Future Arc #6
Tulevaisuus
on menetetty, kun hyisistä syvyyksistä könyää maihin mitä kammottavin
lonkerohirviön siittämä äitinsä häpeä. Peljätkää äärimmäistä hirviötä, loppu on
tullut.
Lemuria hyökkää!
Ai
se olikin vain Yasuhiro Hagakure, hajaantukaa. Jorpakkoon hän siis loikkasi
viime Futuren räjähdystä karkuun. Varsin uskaliasta, kun pudotusta luulisi
olleen melkoisesti eikä karikoista tietoakaan. Mutta mitä tekee Hiro, tuo
unohdettu sankari? Panee vaatteensa kuivumaan ja konsultoi kristallipalloaan
tulevaisuudesta, jossa kaikilla on tosi kivaa. Se olisi ihanteellista. Se olisi
täydellinen lopetus tarinalle. Se toteutuu 30 % todennäköisyydellä.
Kenties sarjan lopussa vaatteesikin kuivuvat nopeammin kuin Lemurian ilmassa.
Lemuria has not.
Lemuria on olemassa 30 % todennäköisyydellä.
Kun
päivän hahhah-Hagakure -kiintiö on täytetty, alkutekstien jälkeen herätään
uuteen aamuun ja vanhaan ruumiiseen. Höpömömmöä suoniinsa tuhertanut Kyosuke on
palannut neuvotteluhuoneeseen armaansa luokse. Chisa lojuu levollisesti ja
mitään näkemättä lattialla, kun murhatutkimusryhmä on edennyt seuraavaan
potilaaseen.
Chisa Yukizome on kuollut nainen.
Kyosuken
happamat ajatukset palaavat kauas hänen vuosikurssinsa valmistujaisiin. Kevät
on kirsikankukkeimmillaan, edessä loistava tulevaisuus hänelle, Chisalle ja
Juzolle. Kovin haikeaksi vetää, kun tiet tästä erkanevat. Sarkastisia terkkuja
vain englannin kielen ja kääntämisen vuosikurssille 2010 eikun. Kyosuke
miettii, miksi toverit ovat yhä täällä, vaikka maailma lukratiivisine
työpaikkoineen on nyt heidän. Juzo on jo kykypalkintonsa netonnut nyrkkeilyn
mestaruusvyön muodossa, ja hyvä seura kelpaa aina. Chisa puolestaan tarjoaa
Kyosukelle palveluksiaan. Ei sellaisia palveluksia.
Olisivat halunneet jäädä luokalleen pari kertaa.
Mutta tuossa on kaksi maailmaa.
Jos kaikilla olisi Chisa, maailma olisi parempi paikka.
Apu kelpaisi, koska huhumylly
on pyörinyt Hope’s Peakin ympärillä jo ennen Despair Arcia. Kuten aiemmin
sarjassa mainittiin, Kyosuke aikoo levittää Hope’s Peakin ulkomaille ja pyytää
Juzoa vastaamaan koulun turvallisuudesta ja Chisan solmimaan ihmissuhteita.
Hänellä ei ole suurten mustien johtajien tapaan unelmaa, vaan yhteinen
suunnitelma. Hetki toiveikkaasta menneisyydestä ikuistetaan tuttuun valokuvaan.
Onko väärentäminen nyt oikein?
Ihan hyvin tuo onnistui, maailma pilalla.
Sanokaa "toivo."
Chisan
kuolema tuskin kuului suunnitelmaan. Kyosuke survoo katanansa omituiseksi
muistoksi Chisan rintaan ja jättää pidättyneet jäähyväiset. Voisikohan jopa
olla, ettei lesotuskatanaa enää nähdä? Future Arc paranisi huomattavasti.
Hei hei katana.
Makoto
heräilee pöydän ääreltä, nojaa raukeasti taaksepäin ja joutuu valitettavasti
nyt hiukan närkästymään. Itsehän loikkasin tuoliltani puoli metriä ilmaan,
vaikkei tämän pitäisi olla mahdollista.
Sillä…
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
KYOKO KIRIGIRI, FUTURE FOUNDATIONIN 14. HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN
ÄÄRIMMÄINEN ETSIVÄ, ON KUOLLUT.
KYMMENEN JÄLJELLÄ.
Öh.
Tuota. Mitä sille ”murhaaja saa tappaa vain yhden uhrin” -säännölle kävi?! Onko
sääntöjä enää ollenkaan? Miten Kyoko päätyi samaan huoneeseen kuin Makoto? Onko
vitsinä se, että ystävät kuolevat aina hänen vieressään? Tilanteessa on
muutakin eriskummallista, kun Kyosuke astelee huoneeseen ilkkumaan raatoa
ravistelevaa Makotoa, jonka syytä tämäkin kai sitten on. Kyosuke on jostain
syystä saanut näkökykynsä ja katanansa takaisin, voi ei. Varajohtajan
(Tenganin kuoltua ilmeisestikin johtajan) mukaan Makoto olisi voinut mieluummin
tappaa itsensä karkumatkan sijasta. Makotoa muistutetaan taas latteuksista, kun
hän vetoaa yrittäneensä pelastaa kaikki. Se on mahdotonta, koska tässä pelissä
ei ole sääntöjä.
Joo joo mene nyt suohon ja tapa itsesi, yritän käsitellä tätä vielä.
Nagito arvosti.
Anna minullekin katana niin nähdään.
Jotta Kyosukea voisi vihata, siksi.
Olen varmasti käyttänyt vitsin ennenkin, mutta tämähän on oikeastaan anime.
Mitä tahansa voi tapahtua, kuten nyt kävi Kyokolle. Kyokokin
vielä kehtaa aukoa päätään Makotolle.
Hetkinen
nyt!
Ai
se olikin vain unta. Jaa että unta. Kirjan vanhin temppu. Vai oliko sittenkään?
Onko vuosikurssi #78:n jäsenien kohtalona päätyä fakeout-kuolemaan? Kyllä
sitten itkuhihityttää, kun joku heistä kuolee oikeasti. Makoto
heräilee pöydän ääreltä säpsähdykseen, jollainen yleensä seuraa toverin
kuolemasta. Aoi tulee sopivasti uni-Kyokon tilalle ihmettelemään jannun
vointia. Ainakin tässä huoneessa kaikki voivat hyvin, Miayakin menossa mukana.
Tai Monaca, miten sen nyt ottaa. Joku on kuitenkin päässyt hengestään, ja vain
tappaja toistaiseksi tietää, kuka.
Makoto vain näki ihmeellisiä asioita.
Makoto ei koskaan herännyt.
Lasketaanko Kyokon unikuolema, jos riittävän moni näki saman unen?
Future
Foundationin tornitalon murhatutkimukset olivat siirtyneet Great Gozun
hautakammioon, kun hyytävä unimelodia kajahti ja Seiko Kimura poistui keskuudestamme.
Nyt sielläkin heräillään, ensimmäisenä kovin elävältä näyttävä Kyoko Kirigiri,
koska tietenkin Makoto näki omiaan. Joten tehdäänpä tästä nyt virallista,
jottei jää hitaimmiltakaan epäselväksi:
KYOKO KIRIGIRI, FUTURE FOUNDATIONIN 14. HAARAN
JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN ETSIVÄ, ON HENGISSÄ.
YKSITOISTA JÄLJELLÄ.
Myös
Ryota ja Koichi ovat jäljellä. He siirtyvät Kyokon seuraan, joka on jo pannut
toimeksi ja siirtänyt Gozun mahtisonnikypärän syrjään. Dramaattista
kasvopaljastusta ei tapahdu, sillä ruumin kunnioittamiseksi kasvoille on
painettu Serlan talouspaperi, jonka läpi filtteröityy lähinnä epämääräinen Personan Shadow-naamari. Tokkopa
todellista Gozua näkyy edes mahdollisissa Despair-takaumissa, sillä
pellepainija ei ole mitään ilman maskiaan. Kolmikko viettää hetken ruumiin
luona ja jatkaa matkaa, koska Kyokon tarkkojen laskelmien mukaan joku muu on
kuollut yöunien aikana. Eikä kukaan muu tiedä vielä Tenganin kuolemasta paitsi
Kyosuke, joten tässä olisi potentiaalia väärinymmärryksiin.
Kuitenkin sanot samalla tavalla ensi "yön" jälkeen.
On Gozulla ainakin pitkä sivellinparta.
Kyoko
ei piittaa taskumattitarjouksesta, vaan lähtee etsimään uusinta uhria. Ryota
seuraa kuuliaisena perässä Koichin ottaessa rennosti ja heitellessä rentoa
läppää etsivistä, joiden syytä murhat oikeastaan ovat. Kyoko ottaa nokkiinsa,
muttei Koichi tosissaan ollut, kaveriltaan kuuli. Tai kuten muinaiset
nettimeemit kuuluvat: ”Se oli mun serkku.” Entisenä opettajana (=rapajuoppona)
Koichi kehottaa likkaa olemaan avoimempi tunteissaan. Jääkuningatar huokaisee
ja lähtee eri suuntaan kuin lipevä äijä.
Kyoko pahoille tavoille.
Seuraavana pysähdyspaikkana ruumishuone.
Näin syntyy humanisti.
Kunnes tulee lähestymiskielto, kuinka niin?
Seuraavassa
mutkassa Kyoko ja Ryota bongaavat ruumiin. Jälkimmäisen huudon kuultuaan
Koichikin tulee paikalle. Vainaja on…
SEIKO
KI-…MUTTA. Tehdäänpä leikistä mielenkiintoista, sillä…
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
SONOSUKE IZAYOI, FUTURE FOUNDATIONIN 9.
HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN SEPPÄ, ON KUOLLUT.
KYMMENEN JÄLJELLÄ.
Tämä
ei ole enää painajaista, vaikka murhaleikin tilanne painajaismainen onkin. Joku
taho toimii nyt ihan omin lupineen piittaamatta säännöistä, tai ainakaan niitä
ei panna enää täytäntöön. Voi tietenkin olla, että Sonosuken NG-koodi laukesi
kulissien takana, mutta jätänpä enimmät spekuloinnit jaksoarvioon! Se on
varmaa, että Rurukalle tulee kohta paha mieli.
Vaikka
olen jo jonkin aikaa epäillyt Koichilla olevan pahat mielessä, hän on uhrista
hämmentynyt ja pyytää Kyokoa ja Ryotaa tulemaan mukaan, sillä hänkin näki äsken
jotain omituista. …Seinään teilatun Seiko Kimuran. Ryota pidättelee oksennusta,
Kyoko raapustaa muistivihkoonsa tärkeitä asioita ja Koichi tekee fedorallaan
kuolleille kunniaa. Koichin kysäistessä Kyokolta uhria läheinen ovi avautuu ja
aukosta kurkkaa silminnähden ahdistunut Ruruka.
"I ain't got time to bleed!"
Huomaa, ettei ole Monokuman abstrakteja teloituksia, kun kaikki saavat morasta rintaan.
Koska... kuulutte Future Foundationiin?
Voi olla lähempänä kuin luulettekaan kjeh kjeh.
Ruruka juuttui oven väliin, yhyy.
Toisaalla
rakennuksessa ei myöskään olla toimettomia. Makoto kytkee USBilla Miayan
pyörätuolikeskusyksikön katonrajan monitoriin, jotta tekoäly-Monomi pääsee
käsiksi laitoksen valvontakamerajärjestelmään. He ovat etsimässä tuoreinta
uhria, mutta eivät törmää heti Seikon ja Sonosuken raatoihin. Sen sijaan he
löytävät Kazuo Tenganin kivimurskan keskeltä. Makoto lamaantuu ja Monomi
piipittää Tenganin kuolleen Kyosuken katanasta.
Mo' like Ten'gone.
Makoto
vapisee käsittämättä, miksei keskustelu johtanut yhteisymmärrykseen.
Äärimmäisen toivon angstaillessa zoomataan hitaasti Miayan kybersilmään
seuraamaan Monacan jäätelöannoshetkeä. Ipana selvästi nauttii draamasta ja
alkaa näppis sauhuten piristää poikaa Monomin kautta.
Jos luulee, ettei murhaleikissä murhata ketään, on väärässä leikissä.
Monacalla paras rivi katsomossa.
Näyttää kyllä.
Leviää kuin Radical-6.
Monaca on "joku on väärässä Internetissä" -kirjoitusmoodissa.
Pupun
kannustuspuhe on sympaattinen ja lievästi omituinen, kun se kuitenkin on
Monacan käsialaa. Mitä tyttö oikein ajaa takaa? Haluaako Monaca Makoton porukan
oikeasti selviytyvän hengissä? Joku muukin kannustaa Makotoa haudan takaa,
sillä Tengan ehti jossain välissä viimeisenä temppunaan kirjoittaa verellään
viestin lattialle. Makoto saa itseluottamuksensa takaisin ja tarttuu sekä Aoin
että Miayan tukeen. Monaca vaikuttaa pitkästyneeltä, mutta piristyy itsekin
tajuttuaan, millainen tollo päihitti isosisko Junkon.
Olisi nolostuttavaa, jos joku muu lukisi tämän vahingossa ja saisi uuden tarkoituksen elämälleen.
Mutta Miaya on oikeastaan kolme henkilöä.
Naiset ovat fiksumpia.
Monaca ei ainakaan päihittäisi.
Kolmikko
miettii vaihtoehtoja. Aoi tajuaa NG-koodinsa rajoittavan väkivaltaista
lähestymistapaa, jos tappaja vihdoinkin keksitään. Uimarin mielestä leikin
säännöt ovat epäreiluja. Makotolla alkaa raksuttaa, ja hänen mielessään
käväisee muutaman jakson takainen keskustelu Kyosuken kanssa, jossa äijä
tilitti säännöistä, joita ei ole oikeassa maailmassa.
Aoi on oppinut Juzon kohtaamisesta uusia liikkeitä.
Voitti, kun minä autoin.
Makoto
keksii, että he voisivat aivan hyvin ryhtyä kapinaan. Mikä heidät pakottaa
tanssimaan Monokuman pillin mukaan? Karhuhan on ollut vain pelkkä monitorikiusankappale.
Leikissä kyllä saneltiin murhailun ja NG-koodien säännöt, mutta eihän niissä
mitään puhuttu paikalta poistumisesta? Nyt kun asiaa miettii, eihän Trigger Happy Havocissa tai Goodbye Despairissa puhuttu mitään
pakenemisesta. Toki Jabberwock Islandilta pako oli normaalisti mahdotonta,
koska sehän oli vain simulaatiota. Uintireissu ei johtanut mihinkään, kuten
Peko sai tietää. Vastaavasti hirviömäiset monopedot olivat lähinnä pelotteita,
jottei tyhmä pelaaja sekvenssisärkisi itseään tulevien lukujen saarille. Saaripakoon
tarvittiin takaportti ja leikin loppu. THH:n
Hope’s Peak taas oli pultattu umpeen niin tiukasti, ettei edes maailman vahvin
nainen saanut ikkunalevyjä irti. Loppukuvioissahan Junko vielä irvaili, että
sen kun painutte pihalle, ei siellä teitä mikään odota. Vaikka Future
Foundationin uloskäynnit räjäytettiin ja pihalla pörrää taisteluhelikopteri
Hiroa kiusaamassa, periaatteessa pako on täysin sallittua. Ellei Monokuma
ilmesty monitoreihin uhoamaan, että rannekkeiden myrkky aktivoituu vaikkapa
kilometrin säteellä tornista, mutta lisäsäännöt ovat huijausta.
The winning move is not to play.
Makoto
uskoo, että he voivat ehkä jotenkin särkeä tiensä vapauteen, mutta Monomi
ehdottaa apua ulkopuolelta. Hän nostaa rakeisen karttakuvan eetteriin muistuttamaan
valvontahuoneen olemassaolosta. Vastapuolen digipuolustuksia jo jonkin aikaa
tökkinyt Miaya-Monomi-Monaca voisi l33th4x0roida (ovatko koodausvitsit enää
muotia vuonna 2018?!) kommunikointiyhteyden Future Foundationiin, sillä vaikka
pääjehut täällä tänään koolla ovatkin, on järjestössä muitakin palkkalistoilla.
Apu kelpaisi. Monaca jää melkein kiinni Aoin kehuessa Miayaa.
Hiro, luotamme sinuun täydellisesti!
Juhannus ja kaikki lomalla.
Warrioria ja Hopea ei ole kirjoitettu isolla, ihan eri asia.
Aoi on useimmiten vahingossa hyvä tässä.
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Sonosuke
on raahattu Rurukan kirkkaasti valaistuun lymyilyhuoneeseen (jossa pariskunta
veti ensimmäiset nokosensa, mutta huone taitaa silti olla eri kuin se, josta
Sonosuke löysi mystisen Mono-oven) tutkittavaksi. Luulin Rurukaa hysteeriseksi
hermoraunioksi (koska naiset ovat reh reh toim.huom.), mutta ottaa hän silti
mielitiettynsä kuoleman erittäin raskaasti vastaan hätäillen hämmentyneen
Ryotan sylissä. Tyttö on ilmeisen uusavuton muussa paitsi pullajutuissa ja
tarvitsee rinnalleen Miestä, joten Ryota kelvannee. Sitä paitsi sohvalla
chillaileva Koichi on jo vähän liian setämies semmoiseen, vaikka hiukan tuntuu
Kyokoon iskeneen silmänsä. Kukapa ei? Ruruka haluaisi poistua jo huoneesta,
mutta Kyoko tylyttää tutkimuksensa olevan yhä kesken. Etsivä ei ole täysin
sydämetön, vaan pyytää Rurukalta yhteistyötä Sonosuken kostamiseksi. Vaikka
osalla porukasta eri päämäärät leikissä ovatkin, he ovat silti tässä liemessä
yhdessä.
Yoi itsensä hengiltä.
Leivo akka.
Melkein haluan Rurukan selviävän. Melkein.
Kunpa minullekin puhuttaisiin joskus näin.
Kolonoskopia, ruumiinavaus ym.
Muita ei tarvitse kostaa.
Makoto
ja Makoton naiset ovat nyt valvontahuoneessa ja virtuaalinen nettikaapelikin
kytkettynä. Repeilin nostalgiselle modeemirutinalle. Makoto ja Aoi nojautuvat
toljottamaan Miayan monitorin sotkua, joka pelkistyy koppavaksi ääneksi ja
koppaviksi kasvoiksi.
Tässä taitaa olla seksuaalista jännitettä.
Tuunattiin piraattiradioon.
Pois alta, varattomat plebeijit ja tornitalojemme
edustalla kerjäävät resupekat, sillä…
Byakuya Togami, Future Foundationin 14.
haaran väliaikainen johtaja ja entinen äärimmäisen varakas jälkeläinen, on
saapunut tarinaan! Togamin porukka ei ole ajan tasalla miehen ihmetellessä,
mitä sille Makoton kuulustelulle oikein tapahtui. Kun Togami vaatii selitystä,
silloin myös selitetään. Kertaukseen ei kuluteta puolta jaksoa, koska
mielenkiintoisempaa on se, miksi Future Foundation ei jo tiedä viimeisestä
murhaleikistä. …Sillä toisin kuin Monokuma väitti, leikkiä ei lähetetä suorana
maailmanlaajuisesti. 14. haarassa pyörii ainakin vain Terrace Housen uusintamaraton.
Alle sadassa sanassa.
Togami
ei usko epätoivon rippeiden enää pystyvän signaalikaappauksiin, mutta sitten
hän ei olekaan enää niin varma, sillä hän kuuli vakoojaltaan juttua Future
Foundationin rauhanturvajoukoista, jotka ovat matkalla eräälle saarelle ihan
omine lupineen. Jaa että mille saarelle? Onko tässä tarinassa edes kovin monia
vaihtoehtoja?
GUNDHAM TANAKA
Niin sille yhdelle saarelle.
Sillä välin Ahvenanmaalla.
…Jabberwock
Islandille. Rauhanturvajoukot ovat FF:n varajohtajan – toisin sanoen Kyosuke
Munakatan – komennuksessa, ja olisipa Makoton kuulusteluissa käynyt ilmi mitä
hyvänsä, Jabberwockin epätoivon rippeet aiotaan joka tapauksessa teurastaa.
Togami otaksuu tornin ja saaren tapahtumilla olevan jotain yhteistä, ja päätti
lähettää omat joukkonsa kohti saarta. Hän itse aikoo lähteä messiin. Kun Future
Foundationin komentoketju pirstoutuu kaikkien touhutessa omiaan, alkaako
Jabberwock Islandilla äärimmäinen sota?
Mitä pahaa he ovat muka tehneet?! ...Niin.
Togami
aikoo saattaa Tokon ajan tasalle ja otaksuu Kyokon olevan kunnossa. Tästähän
saadaan pian luokkakokous aikaiseksi, tavalla tai toisella. Makoton mieliala
alkaa olla katossa, ja Togamin suunnaltakin kuullaan harvinaisia kehuja, sillä
tällä kokoonpanolla Monokuma – tai henkilö karhun takana – ja yhä
epämääräisemmältä vaikuttava Kyosuke alkavat olla syvässä nesteessä. Togami
katkaisee yhteyden.
"Ladies and gentlemen of the class of '97... Wear sunscreen."
Hiro on tornisaaren ensimmäinen uudisasukas Lemuriasta.
Itsehän en haluaisi Togamista.
Ihan varmasti Japanissa on tällaisia puhelinappeja.
Ei tuollaista olekaan.
Togami
käskee kaikki pukumiehet (ja -naiset?) koolle ja kertoo eräälle haaransa
agentille jättäneensä kertomatta eräästä seikasta, jota olen miettinyt jonkin
aikaa itsekin. Puhelu tuli Miaya Gekkogaharalta, minkä ei pitäisi olla
mahdollista.
Niin nuo neljä tyyppiä.
Puhelu tulikin ulkoavaruudesta.
Sillä…
MIAYA GEKKOGAHARA, FUTURE FOUNDATIONIN 7.
HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN TERAPEUTTI, ON KUOLLUT.
YHÄ KYMMENEN JÄLJELLÄ, koska oikea
Miaya ei koskaan osallistunutkaan viimeiseen murhaleikkiin.
Tieto
on tuore ja Togami on siitä perillä, mutta ei halunnut mainita feikki-Miayasta,
koska feikki-Miaya varmasti arvostaisi tietoa tosi paljon ja Makotolle ja
Aoille kävisi hassusti. Koska epätoivon rippeistä on vain rippeet jäljellä, hän
on lähestulkoon varma, että vain Monaca pystyisi moiseen.
Monomia kuonoon.
Päättelit ihan sukunimestä piilopaikan.
Monaca
piileskelee heidän tietojensa mukaan yhä Towa Cityssä – minä kun luulin, että
sen Sonosuken salaoven takana! – mutta Towa Cityssä asustaa muitakin. Another Episoden Danganronpa-teema
lähtee soimaan, kun siirrytään Towa Hotelin sviittiin, jonka toisella
asukkaalla on yhä ylitsepääsemättömiä peseytymisvaikeuksia.
Haiji ja Hiroko!
Hän on puoliksi…
Toko Fukawa, Future Foundationin tutkimusoppilas
ja entinen äärimmäinen kirjailijaihme! Jota kiusaa…
Komaru Naegi, Makoto Naegin pikkusisko!
Kaikki mukaan vaan viimeiseen tarinaan! Ultraepätoivotyttöjen kinastellessa
shampoopullosta läppäripuhelu kajahtaa ja Toko nelistää hullaantuneena kohti
Isäntänsä ääntä.
On ehdottoman tärkeää ja oikein, että animessa on säilytetty Komarun pöksyt oikeilla raidoilla.
Varmaan tiedät, että äänen ja miehen välissä saattaa olla satoja kilometrejä.
Koska
aika on kallisarvoinen resurssi, seuraa yhä ronpateeman
ja Makoton toivonarraation taustoittama tyylikäs lopputekstimontaasi, jossa
Makoto, Aoi ja ei-niin-Miaya ovat yhdessä…
…Kyoko,
Koichi, Ryota, Ruruka ja Sonosuken ruumis ovat yhdessä…
…Hirolla
nappasi…
…Komaru
ja Toko varustautuvat Another Episoden jatko-osaan…
…Togami
matkustaa kuljetushelikopterilla meren yllä…
…Kyosuke
installoi Tenganin chuusen-pyssyn
ranteeseensa…
…ja
Future Foundationin rauhanturvajoukot saapuvat Jabberwock Islandille, jonka
asukki ei ole erityisen vakuuttunut.
***
Jaahas,
panokset kovenee, kuten kerrostalon sisäpihalla itsekseen höpisevä Kummeli-hahmo tuumisi. Aiempien jaksojen
lähes tauottomaan toimintaan tottuneena/turtuneena yllätyin, kun tällä kertaa
ei rähinöity lainkaan. Sen sijaan palauduttiin ennenaikaisesta yöstä ja
selvitettiin tuoreimmat kuolleet. Ensimmäisellä katsomiskerralla olin jopa ehkä
hiukan pitkästynyt, mikä saattoi johtua aiemman Despairin Junko-debyytistä,
mutta sittemmin käänsin kelkkani, koska kutosjakso tuntui mukavalta tyyntä
myrskyn edellä -episodilta. Tällaisiakin tarvitaan, koska ei kukaan jaksa
katsoa Kyosukea heilumassa ääliökatanansa kanssa ja Juzoa äärimmäisenä
koulukiusaajana koko sarjaa.
Mistä
tulikin mieleen… jos nätin seesteistä valmistujaistakaumaa ei lasketa,
nyrkkeilijää ei näkynyt koko jaksossa! Vaatiiko kässäri, että hänen on oltava
joko kaveeraamassa Kyosuken kanssa tai lyömässä muita? Luotan siihen, että hän
heräsi ja pyöri jossain käytävällä ympyrää koko jakson ajan, koska jakson fokus
oli murhatutkimuksissa ja Makoton sakin puhelussa. Tietenkin Juzon poissaolo
epäilyttää, koska tässäpä potentiaalinen – joskin turhan ilmeinen – murhaaja.
Mikään ei kuitenkaan selitä, miksi hän teilaisi Chisan, paitsi harras
epätoivouskovaisuus.
Vaikka
väki vähenee, olen ihan yhtä hataralla pohjalla spekuloinnissani kuin ennenkin.
Ruruka ei ikimaailmassa listisi Sonosukea, se on selvää. Pidän tyttöä yhä
pohjimmiltaan koleana opportunistina, mutta Sonosuken ja Seikon kuoltua hänen
tarinansa voi lähteä vaikka mihin. Kuitenkin kuolee ensi jaksossa, mutta
kiehtoisi nähdä, kehkeytyykö Ryotan ja Rurukan välille muuta kuin nolostelua.
Kepeät
mullat muuten Sonosukelle, jottei unohdu. En koskaan uskonut hänen selviävän
hengissä, mutta en toisaalta koskaan uskonut hänen kuolevan näin omituisissa
olosuhteissa. Eniten odotin kaunista rakastavaisten tuplakuolemaa, jotta
kumpikaan ei jäisi yksin. Ei sepällä kovin syvällistä persoonaa ollut, koska
Ruruka oli aina äänessä, mutta jäyhä julistus rakkaudesta ja namuista (”dewicious
sweets”) huvitti tasaiseen tahtiin. Miehessä oli asennetta. Veikkaanpa, että
hänet jouduttiin tappamaan ylimääräisenä, kun hän kuitenkin löysi sen
salaperäisen Mono-oven. On vain ajan kysymys, jääkö se muilta löytämättä. Ja
ennen kaikkea… mitä sen tuolla puolen luuraa, jos Monaca on Towa Cityssä?
Joudun
yhä syyttämään Koichia kaikesta, vaikken haluaisi, sillä miehen asenne noin
kaikkeen on todella komea. Taskumatista huikka, rentoja huomautuksia ja
maailman korskein fedora. Enkä tiedä, mitä hittoa hän täällä edes touhuaa.
Kovasti on Kyokon perässä maireana. Pidän kaikista kohtauksista, joissa Koichi
on, en tiedä miksi.
Onhan
talossa yhä Kyosuke, jota voi kutsua murhaajaksi, vaikkei hän ole välttämättä
murhaleikin murhaaja. Varajohtaja vetää okulaareja tummentavia höpöaineita,
runtelee tyttiksensä ruumista ja valmistautuu jonkun tulevan jakson
toimintavaiheeseen ilmeisesti poseeraten kimaltelevalla chuusenillaan, koska se pahuksen lesotuskatana toivottavasti jätettiin syrjään. Ota nyt tuosta selvää. On hänellä
päämäärä, ja suuret suunnitelmat, kuten erinäisissä takaumissa on nähty. Uskon
hänen olevan jyrkkyydestään huolimatta hyvällä asialla, vaikkakin jos hänen
mahtikäskystään vuosikurssi #77 pääsee hengestään, palakoon pälli Gehennan
liekeissä.
Tai
sitten murhaaja on epä-Miaya. Olisi se yksinkertaista. Olisi se ilmeistä. Olisi
se tylsää. Oikean Miayan kohtalo kirpaisi, se siitäkin näkemättömästä hahmosta
sitten. En kylläkään käsitä Monacan motiivia tässä kaikessa. Harvinaisen hyvin hän
kyllä vetää symppis-Monomina, ei siinä mitään, mutta pakko hänellä on
jonkinlainen kiero suunnitelma olla, jossa kaikki pääsevät hengestään. Voiko
Monaca edes potentiaalisesti ylittää Junkoa tolkuttomissa
epätoivosuunnitelmissa? Mihin tämä kaikki päättyy, jos säännötkin ovat
korkeintaan suhteellisia?
Invaasioon
ainakin. En todellakaan osannut odottaa, että Jabberwock Island tuotaisiin
tarinaan näinkin aikaisessa vaiheessa, ja mielikuvitus lähti muutenkin
laukkaamaan sarjan loppupuolen suhteen. Torni saattaakin olla vain tarinan
ensisijainen näyttämö. Jakson viimeistä kohtausta ei voi ohittaa
olankohautuksella. Koko fucking Japanin keisarillinen laivasto vyöryy täydellä
höökillä kohti Hajime Hinataa, niin huvittavan komea näky, että olin ihan
vaikuttunut. Mikä lopetus!
Öh,
anteeksi, siis Izuru Kamukuraa, jonka mielestä kaikki on niin kovin tylsää. Menikö Neo World Programin
terapiasessio sittenkin mönkään? Siis senkin lisäksi, että Alter Ego Junko tuli
perseilemään. Retconnattinko Goodbye
Despairin lopun Hajime takaisin Izuruksi? On heppu saatanallisen lettinsä
leikannut, mutta punaisista silmistä ei voi erehtyä. Entäs ne muut epätoivon
rippeet, elävät ja mahdollisesti aivokuolleet? Voi tulla jännät paikat, kun
rauhanturvajoukot, 14. haara ja epätoivon rippeet romuttavat lomasaaren
asuinkelvottomaksi.
Olin
arvellut Komarun ja Tokon palaavan tarinaan joskus, mutta että jo nyt!
Fanipalvelukertoimet heittävät kärrynpyörää, mutta en valita, sillä tuntuu tämä
luokkakokous yllättävän loogiselta juonen sanelemaksi. Ovathan hekin osa
tarinaa, ja varsinkin Toko yksi pelisarjan suosituimpia hahmoja. Voisi olettaa, että heille tarjotaan
sivuseikkailuna tilaisuus nitistää Monaca. Kyllä sitten tornissa ihmetellään,
kun Miaya sammuu.
Erityismainintana
vielä Kyokon feikkikuolema! Toki naarmuttoman Kyosuken nähtyäni tajusin
petkuhuiputukseksi, mutta vedätys oli toteutettu niin ovelasti näppäristä
kuvakulmista, että ihan mieleni ehdin pahoittaa. Muutenkin pitkin jaksoa
huvitti seurailla neiti etsivän välinpitämätöntä suhtautumista herra karisman
flirtintynkään. Toinen erityismaininta Hiron suurelle seikkailulle, joka
aloitti jakson hauskasti. Unohdettu sankari vain säätää omiaan, tällaista
viatonta touhuamistahan seuraisi vaikka oman kertomuksen merkeissä. Niin mutta
minähän olen jo.
Koska
jaksossa oli montaasi, se oli paras jakso ikinä, sanotaan nyt objektiivisesti
näin. Joskohan ensi Future Arcissa taas nujakoitaisiin koko ajan?
Oheisesta linkistä nähdään, muuttuvatko mielipiteet sarjan puoliväliä lähestyttäessä vähemmän vääriksi:
Future Arc #6 - No Man Is an Island
Oheisesta linkistä nähdään, muuttuvatko mielipiteet sarjan puoliväliä lähestyttäessä vähemmän vääriksi:
Future Arc #6 - No Man Is an Island
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti