Future Arc #5
Näin heti
alkuun pieni tiedotus! Ei, blogi ei ole päättymässä. Vaihdoin sen sijaan
tapaani katsoa Danganronpa 3:a, koska
pinnani paloi lopullisesti kuvakaappailuun OtakuStreamin streamissa, sillä
kuvat piti napata lennosta ja käyttää Win + Print Screen -komboa tismalleen
oikealla hetkellä, jottei kuvaan tartu jakson mitan tapaisia turhia elementtejä.
Tarkkasilmäisimmät ovatkin saattaneet bongata blogin aikana muutamasta kuvasta
juuri ja juuri olemattomuuteen feidautuvat palkit, kun en ole vain enää
jaksanut. En voi sanoin kuvailla sitä turhautumista, jota olen kokenut jo
kahdeksan kertaa putkeen. Ei tämän tulisi olla niin vaikeaa. Angstaan sitten
myöhemmin itsekseni, miten pääsen yli V3:n
kuvakaappausrajoituksista!
Helpotin siis
elämääni ja jonkin aikaa googlailtuani päädyin paikkaan, josta ladata jaksot
hyvälaatuisina läppärille, josta katsoa ne VLC:llä ja napata kuvat jokseenkin
tasan miten haluankin. Vailla vaivaa, huolta, turhautumista ja stressiä. Ellei
läppäri nyt saastunut. Vaikka blogi (ja minä) ei lavean tien viihdeharrastuksia
tuekaan, tärkeän dokumentoinnin vuoksi on tehtävä moraalisia uhrauksia, koska
animesarjaa ei vieläkään ole julkaistu kakkosregionilla DVD:llä tai BluRaylla
ja koska Funimation on kauhea ei ole meidän vika ettet ole syntynyt Amerikkaan
-natsi.
Liitän yhä
kunkin päivityksen loppuun suoran linkin OtakuStreamiin, vaikka kehotankin
olemaan varuillaan, koska sinne on tullut sitten viime näkemän jokseenkin
rasittavia popupeja, jotka tunkevat turhaa mainosroskaa välilehdelle.
Adblockistakin huolimatta. Tämä oli toinen syy, miksi vaihdoin ladattuihin
jaksoihin. Kolmantena syynä jaksoissa on dual audio, eli pääsen halutessani
enkkudubin pariin, mutta koska japaniksi on tähänkin asti katsottu, japaniksi
myös loppuun asti katsotaan. Toinen kierros sitten vertailun vuoksi
englanniksi. Lisäksi alku- ja lopputekstit ovat englanniksi, joten voisin
olettaa kuvamateriaalin olevan peräisin Funimationilta. Tekstityksissä en pahemmin
huomannut ongelmia ja eroja, joten luotan tämän olleen kaiken kannalta mainio
juttu. Kuvia saattaa olla jatkossa keskimääräistä enemmän, koska en pääse
tavoistani eroon.
***
Minua
muistutettiin taas Danganronpa 3:n
oikeaoppisesta katsomisjärjestyksestä, kun en ollut tuoreimman jakson
aloittavasta takaumasta kovinkaan ihmeissäni. On vain loogista, että
menneisyyden rakoilevasta ystävyysdraamasta hypätään vielä kauemmaksi
menneisyyteen. Ikänsä puolesta opintielle astuneelle Seiko Kimuralle koittaa
suuri suru, kun muutenkin kurjana sadepäivänä koiraparivaljakko jää
moottoripyörän alle. Emo ei tokene pillereistä huolimatta, mutta pentu on
turvassa Rurukan sylissä ja Ruruka on turvassa Sonosuken sontikan alla, koska
he ovat erottamattomia. Seiko on poissa tolaltaan ja parkuu, mutta Ruruka
esittelee lämpimästi itsensä ihastellen tytön taitoja.
Kuolema moottoripyörille.
Hirohiko Araki approves this message.
Tuo toinen on Sonosuke, mutta hänestä ei tarvitse välittää.
Myöhemmin
kukkia poimiva Seiko törmää Rurukaan ja Sonosukeen huvimajalta ja liittyy
kutsusta seuraan. Heistä tulee ystäviä, vaikka Seiko ei voi Rurukan keksejä
syödäkään. Sokeri on lääkitylle ikävämpi juttu. Seiko on niin pahoillaan, että
tarjoutuu auttamaan Rurukaa, jos tällä tulee jotain ongelmia. Näin alkoi kaunis
ystävyys, jossa kumpikin osapuoli tarvitsi toisiaan… vähän liikaakin. Ja kai
Sonosuke oli menossa mukana ahmimassa leivonnaisia ja jurottamassa.
Sonosukella on ällävika, koska hän on japanilainen.
Paranna Alzheimer alkajaisiksi.
#seikotoo
Paljon
myöhemmin hirviö-Seiko ravaa Future Foundationin tornitalon teollisuushalliin,
näkee kulkusillalla punaista ja silpoo teräväkyntisen kouransa Sonosuken
virittämään ansaan. Seppä astelee esiin uhoamaan ja valot syttyvät, koska
tulevaisuudessa on ollut vähän liiankin hämärää. Seiko survoo piikkiä itseensä
ja rumasti runneltu tassu napsahtelee kuntoon. Sonosuke ympäröi
animedramaattisesti itsensä taotuilla taideteoksillaan, joilla aikoo kesyttää
kammotuksen hengiltä. Tällä viime jaksojen hahmopainotuksella lienee selvää,
että joku heistä kuolee pian.
Ei tuo ole ansa. Tuo on Lepinkäinen.
Ei kelpaisi edes Kiasmaan.
Sonosukella prioriteetit kunnossa.
Alkutekstien
jälkeen siirrytään tekemään kuolemaa toisaalle. Kyosuke Munakata ja Kazuo
Tengan ovat yhä samassa jamassa kuin viime jaksossa. Kyosuke on toipumassa
usean kerroksen pudotuksesta ja Tengan roikkuu revenneen kulkusillan
metalliputkeen lävistyneenä siinä vieressä. Heillä jäi keskustelu kesken, sillä
Tenganilla ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin vastata, mitä hän oikeasti
ajattelee. Kyosuke huomauttaa papparaisen olleen joskus vahvempi. Näyttöä
nähdään takaumassa, jossa maailma palaa ja Monokuma-kypäräiset sekopäät
hyökkäävät kimppuun. Tengan pelasti lasta suojelleen Kyosuken nahkan, ja miehet
pitivät yhtä mobilisoidessaan Future Foundationin rivit taistelemaan epätoivoa
vastaan.
On siinä meillä sokea varajohtaja.
Jos Danganronpasta tulee animegrafiikkainen mätkintäpeli, tässäpä tag team.
Hail Hydra.
Kyosuke ei
ymmärrä, miksi Tenganista tuli nyhverö, mutta johtajalla on vastaus valmiina.
Nykymenolla he eivät päihitä epätoivoa. Tenganin huomautus Chisan kohtalosta
vetää Kyosuken ihan lukkoon ja papalla on oiva tilaisuus tylyttää vastarinnan
tappamisen viimeiseen mieheen/naiseen/karhuun olevan pelkästään naiivia.
Selkeästi epätoivo tuntuu juurtuneen paljon syvemmälle ihmiskunnan
kollektiiviseen tietoisuuteen.
Suolaa haavoihin.
Tällaiset virkkeet toimivat vain Danganronpassa.
Koska sodassa ei ole toivoa ja muuta deeppiä.
Tällä välin
Makoto ja Aoi seisoskelevat käytävällä keskustelemassa Miayasta, joka niin
urheasti lähti viime jaksossa puolustamaan heitä ja kaatui kumoon. Kaksikon
seuraksi ryskyy Juzo, koska kiusankappale ei lähde tarinasta kulumallakaan.
Äijä vaikuttaa pitkästyneeltä ja pitelee käsissään metalliputkea, koska
toimistotuolit ovat näköjään lopussa. Aoi ei piittaa pakenemisesta, vaan poimii
itsekin lattialta putkenpätkän ja huomauttaa olevan outoa, ettei äärimmäinen
nyrkkeilijä käytä nyrkkejään. Juzon mielestä ne menisivät hukkaan, mutta
minulla on toinen teoria.
Juzo on vähän epälooginen hahmo.
Oikeasti kynnet murtuvat.
Entäpä jos
Juzon NG-koodi pakottaa käyttämään kättä pidempää nyrkkien sijasta? Mulkeron
tappokoodia ei vahvisteta koko jaksossa ja minua muutenkin vähän epäilyttää
teoria, sillä eikös Juzo sarjan alkupuolella motannutkin Ryotaa? Vai potkaisiko
hän animaattoria? En enää muista tai viitsi ottaa selvää, huomaa että sarjan
aloittamisesta on kulunut jo jonkin aikaa. Ainakin Aoi on turvassa, sillä jos
uimaria lyödään ja potkitaan, se on henki pois välittömästi. Juzon ja Aoin
ottaessa toisistaan mittaa Makoto ei käsitä, miksi jässikkä riehuu, mutta Juzo
vain tottelee Kyosuken tahtoa.
Ai siksi hyökkäilet liikenteen kimppuun.
Toiminta jatkuu
teollisuushallissa Sonosuken paiskoessa loputtomia kunaita sähköjohdoissa
riippuvaa Seikoa päin, mutta otus torjuu ne kaikki. Seiko loikkaa sillalle,
haistaa jotain makeaa ja loikkaa katonrajaan kyhätyn valvomokopin
lasiseinämälle irvistelemään. Kopissa kyhjöttää ahdistunut Ruruka.
Odottaa kunaiden loppuvan, kun niitä mahtuu noihin hihoihin miljoonia.
Maybe it's Maybelline.
Sei Gon' Give It to Ya.
Lisää takaumia!
Niitä on muutama, kaikissa suunnilleen sama eskaloituva kaava. Ruruka ja Seiko
vanhenevat yhdessä. Heidän arkensa koostuu erinäisistä palveluksista, joita
Ruruka sälyttää avuliaan ystävänsä harteille, olipa sitten kyse flunssasta tai
tropeista koulumenestykseen. Seiko on aina valmis auttamaan, mutta Ruruka alkaa
vaikuttaa pitkästyneeltä. Ystävyysmuistuttelusta tulee rutiinia ja Rurukassa
alkaa kyteä katkeruus, kun Seikolle ei makea maistu. Rurukaa kyrsii, kun hän on
niin hyvä leipomaan, eikä mikään näköjään kelpaa.
Mangolla ei ole ystäviä.
Sellaista on ystävyys.
Ruruka ei taida tietää, mitä gluteeniton tarkoittaa.
Nyt Rurukalla
ei ole katkeruus mielessä, vaan hän vapisee kauhusta ja perääntyy syrjään. Hän
rojahtaa näppäimistölle, ja halli kirkastuu suunnilleen auringoksi, joka
polttaa kevätaamuisin verkkokalvoni solukämppäni verhojen läpi. Seikon
kärvistellessä Sonosuke säntää koppiin avuksi, mutta Rurukalla on kaikki hyvin,
sillä pullatar tajusi juuri jotain. Ruruka vahvistaa teoriansa astumalla valoon
lähemmäksi Seikon varjoa lattialla. Lasilla roikkuva olio säpsähtää sivummalle.
I'm a Shadow, the true self.
Varjosta valoon astuminen oli aika näppärästi animoitu.
Seiko saa pian kenkää Hope's Peakista.
Ruruka
virnistää ja kuiskaa jotain Sonosukelle, joka poistuu paikalta. Seikolle hän
kertoo poikaystävän häipyneen aseenhakureissulle. Sillä välin Ruruka kokeilee
temppuaan vielä kerran ja Seiko perääntyy sillalle. Voitonriemuinen likka
lesottaa Seikon NG-koodin paljastuneen. En tiedä, millä taikalogiikalla se
toimii, mutta Seikon ranneke sujauttaa suoneen myrkkyannoksen, mikäli joku astuu hänen varjolleen. Jotenkin
tulevat lapsuuden leikit mieleen.
Jos lasia ei olisi välissä, Rurukan askel ei olisi näin huoleton.
"Your next line is..."
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Kyosuken ja
Tenganin puolikireä keskustelu toivosta ja epätoivosta jatkuu. Tenganin
mielestä Kyosuke on väärässä, sillä epätoivon rippeet tappamalla ei luoda
toivoa. Siihen tarvitaan projekti. Izuru Kamukura -projekti. Kyosuke myhäilee
ja nousee katanansa varassa vaivalloisesti pystyyn, sillä hän tajusi jotain.
Kazuo Tengan on luopiomurhaaja ja epätoivon ripe. Dun dun dunnn!
Izuru Kamukuralla pyyhkii kyllä hyvin.
Voisit ihan sormellakin osoittaa.
Siirrytäänpä
pihalle, koska siellä hassuttelee tulevaisuuden läppähahmo, jonka unohdetuille
edesottamuksille lämpenee aina. Yasuhiro Hagakure anelee jotakuta päästämään
hänet sisään ja saa seuraa taisteluhelikopterista, jolla on maailman huonoin
sihti.
Lemurian sotavoimat eivät jätä miestä rauhaan.
Tällä välin
Sonosuke on päätynyt samaan Mono Lisa -huoneeseen, jossa hän chillaili pakotetun
lepohetken ajan tyttiksensä kanssa pari jaksoa takaperin. Mieluummin hän
käyttäisi taottuja tuhon työkaluja, mutta käsiasekin kelpaa. Hiro jatkaa
pakoaan ja saa melkein ohjuksesta. Sonosuken huone sijaitsee vissiin ihan tässä
lähellä, koska huone vapisee ja kirjahylly rojahtaa kumoon. Sonosuke hämmästyy
ja niin hämmästyn minäkin, koska hyllyseinältä paljastuu massiivinen
Monokuma-ovi, jonka punasilmässä onnitellaan salaisen sisäänkäynnin
löytämisestä. Tornitalon arkkitehdillä taitaa olla jotain salattavaa.
Lemurian taisteluhelikopterit tietävät.
Coolit äijät eivät katso räjähdyksiä Lemuriassakaan.
Ovihan tuo.
Oven toisella puolella lukee onnittelut uloskäynnin löytämisestä.
Ja takaisin
teollisuushalliin! Kieltämättä tarinassa on poukkoilua, kun kaikki ovat eri
paikoissa ja ketään on hankalampi jättää tauolle, vaikka Hirolta se on ihan
hyvin onnistunutkin. Rurukalla on harvinaisen hauskaa, kun nyt hän ymmärtää,
miksi Seiko kavahtaa valoa ja pysyi jatkuvasti loitolla Sonosukesta. Ei
kondiittori silti aivan epäreilu ole. Hän on valmis antamaan kaiken anteeksi,
jos Seiko kerrankin suostuu keksiin. Seikon NG-koodina ei ole makean syönti,
mutta hän kuolisi siihen yhtä kaikki, joten ei käy.
Näyttää teollisuusjätteeltä, jota on uitettu juutalaisten kyyneleissä.
Ei täytteitä ole pakko syödä.
Rurukalla on
toinenkin yllättävä ehdotus yhteistyöhön. Hän haluaa Kyosuken kuolevan, koska
varajohtaja tuntuu olevan kauhea riesa ja väärä henkilö pyörittämään Future
Foundationia. Seiko häkeltyy eikä suostu tähänkään, koska nimenomaan Kyosuke
(ja pari muuta) auttoi hänet selville vesille, kun hänet oli potkittu ulos
Hope’s Peakista.
Nuo muut oikeastaan vain seisoivat.
Koska Seiko ei
muuta voi, hän järsii muutaman sadan yliannostuksen edestä iloisia pillereitä
ja hulkkiutuu kunnolla. Jo ennestään luonnoton violetti silmä muuttuu mustaksi,
ja hirviö loikkii valonheittimeltä toiselle, kunnes halli pimenee. Viimeisen
loikan jälkeen hän on takaisin valvomokopin panssarilasilla ja aloittaa
vimmaisen takomisen nyrkeillään.
Seikolle tämä on tasoloikkapeliä.
Seiko pitää enemmän suolaisesta.
Enää Ruruka ei
ole lainkaan itsevarma. Hän kykenee vain tuijottamaan lamaantuneena ja käymään
läpi rikkonaista ystävyyttään lasin rakoillessa. Hän piti Seikoa sankarina,
johon saattoi aina luottaa. Myös Seiko on tulvillaan ajatuksia, mitä nyt
takomiseltaan ehtii. Epäsosiaalinen tyttö vain halusi ystävän, ja sellaisen
saatuaan luotti häneen. Luottamus oli Rurukalle liian tärkeää rikottavaksi.
Ruruka halusi apua, koska luotti Seikoon. Seiko auttoi, koska luotti Rurukaan.
Ystävysten ajatukset peilaavat toisiaan, mutta Seiko saa tahtonsa ja nyrkkinsä
läpi, koska häntä vain käytettiin kaikki nämä vuodet hyväksi.
Ruruka kipittää
karkuun ja päätyy pysähtyneiden liukuportaiden kautta yläkertaan pinkoen saman
käytävän poikki, jolla Juzo ja Aoi ottavat mittaa toisistaan. Perässä nelistävä
Seiko lyö hämmentyneen Juzon maahan ja Makotoa ja Aoia tuijotettuaan huomaa
ruhjeen viimeksi mainitun ranteessa. Vanhat vaistot palaavat ja Seiko on jo
kaivamassa esiin lääkettä, kun kaikkien huomio kiinnittyy paikalle kaahaavaan
Miayaan, joka ei olekaan epäkunnossa.
"They drew first blood, not me."
Päinvastoin;
Monomi ramboilee monitorilla ja Miaya-robottia ohjastava Monaca on ihan
fiiliksissä vääntäessään ilotikkua. Monomi-Miaya-Monaca (aivan niin) pyytää
Makotoa ja Aoia väistämään ja laukaisee ohjuspatterin Seikon niskaan. Juoksuvaivainen
Makoto hyppää Aoin reppuselkään ja kaksikko pakenee paikalta löylytetyn Juzon
jäädessä sadattelemaan äärimmäisen toivon äärimmäistä tuuria. Seiko hievahtaa,
muttei nouse.
Erityismaininta suureellisesta ding ding ding -ääniefektistä.
Makotoa ei Seikon turvallisuus kiinnosta.
Näin ne hirviöt kesytetään.
Komarusta ja Tokosta ei viihdettä löytynyt.
Etköhän sinä heidät taas saa kiinni ensi jaksossa.
Jotta kaikki
pääsevät tänään tekemään jotain, siirrytäänpä hetkeksi huoneeseen, josta
viimeinen murhaleikki alkoi. Kyoko Kirigiri on oppinut kaikenlaista Chisan
ruumiista ja aikoo seuraavaksi käydä tutkimassa Great Gozun raatoa. Ryota
lähtee mitään sanomatta perään, ja tiimissä roikkuva Koichi vain tokaisee eukon
olevan vakavissaan. Onhan se hyvä, että vaikka rakennuksessa käydään
epäronpamaista totaalista sotaa, ainakin joku täällä selvittää murhamysteeriä.
Koichi vain trollaa.
Kazuo Tenganin
kohtalo on katananterällä muutaman kymmenen sentin päässä otsasta. Kyosuke
latelee erinäisiä faktoja pöytään. Juuri kukaan ei tiedä tornitalon
olemassaolosta ja puljun lukitseminen lienee hankalampi juttu, mutta vaikka muu
olisikin selvää, hän ei käsitä, miksi Tengan on epätoivon ripe. Tenganin ei
auta kuin vastata, sillä hän nimenomaan ei ole epätoivon ripe. Ukolla on
toinenkin vastaus valmiina, kun häneltä tivataan petturimurhaajan
henkilöllisyyttä.
Se olit sinä koko ajan.
Kyosuke lukee
äänettömän vastauksen Tenganin huulilta tavu kerrallaan ja ällistyy. Tengan ei
missään nimessä valehdellut eikä hän ole valehdellut ennenkään, sillä Future
Foundationin johtaja vilauttaa rannekkeestaan NG-koodinsa: vastaa kysymykseen valheella. Eipä mikään ihmekään, kun Tengan on
dialogissaan pitkin jaksoa varmistanut, että häneltä varmasti kysytään jotain.
Totuus kuuluu.
E-ei kai Chisa Yukizome?!
Lasketaanko valkoinen valhe?
Kyosuke kokoaa
lopulta itsensä, alkaa hekottaa itsekseen ja kummastelee, yritettiinkö hänen
tahtoaan äskettäin horjuttaa järkyttävillä paljastuksilla. Tengan hoksaa, että
pian tapahtuu rumia asioita.
No nyt sanottiin murhaaja ääneen.
Tapahtuu rumia
asioita.
KAZUO TENGAN, FUTURE FOUNDATIONIN
PUHEENJOHTAJA, FUTURE FOUNDATIONIN 1. HAARAN JOHTAJA JA HOPE’S PEAK
ACADEMYN ENTINEN JOHTAJA, ON KUOLLUT.
KAKSITOISTA
JÄLJELLÄ.
MINUUTTI JÄLJELLÄ.
Yhteinen lepohetki lähestyy kovaa vauhtia, vaikka se
oli kaiken tämän toiminnan keskellä ehkä päässytkin unohtumaan. Suunnilleen
takaisin ihmiseksi palautunut Seiko Kimura hoipertelee hetken aikaa käytävällä
ja lyyhistyy apeana nojailemaan seinää vasten puristaen lääkepurkkia kädessään.
Siitä ei ole ollut tänään hyötyä kovasta yrityksestä huolimatta. Chisa ja
Daisaku eivät enää nousseet. Mikä apteekkari hän on oikein olevinaan, kun
ketään ei voi pelastaa?
Hirviöitymällä.
Daisaku oli niin turha, ettei tuolla niin väliä ole.
Höpölääke on nimetty kuin Resident Evilissä.
Seiko ahdistuu, painuu makuulleen ja jää tuijottamaan
karkkia, kun ennenaikainen yö laskeutuu. Hän halusi vain ystävän.
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
SEIKO KIMURA,
FUTURE FOUNDATIONIN 4. HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN APTEEKKARI, ON
KUOLLUT.
YKSITOISTA
JÄLJELLÄ.
Niin ja Kyosuke Munakata on vissiin narkkari.
***
Minähän sanoin, että ruutuaika tietää yleensä
tällaisissa tarinoissa kuolemaa. En siis varsinaisesti ollut yllättynyt Seikon
kuolemasta, joka oli näissä olosuhteissa vain ajan kysymys. Seiko tuskin olisi
voinut koko sarjan loppuun asti jahdata Rurukaa ja Sonosukea ilman vakavia
seurauksia. Loppujen lopuksihan koko parille jaksolle venynyt ajojahti oli yhtä
tyhjän kanssa, kun Seiko ei koskaan saanut saalistaan kiinni, ja joku muu
päästi ilmeisestikin liian vaarallisen pedon päiviltä. …Mutta kuka?
Seikon menetys panikin turhauttamaan, kun oikeus ei
tavallaan tapahtunut. Rurukan se syypää tässä pitäisi olla uskomattoman
itsekeskeisenä diivana, joka oli Seikon ystävänä vain hyötyäkseen ja joka ei
millään hyväksynyt, ettei tämä suostunut koskaan syömään hänen leivonnaisiaan
pätevästä syystä huolimatta. Kenties Ruruka vain halusi hyväksyntää omista
taidoistaan, kun Seiko auttoi häntä omilla taidoillaan, mutta ei tämä
ystävyyssuhde silti mitenkään tasapainoinen ollut. Sääli symppiksen Seikon
kannalta, hyväähän hän vain tarkoitti.
Hahmo jäi alussa mieleen lähinnä aistillisena
kähisijänä, mutta näppärillä lapsuustakaumilla ja Nagiton oman jakson
esiintymisellä tuotiin ihan riittävästi syvyyttä. Esimerkiksi Daisakua ja Great
Gozua ei ole taustoitettu juuri lainkaan, ainakaan vielä. Hirviötarinat ovat
aina traagisia, ja minusta jaksossa käsiteltiin ystävyyttä muutenkin sopivan
haikeasti. Kaukaisten päivien unia totisesti. Pidin erityisesti
lasintakomisvaiheesta, jossa Seikon ja Rurukan ajatukset peilasivat toisiaan.
Vähemmälläkin alleviivauksella olisi selvinnyt, kun viime Despair Arcissa
ystävyyssuhteen pääkohdat jo taustoitettiin, mutta panen tämän japanilaisen
venytetyn kerronnan piikkiin. Sitä paitsi teollisuushallivaihe oli
visuaalisesti nättiä valojen ja varjojen, ja siinä oli mukavaa jännitettä, kun
Seikokaan ei ollut haavoittumaton. NG-koodista tosin riittäisi saivarreltavaa.
Pitääkö jonkun nimenomaan astua Seikon varjolle vai riittääkö, että elollisen
olennon varjo limittyy hänen varjoonsa? Kuinka selvä varjon tulee olla, että
NG-koodi laukeaa? Hauska idea kyllä, ei siinä mitään.
En nyt välttämättä sanoisi, että odottaisin Rurukan
tuskallista kuolemaa tästä eteenpäin, mutta oppisipahan hän ainakin olemaan,
jos tulisi katumapäälle nähdessään Seikon ruumiin. Jos oikein kieroja ollaan,
palan miltei halusta nähdä Rurukan reaktion, jos Sonosuke pääsee hengestään
ennen häntä. Sonosuke on kyllä yllättävän hauska hahmo kaikessa viileässä
vähäeleisyydessään. Onkin erityisen mielenkiintoista, lähteekö hän nyt
itsekseen tutkimaan Monokuma-oven salaisuutta. Paljastuukohan sen takaa kenties
Monaca Towan lymyluola? Monokumaiset salaovet ovat toisaalta erottamaton osa
Danganronpaa, kun tässä suurten egojen konfliktissa meinaa välillä unohtua,
että karhukin on olemassa vetämässä naruja.
Suurista egoista päästäänkin Kyosuken ja Tenganin
välienselvittelyyn. En edelleenkään erityisesti perusta Kyosuken geneerisestä
katanapönötyksestä, mutta Future Foundationin johtajien kireä juttutuokio oli
kiehtovinta jaksossa jo ihan sen perusteella, mitä tästä vielä seuraa.
Papparaisen elinajanodotus ei ollut muutenkaan pitkä, koska hän roikkui
lävistyneenä metalliputkessa, mutta en ihan heti olisi arvannut, että hän
riuhtaisisi putken irti, puhkoisi Kyosuken silmän ja pääsisi itse hengestään!
Naureskelin makeasti runsaalle splatterille, mutta en
enää tiedä, mitä tässä ajattelisi. Lempeä ukkeli on tiessään, jäljelle jäi
melko hapan voimanpesä, joka on taatusti sotkeutunut johonkin, kun hän tietää,
kuka on joukon petturi. Lievästi kieroutuneet ilmeet kertoivat myös omaa
tarinaansa. Tavallaan jo odotin Tenganin olevan se murhaaja Kyokon merkitsevien
katseiden perusteella, mutta eihän se ole enää mahdollista, sillä joku muu
listi Seikon. Ennen kaikkea Kyosuke tietää totuuden, koska Tengan ei kyennyt
valehtelemaan. Teknisesti ottaenhan Tengan kykeni valehtelemaan. Vasta silloin,
kun häneltä kysyttiin jotain, hänen oli pakko vastata totuudenmukaisesti, jos
NG-koodin reunaehdoissa lukee, ettei vaitonaisuus ole sallittua. Olisi tietty
jännä katsoa sarja alusta ja perata Tenganin replat läpi totuuksista ja
valheista, mutta en taida viitsiä.
Kyosuke tietää nyt, kuka on petturi, ja ilmeestä
päätellen hän ei odottanut lainkaan sitä. Petturi tuskin on kukaan Trigger Happy Havocin sakista, sillä se
olisi vähän liiankin paksua. Ruruka toivoisi Kyosuken kuolevan, mutta hän
haluaa todennäköisesti vain pääsevän koko sotkusta eroon Sonosuken kainalossa.
Sonosuken petturuus olisi komeaa Rurukan järkytyksen vuoksi, mutta Monokuma-ovi
näytti tulevan hänelle yllätyksenä. Ryotaan en jaksa millään uskoa, Juzo olisi
turhan ilmeinen vaihtoehto muutenkin ikävänä riehujana. Miayan henkilöllisyys
on jo katsojalle paljastunut, joten miten olisi… Koichi Kizakura? Vaikka
Kyosuke ja Koichi eivät ole vielä juuri keskustelleet, he varmasti tuntevat
toisensa Hope’s Peakista. Koichi näki Seikon jahtaavan rakastavaisia, ja piti
häntä liian vaarallisena. Nyt kykyjenetsijä vain roikkuu Kyokon jengissä
pelastaakseen oman nahkansa ja tarkkaillakseen murhatutkimuksia. Ei minulla
varsinaisesti ole mitään Koichia vastaan, leppoisa heppu ja kaikkea, mutta all
signs point to maybe.
Oikeastaan alan jo pitää Future Arcin lähes
tauottomasta toiminnasta. Juzo ei jätä koskaan ketään rauhaan ja hihkun
itsekseni, kun hän saa kuonoonsa. Hiro-parka se vain pakenee
taisteluhelikopteria koko sarjan ajan. Sonosuke nappasi juuri pyssyn. Miaya
miellyttää ohjuksia laukovana kaaharina, vaikka hieman arveluttaakin, miksi
Monaca haluaa suojella Makotoa ja Aoia. Kyosuke muuttui jakson lopussa todella
arvaamattomaksi tapaukseksi vedettyään vissiin Seikon adrenaliinilitkua
elimistöönsä. Lähteekö hän Koichin perään? Räjähdysaltis tilanne on jatkuvasti
käynnissä, joten yhteinen unihetki on se pienin murhe.
Jotain näppärän rytmityksen tehosta kertoi se, että
vaikka olin jossain edellisessä jaksossa jo vähän pitkästynyt äksöniin, jakson
jälkipuoliskolla pärähti käyntiin komea jännitysmusiikki taustalle. Auttaa
muuten yllättävän hyvin, olin lähestulkoon penkin reunalla ihmetellessäni, mitä
tässä vielä tapahtuu. Myös New World Orderilla pääsee pitkälle, kun sitä
käyttää oikein.
Kyllä Future Arcista aukkoja ja tyhmyyksiä löytyy (jäi
esimerkiksi vaivaamaan, että mikäs ihmeen teollisuushalli tämä nyt on ja että
missä välissä Sonosuke kyhäsi piikkiansansa), mutta myös yllättävää tyylitajua.
Seiko Kimura ei olisi voinut juuri nätimmin poistua kuvioista, vaikka siihen
puolet jaksosta ja hieman ylimääräistä tarvittiinkin. It was sweets killed the
beast.
Oheisesta linkistä nähdään, ovatko yhdeksän väärää
mielipidettä lähteneet Minas Morgulista:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti