Toisinaan
Another Episode muistuttaa olevansa
tarinan lisäksi myös peli – mitä ei aina visualnovelihtavilta peleiltä uskoisi
– sillä matka Towa Cityn liikekeskuksen tornitalojen välistä siksakkaavien
katkonaisten katujen poikki kohti sinistä kerrostaloa on täynnä pelattavaa. Mukavaa
vaihtelua esimerkiksi verrattuna viime päivitykseen, jossa lähinnä juostiin
rappuset ylös ja yritettiin selviytyä pseudobossimatsissa hengissä.
On myös vaihtelua juosta rappuset alas.
Jotta meno
ei äityisi pelkäksi sisällöttömäksi katukomppaukseksi ja satunnaiseksi
karhujahdiksi, temppeliltä sekulaarimmalle reitille palattuani monolapsi
kiikuttaa kätösiini haasteen, josta Komaru ei kieltäydy, koska nämä tämmöiset
keskenkasvuisten ojentamat haasteet ovat hänelle ilmeisesti pyhä
periaatekysymys. Aarrejahdit varsinkin.
Pöksynne.
Ei voi olla vinkki lopussa, kun sen jälkeen tulevat vielä kirjaimet Q, E ja D!
Kaikki aikanaan, tyttöseni.
Komarun haastetahto siirtäisi vuoria, jos niiden alla olisi aarteita.
Lay of the X marks the spot or perhaps L I don't know at this point land.
Kuten
kuvasta käy nykyisen olinpaikkani ja tulevan menopaikkani lisäksi ilmi, aarrejahti
levittäytyy koko puolitutulle kartalle. Ensimmäinen aarresymboli tuleekin
vastaan heti ensimmäisessä risteyksessä, jossa suojelin Nagisaa viimeisen
kerran pallokumilta ja vahtikumilta. Sitä ennen teen lähempää tuttavuutta
risteyksessä risteilevien Monokumien kanssa, koska pitäähän tyhjät kadut
toiminnalla täyttää. Otukset voi tietysti listiä tasan miten lystää, mutta
kätevintä on tärskäyttää sireenikuma tanssimaan, jolloin pari silpomispuuhissa
könyävää peruskumaa ja muuten vaan könyävää vahtikumaa ravaa ihmettelemään
epämääräistä performanssia, jolloin koko pesueen voi lamauttaa pehmolelujen
tuonpuoleiseen. Tai sitten vain ampuu/silpoo kaikki.
Miehen perjantai-iltana kotiin kiikuttama kukkapuska?
Jaksaa se Komarukin naurattaa.
Punaisilla ei ylitetä suojatietä!
Tämän päivityksen puolipakollinen Genocide Jack -kuva.
Aarrearkut
ovat oikeammin roskiksia tai roskiksia muistuttavia pömpeleitä, joille en keksi
muutakaan funktiota Towa Cityn infrastruktuurissa. Havaintoluotiluotaus paljastaa
niiden pinnasta kirjaimen – T:n, X:n tai L:n. Ja nimenomaan monolapsen vinkin
mukaan X merkkaa spotin, jos se on L, muttei ihan kuitenkaan. Tai jotain.
Ihmettelin jonkin aikaa sattumanvaraisia kirjaimia ja vähintäänkin hämärää
vinkkiä, kunnes ravasin risteyksestä vähän matkaa länteen toiselle
roskisaarteelle, jonka äärellä Komaru mietiskeli itsekseen ratkaisua puhuen
poluista. Sitten minullakin välähti.
Maassa on ainakin kaksi I-kirjainta tai pienellä kirjoitettua ällää.
Vaikka
olen tähän mennessä (ja kirjoitushetkellä ne kaikki, mutta eipäs saivarrella)
löytänyt vasta kaksi arkkua, ne sijaitsivat risteyksissä ja mutkissa. X-arkku
voisi olla myös +-arkku, sillä sen lähistöllä katu haarautuu joka
ilmansuuntaan. Tai kaksi katua leikkaa toisensa 90 asteen kulmassa, miten sen
nyt ottaa. Vastaavasti täällä kartan länsiluoteessa kulkureitti tekee L-mutkan
L-arkun luona, koska katu päättyy kivimurskaan lännessä reitin jatkuessa
pakohuoneeseen. T-arkku vastannee T-risteystä. Koko kartta – tai ainakin sen
mutkat – on siis suunniteltu näppärästi haastearvoituksen ehdoilla. Mutta missä
X ei ole X vaan L, vai onko mutka peräti kokoa XL? Väärin ei kannata arvata,
sillä kämmiroskiksesta loikkaa Monokuma ja Komaru marisee kämmänneensä.
Opportunisti avaisi kaikki väärät roskikset lisäekspan toivossa, mutta minusta
kovasti tuntuu, että se varsinainen palkinto jää silloin puuttumaan.
X marks the not.
"I
don't sit like this because I want to. I have to sit like this. If I
were to sit normally, my deductive skills will immediately be reduced by
roughly 40%."
Arkkuja
sikiää kartalla kourallinen ja joku niistä on se oikea, mutta pakohuone on
lähempänä. Sinne ei ole pakko mennä, mikä on yllättävää, sillä kyllähän
kaikissa – tai ainakin suurimmassa osassa, en enää muista (mikä kertoo enemmän
tämän blogivaiheen hidastelusta kuin mistään muusta) – on tähän mennessä
väkisinkin käyty. Mikä yllättävintä, pakohuoneen jälkeen reitti näyttäisi
jatkuvan täällä päässä pohjoiseen ulos
kartalta. Nelosluvun ensimmäisessä
päivityksessä oletin, että tuolta suunnasta palataan lopulta tänne, joten nyt
jää nähtäväksi, onko sinitalo sittenkin vesiperä, josta palataan tänne.
Jossain tehtaalla monolapset uurastavat yötä päivää, jotta Towa Cityyn saadaan samanlaisia ovia.
Spekulointi
sikseen, pakohuone kutsuu! Kadunpätkälle kyhätty kognitiivis-logistinen ongelma
aiheutti aluksi päänvaivaa, koska en ihan oikeasti huomioinut kadulla
kiemurtelevaa vesilätäkköä. Sillä pelikerralla olin väsynyt ja sählättyäni
menin nukkumaan. Alueen keskellä on kolme hologrammiprojektoria, joista
keskimmäisen vierellä on Monokuma. Lisää
Monokumia – vahtikumia – on pohjois- ja etelälaidalla, pohjoisessa kaksi lössiä
ja etelässä kolme yksittäistä, jotka näyttäisivät olevan linjassa projektorien
kanssa.
Haaleissa lätäköissä kärvistelee kuusi vahtikumaa ylälaidan tuolla puolen.
Kaikkia projektoreita ei kuitenkaan pidä aktivoida, vaan Komarun
vinkkelistä vain etummainen ja takimmainen. Tällöin etelästä ravaa kaksi tyhmää
karhua pömpeleiden luokse. Ennen kaikkea toinen vahtikumista on nyt peruskuman
vieressä. Vaikka ne seisovatkin kahdessa eri vesilätäkössä, lamautusluodin
miljoona volttia osuu niihin molempiin ja tapposhokki kulkeutuu vetisesti
kaikkiin karhuihin. On hienoa, että pelin jälkipuoliskolla saa jopa
ajatellakin! Hieman.
Olette te tolloja.
Olette te kuolleita.
Karhujen
yhteiskuoltua yksinäinen polku kulkeutuu metsän siimekseen ja minä sen mukana
pois pelialueelta kohti Unknownia, sillä temppelissä ei edelleenkään ole
karttaa. Aivan niin, tämä vaihtoehtoreitti palaa samalle temppelille, jossa
koettiin viimeksi kunnon teinidraamaa ja Nagiton perseilyä. Olinkin kuikuillut
portaikossa pelialueen ulkopuolelle ja ihmetellyt, miksi muurin tuolle puolelle
oli mallinnettu ylimääräistä lääniä muiden muurien sisäpuolelle. Tämä on vain
sivupiha, johon on jätetty turkasen paljon lahjapaketteja. Epäilemättä
pakohuoneen palkinnoksi. Väriltään muista poikkeava loota laukaisee muutaman
hönttikarhun onnettoman offensiivin ja muista saa massia paitsi viimeisestä
ihan perällä, josta nettoaa uuden levelöitymistä boostaavan kyvyn. Kohti
ysiysiä ja sen yli.
Ihan kuin Silent Hill 2:n metsäpolku.
Toisin kuin väreistä voisi olettaa, punaisesta saa lahjan ja vihreästä rangaistaan. Mikäli oikein muistan, tässä ei ole ollut pahemmin johdonmukaisuutta.
Miten te mahduitte noin pieneen lootaan?
EXP obtained increased greatly (8 SP). Kykylistassa nimi on tosin Ultra Study Technique.
Kipitän
takaisin äksplusristeykseen ja jatkan jo maatuneiden askelteni etsiskelyä
idässä, josta temppelille alun perin tultiin. Etelään vievässä mutkassa odotin
kovasti pommikuman ilmestyvän keltaseinämän luokse, jotta pääsisin tutkimaan
reittiä pohjoisessa, mutta nähtävästi seinämä räjäytetään toiselta puolelta
myöhemmin.
On siinä melkoinen lasipalatsi, kun ei heijasta painostavaa taivasta.
Joten etelään kohti risteystä, jossa rivitalokatoille ilmestyi
rutosti pommikumia lasauttaakseen Nagisan kiertoradalle. Nyt on hiljaisempaa,
mutta ei kauaa, sillä eräs räkänokka kiikuttaa Komarulle upouuden totuusluodin:
polttoluodin! Toki esimakua siitä koettiin prologissa, mutta niin koettiin
kaikista totuusluodeista ja vasta myöhemmin niitä pääsee hyödyntämään kunnolla.
Sick burn -meemit intensifioituvat.
Tutoriaali
vihjaa polttoluodin tepsivän erityisen hyvin petokumia vastaan, mutta otaksun
kaikkien karhutyyppien kaatuvan ennen pitkää Gehennan lieskojen edessä. Mikäli Another Episodessa leikitään
elementeillä enemmänkin, sopii olettaa, että polttoluodilla poltetaan asioita
esimerkiksi pakohuoneissa, mutta jospa nyt ensiksi testataan sitä karhuja
vastaan, kun en kehtaa kerrostalon seinääkään kurittaa kokeilumielessä.
Jos vielä epilogissa tulee tutoriaali niin tapan.
Especially against living things.
Tuolta
sopivia uhreja lentääkin!
00:07 Mihin se hormonilehmä katosi?!
***
"I am The Fury... The flames of my rage will incinerate you! I came back
from space, and as I returned, I had one vision... the world set ablaze!
And do you know what I saw? Fury! A great and terrible fury at being
alive! Now you will feel the scorching heat of that horrible blackness"
Tuhokuma on Another Episoden viimeinen vihollistyyppi, sillä yhden listittyäni
kuului ding ja trophyn tiedoissa kerrottiin, että olen kukistanut
kaikensorttiset karhut. Nyt pääsenkin siis esittelemään sekä polttoluodin että
tuhokuman, kun ensin mainitusta ei ollut prologissa pahemmin sanottavaa ja
jälkimmäisistä en silloin edes tiennytkään.
Polttoluoti
on ainoa luotityyppi, jota voi ampua nopealla ja melkoisen tyydyttävällä
sarjatulituksella liipaisin pohjassa. Liekinheittimeksi megafoni ei kuitenkaan
muutu, sillä liekehtivät energiapallerot ovat yksittäisiä. Voi palleroita
röpötellä harvakseltaankin, mutta luotityypin pointti menee hukkaan, kun lipas
on huomattavasti muita totuusluoteja suurempi. Mitäpä sitä osumatarkkuudella
rehvastelemaan, kun teinityttö kylvää tulta ja kuolemaa kaikkialle. Oletan
polttoluodin aiheuttavan muita luoteja vähemmän vahinkoa, jos puhutaan yhdestä
luodista, mutta joukossa on voimaa.
Pimppasin heti kättelyssä palamisen kivuliaaksi ja surulliseksi, koska tottahan se on ja tuo nalle lienee samaa mieltä.
Käsittelen
polttoluodin tuhokumien yhteydessä, koska tuhokumat osaavat myös polttoluotien
salat. Onhan niillä tassuissaan rakettireppuun kytketty liekinheitin, joka
syytää kivuliaita palleroita suuntaani. Rakettirepun avulla tuhokumat
levitoivat tyylikkäästi, mutta eivät onneksi näyttäisi nousevan katutasolta
ionosfääristä ammuskeleviksi ärsyttävyyksiksi. Jetpackin ehdottomasti
vaarallisin funktio on lainattu Japanin sotahistoriasta, koska tuhokumat eivät
lopulta piittaa hengestään kamikazesyöksyessään päin Komarua. En ole vielä
ottanut selvää, päättyykö kunkin tuhokuman tarina vääjäämättä itsemurhaan vai
millä logiikalla ne joko räiskivät tai syöksyvät, mutta syöksy on joka
tapauksessa kätevin hetki ampua tulta munille, kun eivät ne kuolonglooriassaan
ainakaan väistä.
En ihmettelisi, vaikka vastaan tulisi vielä OIKEA karhu.
Gotta kill 'em all.
Tuhoan
kumat ennen kuin kumat tuhoavat minut, luotaan risteyksen T-roskiksen ja ravaan
aivan luvun alkuun pitkälle kadulle, jonka tallennusankka on tallella. On
täällä L-roskiskin, mutta noin muuten kaduilla on yllättävän hiljaista, vaikka
tilaa vastarinnalle olisikin. Autiot suurkaupungit ovat karmivampia kuin
karhujen täyttämät. Jokseenkin huvittavasti aivan reitin ääripäässä seisoskelee
tasan yksi Monokuma, joka toljottaa mietteliäänä kerrostalon seinämää.
Tirskahdin näkymälle ja ammuin sitä silmään.
Tuohan on ilmiselvä vasara.
Ratkaisu voi olla noissa liittymäkylteissäkin.
Tutkimus: Kissaa ei kiinnosta.
"I have two rules: First, I'm never wrong. Second, if I'm wrong... back to the first rule."
Et ole nyt taidegalleriassa.
Palaan
T-risteykseen ja sieltä vähän matkaa etelän L-risteykseen, josta noukin pari
päivitystä sitten BDSM-kirjallisuutta. Nyt siellä ei ole L-roskiksen lisäksi
yhtään mitään komeiden barrikadien, iäksi pysäköityjen autojen ja kivimurskan
lisäksi.
"Why are you staring at me? Are you annoyed that I am the only one who has cake?"
Ainoa kulkureitti eteenpäin kulkee lievästi ahdistavan
hormonilehmäportin alta ahtaalle tielle, jota ei oikein kaduksikaan kehtaa
kutsua. Kelmeillä kylteillä varustetut tyylitellyt mörskät reunustavat reittiä,
joka myötäilee sinistä kerrostaloa ympäröivää muuria. Puolimatkassa Komaru tunnistaa
mainosvalot baareiksi. Ilmankos tiiviissä tunnelmassa olikin kieltämättä
lievästi samaa kuin Tokion Shinjukun Golden Gaissa. En ole tietenkään tuolla itse käynyt, mutta kaipa
virtuaalikäyminenkin lasketaan, kun Shin
Megami Tensei IV:n Golden Gaissa oli hyvin samanlaista, jos hieman
toisenlaista maailmanloppua ei lasketa. Erityisesti paikasta tuli mieleen Yakuza-sarjan Kamurochon (oik. Kabukichōn)
klaustrofobinen Champion District kyykkykääpiökokoisine juottoloineen.
Ei täällä kyllä kultaista ole.
Tiellemme
ei eksy resuisia juoppoja; vain muutama Monokuma ja vahtisellainen, joiden
päihtymyksestä en ole täysin varma. Ylväänä kohoavan sinitornin pohjoispuolella
reitti jatkuu joko eteenpäin itään tai pohjoiseen. Menen sinne, mihin ei pidä
juonen perässä mennä, eli pohjoiseen.
Kyllä täältä yksi juoppo limbo-otso löytyy.
Genocide Jack juo hänen puolestaan.
Jos spottaa katolta kersoja, jotka taittavat pudotessaan niskansa, saattaa myös huomata kimallusta sinirakennuksen kyljessä... luvun tuoreimman piilolapsen.
Vasemmanpuoleinen mesikämmen näyttäisi juoksevan kauhuissaan karkuun ystävänsä kaamean kohtalon vuoksi.
Parin karhun kuoltua alitan kyberhormonipossuportin
(aivan niin) ja ilmestyn itäläntisesti lääniä leikkaavalle kadulle, jossa
partioi kaksi tuhokumaa, mutta ei kauaa. Poimin monokoneen viereltä luettavaa
ja päädyn itäpäässä risteykseen. Idästä reitti on keltaseinämätukossa,
pohjoisessa tihrustan häiriköiviä monolapsia ja etelä jatkuu takaisin Golden
Towan baariskeneen. Kartasta lunttaan varmuuden vuoksi, että eteläreitti
looppaa idän kautta takaisin tähän risteykseen ja pohjoisesta pääsee lännen kautta
sen ensimmäisen keltaseinämän nurjemmalle puolelle. Kaikki on yhteydessä
kaikkeen. Kaikkialla käyn, koska aarrejahti ei ole ohi. Muutakin mukavaa voi
tarttua messiin.
Röh röh.
Komarulle pysäköity auto on akuutein uhka.
Todelliset värit paljastunevat Danganronpa 3 -animessa, ellei kyseessä ole mustavalkoinen sarja.
Ensin
etelään. Olisin voinut mennä pohjoiseenkin, mutta elämä on täynnä merkityksettömiä
valintoja, joiden odottamattomat sivuvaikutukset paljastuvat, kun kaikki
päättyy ja katuminen on myöhäistä. Pubiryömintää ei kestä pitkään, sillä
minimökkiseinät päättyvät pakohuoneeseen. Ennen sitä lähistöllä kimaltaa ja
poimin teoksen, jonka toinen meistä on kirjoittanut.
Vai tämän opuksen takakannesta Nekomaru Nidai oppi indubitably-sanan.
Näin
viipyvi valtameri on niin kova opus, että jopa kaksikon manga-addikti on
astunut ulos mukavuusalueeltaan ja lukenut sen ja piti siitä. Tokon itsekehu
kirjansa suhteen on jokseenkin äärimmäistä. Näillä taidoilla Komaru on
satavarma Tokon ruusuisesta tulevaisuudesta Togamin kanssa, mutta Toko ärähtää
teoksensa olevan vain fantasiaa, jolla ei ole tasan niin mitään tekemistä
todellisuuden kanssa. Kirjoissaan Toko luo ihanteellisen maailman, joka ei toteudu
koskaan. Kun omakohtaisten kokemusten peilaus otetaan puheeksi, Tokon mukaan
onnelliset ihmiset luovat iloista ja pinnallista huttua, kun taas maailman
polkemat lähestyvät tekstillään kauneuden syvintä olemusta. Tätä menoa
runosuoni katkennee, kun Toko ei selvästikään ottanut masentavan
kirjallisuusyhtälönsä laskuihin mukaan uutta ystävää ja… iloa. Sitä hän ei
tietenkään koskaan myönnä Komarulle.
SLtO OMG.
Vähintäänkin kirjoittamansa romanttisen kertomuksen sivuilla.
Scifi- ja fantasiakirjailijat varsinkin.
Mein Kampf on hieno teos.
Pinnallista kuin kaverisuhteet Facebookissa.
Tuossahan olisi jo oiva hahmoaihio seuraavaan teokseesi.
X-risteykseen
on rakennettu pakohuone, jossa on ensimmäistä kertaa mukana tuhokumia. Tuhokvartetti
vain seisoo – oikeastaan ilmaseisoo – paikoillaan karvamuurina puzzlekäytävän
länsipäädyssä keltaseinämän juurella. Sen sijaan kolme pommikumaa – tarkemmin sanottuna
yksi ja pari – tallustelee siinä lähistöllä lännestä itään ynnä toisinpäin siten,
että niiden kulkureitit risteävät. Parivaljakko tallustelee yksinäistä
susikarhua aavistuksen enemmän länteen kohti tuhokatrasta. Ne kaikki tulisi
räjäyttää yhdellä iskulla. Kiertoratapommitusta ei hyväksytä.
Katujyrän paikka.
Sallittujen
luotien listalle oli merkitty räjäytystarkoitukseen säästetyn luodin lisäksi
myös tanssiluoti, mikä tarkoittaa sitä, että yksin käppäilevä kuma tulee
pysäyttää tanssimaan sen ollessa lännessä. Sitten vain odotellaan, kun kaksi
kaverusta käppäilee vähemmän kaverinsa viereltä lähemmäksi tuhoajia. Kun
soolo-otso on räjäytetty, dominoteoria hoitaa loput. Ratkaisu oli niin
yksinkertainen, että minulla kesti liiankin pitkään keksiä se. Kaiken
kukkuraksi hivuttauduin seuraamaan räjähtelyä niin läheltä, että tuhokumat
ehtivät kilahtaa ennen tuhoutumistaan. Ei tullut congratulationsia, joten
kiroiltuani latasin lähimmän tallennuksen ja läpäisin helpon pakohuoneen, josta
tein puolivahingossa itselleni liian vaikean.
Pommikuma suorastaan säteilee onnesta.
Savun
hälvettyä sitä luulisi, että jättiläisräjähdyksessä keltaseinämäkin pirstoutuisi,
mutta koska puzzle tapahtui teknisesti pakohuoneen (tai pakokadun) sisällä,
pystyssä se yhä on. Noin kaksi sekuntia, kun juuri sopivasti sen vierelle pelmahtaa pommikuma, jonka kaadan
mukkelismakkelis ja kuuluu ruma pum. Tällaista pelisuunnittelua osaa arvostaa,
enkä ole nyt edes järin sarkastinen.
Komaru vain rikkoo ja pilaa kaiken.
Aukosta pääsee takaisin risteykseen, josta
pakohuoneeseen tulin, mutta tässä nimenomaisessa risteyksessä on vielä
aarrearkku nimeltä X, koska tynkäkadut haarautuvat joka suuntaan jämähtäen heti
kättelyssä barrikadeihin.
X marks the not here either.
En piittaa aarteesta, koska täällä kimaltaa muutakin:
tappolista, jonka kohteena on…
Fujiko Yamada, oletuksena… jaa, enpä
oletakaan mitään, paitsi että hän on jotain sukua Hifumi Yamadalle! Pikkuveli?
Pikkusisko? Isä? Äiti? Isoisoäiti? Panen rahani likoon (ainakin seuraavan
tukisatsin tultua ja silloinkin vertauskuvallisesti) pikkusiskon puolesta,
sillä veljen yaoi-innostus olisi hiukan liian paksua, joskaan ei Danganronpalta odottamatonta. En edes
vielä googlaa Fujiko Yamadaa mahdollisten spoilereiden vuoksi, jotta voin
sitten Another Episoden lopussa tirskahtaa, kuinka väärässä olinkaan. Ei
tuollaisista tyylitellyistä puuronaamoista kuitenkaan aina tiedä, kun
tappolistallakin käytetään it-pronominia.
Nyt
risteyksestä risteykseen – koska tässä päivityksessä ei voi olla liikaa
risteyksiä – ja pohjoisen sivupolulle. Monolapsilauma häröilee kadulla yhä
ruumiiden ja auton luona. Auton luona voi halutessaan triggeröidä
pienimuotoisen keskustelun, jossa Komaru ja Toko miettivät viimeaikaisten
tietojen perusteella, mikä noita pentuja vaivaa.
Siinähän nuo vanhemmat ovat somasti samassa kuvassa.
Helvetti äiti nauhoitit Pikku Kakkosen päälle!
Kas,
uusi pakohuone kadun länsipuoliskolla! Tämä kadunpätkä on aavistuksen
monimutkaisempi kuin päivityksen ensimmäinen enigma, mutta tavoite on sama:
Monokumien on kuoltava vesilätäkköshokkiketjureaktiossa. Yhtälöön on ympätty
hologrammiprojektori veden vallassa, kaksi siirreltävää sähköautoa (takimmainen
on huijausta), sireenikuma ja kaksi karhurypästä eri väylillä.
Tämähän näyttääkin ihan kilparadalta.
Tovin
ihmettelin ratkaisua – pitäisikö kaikki karhut saada samalle väylälle, kun auto
on kuitenkin tiellä? – kunnes huomasin lätäkön jatkuvan vähän matkaa toiselle
väylälle. Ensin siis hologrammilla hankitaan sireenikuman jakamaton huomio,
sitten auto ajaa nokkakolarin barrikadiin, seuraavaksi sireenikuman tanssilla
hankitaan muiden kumien jakamaton huomio ja lopulta kaikki joko seisovat tai
pyörivät ympyrää lätäkössä ja myöhemmin paikassa, johon karhut kuollessaan
joutuvat. Liian liipaisinherkkä ei pidä olla, koska karhut saattavat tyhmäillä
jonkin aikaa etsiessään viivasuoraa reittiä tanssibileiden luokse. Eräskin
epeli hilautui barrikadia vasten ja pyöri hilpeää dodekaedria, kunnes löysi
omiensa joukkoon. En pidä tätä tyhmänä tekoälynä vaan ominaisuutena.
Kyllä vahtikumia ketuttaa, kun kosla on tiellä.
Tanssii zäppien kanssa.
Pakohuoneen
perällä pelimaailma tekee L-mutkan kohti keltaseinämää, jota ei pommikuman
jälkeen enää ole, koska aivan oikein arvasin aika monta kappaletta sitten.
Ennen kaikkea L-mutkassa on aarrearkku. Siinä lukee X. Hmm. Avaan sen.
X marks the spot...?
Ei tuollaisen halvaantuneen puolivirneen kanssa voi olla surunaama.
Sinähän handlasit sen jo.
Komaru can run even when the Hacking Gun is readied (6 SP). Nyt tulee muistuttaa, että Komaruhan osaa tähdätessään kävellä, kun ei tämä ole mikään Resident Evil 4. Tämän taistelukyvyn (mitä ne muut sitten ovat?) avulla esimerkiksi väistely on marginaalisesti sujuvampaa.
Komaru
on lesotuksensa ansainnut. Ja minä uuden kyvyn + taskurahaa. Seuraavaksi
keskityn olennaiseen, koska kaupungin tämä sektori on tyhjennetty
epäolennaisesta mutta pelin täydellisen läpäisyn kannalta epäilemättä
ehdottoman olennaisesta sisällöstä. Keltaseinämältä oikaisee näppärästi
takaisin Golden Kamurocho Districtin ahtauteen, ja tällä kertaa jatkan matkaa
itään… hormoni…hevos…portin (aivan niin) ali.
"Today, Funny Horsie offers his opinion on the state of modern television."
Päädyn kadulle, josta matka
metrolle ei ole pitkä. Johan jo asvaltista törröttää avulias ja ystävällinen
M-kyltti. Onneksi Towa Cityssä ei ole M:n muotoisia risteyksiä. Mutta vielä
yksi L-risteys! Pitäähän kulkureitin joskus kääntyä sinirakennuksen
sisäänkäynnille. Lisäksi L-risteyksessä on vielä yksi L-aarrearkku, jolla on
aarrejahdin ratkettua niin vähän merkitystä, etten edes viitsinyt avata sitä,
vaikka olisinkin kenties netonnut yhden Monokuma-tapon.
Eat fresh.
"The bells are very loud today."
Tapoista
ei ole täällä pulaa, sillä vaikka kaupunki olikin odottamaani autiompi, tässä
mutkassa kimppuuni ryllyää joka suunnasta kolme romukumaa. Mutkan keskellä on
vesilätäkkö, jota fiksummat pelaajat voivat hyödyntää, ja minä pidän itseäni
toisinaan ihan fiksuna pelaajana. Fiksuudesta, viisaudesta, älykkyydestä ja
silkasta ylimaallisesta neroudesta huolimatta romukumat kaatuvat vähintään
kolmesta vesisähkötällistä, sillä ovathan ne nyt virallisesti (kun tuhokumatkin
nähtiin) pelin sitkeimpiä rivivihollisia. Niiden asemointi kastumaan oli
yllättävän hauskaa pyörimistä, kun eivät nuokaan penteleet ole järin
vaarallisia, jos pitää silmänsä auki.
Takimmainen romu vain nauroi ystäviensä rankaisulle.
Mutkassa
on kahden KSP:tä auton katolla pelaavan kersan lisäksi myös luettavaa vanhoista
tutuista, joista joku ei taida pahemmin perustaa.
Soitin ja pankkitilini tyrehtyi, mitä helvettiä.
Sisäänkäynti
maan alle on niin lähellä mutta niin kaukana, sillä vielä on tilaa yhdelle
pakohuoneelle peliä rytmittämään. Se on käytännössä mutkikkaampi toisinto
kolmosluvun uniikista pulmasta, jossa tähyiltiin petokumien täyttämällä
alueella, mistä kummasta monolapsen epävireinen Idols-laulu kumpuaa. Nyt alue on
mutkikkaampi, mononeitoja (eli pömpeleitä, joista vain yhdestä löytyy
monolapsi) on huomattavasti enemmän ja petokumien partioreittiä tulee silmäillä
tarkemmin. Selvyyden vuoksi kuva selvittää alueen rakenteen paremmin kuin minä
ylipitkässä kappaleessa.
Sanot pachinkojen valtakunnassa.
"This is Big Boss... Operation Intrude N313. Infiltrate the enemy's base Outer Heaven and destroy the ultimate weapon, Metal Gear!"
Lyhyesti
sanottuna koko alue tulee kiertää koillisnurkasta lähtien myötäpäivään ja oikea
mononeito löytyy luoteislaidan ”karsinasta.” Sinne pääseminen tactical
espionage actionisti onkin tyystin toinen juttu, vaikkei lopulta kovin
kummoinen juttu. Ensinnäkin aluetta kiertää vastapäivään
kaksi petokumaa. Toisekseen kahdessa karsinassa partioi edestakaisin kaksi
petokumaa. Loput kaksi karsinaa ovat turvasatamia, joissa voi kyttäillä sopivaa
livahtamistilaisuutta. Select-nappulasta pääsee tuttuun tapaan ilmakuvaan, joka
voi välillä unohtuakin, kun yleensä seurailen tilannetta shakkihuoneen turvasta
ja unohdan paikan päällä koko apukeinon, koska omatkin silmät on keksitty.
Toko on vihollisille yhtä näkymätön kuin The Last of Usin rymistelevät tekoälykaverit.
Pakohuoneessa
oli kyllä ihan mukava kuumotus päällä, kun en ollut ihan täysin varma
petokumien näkökentästä. Tietenkin on sulaa hulluutta kokeilla onneaan
verenpunaisena hehkuvan silmäparin edessä, vaikka kaikki karhut kovin puusilmiä
ovatkin, mutta en lähtenyt arpomaan, kuinka läheltä petokuman vierestä tai
takaa voi kulkea. Siispä odotin vastapäiväkarhun tepsuttelevan ohi ja aivan
siinä vieressä tepsuttelevan karsinakarhun liikkuvan syrjään ja säntäsin
seuraavaan turvaan, melko huomaamattomaan kivimurskanurkkaukseen eteläväylän
keskellä. Sieltä oli helpompaa juosta seuraavaan turvalliseen karsinaan ja
lopulta viimeiseen karsinaan, jossa viimeinen todellinen uhka ravasi
edestakaisin. Laulu raikasi karsinan länsipuolen vasemmanpuoleisesta
mononeidosta ja sen luokse juostessani toivoin pirusti, ettei muutaman metrin
päässä möllöttänyt petokuma kääntyisi. Eikä se kääntynyt.
"Iron Maiden? Excellent!"
Oikosulku
leviää hyvin tyydyttävästi kaikkiin petoihin ja päästin ne vähemmän armeliaasti
mutta sitäkin tyydyttävämmin päiviltä. Innostuin räiskimään polttoluodilla
liikaakin, kunnes tajusin petojen kaatuvan silkkaa heikkouttaan yhdellä kudilla
ja ryhdyin säästölinjalle.
Monotan kulkusille ja juoksen karkuun.
"YOU WILL ALL BURN!!"
Koska tähän hätään ei ole jännää cliffhangeria ja olisi epärehellistä sellaista hatusta keksiäkään, ensi kerralla maan alle... taas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti