Kun
peli on läpäisty ja vieläpä noin puolessatoista vuodessa, on se läpäistävä
tietenkin uudestaan. Mielellään puolessatoista päivässä, jotta blogitahdin
hitaus käy selväksi. En ole aivan vielä valmis kääntämään uutta
vertauskuvallista sivua blogissani, jossa uusi sivu on skrollauksen tai
napsautuksen päässä. Vaikka Another
Episode on nyt nähty ja koettu, ei se suinkaan ole ohi, vaikka voiton
puolella ollaankin.
Läpäisin
sekä Trigger Happy Havocin että Goodbye Despairin täydellisesti
hankkimalla platinatrophyn, joka käytännössä vaatii täydellistä läpäisyä. Another Episodesta puuttuu vielä muutama
pieni juttu:
1)
Kaikki Bling Bulletit. Niitä puuttuu kaiken järjen mukaan yksi… vai puuttuuko?
2)
Kaikki Genocide Jackin saksipäivitykset. Noin puolivälissä ollaan. Lakkasin ostelemasta, kun halusin Bling
Bulletit ensin.
3)
Yhteensä 10 000 monokolikkoa, jotka on oltava hallussa yhtäaikaisesti.
Tämä ei ole edes niin paha juttu kuin voisi olettaa. Syy selviää myöhemmin.
4)
Ainoa puuttuva tekstinpätkä seikkailun varrelta. Tiedän jo nyt sen sijaitsevan
toisen luvun jokiraitilla.
5)
Viimeisen tappolistan luovutus Hirokolle. Kameko-ötökkäähän ei edes mitenkään
pysty luovuttamaan hänelle ensimmäisellä kierroksella, koska sen saa niin
lopussa peliä.
6)
1 000 tapettua Monokumaa. Sen verran otin selvää, että tavoitteesta
reippaasti yli puolet toteutuu ensimmäisellä kierroksella, vaikka välillä
tuntuikin, ettei tässä lopulta niin hurjasti vastarintaa tullut vastaan.
7)
Komaru tasolle 99. Ensimmäisen kierroksen jälkeen olen tasolla 81. Jos
vaatimukset eivät hurjasti nouse, tämä ei ole edes niin paha nakki.
8)
Kuva-/video-/musiikkigallerian ostelu tyhjäksi. Tähän menee ylimääräistä massia
eikä tätä vaihetta edes tarvita platinaan, mutta minähän tarvitsen.
Ja
lisäksi… 9) Ultra Despair Hagakuren
lukeminen/suomentaminen. Päävalikkoon nimittäin ilmestyy pelin läpäisyn jälkeen
ilmeisesti kanoninen spinoffin spinoff -kertomus, joka kertoo erään Yasuhiro
Hagakuren tarinan keskellä Towa Cityn mellakkaa. On melkoinen sattuma, etten
törmännyt koko heppuun Another Episodessa!
UDH:ta ei edes tarvita platinaan, mutta minähän tarvitsen. Hankin kuitenkin
platinaa ensin ja tyhjennän gallerian, joten tämä olkoon Another Episode
-blogivaiheen loppuhuipennus. Lisäksi pääsen pitkästä aikaa suomentamaan
jotain, joten se on palkinto itsessään.
10)
Towa Mode. HUOMIO! Tämä on vitsi. Another Episodessa ei onneksi ole mitään aiemmista osista tuttua höpöpelimuotoa, jossa
vietetään 50 päivää Towa Cityssä kyhäten Toivon Sotureille epämääräistä roinaa
ja deittaillen tovereita siinä sivussa. Olisi melkoisen kehittävää jutella 50
kertaa putkeen Tokon kanssa. Toisaalta jos Another
Episodeen olisi ihan tahallaan tungettu Towa Mode, olisi ollut kiehtovaa
tutustua esimerkiksi tappolistan kohteisiin. Tai Hirokoon.
11)
Kommentit sekä kaikista hahmoista että itse Another
Episodesta pelikokemuksena.
Danganronpa Another Man: Feeling Despair Man.
Voisin
teoriassa hyppiä ympäri lukuja poimiakseni puuttuvia asioita yksitellen ja
jäädä grindaamaan jotain tappeluvaihetta, jonka joku neropatti taatusti on
keksinyt netissä, mutta koska tällainen olisi tylsää ja koska tuossa muutama
päivä sitten platinoimani Assassin’s
Creed Rogue muistutti, kuinka tylsää endgame-grindaaminen voi olla, aloitan
Another Episoden jos nyt en puhtaalta
pöydältä alusta niin New Game+ -alusta. Toisin sanoen jatkan hahmonkehityksellisesti
tasan siitä, mihin ensimmäinen kierros päättyi. Kaikki muu on tallella, mutta
totuusluodit saan juonen mukana. Toisen kierroksen aikana saan toivottavasti
platinaa, näen ja koen samalla pelin normipelaajien tahtiin ja jotta touhussa
olisi haastetta, työnnän vaikeustason pykälää korkeammalle eli tappiin eli Despair
Modelle. Koska Komaruni on niin kova lyyli ja Genocide Jack rikkoo viimeistään
pelin, en koe olevani alakynnessä.
Parasta A-ryhmää.
Tässä
ei kestä pitkään: toinen kierros päättyy jo tässä samaisessa päivityksessä.
Vaikeimman vaikeustason noteeraa siitä, että Monokumat pudottavat
todennäköisemmin rahaa kuin luoteja. Sama pätee monokoneisiin. Koska päämääräni
on grindata rahaa, yritän parhaani mukaan räiskiä karhuja punasilmään, koska
silloin ne pudottavat lähes järjestään kultakolikon, joka kaikkien rahakykyjen
kera on arvoltaan 150 kolikkoa.
Lopulliset ykköskierroksen tilastot. Luultavasti puolet ajasta meni blogitahdillakin kaikkiin välivideoihin ja keskusteluihin, koska saksin blogin videot yli kymmenen tunnin mittaisesta all cutscenes -videosta, jossa oli mukana kaikki keskustelut. Peruspelaamisella Another Episode on luultavasti noin 15-tuntinen, paha sanoa sen tarkemmin.
En
mene vannomaan, ovatko karhut perusvaikeustasoa kestävämpiä, koska minulla
kuitenkin on blingillä tuunatut luodit käytössä, mutta ainakaan Komaru ei näytä
ottavan sen pahempaa osumaa kuin tavallisesti. Sen sijaan ne muutamat
suojelutehtävät ovat jonkin verran hankalampia, koska uhrien sydämet hupenevat
todella nopeasti. Oli miten oli, toinen kierros on vaikeimmalla käytännössä
läpijuoksu ja otaksuisin sen olevan sitä ensimmäiselläkin, koska Another Episode ei ole tehty sellaiseksi
peliksi, jonka vaikeimpia mittelöitä väännetään hampaat irvessä. Periaatteessa
pelistä voisi poistaa vaikeustasot, koska Genocide Jack on olemassa, mutta
eivät vaihtoehdot kai ole keneltäkään pois. Joskus pitäisi kyllä läpäistä Trigger Happy Havoc ja Goodbye Despair haaste tapissa, sillä
kiinnostaisi ottaa selvää, millä tavalla se näkyy oikeudenkäynnissä. Kenties
tiukemmilla aikarajoilla/arvosanakriteereillä?
Keskusteluja
en skippaa säästääkseni aikaa, koska sellainen on tarinavetoisissa peleissä
typerää. Sen sijaan keräilyssä vedetään mutkat suoriksi, sillä jo kerättyjä
tekstinpätkiä ei enää ole olemassa. Siispä Komarun ja Tokon
kirjallisuuskeskustelut puuttuvat myös, sääli sinänsä.
Aloitan
NG+:n. Hieman erikoisesti prologia ei ole lukuvalikossa ja koska lukuvalikon
kautta voi valita vaikeustason, läpäisen prologin oletusvaikeustasolla New
Gamen kautta ja hyppään sitten lukuvalikosta ensimmäiseen lukuun. Prologista ei
ole varsinaisesti mitään hyötyä, koska ne pari matkan varrella tapettavaa
karhua eivät pudota mitään enkä usko niistä irtoavan pahemmin kokemustakaan,
mutta tulipahan läpäistyä, koska aloitus on hauska ja oikein nätti.
Ehkä Spike Chunsoft ei keksinyt sopivaa edustushahmoa prologille?
Ja
sitten pikakelausta ensimmäiselle kauppareissulle ykkösluvun vähän yli
puoliväliin, kun silta on katkennut, Yuta Asahina on hukkunut ja tyttöduo on
matkalla kohtaamaan ensimmäisen sireenikuman. Monolapsen Siwassa selviää, miksi
10 000 monokolikkoa ei olekaan enää niin mahdoton saalis. NG+:ssa
nimittäin avautuu kaksi uutta Bling Bulletia: absurdiin voimaan keskittyvä
Divinely ja ylitsepursuavaan ammusvauhtiin nojaava Devilishly. Näillä on
hintaa 10 000 ja 3 333 monokolikkoa. Vertailun vuoksi peruspelin
hintavimmat adverbit ovat siinä vähän alle tonnin hujakoilla. Ostan peruspelin
viimeisen kudin pois alta ja jään grindaamaan 10k:ta, vaikka tässä vaiheessa se
ei edes ole täyttä utopiaa, kun tilillä massia on muutama tonni.
Tähän jäätiin. Nämä vaatimukset huolettivat aluksi!
10 000
kolikon rajapyykki rikkoutuu toisessa luvussa matkalla kohti vastarinnan tyyssijaa. Ostan itseni ylimaalliseksi ja kytken sen hajotusluotiin. Vaikka Divinely ja Devilishly
eivät kombotu kivasti tai erinomaisesti minkään luodin kanssa, ovat ne yhdessä
jo itsessään niin naurettavan voimakkaita, että tästä eteenpäin kaikki
muodoltaan tavanomaiset Monokumat kuolevat kahdesta kudista, jos ei punasilmään
osu. Ennen niitä tarvittiin vähintään neljä. Tästä eteenpäin kerään massia
saksipäivityksiin.
Resistanssin
eitshkjuussa luovutan Hirokolle Kameko-hajuötöä (stink bug on ilmeisesti
suomeksi typpylude) käsittelevän vihoviimeisen tappolistan. Odotin neljännen
seinän rikkomista, koska tämä listahan kuitenkin saatiin kronologisesti
tulevaisuudesta. Sainkin kunnon nyyhkydraamaa Tokon pillahtaessa itkuun rakkaan
hyönteisystävänsä vuoksi, joka ei välittänyt hänen hajustaan, vaikka muut
ilkkuivatkin. Todennäköisemmin haju johtui ötökästä, mutta ei se niin tarkkaa
ole.
Ystäväinteinen.
Onko tämä nyt sellaista eläimiin sekaantumista?
Komaru
ja Hiroko lohduttavat Tokoa, jonka ei tarvitse enää huijata itseään, koska
Hiroko arvelee Kamekon olevan ihan tavallinen hyönteinen. Toko inttää asiasta
hetken, mutta hyväksyy todellisuuden, koska Hirokolla on sellainen
vastaansanomaton vaikutus.. …Mutta miten Kamekolle saatiin pommiranneke?!
Tuolla kuolontuijotuksella Fufun sietäisi juosta karkuun.
Kamalia olentoja.
Taisin astua vahingossa sen päälle.
Vielä ehtii näin pelin lopussa tulla suuria aforismeja.
Keräilykaman
päätepisteen kohtaan sienisellä jokiraitilla matkalla kohti Towa Toweria. Olin
kävellyt ensimmäisellä kierroksella onneni ohi ja vieläpä erittäin läheltä
kimaltelevaa tekstinpätkää, joka oli sullottu salakavalasti jo muutenkin
kirkkaan näyteikkunan sisään nukkekuman jalkojen juurelle. Tarkalleen ottaen se
löytyi jokiraitin alkupuolelta ennen ensimmäistä pakohuonetta. Vaikka siitä
sattuisikin kävelemään nuollen Komarun oikealla kyljellä psykedeelistä seinää,
poimintakehote ilmestyy melko spesifissä kohdassa. Turha sitä selittelemäänkään:
olin sokea. Onneksi How to Kill Demons Masterpiece no 2 oli taas kerran niin
pöljää settiä, että sen poimi ihan mielellään.
Oli tämä kakkoskierroksen arvoista.
Meistä on ultraksi.
Tuhannes
Monokuma kuolee Towa Towerin ylimmän kerroksen säkkipimeydessä. Kepeät mullat.
Jatkan bearterminaatiota. Ostan myös tornin ensimmäisestä kaupasta paholaismaisen blingin, DING!
Pirun kallista.
Saksipäivityksiin
vaaditaan loppupuolella enemmän rahaa kuin perusblingeihin, yhteensä useampia
tonneja. Ostelen päivityksiä sitä mukaa, kun kauppoja tulee vastaan. Viimeiset
2 000 kolikkoa parhaisiin paristoihin pulitan nelosluvun kaupunkivaiheen
loputtua, kun sukelletaan takaisin Towa Cityn metroverkostoon sinisen
kerrostalon alapuolelle. Tästä eteenpäin kerään massia tarinan ulkopuolelle
ekstravalikkoon avatakseni gallerian. Yksitellen välivideot, kuvat ja biisit
ovat halpoja, mutta niitä on silti melkoisesti. Hieman huoletti, mahtaisiko
toinen kierros riittää.
Jos UDG olisi nettipeli, minut bannittaisiin nyt huijaamisesta.
Toinen
huolenaihe oli Komarun tasonnousu, sillä se todellakin hidastuu loppua kohti.
En ollut kiinnittänyt ykköskierroksella huomiota hidastuvaan kehitykseen,
vaikka huomasinkin Level Up! -tekstin lähes joka tappelussa, mutta ainakin
kasikympistä eteenpäin siihen pitää nähdä vaivaa. Tason 99 saavutin nelosluvun
tehtaan kolmoskerroksen viimeisessä pakohuoneessa huoneen kaikkien Monokumien
räjähdettyä. DING sekä toinen DING! Hauskintahan platinapystissä on se, että
sen ilmoitus loikkasi eetteriin pakohuoneen onnitteluruudussa. Ajan suhteen
olen hiukan katkera, sillä jos olisin ollut noin tunnin nopeampi, olisin saanut
platinatrophyn jouluaaton puolella lahjaksi. Tasoista vielä sen verran, että
joka tasolla saa uuden kykypisteen ja lopussa niitä on 99. Tämä riittää
kaikkien kykyjen aktivointiin, mutta toisaalta siitä ei ole hyötyä, koska
autolock on turha, suorastaan haitallinen kyky ja hidas sekä nopea tähtääminen
negatoivat toisensa.
Viimeiset palkinnot ovat mainio kestovitsi.
Olin
silti tyytyväinen, sillä galleriakaman availu olisi lähinnä vähemmän olennaista
bonusta. Jatkoin pelaamista ja sain loputkin biisit avattua viimeisen luvun
Towa Hillsissä matkalla kohti Tokuichi Towan ruumista tehtyäni mutkan
taukotilassa. Vilkaisin tilastojani ekstravalikosta ja laskeskelin, että ihan
kaiken ostamiseen – blingin, saksien, gallerian – vaaditaan noin 51 000
monokolikkoa. Jos on pätevähkö punasilmäammuskelija, ne saa kasaan kahdella
pelikerralla, vaikka melko tiukkaa voi tehdäkin. Joka tapauksessa valuutan
haalinta nopeutuu ottaen huomioon, että itse sain ykköskierroksella jo noin 15 000
kolikkoa.
Galleriassa
on muutama yllätys. Siis senkin lisäksi, että musakornerissa on jaettu nollalla
ja Wonderful Deadien jälkeen valtaosa biiseistä on ihan väärien nimien
kohdalla, hupskeikkaa. Jotain on nyt mennyt Spike Chunsoftilta hupsusti
pieleen, koskaan tällaistakaan tullut vastaan.
Ceci n'est pas une it's a kid's world.
Kuvapuolella paljastetaan, mitä
Towa Cityn aikuiset, Toivon Soturit ja Monaca touhuavat Another Episoden tarinan jälkeen! Samat kuvat näkyivät
lopputekstien loppupuolella pienessä ikkunassa ja saattoivat mennä ohi, mutta
nyt se on virallista: kaikki Toivon Soturit ovatkin hengissä! Eihän heidän
koskaan vahvistettu kuolleen, vaikka tilanne sellaiselta saattoikin vaikuttaa
monolasten repiessä Masarun ja Jataron sisuksiinsa ja Nagisan jäädessä mechansa
alle. Totisesti toivon, että heidät kaikki vielä nähdään Danganronpa 3 -animessa.
Missä he ovat nyt?!
Haiji Towa rypee päämääränsä menettäneenä itsesäälissä. Ei tässä pahuksen kaupungissa ole edes tosi nuoria tyttöjä, kun naispuoliset monolapsetkin juoksevat karkuun. Siluettiaikuiset takovat Monokumista auroja ja perustavat uuden maailmanjärjestyksen.
Masaru Daimon, Kotoko Utsugi, Nagisa Shingetsu ja Jataro Kemuri eivät enää koskaan pääse samalle hiekkalaatikolle monolasten kanssa.
Monaca Towa jatkaa Junko Enoshiman seuraajana ja Nagito Komaedan suojattina uusien Monokumien tuotekehittelyä ja syöksee maailman epätoivoon. Lopputulos nähtäneen Danganronpa 3:ssa.
Kun
näin lopussa jo olin, läpäisin tietysti Another
Episoden toistamiseen. Pitihän se nyt. Pelitahtini oli suorastaan koominen
verrattuna ykköskierrokseen, mutta joitakin ajallisia uhrauksia blogin suhteen
pitää tehdä!
Lopulliset tilastot! Ajassa selkeästi mystistä blogilisää, koska ei kakkoskierrokseen tuntunut kuluvan 17 tuntia. Voi tietenkin olla, että pelikello tikittää taukovalikossa ja päävalikossa.
Aika
ei mennyt muutenkaan hukkaan, sillä noteerasin muutaman seikan, joita ei tullut
ennen huomioitua. Komaru voi pudota jokiraitilla virran vietäväksi. Toisin
sanoen jos on lähellä vetistä reunaa ja karhu huitaisee, Komaru voi kuolla
välittömästi. Samaa ei tullut kokeiltua viemäritaisteluissa tai muissakaan
tilanteissa, joissa ollaan lähellä pohjatonta kuilua. Kuolemaan kun putosin
ykköskierroksella vain Towa Towerissa pommikuman kranaatin jäljiltä. Toisekseen
viimeisessä luvussa Excaliburin roottorit näkyvät Towa Hillsin huipulla. Aivan
lopuksi tirskahdin bongattuani tuhman lehden Nagisan noin muuten asiallisesta
sviitistä. Pitäähän pänttäystä tasapainottaa jollakin.
Pojat ovat poikia.
Danganronpa Another Episode: Ultra Despair
Girls on nyt pelinä ohi (joskin kenties joskus läpäisen läpällä helpoimman
Genocide Moden silmät kiinni autistisena speedrunina). Ensi kerralla alkaa Ultra Despair Hagakure!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti