähtäsin havaintoluodin takaisin seinään, jossa numerot
näkyivät epäselvästi takaa, ja yritin päätellä, mitkä numeroista osuisivat
seinän hehkumaalittomiin kohtiin.
Beverly Hills 251907.
Yhtä monta kertaa kuin olen pyytänyt olemaan vaiti.
Piipahdin
ensimmäisessä huoneessa, hoksasin ratkaisun olevan nokkela viittaus WipEout 2097 -peliin ja näpyttelin
takuuvarman vastauksen. Että olen nero.
Tässä kuvassa on muutakin väärin.
No
ei sitten! Lisäksi numerojärjestys meni muutenkin ysin ja nollan kohdalla
väärin mainiolla lähimuistillani, enkä tiedä mitä ajattelin yrittäessäni
päätellä sokkona paljaiden seinäkohtien sijaintia vastakkaisella puolella.
Peeloiltuani typeryksenä Komaru mutisi jotain lukkokaapeista, jotka olin
sivuuttanut tyystin. Siinä ne kököttivät generaattorihuoneessa vastakkaisen
seinän vierellä, joka on vastapäätä huoneiden väliseinästä. …Ja tarkalleen
ottaen vastapäätä niistä maalittomista kohdista, joihin tytöt kaapit työntävät.
Palaan ykköshuoneeseen varmistamaan ratkaisun, jossa femma ja oh lakkaavat
olemasta, koska kaappien läpi ei valo kulje. Yksinkertainen mutta mukavan kevyt
puzzle, jonka tein itselleni nöyryyttävän monimutkaiseksi. Enkä huomannut heti
niitä hemmetin kaappeja!
Ei ole juuri nyt asiaa Narniaan.
Fun fact: WipEout Puren FX300-liiga sen sijaan sijoittuu tälle vuodelle.
Tuolla taululla näyttäisi olevan ratkaisemattomia arvoituksia.
Keskuskolmiota
ympäröivä kerrosmaisema on tuttua kauraa viime luvusta, tosin juuri tähän
nurkkaan ei ollut mitään asiaa erinäisten sortuneiden kohtien vuoksi. Tämä on
vain pikavisiitti, sillä reitti sukeltaa pian porraskäytävään. Bongaan sentään
kimalluksesta piilo-Jataron Masarun kaveriksi helvettiin ja sain tapettua
laakista sekä sireenikuman että kolme pallokumaa, joita pidin kunnioitettavana
ja varteenotettavana uhkana niiden tepastellessa töppöraajoillaan joko
uhkaavasti tai hooposti. Tanssitin sireenikumaa, joka houkutteli pallot
luokseen ja keilakaato teki kööristä historiaa. Listin lisäksi
porraskäytäväoven tienoilta irrallisemman taviskuman raatoa silpomasta, jotta
tienasin arvokkaan lopun pussisaagalle.
Tokon kaunokirjalliset tuotoksetkin päättyvät aina niin surullisesti.
Keep rollin' rollin' rollin'.
Viesti meni perille.
Portaat
vievät alas, joten ei niistä sen enempää. Seinätöherrykset toivat mieleen
matkan Masarun taisteluareenalle silloin joskus.
Värityskirjatkin on hei keksitty.
Olen nyt maanpinnan tasolla,
avaan kovin tutunlaisen kultaisen oven ja astun uudenlaiseen
pakohuonevarianttiin, jossa tavoitteena ei ole ensisijaisesti joukkomurha
yhdellä iskulla. Joku rääpäle ojentaa vielä Komarulle lappusen haasteeksi,
jossa kerrotaan suunnilleen, mistä kiikastaa. Tutoriaali kertoo
seikkaperäisesti loput. Nyt tulee siis navigoida ilkeiden petokumien ohi ja
löytää oikeaan rautaneitoon (joka muistuttaa epäilyttävän paljon Trigger Happy Havocin avaruusrakettia,
jolla Hope’s Peakin rehtori-giri teloitettiin!) sulloutunut monolapsi. Lapsi
lallattelee autuaan onnellista Monokuma-laulua vinkkinä oikeasta suunnasta ja
vertikaalisesta sinkkiarkusta ja näytölle ilmestyvä rinkula pullistuu ja
purppuraantuu (sic), mitä lähempänä Komaru on oikeaa osoitetta.
Jos tämä olisi tasoloikkapeli, jonka jokaisella objektilla on silmäpari, sen nimi olisi Beasto-Kablooie.
Kolme on muutama eikä paljon.
Blast Off!
Tämän Toko oppi piileskeltyään koulukiusaajilta.
Lay of the Towa Tower land 1F redux.
Mononeidot
sijaitsevat neljässä bunkkerissa 2x2-gridissä ja arkkualkovien sisäänkäynti on
itäpuolella, joten lännestä alkavan sisäänkäynnin vuoksi tulee pitää silmät
auki kolmen pedon varalta, jotka vaeltavat systemaattisesti etelästä pohjoiseen
ja toisinpäin, mutta eivät synkronoidussa rivissä. Huoneen uloskäynnillä on
kolme petoa lisää, jotta minulla olisi kurjaa asioiden mennessä päin helvettiä.
Ja nehän menivät päin helvettiä, kun kuikuilin shakkilattiaturvahuoneesta
pakohuoneeseen ja siinä vieressä eteenpäin könynnyt kaamea peto huomasi minut.
Minä kun luulin näitä helvetin esikartanoita turvasatamiksi. Kirosin, metsästin
pedot sukupuuttoon ja latasin tallennuksen (tornin huipulta!), jotta saisin
tästäkin luvusta A-arvosanan. Jotkut kutsuvat tällaista huijaukseksi, minä
optimoinniksi.
Komaru poseeraa kuin levynkannessa konsanaan.
Toisella
yrityksellä etenin vaivihkaa takimmaiselle käytävälle ja sieltä
koillisbunkkeriin, josta ipanan molotus kumpusi. Laulun lakatessa petokumat (ja
oletuksena muutkin karhut) menevät totaalis-spastiseen oikosulkuun, jotta ne
voi napsia hengiltä kaikessa rauhassa. Puolustuskyvyttömiä ei saisi kiusata
täydellisessä maailmassa, mutta tämä ei ole täydellinen maailma ja nuo ovat
Monokumia.
Suon vielä hetken kertosäkeelle ennen kuin käräytän.
Rikon ensin hänet.
"I don't feel so good, gotta go to the hospital."
Ovi
vie keskuskolmioaulaan, josta seikkailu Towa Towerissa alkoi ja johon se
päättyy, tarkalleen ottaen sisäänkäyntiin, joka on tästä vinkkelistä
uloskäynti. Eksymisvaaraa takaisin rappukäytävän kautta yläkerroksiin ei ole,
kun pohjoispuoli on saavuttamattomissa erinäisen roinan vuoksi. Sopivasti tämän
ympäröivän maailman perusrakenteet sortuvat, jotta en vahingossakaan päädy
väärään suuntaan, mutta eipä minulla mitään poimittavaa jäänytkään matkan
varrelle. Uudet asiakirjat, vainajien viimeiset viestit luomakunnalle ja
kaunokirjalliset teokset odottavat ihan kiltisti tällä puolella aulaa. Niitä ei
täällä ensivisiitillä tietenkään ollut olemassa. Ihan varmasti joku lapsi ne
pudotti. Tai Monokuma. Tai kaulapartainen pelisuunnittelija. Poiminkin heti
kättelyssä lähinurkasta suurta proosaa.
Onko niitä muitakin aaveita?
Aina repee äärisynkille premisseille.
Goodreadsin
kirja-arvio jätetään omaan arvoonsa, mutta teoksen aihetta ei. Tokon krooninen
pimeän pelko on ollut huipulta asti tapetilla, kuten myös paranormaalit ilmiöt,
nuo lähestymiskieltoiset setäpenteleet, jotka pikkutunneilla kömpivät ikkunasta
huohottamaan turvattoman mutta hyväuskoisen Komarun makuuhuoneeseen. Komaru
yhdistää pimeyden ja haamut ja otaksuu säikkyjän pelkäävän tyhjästä
materialisoituvia kaapumyyriä, mutta Toko tarkastelee maailmaa loogisesti.
Haamujengi on yhtä humpuukia kuin litteä Maa. Toko ei tykkää hiillostuksesta,
mutta antaa periksi ja paljastaa joutuneensa pentuna lukkojen taakse kolmeksi
vuorokaudeksi säkkipimeyteen. Komaru arvelee loukkoa komeroksi, mutta Tokon
tuntien totuus on jotain huomattavasti pahempaa, eikä iäksi traumatisoitunut
toveri paljasta enempää. …Josef Fritzlin kellarissa tavataan!
On se hyvä, ettei sinusta ole vielä tullut feministiä.
"He walks up to the closet/He comes up to the closet/Now he's at the closet/Now he's opening the closet..."
Niistä muodostuu draumark.
Voisin vitsailla lisääkin, mutta aina ei viitsi.
On
aulassa lisääkin luettavaa, mutta niin on karhujakin, tavallisia ja palloja ja
hissipylvään luona räjähde-ekspertti. Tavikset tallustavat hiukan miten sattuu,
mutta ne osuvat välillä pallokuman keilaväylälle. Tyylipuhdasta kaikki
kuoliaaksi yhdellä iskulla -suoritusta täällä ei silti saa edes millintarkalla
optimoinnilla, mutta ei sellaista ei-pakohuoneessa vaaditakaan. Pääasia on,
että pallokumat on tarkoitettu vieritettäväksi, tällä kertaa jokseenkin diagonaalisella
akselilla. Ainoa suora konflikti sellaisen kanssa on yhä ollut ensitapaaminen
viime luvun puolella, kun myöhemmin ne seisoskelevat kyssäselkä
alttiina tai tepastelevat koomisesti eteenpäin. Olettaisin, että niitä vastaan
taistellaan rehdistikin joskus toiste, mutta jos ne eivät ole rehtejä, en ole
minäkään.
Monokuma oikealla ei näytä uskovan silmiään.
Älähän nyt pallokaveriasi räjäytä.
Tämä löytyi keskushissin ohjauspaneelin ääreltä, josta ei enää löytynyt Taichin ruumista. ...Selviytyikö hän siis sittenkin hengissä?
Kiitos ja hyvästi, Towa Tower.
Toko
on ulkona uuvuksissa, mikä on ymmärrettävää, sillä eihän hän saanut viime yönä
unta palloon. Lisäksi hän rymisteli rappuset päistikkaa alas ja paiskautui
räjähdysaallosta seinään, joten tämä ei ole aivan hänen päivänsä. Nyt on
kuitenkin hyvä hetki käydä läpi tornin tapahtumia väliaikaisessa turvassa
raittiissa urbaanissa ilmassa. Toko arvaa pentujen päässeen kärryille hatarasta
kommunikointiyrityksestämme, kun taas Komaru haikailee yhä veljensä perään.
Pitihän tämän luvun jollakin konfliktilla alkaa.
Toisin sanoen teillä ei ole tulevaisuutta.
Tytöillä
menevät napit vastakkain Komarun kitistessä olevansa tavis (tämä on selkeästi tytsyn
suosikkiaihe) ja Tokon todetessa kylmästi olleensa tappoaikeista
tosissaan, jos asiat alkavat eskaloitua siihen suuntaan. Mikään ei ole
tärkeämpää kuin Isännän hyvinvointi. Komaru tyrmistyy ja lamaantuu toverinsa
ärähtäessä, ettei heidän ”ystävyytensä” muuta mitään. Näyttääkin siltä, että
antisosiaalisen puolipsykopaatin mielestä käytännön pakosta mukana roikkuva
Makoton sisko on jatkuvasti ollutkin pelkkä rasite. Nyt se ainakin tulee
selväksi.
"Life is simply unfair, don't you think?"
Toko olisi jopa kolme vuorokautta pimeässä loukossa.
Jos lausut sen aina läpikuultavilla lainausmerkeillä, et taida olla tosissasi.
Kyllä nyt toveruuden syövereitä koetellaan.
Jätän
ultraepätoivotytöt murjottamaan Towa Towerin juurelle, sillä jossain
korkeuksissa lapsivallankumouksen tyyssijassa Kurokumalla on yhä asiaa. Mustakarhun gimmick on se,
että mafiaotso (mafiotso?) tykkää omasta äänestään ja poskettomista jutuistaan. Ja juttua
piisaa: keikkailuhaaveita, saatanallisia lihabileitä ja erityisesti
joukkomurhalla mehustelua.
Uneksivatko robottikarhut akustisista rockvainajista?
Ei ole ohi ennen kuin lihava karhu laulaa, eikä ole ohi silloinkaan.
Mitä te oikein teette niille aikuisten raadoille?!
Saarnaa sitä, veli.
En ole ennen kuullutkaan Erin Fitzgeraldin beatboksaavan mafia-aksentilla.
Jutuissa
ei ole minkäänlaista tolkkua, ja Nagisa kuuntelee mustalaisen monologia
kyllästyneenä. Vasta Monaca saa mahtikäskyllään pikkuvanhaa ystäväänsä
solkenaan solvaavan robotin hiljaiseksi. Mykkäkoulu nauratti, kun Kurokuma jäi
tärisemään horkassa. Voin vain kuvitella repliikkien pinoutuvan tekoälyn
syvimmissä sopukoissa.
Vielä kolme lukua ja mahdollinen epilogi.
Kurokuma on kävelevä interjektio.
Aina oppii uusia akronyymejä.
Tähän olisi sopinut Monacan itkupotkuraivarikin.
Kurokuman servomotorisen tärinän simuloimiseksi kehotan tärisyttämään näyttöä, kun en jaksa luoda animoitua gifiä.
Kolme
Toivon Soturia tuumii, ettei Kurokuman neuvonanto ole välttämättä se paras
ratkaisu. Vaikka mafioso onkin heidän virallinen neuvonantajansa ja oletuksena
valtoimenaan riehuvien lelukarhujen jonkinlainen pääjehu, Nagisa ei voi sietää
häntä ja Kotokonkin mielestä elukan hyöty on kyseenalainen, kun he keksivät
ihan itsekin hienoja ideoita aikuisten tappamiseksi. Monaca toteaa, että
Kurokumaa voidaan pitää toistaiseksi äänettömällä, ja kysyy sitten Nagisalta
tämän suunnitelmasta, jolla vastarinta liiskataan sotkuksi kengänpohjassa.
Sietäisitkö jatkuvaa mainostulvaa, jos tuo Monokuma olisi visiiri?
Insomniac Gameskin sai jossain välissä sarjasta tarpeekseen.
Suunnitelma
on yksinkertainen, suoraviivainen ja barbaarinen. Vastarinta liiskataan
sotkuksi kengänpohjassa. Nagisa jo tietää aikuisten piileskelevän maan alla ja
rivien välistä tulkitsen hänen tietävän tarkan sijainnin. Todennäköisempää on,
että joku monolapsi seuraa tyttöjä viemäriin ja joudumme aikuisten
paskalistalle karhujen vyöryessä joka suunnasta. Täsmähyökkäys siis viemäriin
ja vastarinta huuhtoutuu likaveden mukana Japaninmerelle. Spoilausspekuloinko
jo itselleni loppuluvun tapahtumat?! Toisaalta mihin muuallekaan Komaru ja Toko
jatkaisivat matkaa?
Hyppäävät sulkuportin tasolta suoraan valtavaan viemärisammioon alapuolella.
Kotoko
on hännystelijänä ihan täpinöissään Nagisan ja Monacan ilkeilystä, kun toverit
oikeuttavat aikuismurhailunsa silkkana velvollisuutena yhteistä isosiskoa kohtaan.
Demonien on kuoltava, koska Junko Enoshima sanoi niin.
Nyt lirahti silkasta ilosta.
Pidän tätä oikeusmurhana.
Mukuron kanssa ei sovittu mitään.
Aikasi koittaa pian, mutta aika ei ole hyvä.
Monaca toistanee repliikkinsä tarinan loppupuolella ypöyksin.
Toivon Soturien
aatteellisuus on niin voimakasta, että Kurokumakin havahtuu luvatta
horkkavapinahorroksestaan ylpeänä kersojen kasvamisesta murhailun jalossa
maailmassa. Asiaa tulee liukuhihnalta, mutta varsinainen asiasisältö on
toissijaista. Läpänheitto on Kurokuman elämänlanka.
Kauhtunut fedora pysyy karvakuupassa kuin liimattuna.
Ei, en ole ottanut selvää Googlen kuvahaulla sääntö #34:n vuoksi.
Noin hyvien juttujen vuoksi sallittaneen poikkeuksia.
Pöljille lokalisointisanaleikeille ei voi olla myhäilemättä.
Kurokumasta tulisi maailman huonoin salainen agentti.
Soturit
meinaavat taas pitkästyä, kunnes he saavat seuraa Palvelijasta, jonka funktio
tässä tarinassa on… palvella. Viimeksi Nagito Komaeda raijasi vangitsijoilleen
pirtelöitä. Nyt Kotokolle tarjoillaan kastanjoita, jotka on kuorittu päin
helvettiä, sillä niitä ei ole kuorittu. Mikäli Kotokon tykkäykset ja inhokit
ovat päässeet unohtumaan, neitihän nimenomaan tykkää kuorituista kastanjoista
ja vihaa kuorellisia kastanjoita. Kyllä, tämä on tärkeää niin pitkään kuin
Kotoko on elossa, mikä ei liene kovin kauaa. Kenties hänet kohdataan jo tämän
luvun lopussa?
Mölinä jatkuu, mutta supisten.
Nagiton oli käytävä Euroopassa.
Kotoko on myös niin pahis, ettei pidä ananaksesta pizzassa.
Kun
Palvelija vielä kehtaa muistuttaa taistelijatyttöä tämän synkästä
menneisyydestä, Kotoko murisee kuolemaa ja antaa sitten somasti anteeksi.
Filmitähdet ovat niin pahuksen kranttuja.
Nuo sarvet ovat teräviä.
Sepä oli...
...kilttiä.
IT’S
PUNISHMENT TIME!
Kermaleivosväkivalta on huumorin alalajeista mitä jalointa.
Seuraavassa luvussa suuhusi kaadetaan merisuolaa.
Maanpinnan
tasolla draama on huomattavasti vakavampaa välittömän välirikon häämöttäessä.
Tiehensä marssiva Komaru tuhahtaa, ettei hänen matkasuuntansa kuulu Tokolle.
Toko tuhahtaa takaisin, ettei Komaru ole saanut mitään aikaiseksi. Komaru ei
edes ihme kyllä itke, vaan näyttää ja kuulostaa vihaiselta väittäessään
olleensa saamastaan avusta huolimatta hyödyksi. Toko ei valitettavasti ole se
paras henkilö kiittelemään vuolaasti, koska ei ole ennenkään kiitellyt tai
ylistänyt ketään. No jos Isäntää ei lasketa, mutta keskustelu on parhaillaan
sen verran kipakkaa, ettei tilaa ole Isäntä-huumorille.
On sinulla otsaa sanoa, että on minulla otsaa.
Nuokin rappuset kävelin äsken alas ihan itse.
Arvoituskuningattaruus on kunniakysymys.
"We've come a long long way together, through the hard times and the good, I have to celebrate you, baby, I have to praise you like I should."
Kun
Komaru täräyttää, ettei Tokolla ole syystä ystäviä, pointti pureutuu syvälle ja
tuttu änkytyskin palaa Tokon mutistessa pärjäävänsä mieluummin yksin ja
kuolevansa yksin, jos niikseen tulee. Mieluummin yksin kuin Komarun seurassa.
Kun neitini vaatii selitystä, Toko latelee tiskiin tylyjä argumentteja. Hän
pitää Komarua pelkurina, joka verhoutuu tekosyihin, jankuttaa tavallisuudestaan
ja antaa vastoinkäymisten olla.
Toko ei ole edes Facebookissa.
Et nyt palaa torniin hyppäämään sieltä alas.
Joku yhtä päähenkilö.
Laitettua ei yritetä.
Tämä
viimeksi mainittu seikka itse asiassa esiintyy varsin usein japanilaisessa
fiktiossa ja oletettavasti syvälle juurtuneessa japanilaisessa
kulttuurimentaliteetissakin. Vapaasti käännettynä ”ei voi mitään” eli shikata ga nai sopineekin
valtiolle, jonka niskaan on satanut pari lannistavaa atomipommia ja joka nyt
sattuu sijaitsemaan maanjäristysvyöhykkeellä alttiina luonnonvoimille, joille
nyt ei oikein voi mitään, jos alueellinen maailmanloppu kohdalle sattuu. Toki
useimmissa kielessä on omat shit happens/c’est la vie -varianttinsa, mutta shikata ga nai ainakin vaikuttaa
perustavanlaatuisemmalta ilmiöltä.
Danganronpan
kontekstissa kollektiivinen epätoivo saakin aivan uusia ulottuvuuksia, jos sitä
peilaa shikata ga nain kautta.
Kenties siksi japsifiktiossa törmääkin niin usein absurdeihin
maailmanlopputeemoihin ja ahdistaviin skenaarioihin, jotta kesyt ja passiiviset
japsihahmot reagoivat niihin olankohautuksella. Länsimaisissa teiniangstisissa
silmissä shikata ga nai voikin tuntua
turhauttavalta ja ymmärrän myös, miksi Komaru voi vaikuttaa turhauttavalta
itkuvinkuhahmolta malliesimerkkinä tällaisesta ajattelutavasta. Myönnän tyttöni
mun koettelevan toisinaan rauhallisia hermojani, mutta jos on yhtään perillä
Nipponin ihmismielestä – mitä ei taatusti voi koskaan olla, ellei ole syntynyt
sinne – Komarusta tulee heti paljon parempi hahmo ja ”tällainen minä nyt olen,
ei voi mitään” -kitinälle tulee edes jonkinlainen konteksti. Nyt ainakin
tykkään, kun hän on kerrankin
piristävän vihainen, eikä tuherra katkeraa, kullankeltaista itkua.
Ihan eri sukupuoltakin.
Onneksi
on Toko, joka yrittää potkia Komarua persuksille, vaikka nyt näyttääkin, ettei
dissauksesta ole mitään hyötyä. Komaru nielaisee kiukkuiset kyyneleensä ja
tokaisee lähtevänsä Shirokuma-jahtiin. Valkokarhu ei ainakaan ole tuollainen
tyhmä kakkapäinen ilkimys. Toko voi Komarun puolesta jäädä jälkeen, jos viemäriläävä
ei kelpaa.
Sakkoa napsahti.
Menen komean Haijin kainaloon, mitäs siitä sanot, häh?
Towa
Citystä paetaan yhdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti