Future Arc #7
Piskuisen
banaanivaltion diktaattorikoppalakkiin sonnustautunut tai Street Fighter -leffan M.Bisonia cossaava pikkupirpana uhoaa
kukkavuoren juurella synteettiselle karva-armeijalle Toivon Soturien hilpeän
sirkusteeman pauhatessa taustalla.
Onneksi on Despair Arc.
Junko
Enoshiman perintö on hyvissä käsissä, kun epätoivon taakkaa kannattelee
katkeraan itkuun pillahtava…
Monaca Towa, entinen äärimmäinen pikku
luokkaoppilas! Ja vielä entisempi maagi, kun Toivon Soturit ovat historiaa,
eikä edes tittelialaviite. Kun hänet nyt näinkin virallisesti esitellään
muunakin kuin feikki-Miayan kontrolloijana, on piru merrassa. Ilkeästä
Makotosta ja toivosta ja epätoivosta mykille massoille itkupotkuraivaroiva kakara
saa malttinsa takaisin ja julistaa karhuille, ettei epätoivo ole vielä suinkaan
päättynyt, koska toivo on tylsää. Junko ja Izuru nyökkäisivät.
Täällä kumautetaan tuoppeja kuonoon.
Mutta kukaan ei antanut Monacalle piirustuslahjoja.
Towa Groupin
perijätär ulisee ultimaattuminsa Towa Citylle, jossa hän ei niinkään
piileskele, vaan odottaa Future Foundationin offensiivia pöyhkeässä
Disney-tornissa, jossa loistaa avuliaasti kiertoradalle erottuva etunimi
edustalla. Monaca ei siis koskaan ollutkaan viimeisen murhaleikin näyttämöllä. Viime
pelispinoffissa Monaca vähän kuin livahti. Jos se ei käynyt jo jakson nimestä ilmeiseksi,
on aika saattaa Another Episode
päätökseen Future Arcin spinoffissa. Ultra
Despair Girls 2, go!
Hopefully kuulostaa vielä ihan tavalliselta, mutta despairfully tuntuu hupsulta adverbilta, ei varmaan pahemmin Danganronpan ulkopuolella käytetä.
Ihan jo yllätyin.
Japaniksi Monaca on tosiaan Monaka, koska ca-tavu on käytännössä ka, mutta Monacalla mennään, koska se on virallinen enkkunimi ja ihan sama oikeasti.
Monacan
uudesta linnoituksesta ultraepätoivotytöille kertoo puhelimitse Another Episoden ykkösluvun
hotellihuoneesta kalpeaan kaupunkiin katseleva…
Nagisa Shingetsu, entinen äärimmäinen
pikku yhteiskuntaoppilas! Entisen ystävänsä karhuarmeijalle he eivät enää mahda
mitään. Jaa ketkä he? No…
Masaru Daimon, entinen äärimmäinen
pikku liikuntaoppilas, Kotoko Utsugi,
entinen äärimmäinen pikku näytelmäoppilas, sekä Jataro Kemuri, entinen äärimmäinen pikku taideoppilas! Kuten Another Episoden lopussa
implikoitiinkin, he kaikki ovat hengissä, koska teknisesti ottaen heidät vain
päihitettiin dramaattisesti spinoffissa ja koska jokin moraalinvartijataho
olisi taatusti ärähtänyt lapsien tappamisesta kepeässä tarinassa, jossa lapset
tappavat aikuisia. Ja onhan vanhojen tuttujen näkeminen edes vilaukselta
pirteää, kun heidät näkee muutaman sekunnin, eikä edes Kotoko heitä mitään
adorbs-läppää. Nagisa pyytää entisiä vihollisiaan pysäyttämään Monacan, jolle
on iskenyt taas vaihteeksi keskivaikea junkoiluvaihe silmään.
En mene takuuseen saksikaverista.
Komaru Naegi pyrkii olemaan hellä, mutta ei karhuille, jotka yhä mesoavat Towa Cityn
autioituneella kaduilla. Hänellä on minua parempi sihti, kun möllit saavat
hakkerointipyssystä hajotusta silmään. Toko ravaa tuttuun tapaan perässä
marisemassa kuin uupunut humanisti.
Kas, jotain yhteistä Tokon kanssa.
Jos
joku pässi on syystä tai toisesta skipannut Another
Episoden kökkönä spinoffina, ei hätää, sillä Komaru narratoi
pintapuolisesti hurjan toiminnan lomassa taustansa tavallisuudesta
perhemurheisiin. Saatoin vain myhäillä, kun useimmat luotityypit nähdään ja
Monokumistakin pari erikoisempaa varianttia. Eräskin linkkipesty pommikuma
loikkaa itsemurhaiskun karvakamujensa niskaan.
Normaalit lukiotytöt eivät ole tällaisissa tilanteissa.
Tanssivat eri tavalla kuin Another Episodessa.
Onhan tuossa uusioperheenjäsen samassa kuvassa.
Jaksossa ei nähdä ainakaan sireenikumia, romukumia ja tuhokumia, nyyh.
Toko
on hyödyksi ja sähköshokeeraa synapsejaan, jottei Danganronpan yhtä monista vetonauloista unohdeta.
ha...
ha...
ha!
Genocide Jack, entinen äärimmäisen
murhanhimoinen piru! Hitto vieköön, japsiversion murhaaja on erittäin ytimekäs titteli myös, mutta vanhoilla
nimikkeillä – eikä varsinkaan Genocider Sholla, hrrrrrhh – mennään.
Kansanmurha-Jaskattaren irvailtua Dekomarun painosta tämä säntää paralyysi
paukkuen takaisin karhumaalitaulubaanalle, jossa hänellä menee ihan hyvin
pallokumaakin vastaan, vaikka yhä odottaakin pelastajakseen isoveljeään, jolla
taitaa olla vähän muutakin ajateltavaa.
Naisille ei sovi koskaan puhua painosta, koska se on salaisuus.
Eiiiii Dalamud putoaa eiiiiii.
Jackin
mielestä Komaru käyttäytyy turhankin uhkarohkeasti, ja aivastaa itsensä
takaisin Tokoksi. Eletään uhkarohkeita aikoja, kun karhut vain monistuvat kuin
feissarit eikä Another Episoden
kuudes luku pääty koskaan.
Pitää kolmosronpablogiin yksi aivastuskuva mahtua.
Komaru juoksi Another Episoden silmät kiinni.
Vastarintaa
katsellessa Tokolla on hetki unelmiin, sillä… HUOMIO! Niin, Ultra Despair Girls olisi pilalla ilman
Tokon toivottomia fantasioita, jotka leviävät animoituina entistäkin
absurdimpaan suuntaan. Jos mahdollista. Repesin jo kuullessani Wonderful Deadin
YEAH YEAH YEAH -ensitahdit ja toistamiseen nähdessäni kiinteiden reisien
välissä siintävän ihanteellisen korskean Togamin pöyheän urheiluauton
konepellillä. Harlekiiniromaani-Fukawakin suorastaan säihkyy.
Byakuya Togamin todellinen minäkuva.
Toko Fukawan todellinen minäkuva.
Toinen silmä kierossa ja väärin.
Rakastavaiset
kietoutuvat rakkauteensa, kunnes chibi-Togamit kitisevät huomiota. On heteka
heilunut. Tokon unelmissa on tilaa irvailla myös aivan tavalliselle tytölle,
joka ei osaa mitään. Togami tuuppaa Tokon sisälle 19. perillisen, jotta Togami
Groupissa repeäisi vuosituhannen perintökiista. En tiedä, mitä näin, mutta
pidin siitä.
Se on vain kolmas pyörä.
On kyllä näköinen.
Aika laskea osakkeita.
Mukaan mahtuu.
Jotain
harmonista kipinää Tokon ja Togamin välillä on pakko olla, kun massikeisari
irvistää kuljetushelikopterissa teekupposen parissa. Agentti jatkaa
selontekoaan, jonka mukaan epätoivon rippeitä ei näy eikä kuulu, kuten ei
myöskään viimeisen murhaleikin lähetystä. Togami miettii itsekseen, mitä
viimeisen murhaleikin järjestäjä(t) touhuaa, sillä on suorastaan omituisen
hiljaista ottaen huomioon, että Future Foundationin johtajat murhaavat
toisiaan. Togami ottaa kopterilaivueeseen yhteyttä kannustuspuheen muodossa ja
lesottaa siinä sivussa itsevarmana.
Pari toivon ripettä löytyi kyllä, mutta olivat väärässä ohjelmassa.
Karkkia ja leluja.
Puhuvat epätoivosta ja lähettävät perään karhuja, mitä muutakaan?
On se Togami hieno mies.
Komaru
ja Toko ovat saapuneet Monacan tornille, koska tornissa lukee Monaca. Olisi
nolostuttavaa, jos Towa Cityssä olisi useampi Monaca ja he olisivat väärällä
puolella kaupunkia. Tiellä on vain lukemattomia otsoja, ei mitään
ennennäkemätöntä. Toko pistää Jackiksi ja tytöt ravaavat riehumaan.
Saksista moneksi.
Hymyile, olet valvontakamerassa. Jossa on paljon tosi oleellisia graafeja ja palkkeja.
Mättöä
ei näytetä, koska se ei olisi erityisen yllättävää saati tarpeellista jakson
alkupuolen jälkeen. Sen sijaan siirrytään Monacan tyyssijaan, jossa diktaattori
odottelee puhuhu-täpinöissään epätoivon ihanuudesta horisten. Ex-maagi
vaikuttaisi olevan allapäin, kun hänestä ei välitetä. Olihan hän sentään
pyörätuolissaan huomion ja paapomisen keskipisteenä. Nyt hän haluaisi joko
paeta tästä kurjasta maailmasta tai tuhota sen. Miten tuhotun voi tuhota
uudestaan?
Haluatko kilauttaa kaverille?
Tornipihan
mittelö oli kuulemma tosi jännittävä, niin monta Monokumaa ruudulla, että Vitan
ruudunpäivitys lakkaisi olemasta, mutta eipä tuolla väliä, kun Komaru &
Toko työntyvät sisätiloihin. Shakkilattialla ei lymyile karhuja, vain
massatuotettuja Hero Robot Mark Guyvereita, Priest Robot Doctor Von Gerolteja, Fighter
Robot Highlander the Greateja ja Sage Robot Hannibal X:iä. Towa Groupin tehtaan
hihnat ovat olleet vauhdissa. Bossimechat keräävät pölyä, ja epätoivon kammiossa
on niin hiljaista, että siellä ihan varmasti tapahtuu jotain.
Mechanäyttelyn.
Räikeän
kirkkaat valot syttyvät ja esiripun takaa luuraa jättimonitorilta itse Monaca
Towa sangen hilpeällä tuulella artikuloiden rytmikkään houreessa kuin
Steins;Gaten Mayuri Shiina. Savun keskeltä nousee Mage Robot Black Suspirian
kiusaamaan läsnäolollaan Monacan uhotessa ei mitään aatetta kannattaville tavistytöille.
Dario Argenton paluu.
En nyt tiedä, ovatko puolittaiset käänteishakaristit silmissä kauniita.
Yli kolmen vartin mittaisella keskustelulla, jossa väännetään kättä kaukosäätimestä.
Kuten
jakson alkupuolella jo kuultiin ja kuten kuulijoille nyt kerrotaan, Monaca
Junko Enoshima II on täällä tuhoamassa toivon ja ennen kaikkea käännyttämässä
vihatun Makoton kohti epätoivoa. Olisi se helpompaa, jos Makoto olisi täällä,
mutta ehkäpä Komarun kurja kohtalo kelpaa pelotteeksi? Hupsut mechat
käynnistyvät ja varjoista vyöryy karhukolonna ahdistelemaan. Jos tämä olisi
peliä, Another Episodessa voisi
kerrankin olla haastetta. Parhaat ystävät (ainakin uskon niin) painautuvat
selätysten ja odottavat käsikynkkää pahinta.
Mutta onko sinulla omaa Mukuroa?
Miten
tässä käy?
Miten tässä käy?
MITEN
TÄSSÄ KÄY?!
Monaca
Towa on ihan että fuck it, ja antautuu, antaa periksi, luovuttaa. Häviäisi
kuitenkin, on siitä tietoinen. Toivo se perkule voittaa aina, missään mitään
mieltä. Monaca nakkaa paskat kaikelle ja räjäyttää mechat ynnä tornin.
Kokemusta on.
Ei Monacan ainakaan.
Klik.
Oli räjähdys tätä vetelää tuhnua komeampi, mutta kuvasta olisi tullut kauhean suttuinen.
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Monacan
towaa ei ole täysin tuusannuuskana. Siitä vain lakkasi olemasta Kingdom Heartsien ankeimmat hetket
(kaiken muun ohella hehheh), eli Twilight Townin kellotorni, jossa ne huonosti
käsikirjoitetut kaapumyyrät syövät jäätelöä kolme tuntia, eikä mitään tapahdu.
Wonaka.
Kauhujen
kammiosta on jäljellä enää lattia, ja sekin olisi peruskorjauksen tarpeessa.
Komaru ja Toko kömpivät esiin kivimurskasta toljottamaan…
Pakko Japanissa on tällaista oheiskrääsää olla. Pakko.
…monopakua.
Juuh niin kyllä. Monobiilin takaluukku on auki, sisällä hikikomorin sottainen
valtakunta. Monaca Towa pötköttää auton takaosassa söpössä
kokovartalokumahupparissa pelaamassa käsikonsolilla ja narisee tämän olevan
hänen ikioma huoneensa. Monacan veriviholliset eivät oikein tiedä, mitä tässä
sanoisi. Mitä sille äärimmäiselle epätoivosuunnitelmalle tapahtui? Monaca ei
edes vaivaudu kääntymään likkojen puoleen, vaan tokaisee koko
toivoepätoivohärdellin olleen noloa. Niin no… true dat?
Ei ole järin privaatti, kun ovi on auki.
Ei PSX ole moskaa.
Monaca ei koskaan pitänyt Danganronpasta.
Toko
vaatii tietää, mitä Monaca tietää. Äärimmäinen whatever vaikuttaa äärimmäisen
pitkästyneeltä selittäessään kärsivällisesti, ettei liity mitenkään viimeiseen
murhaleikkiin. Hän pitää itseään vaanijana, tosin nettislangin lurkkerianglismi
lienee osuvampi ilmaisu. Tai kuten Toko kertoo Komarulle, Monaca oli pelkkä
tarkkailija. Monaca kertoo vain halunneensa päästä Makoton lähelle ja
hykertelee itsekseen, ettei siitä klassisesta ketsuppitempustakaan mitään
tullut. Toisin sanoen Monaca vähän trollaili menemään Miayana ja lavasti Aoin
kuoleman. …Tosin Monaca tappoi sen oikean Miayan, mikä on tavallaan ihan
loogista. Ei tämä ipana siis ihan syytön ole!
Aoi lähettää perässä pesulalaskun.
Komaru
ei käsitä, miksi Monacasta tuli tuommoinen. Monaca vain mässyttää sipsiä ja
pelaa. Semmoinen on Monaca. Syy on yksinkertainen. Monaca kasvoi aikuiseksi.
Tosin nyt hän on ehkäpä aavistuksen varttuneempi kuin Another Episodessa, varmaan lähestymässä puberteettia sitten
joskus, mutta joku muutti hänen nyrjähtäneen näkökantansa elämään ja niihin
kahteen ideologiaan, jotka ovat ronpaversessä kaikkien huulilla. …Nagito
Komaeda oli niin pelle jätkä, ettei Monaca halunnut isona tulla semmoiseksi.
Voin vain kuvitella, että altistuminen Nagitolle lamaannuttaa harkitsemaan
lobotomiaa, mutta että näinkin pahasti?
Ewwww.
Kaksi Junkoa nyt vielä menisi, mutta...
Monaca
ei tiedä, kuka viimeistä murhaleikkiä pyörittää – tai näin hän väittää – mutta passiivisuus
muuttuu häijyksi käkätykseksi, koska hänellä on melkoinen tiedonmuro tytöille.
Monaca tietää, kuka kuolee seuraavaksi. Joku ensimmäisen murhaleikin
selviytyjistä. Toisin sanoen Aoi, Kyoko tai Hiro. Teoriassa mukaan voisi laskea
Tokon ja Togamin, jos väite koskee ihan koko sakkia. Paitsi Makotoa, jonka
syytä kuolema vissiin on. Hän ei tulevan ruumiin nimeä kerro, ottakaa itse
selvää.
Liian laiska käymään edes huussissa.
Hauskaa koska totta, mutta en helvetissä.
Monaca
ei edelleenkään ole epätoivon puolella, väittipä Toko mitä tahansa. Turhautunut
tyttö vaatii vastauksia ja muuttuu Genocide Jackiksi. Monacaa ei pelota.
Jonkinlaisen laukaisimen rojun seasta kaivanut kersa vain tuhnauttaa pierun,
jonka ääniefektille nauroin, koska olen lapsellinen heppu.
Neroja ovat ne, jotka kirjoittavat tarinansa lopun ensin ja miettivät, miten hitossa tänne asti päädyttiin.
Pieru kakka lol.
Jack mylvii
rääpäleelle tuhoa ja kuolemaa, kunnes Komaru loikkaa estelemään häntä.
Pierutyttö painaa nappulaa. Torni ei räjähdä lisää. Sen sijaan romusta kipittää
neljä Monokumaa, jotka eivät Komarusta ja Tokosta piittaa, vaan könyävät pakun
laidoille ja nostavat sen ilmaan.
Monaca taitaa napata tuosta laitteesta vain Pez-karkin.
Miten Komaru ja Toko nyt selviävät hengissä kahdesta Monokumasta? Se selviää ensi jaksossa.
Äärimmäinen
hikikomori heittää hyvästit, sillä hän on kyllästynyt Maahan. Monaca Towa
valitsi mahdottoman ja lähtee kuulkaa avaruuteen! Josko sinne asti eivät
Nagiton typerät jutut kantautuisi. Neljä karhua paskoo tulta ja työntövoimaa.
Tornilattiakatto täyttyy sakeasta savusta ja monoraker kohoaa Towa Cityn
ilmatilaan.
Äärimmäinen astronautti olisi hauska nimike, ellei sitä olisi jo tiettävästi varattu.
Monokumat selkeästi nauttivat tästä.
Tämä
ei jää tähän, koska Genocide Jack loikkaa perään pitelemään kiinni pakun
takareunasta. Vaikka sarjamurhaaja toistuvasti uhmaakin fysiikan lakeja,
Komarukin onnistuu tarrautumaan kyytiin avonaisesta takaluukusta. Nuorempi
Naegi ei lähtenyt Monacan perään, vaan pelastamaan Jackia, jolle kävisi ilmakehän
ohennettua hassusti. Komaru anelee ystäväänsä päästämään irti. Togami lienee
salasana mielenmuutokseen, kun toverit tarttuvat toisiaan kädestä syöksymään
vapaapudotuksessa kilometrien korkeudella.
Jos putoat, onko se Makoton syytä?
Helposti pääsette, hengissä on toinen juttu.
Jos satunnainen FF-agentti kysyisi samaa Togamilta mutta toisinpäin, vaivautunutta tilannetta ei voittaisi mikään.
Takaluukku
lävähtää umpeen. Sisälle jää yksinäinen pikkuneiti nyppimään terälehtiä, miettimään
aivan liian vaikeita käsitteitä. Monaca Towa rojahtaa pakun lattialle ilmeisen
onnellisena. Hän on saavuttanut rauhan. Viimeistään hapen loputtua.
Olisi pitänyt pyrkiä lääkikseen.
"Kars... was never able to go back to Earth... Becoming a life form between organic and mineral, he wandered for eternity into the endless void known as space. Being unable to die even though he wished for it, Kars eventually stopped thinking."
MONACA TOWA, ÄÄRIMMÄINEN MONONAUTTI, KUOLEE PIAN.
Komarun
ja Tokon rykelmä sinkoutuu ilmojen halki kuin sinkoutuva vertauskuva ontuvien
analogioiden oppikirjasta. Maankamaralla tai kymmenien metrien korkeudella
siitä siintää pirstoutunut torni, jonka tuoreella katolla könyää yhä
olemassaoloaan miettiviä karhuja. Komaru tärskäyttää spinoffin
harjaannuttamalla kokemuksella uhrejaan linkkiluodilla, vaikka voisin vaikka
vannoa, ettei se Another Episodessa yllä
noin kauas. Monokumat tarttuvat esirippuun ja kipittävät tasapainottelemaan
tornin komeille ketjuille ja leikkimään vapaapalokuntaa, jonka pressuun sopisi
pelastautua.
Komea on hökötys.
Kuva ei ole kaikkein selkein, mutta väriefekti on nätti.
Monokumat leikkivät Teräsmiestä.
Komaru
ja Toko pelastautuvat, vaikka sen pitäisikin olla melko epärealistista, mutta
toisin kuin itseään vihaavat, nautin viihteestäni etsimättä siitä väkipakolla
aukkoja.
Tokon tokenemisessa kestää tovi, ja Komaru loikkaa hysteerisenä
toverinsa syliin. Ei näin lämpimiä hetkiä olisi Another Episoden alussa näkynyt. He miettivät hetken aikaa Monacan
kohtaloa. Komaru jopa uskoo hänen palaavan vielä oltuaan omissa oloissaan,
mutta minusta tuntuu, että Junko Enoshima II:n tarina on ohi.
D'awwww.
Löpö loppuu hieman ennen Kármánin rajaa.
Pointti.
Jakso
ei ole sataprosenttinen Another Episoden
jatko-osa, kun siirrytään Future Foundationin torniin. Makoto ja Aoi
odottelevat Togamin viestiä, kun Miaya sekoilee hetken aikaa ja Monomi-monitori
käynnistyy. Pupu kyselee veljen perään ja kertoo Miayan olevan humpuukia. Aoi
tulkitsee hilpeästi omiaan Makoton sisarsuhteista, kunnes audiopuolella
käväisee Tokon ääni ja näytölle ilmestyy Komaru. Kaksikko löysi ilmeisesti
Monacan tornista kommunikointihuoneen.
Fake news! Sad!
Nyt mennään juonenkäänteissä ihan Kaunari-linjalle.
Varmaan paremmalta kuin oikea Miaya paraikaa.
Jälleennäkeminen
ei ole pelkästään onnellinen, kun Komarulla olisi akuuttia kerrottavaa. Joku
Hope’s Peakin selviytyjistä tulee kuolemaan. Toko kertoo Isännälle samaa. Aoi
otaksuu tornin ulkopuolisten olevan turvassa, joten jäljelle ei tällä logiikalla
jäisi hurjasti vaihtoehtoja.
Toko se ei osaa ilmehtiä Isännän seurassa normaalisti.
Makoto jää potemaan syyllisyyttä, kun Kyoko nousee
Sonosoken ruumiin ääreltä ja kuulee vaimeaa meteliä. Laukauksiako? Joku
lähestyy.
Mene vaikkapa nypläyskurssille, Kyosuke (?).
***
Danganronpa 3 on uskollinen
pelilähdemateriaalilleen. Se on melkeinpä tähän asti parasta sarjassa, joka
olisi voitu niin helposti vesittää
kehnolla toteutuksella. En kuitenkaan arvannut, että sarja julkeaisi omistaa
kokonaisen spinoff-jakson spinoff-pelille ja vieläpä näinkin uskollisesti. Another Episodessa on omat vikansa,
mutta se syvensi mukavasti suuremman kertomuksen lorea tuntumatta turhan
irralliselta. Osasin odottaa jonkinlaista Komarun ja Tokon paluuta, mutta
mielsin heidät liittymään loppupuolella muiden mukaan. Ehkä he vielä
liittyvätkin ja ovat ainakin menossa mukana, jos vaikkapa Komaru on tästä
eteenpäin Miayan äänenä tornissa, mutta en arvannut vääjäämätöntä Monaca-konfliktia
tapahtuvan jo nyt, käytännössä Future Arcin puolivälissä.
Monaca
ei ollutkaan kaiken takana! Tuo mutkistaa asioita. Laskuista voi poistaa myös
muut Toivon Soturit, jotka tässä vaiheessa ovat puolensa valinneet. Sen oikean
siis. Sisäinen kyynikkoni sanoo, ettei heitä enää nähdä. Kokonaisuudessa kun on
muutenkin hurjasti hahmoja. He olivat osa Towa Cityn tarinaa, ja nyt kun
Monacakin on poissa, kaupungissa tuskin vietetään enää pahemmin aikaa. Kertoo
ihan riittävästi, ettei Masarulle, Kotokolle ja Jatarolle annettu vuorosanoja;
he vain olivat kenties jättishokkiyllärinä menossa mukana niille katsojille,
jotka eivät katsoneet Another Episoden
lopputekstejä tarkkaan tai ostaneet ekstravalikosta epilogikuvia. Pidin
Nagisasta, tyypillä on riittävästi arvokkuutta kommunikoimaan
ultraepätoivotyttöjen kanssa. Siltikin hahmoja alikäytettiin, vaikka toisaalta
tämä on täysin ymmärrettävää, koska jakso oli Monacan oma show.
Monaca
oli melkeinpä parempi kuin Another
Episodessa, jossa Kotoko hallitsi suvereenisti. Vaikka olenkin likainen
enkkudubbiperverssi, on myönnettävä, että Monaca vedettiin japaniksi (Aya Hirano) erittäin, erittäin
hyvin. Ipanalla tuntui olevan äänensävykavalkadia kuin Junkolla kerrakseen.
Erityisesti pakun evvk-keskustelut olivat äärettömän hykerryttävää
kuunneltavaa. Puolittain tuntui, että äänityskopissa trollailtiin menemään, ja
se toimi.
Ennen
kaikkea en usko, että kukaan, ei edes Yasuhiro Hagakure 30 % todennäköisyydellä
osannut odottaa, että Monaca Towa lähtisi avaruuteen. Avaruuteen! Tämä on taas tällaisia ronpamaisia mitä helvettiä -tason
juonenkäänteitä, jotka ovat niin odottamattomia ja typeriä, etteivät ne edes
häiritse, kunhan on naureskellut tovin epäuskosta. Skenaariossa ei tietenkään
ole hurjasti tolkkua, koska pakussa ei ole happea, se tuskin suodattaa säteilyä
ja on muutenkin melko hasardi purkki. Kuten Monaca sanoi, ei kannata ajatella.
Monacan
suunnitelma voi olla totaalisen pöljä ja sinänsä ankea antikliimaksi
käsikirjoittaa hahmo pois tarinasta, mutta oikeasti pidän siitä, mitä se
edustaa. Toivon ja epätoivon hylkäämistä, silkkaa rohkeaa anarkiaa kannanottona
Danganronpan keskeiseen konfliktiin,
joka rehellisesti sanottuna on jo kauan sitten menettänyt merkityksensä
buzzword-sanahelinänä, jossa japanilaisittain saman asian riittävän monta kertaa
sanominen tarkoittaa, että se on totta. Monaca haistatti tarinalle pitkän
paskan Spike Chunsoftin itseään ruoskivana kannanottona ja lähti pois
chillaamaan. Ikään kuin maailma ei olisi jo ihan riittävästi pilannut häntä.
Aivan
erityisesti pidän tässä skenaariossa siitä, että se on Nagiton syytä. Kun
Nagito ilmestyi eetteriin nauramaan maireasti, se oli yksi muutamista
kerroista, kun repesin jakson aikana. Tuli sellainen kokonaisvaltainen
ahaa-elämys muistellessani Monacan ja Nagiton matkaa Another Episoden lopussa. Miten kukaan voi sietää häntä? Melkein
alkaa vaihtoehtojen huvetessa tuntua siltä, että Nagito voisi aivan hyvin olla
kolmososan pääpahis, jos se ei kukaan ole tornilaisista. Selkeästi hänellä on
vielä jokin muukin rooli tässä kaikessa kuin katoaminen Despair Arcin puolella.
Jakson
toisena valopilkkuna säihkyi Another
Episodesta lainattu tunnelma ja sen päähenkilöt. Toki jaksossa lapset eivät
tappaneet aikuisia, mutta tutut biisit miellyttivät, HUOMIO! oli paras HUOMIO!
tähän asti ja Towa City näytti omalta pikku metropoliutopialtaan. Monacan torni
varsinkin. Ennen kaikkea oli virkistävää päästä pihalle Future Foundationin
tornista, pidän viihteessä tällaisista irrallisemmista kokonaisuuksistaan.
Pidin
enemmän enkku-Komarusta, mutta Toko ja erityisesti Genocide Jack yllättivät
(Miyuki Sawashiro).
Hiukan tuli katuvainen mistä olenkaan jäänyt paitsi -fiilis, mutta kyllä
japsikierros peleistäkin joskus lähtee. Olen laiminlyönyt hahmojen kohdalla
systemaattisen japsinimilistauksen, mutta luettelen ne sitten enkkuraidan
ohella hahmoarvioissa kolmosronpan loputtua. Tähän mennessä en ole pahemmin
kiinnittänyt ääniin huomiota suuntaan tai toiseen, mikä on toimivan raidan
merkki. No mitä nyt japsikuma on mustavalkoista paskaa aina ja iäti, mutta
Monokumapa ei ole jännästi ollut pahemmin äänessä, koska Despair Arcissa hän on
olemassa Junkon luonnoksena ja Futuressa hän vain vilahti. Olipa ääninäyttelystä
mitä mieltä tahansa, Komarun ja Tokon suhde huvitti ja lämmitti, tuntui
luonnolliselta AE-jatkumolta. Yhä
samaa naljailua ja nurinaa kuin ennenkin, mutta, öh, tyttörakkaus sulattaa
jäävuoretkin.
Suurten
kuvioiden suhteen jakso on olemassa Monacan poistumisen ja Miayan vaihtumisen
lisäksi tasan siksi, jotta loppusarjaksi saadaan pelättävää vanhan tutun
kuolemasta, vaikka pelko persiissä on kalvanut alusta asti. Nyt kun siitä
tehtiin virallista, asiaa puidaan luultavasti ensi Futuressa, jonka lopussa
joku pääsee hengestään kunnon paisuttelulla. Epäilyttää sekin, että Monaca
tiesi asiasta. Alan yhä enemmän olla kallella Nagiton pahistelun suuntaan,
sillä aivan hyvin Monaca olisi voinut pitää yhteyttä inhokkiinsa, jotta asiat
järjestäytyisivät kammottavasti.
Pahasti
näyttää siltä, että se on Kyokon menoa nyt, koska on vain oikein (ja ehdottoman
väärin, mutta draaman puitteet yms), että tärkeä hahmo kuolee. Sitten puidaan
nyrkkiä taivaalle ja toivotaan Spike Chunsoftin osakkeiden romahdusta. Hupaisan
toimivan irtioton jälkeen on jo aikakin tuskalle, väkivallalle, kauhulle,
kuolemalle ja epätoivolle.
No…
pian. Puhuhu… Puhuhuhuhu…
Oheisesta
linkistä nähdään, kannattaako väärät mielipiteet lähettää avaruuteen:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti