Despair Arc #2
Heti alkuun täsmennys Despair Arcin jaksojen nimistä, sillä olin tehnyt viime Despairissa pikku virheen jakson "nimikortin" kanssa. Jakson nimihän ilmestyy siis Despair Arcissa juuri ennen lopputekstien alkua. Hieman omituisesti, kun Future Arcissa nimikortti tulee alkutekstien lopussa. Koska pilottijakson nimi oli Hello Hope's Peak High School? ja tuo teksti esiintyy myös alkutekstien alussa (ilman kysymysmerkkiä), nappasin silloin kuvan alkuteksteistä epähuomiossa.
Toisin
kuin olin olettanut, Chisa Yukizome ei vietä aikaansa tuonpuoleisessa
elokuvateatterissa seurailemassa Daisaku Bandain ja Aoi Asahinan uunituoreita
kuolemia, sillä Hope’s Peakin mukavimmalla opettajalla riittää ihan riittävästi
hommaa piirrellä ympyröitä kalenteriin. Heinäkuu on puolivälissä ja kesä
kauneimmillaan. Mikäli yhtään olen perillä japanilaisen koulujärjestelmän
kesälomista, ne alkavat yleensä heinäkuun loppupuolella. Kokemusta on Persona-pelien kautta! Minulla ei ole
aavistustakaan, tullaanko Despair Arcissa näkemään pikapuoliin kesälomaa, jossa
tulevat äärimmäiset epätoivot vaihtavat vapaalle. Olisihan tietty nastaa nähdä
elämää opinahjon ulkopuolella. Siis vielä kun elämää on jäljellä.
Chisalla on ristinolla kesken.
Uteliaalle
Koichi Kizakuralle ylpeä ope selittää palluroiden merkitsevän täydellisiä
läsnäolopäiviä. Heinäkuu on täynnä niitä. Uskon Chisan olevan hemmetin hyvä
työssään ottaen huomioon, millainen vaiva viime kerralla oli hakea viisitoista
oppilasta kenet mistäkin, mutta eiköhän hän tehnyt heihin silloin niin suuren
vaikutuksen, että koko apinalauma pönöttää vastedeskin luokassa kukonlaulun
aikaan.
Vaikka
Chisa onkin teknisesti Koichin sijaisena, tyylikäs fedorajäbä on sen verran
lusmu (eikä edes krapulassa, koska varmasti maailmassa on joku toinen
äärimmäisenä juoppona), että häntä kiinnostaa enemmän etsiä uusia kykyjä Hope’s
Peakiin. Nyt hän on iskenyt kyntensä erääseen maineikkaaseen uhkapelaajaan…
taidan tietää, kenestä on kyse, koska en yleensä unohda goottilolitoja. Koichi
livahtaa sopivasti paikalta kerrottuaan kehnoja opettajia odottavan pelätty
pesti varalaitoksella, sillä heppu ei aio puuttua tuoreimpaan vuosikurssi #77:n
selkkaukseen. Eräs opettaja kun pirauttaa hädissään, sillä oppilaat ovat
hänelle liikaa.
Despair Arcissa on huonointa, kun siinä ei ole Celestia Ludenbergiä.
Kuolemaa kauheampi kohtalo totisesti.
Ne lapset ovat hirviöitä!
Intron
(jonka yksityiskohtia, erityisesti Junkoa ja Mukuroa tämän takana, jaksan yhä
ihastella; lisäksi Chiaki näkyy tällä kertaa lopussa kunnolla!) jälkeen Chisa
juoksee luokkaan 1-B. Se kaipaisi entisöintiä, koska ulkoseinää ei enää ole.
Tai no on sitä ehkä 5 %. Nekomaru ei paskonut mannerlaattoja uuteen uskoon,
mutta hän on täystuhosta silti tavallaan vastuussa sparratessaan tuhoisasti
Akanen kanssa. Ettekö voisi mennä ulos vaikkapa kaatamaan puita samalla? Muut
seurailevat jännitysnäytelmää lähinnä pitkästyneinä. Nagito se vain jaksaa
hymyillä maireasti päivästä toiseen, tapahtui mitä tahansa. Chisalle soittanut
opettaja, joka voisi vaatetuksensa puolesta olla aivan hyvin Aoin äiti, on
pyörtynyt. No ei mikään ihme oikeastaan.
Ainakin ilmastointi pelaa.
Älä huoli, pian te tapatte ihmisiä.
Akanen ja Nekomarun taistelu on maailman kohtalo.
Chisa
nipottaa Nekomarulle Hope’s Peakin särkemisestä ja kakkaäijä mölisee uppiniskaisena
takaisin. Chisa on ihan että evvk ja kävelee pois. Pätevä ratkaisu tämäkin!
Turhautunut Akane nurisee, kun ei koskaan päihitä ikuista kilpakumppaniaan,
mutta Teruterulla on tähän tuore resepti, jonka hän loi yhteistyössä
äärimmäisen apteekkarin kanssa. Seiko Kimura on siis näihin aikoihin Hope’s
Peakissa vanhemmalla vuosikurssilla, mielenkiintoista! Hauskasti nämä Future
Arcin uudet kasvot kyllä kietoutuvat Despair Arcissa menneisyyteen,
toivottavasti Seikoakin nähdään livenä. Trigger
Happy Havocin hahmocameoihin en sen sijaan usko, sillä eiväthän he edes ole
vielä Hope’s Peakin kirjoilla. Tuntuu tavallaan hassulta, että Goodbye Despairin hahmot ovat heitä
vanhempia. No miinus Hiro.
Sodassakin taistellaan japanilaisissa eliittikouluissa.
Mutta
niin, se resepti. Teruterun putkilossa on epäilyttävää kelmeänvihreää mömmöä.
Akane ei ajattele mitään muuta kuin lyömistä ja syömistä ja kiskaisee Doping
Corn Soup -nesteet (???) huiviin. Naisbodarifetisistit onanoivat hunajaa ja jotain
pesussa lähtemätöntä, kun Akane kokee aistikkaan, bansheerääkymisellä
terästetyn Super Saiyan -muodonmuutoksen uudeksi Sakura Ogamiksi ja syöksyy
takaisin Nekomarun kimppuun.
Joudut sairaalaan.
Down the hatch.
Tuo juoma siis vaihtaa värit negatiivisiksi.
Eiiiii tätä Kazuichin irvistysilmettä Goodbye Despairista eiiiiiii!!
Se on vain testosteronia.
Nekomaru, ihme kyllä, kenties kakan voimalla,
panee lihaskimputtarelle kampoihin. Tässä vaiheessa Pekoa kyrpii niin paljon,
että hän on vetämässä miekkaansa esille, mutta Fuyuhiko käskee työkaluaan
lopettamaan. Hiyoko puolestaan huomaa erään toisen putelin, joka saattaa ehkä
liittyä juoneen tai Tragediaan jotenkin.
Minä ainakin juoksisin, en ole varma suunnasta.
Tämä tuntui olevan kestovitsinä Goodbye Despairissakin.
Chiaki
seuraa Chisan esimerkkiä ja poistuu luokasta. Näin teki myös Ryota, joka jatkaa
piirtelyään rauhassa ja toteaa astetta kyynisemmin, ettei heidän edes tarvitse
ryhmäytyä, sillä heille – eliitille – on annettu loistava tulevaisuus
hopeatarjottimella. Mihin niitä ystäviä tarttoo? Toisaalta ymmärrän aivan hyvin
tällaisen tilityksen sipsipusseihin ja tiskaamattomiin nuudeliastioihin
hukkuvalta hikikomorilta tai sellaiseksi tekeytyneeltä.
Tervetuloa Hope's Peakiin.
Ryota voi piirtää ystävänsä.
Ihan niin kuin humanistisilla aloilla HAHHAHAHAHAHAHAHAnyyh.
Ystävien
puute tuntuu riipaisevan käsikonsolinsa pariin palaavaa Chiakia. Mutta ei
hätää! Chisa spawnaa tyhjästä! Ehkä samalla toimintaperiaatteella kuin
Monokuma, en tiedä! Opettaja tylyttää nörttityttöä ajattelemaan ystävyyttä
uudestaan, sillä jos pelit ovat yksin kivoja, eivätkö ne olisi kivempia
porukalla? Jaa, itsehän olen enimmäkseen yksinpelaaja! Naama leviäisi, jos Danganronpassa olisi moninpeli. Joku
kaaosfiltteröityyn mikkiin möykkäävä ES-jonne möyrisi Monokumalla
waifuavatarini nilkkoihin ja räjäyttäisi itsensä, hirveää.
Oletko kuullut Twitch-streamauksesta?
Chiaki pelaa vain kusogea.
Sohvacoop on kuollut, kauan eläköön sohvacoop.
Kyosuke
Munakatalla on toistaiseksi Despair Arcissa sellainen rooli, että hän katselee
tärkeänä johonkin ilmansuuntaan Hope’s Peakin kampuksen katolla ja ottaa
yhteyttä Chisaan. Juuri näin hän tekeekin massiivisen rakennusprojektin
juurella tilanneraportin merkeissä. Chisan mukaan Hope’s Peakin asiat ovat
luonnottoman suuressa muutoksessa. Kunpa tietäisivät, miten Tragedia muuttaa
maailman.
Tiedät kyllä miten.
Jos yhden ja saman luokan peruskorjaamista tuhon jäljiltä joka päivä voi laskea muutokseksi.
Puhelinkeskustelu
on osittain ekspositiota niille halukkaille (nostan käteni), jotka ovat
viettäneet unettomia öitä miettien, miten Hope’s Peak toimii. Varalaitos on
olemassa implikoidun akateemisuuden ja toivon kultivoinnin lisäksi Hope’s
Peakin varankeruulaitoksena. Aina kun Nekomarulla on ripuli ja puoli kampusta
lakkaa olemasta, varalaitoksen vähemmän tärkeät massikeisarit maksavat siitä.
Kuten on ollutkin puhetta, sinne pääsee kuka tahansa, jos kantti (tai
vanhempien kantti) kestää töykeissä lukukausimaksuissa. Mutta mihin ne rahat
oikeasti menevät? Chisalla on epäilyksensä Hope’s Peakin johtokunnasta ja hän
aikookin ottaa selvää, mitä varalaitoksen pinnan alla kuplii. Openeito
flirttailee myös siinä samalla, vaikka onkin surullista, ettei Kyosuke koskaan
oppinut kutsumaan ystäväänsä etunimellä. Äijällä riittää yhä luottoa koulun
laajentumiseen ulkomaille.
Ei harmaata vaan sinertävää massaa.
Kyosukella on lausumisvaikeuksia.
Jos Kyosuke katsoisi tähän suuntaan ja olisi yö, tämä voisi olla Deus Exin kansikuva.
Chisa
panee heti toimeksi varalaitosurkinnan suhteen ja saa sattumalta arvokasta
tietoa törmättyään Mahiruun käytävällä. Vuosikurssi #77 on järkkäämässä jotain
yhteistä ja Mahiru ajatteli käydä sillä välin varalaitoksella syömässä
kaverinsa kanssa. Tällä melko irrallisella kohtauksella on varmasti muutakin
pointtia kuin ilmaista Mahirulla olevan taviskavereita. Itsehän koin hieman
myöhemmin ahaa-elämyksen myhäillen itsekseni, mutta jatkan aiheesta, no,
myöhemmin.
Minua ei voi syyttää siitä, että otin kuvan lähinnä Mahirun vuoksi.
Sen
sijaan tähän väliin voisi mainita (jottei päivityksen lopussa tarvitse!), että
olen yllättynyt Mahirusta. En siis vain siksi, että hän kuulostaa Steins;Gaten Luka Urushibaralta, vaan
että hahmo on animessa miellyttävämpi kuin pelissä. Vaikka punapää oli hyvä
tuomaan ihmisiä yhteen ja tuli yhtenä harvoista ja valituista toimeen Hiyokon
kanssa ja oli toisinaan symppis kuin mikä, mieltäni jäi kaihertamaan melko
alituinen ja hiukan outo nalkutus miehistä ja muutenkin jokseenkin kärkäs
asenne asioihin. Tähän mennessä Mahiru on ollut huomattavasti leppoisampi likka. Vastaavasti Fuyuhiko muistuttaa Goodbye Despairin jälkipuoliskon itseään
eikä sitä erittäin epäsosiaalista pikkurunkkua. Mahtoikohan Jabberwock-simulaatiossa
digihahmoihin vuotaa ikäviä piirteitä epätoivon rippeistä? Ehkä ajattelen asiaa
liikaa, mutta joka tapauksessa Mahiru ja Fuyuhiko eivät ole niin erilaisia,
että asia häiritsisi. Tähän asti kaikki vanhat tutut ovat juuri sellaisia kuin
pitääkin, ja olen siitä pahuksen iloinen.
Hajime
pötköttää suihkulähteen penkillä toljottaen ilmeettömänä taivaalle. Onko
varalaitoksen välitunneilla oikeasti näin tylsää? Tai sitten se johtuu hahmon
henkilökohtaisesta kriisistä. Hope’s Peakin julkisivu kohoaa puiden katveessa
niin lähellä, mutta niin kaukana. Ainahan Hajime voisi mennä lafkan porteille
puimaan katkerana nyrkkiään, voisi siinä sivussa tutustua muihinkin. Onhan se
erikoista mutta narratiivisesti perusteltua, että Goodbye Despairin päähenkilöä pidetään muista erossa. …Vielä?
Hajime ei varmasti päästä ketään istumaan tähän.
Chisa ei ole silti unohtanut apeaa miehenalkua, vaikkei tämä hänen oppilaisiin
lukeudukaan, mutta hyvä varalaitoslaisista on pysyä tutkimuksessa kartalla.
Chisa ei tajua, miksi Hajime luuhaa ihan yksin ja kysäisee sitten, miksi tämä
päätyi varalaitokselle. Hajimen haaveena on ollut päästä Hope’s Peakiin, mutta
nyt hän on yhtä saamaton kuin minä graduni suhteen. Hajimen dissattua itseään
Chisa läksyttää häntä, valaa häneen uskoa ja häipyy sitten katsomaan, mitä omat
oppilaat touhuavat.
Odotahan vain, kohta Hajimesta tulee jotain suurta.
Heti
tämän jälkeen Hajime saa seuraa eräästä vanhuksesta, joka ei saa nimikorttia
(pilotti meni jo!), mutta sopii hänet silti esitellä toisen kerran. Koska
vanhuksia ei pahemmin Danganronpassa ole, hänhän on…
Kazuo Tengan, mahdollisesti näihin aikoihin
Hope’s Peakin johtaja mutta ainakin koulun neuvonantaja! Tengan istahtaa
Hajimen vierelle ja kysyy, onko tämä päättänyt jotain eräästä projektista
deadlinen lähestyessä. Ei ole vielä, mutta Tengan ei painosta häntä asiasta,
sillä ukko ei itsekään ole täysin sen puolella, koska toivon tulisi tulla
ihmisten luonnollisesta käytöksestä. On aivan hyväksyttävää kieltäytyä, mutta
Hajimen perheellä ei ole varaa pitää poikaansa varalaitoksella. Tengan
kannustaa harkitsemaan myös paluuta entiseen lukioon, sillä tavallisuus ei ole
mikään kirosana. Hajime jää varmasti miettimään tulevaisuuttaan ja valitsee
joskus myöhemmin typerästi osallistuessaan eettis-moraalisesti kyseenalaiseen
ihmiskokeeseen, jossa hänestä tehdään äärimmäinen toivo vaikka väkisin.
Hajime ei tiedä edes kysymystä.
Minä kun luulin sen tulevan tuosta akatemiasta.
Mutta kun haluaisin pidemmät hiukset ja coolia pahisangstia.
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Jakson
jälkipuolisko keskittyy pariin suurempaan kokonaisuuteen, jossa hauskat hahmot
pitävät hauskaa, koska ei sillä suurella juonella ole vielä niin merkitystä.
Tutustutaan nyt vuosikurssiin #77 ensin! Chisa kuulee käytävältä asti meteliä
omasta luokastaan ja astuu ihmeissään sisään. Akane ja Nekomaru tappelevat
taas, vaikkakin virtuaalisesti. Leikissä ovat mukana myös Chiaki ja Gundham. Chiakin
salainen haave näyttäisi toteutuneen, sillä vuosikurssilla on käynnissä
videopelipäivä kaikkien muiden kannustaessa taaempana.
Meidän täytyy rakentaa lisää pyloneja.
Nelikko
mättää intensiivisesti ei yhtään läpinäkyvää Super Smash Bros. -kloonia, jonka protografiikat ovat ykköspleikkarin
ja Nintendo 64:n peruja. Nintendo-inspiraatio on ilmiselvä ja hämmästyinkin,
kuinka autenttisilta grafiikka ja pelisuunnittelu näyttivät. Varmaan Spike
Chunsoftin koodarien läpällä väännetty viikonloppuprojekti?
Super Bootleg Bros.
"Mutta videopelit" riittää syyksi useimpiin asioihin, kuten pommiin nukkumiseen.
Lisäksi kaikilla
hahmoilla on omanlaisensa ukkeli pelikentällä: Akanella on Dunkey Kong (nimi
muutettu Nintendon lakimiesarmeijan vuoksi), Gundhamilla violettihuivinen tuhon
deva, Chiakilla etäisesti Ibukia muistuttava söpömöykky ja Nekomarulla jonkinlainen
vieterimechadino, koska onhan hän MECHAMARU. Taustajoukoissa nauratti
erityisesti Kazuichi, joka horisee ihan mehuissaan rakentamansa jättitelkkarin
teknisistä yksityiskohdista, joita kukaan ei kuuntele. Gundham ja Nekomaru
pudottavat toisensa rotkoon ja tytöt ilmeisesti voittavat. En ole ihan varma,
oliko kyseessä tiimipeli, mutta Chiakilla (ja muilla) on kivaa. Tarinaa aletaan
taas rytmittää hassuilla pikselitaideruuduilla jaksorakenteen muuttuessa
sketsimäisemmäksi.
Mutta voiko se pyörittää Crysistä?
Noin tapahtunee ihan riittävän pian sarjassakin.
Infinity unlimited flame ei nyt auta Gundhamia.
Gundhamin reaktio on kuin olisi bossiin kuollut Souls-peleissä.
Vähän tämmöinen people die if they are killed -repla, mutta tottahan tämä on.
Peli
vaihtuu omituiseksi rahankeruulautapeliksi, jonka esikuvasta en ole perillä,
mutta jos minun pitäisi jotain veikata ja jos animessa trollataan taas
Nintendon kustannuksella, eikös Mario
Partyissa ole jonkinlainen lautapelihärpäke? Maskottihahmona laudalla
pyörii köyhyysjumalattarena joku turpea animeprinsessa, jota luulin Hifumin
rakastamaksi prinsessa Pigglesiksi, mutta Fat Princess onkin Pinko. Kai tämäkin
joku juttu on.
Tuota kutsutaan Kelan asiakaspalveluksi.
Oli miten oli, käteisvarojen kuninkuudesta väännetään kättä
miesten kesken (Nagito, Fuyuhiko, Teruteru ja Kazuichi). Äärimmäinen mekaanikko
on voitolla, kunnes äärimmäisen onnekas opiskelija heittää kerralla kymmenen
kutosta ja Kazuichin massit stackoverflowerroroituvat negatiivisiksi. Nagito
huijaa olemalla olemassa.
Mikä tahansa on sallittua sodassa ja huijaamisessa.
Nagito sai Final Fantasy XII Zodiac Agen näkymättömät superaseetkin käyttämättä hyväksi RNG-metodeja. (itsehän käytin)
Kuningatar Pinko on kaamea lortto.
Chisa
pääsee pelaamaan Chiakin, Hiyokon ja Ibukin seuraan ei yhtään Mario Kartia, jottei Studio Lerche päädy
pitkään ja raskaan oikeudenkäynnin jälkeen konkurssiin. Ibuki on niin itsevarma
voitostaan, kunnes hänet ohitetaan kolmesti ja viimeisenä ollut Hiyoko tuuppaa
hänet kuolemattomuuskilvellä jorpakkoon. Kuinka perinteistä, koko kartgenre
tiivistettynä. Paitsi Crash Team Racing
on parasta kaikkina aikoina, kaikissa kategorioissa. Muiden päästyä maaliin
Hiyoko vielä käy törmäämässä tahallaan Ibukiin. Ihan reilua kyllä, gg.
Oletko Ibuki koskaan kuullut epäreilusta kumilankatekoälystä?
Ohittivat kierroksella.
Hiyokon kuskilla on ihan samanlainen letti!
Ibuki voisi säveltää häviöstään tosi vihaisen biisin.
Olin
jo kirjoittamassa, että viimeisenä kiusataan Hudson Softia, kunnes tajusin
yhtiön sulautuneen Konamiin, jota sietääkin kiusata ja mattopommittaa
kiertoradalta. #fucKonami. Hudson Softin epäilemättä isoin juttu (ainakin se
pelisarja, mistä lafkan itse tunnen) on Bomberman,
ja Danganronpa 3:ssa pelataan Bomber Guy!!!ta. On tyttöjen ilta feat.
Mikan, Sonia, Chiaki ja Mahiru, ja pelin sekä sketsin vitsi on siinä, että
Mikan hätääntyy niin paljon, että kylvää kentän täyteen tuhoa ja kuolemaa.
Huono peli, jos ei päävalikossa ole Optionsia.
Minä kun luulin, että tyttöjen illoissa vain meikataan ja juorutaan pojista.
Bootlegman.
Tämähän on se paras strategia.
Pelisessio
taukoaa Teruterun kanniskellessa muiden remontoimaan luokkaan jättimäisen padan
täynnä taivaallista pöperöä. Voi hän olla hirveä pervo, mutta äärimmäisen kokin
animoitua safkaa katsoessa alkaa tulla nälkä. Teruteru on nimennyt ruokalajinsa
suureellisesti, mutta apukokki Hiyoko kääntää sen ihmisten kielellä (no ainakin
japanilaisten) nikujagaksi. Yhteisruokailukin oli Chiakin idea, joka ilmeisesti
todellakin haluaa kuulua joukkoon ja saa ainakin Soniasta ystävän. Ja Akanen
vatsasta, koska luokassa alkaa kaikua aliäänimörinää suoraan syvyyksistä.
Gundhamkin menee halpaan.
"That's it! I've come up with a new recipeaaaah!"
Tell me about it.
Olisi hienoa, jos useimpiin asioihin voisi suhteutua näin tunteikkaasti.
Bukkakevitsit ovat ehtymätön luonnonvara.
Annokset
on jaettu ja kaikki ovat tuomiopiirissä. Yhteisen itadakimasun
(=~bon appétit) jälkeen Akane haluaa välittömästi lisää ja melkein heti perään
kolmannen annoksen, koska ruokaa on ruhtinaallisesti. Chiaki on niin
vakuuttunut ruoan laadusta, että repesin kahdesti putkeen. Nagito puolestaan
itkee onnesta löydettyään aromeista toivon sirpaleen. Hän ei välttämättä ole
muille parasta juttuseuraa, kun Ryotakaan ei tiedä, mitä sanoa omituisesta
kummajaisesta.
Tällaisessa ringissä summonoidaan myöhemmin Junko Enoshima keskelle.
Puraisitko kieleesi?
Ihan 2/5.
Jaa me siis kerättiin nikujagaa Jabberwock Islandilla?
Teruterulla
oli ruokakopassa toistakin soppaa, mutta hän hämmentyy sen kadottua johonkin.
Hiyoko vilauttaa virnistäen typötyhjää putkiloa ja Teruteru kauhistuu, koska
kauheita asioita alkaa tapahtua luokassa.
Pyeongchangin talviolympialaiset 2018 never forget.
Et kai sinäkin nyt muutu Sakura Ogamiksi?
Akane
lyyhistyy raskaasti hikoilevaksi mytyksi. Nekomaru on huolissaan ja nostaa
hänet vierelleen. Luokka alkaa täyttyä leijailevista kuplista ja eteerisen
pinkistä valosta Akanen karskihkon äänen muuttuessa ohuen herkäksi ja naaman
helakanpunaiseksi. Nekomaru alkaa myös tuntea mystistä sutinaa naisen kanssa,
jota vastaan hän on kilvoitellut jo pitkään. Olisiko heistä johonkin
toisenlaiseen suhteeseen? Nekomaru X Akane -fanfic-pellet lienevät kohtauksesta
innoissaan, mutta niin olin minäkin ilmiselvästi trollauksesta huolimatta. On
tämä niin kaunista.
Taidan tietää, mihin tämä on menossa.
Nekomaru ei ole joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen koskaan.
Syitä on kaksi.
Kutsu minua NEKOMARU NIDAIksi.
Syntyy rumia lapsia, jotka lyövät, syövät, paskovat ja huutavat.
Akanen
ja Nekomarun huulten lähestyessä hidastetusti toisiaan muut oppilaat
lyyhistyvät Ibukin hoiperrellessa ja horistessa sekavia rakkaussydämestä.
Mielikuvani Steins;Gaten Luka
Urushibarasta menee pilalle Mahirun huohottaessa ja napsiessa itsestään
orgastisisia selfieitä. Chisa vaatii tietää, mitä hittoa Hiyoko meni tekemään,
ja lyyhistyy itsekin kuultuaan safkan sotkemisesta Puckin juomalla. Teruteru
olisi melkein vihainen, ellei hänen värkkejään rääkättäisi tuhannen
paineilmaletkun voimalla.
My Love Heart -biisissä hoetaan lovea ja heartia.
Narsismi yhdessä kuvassa.
Jotkut vain haluavat nähdä maailman rakastuvan.
Chiakin poven kohoiluun on nähty animaatiotiimissä rutkasti vaivaa.
Kazuichi
aikoo rientää miehekkäästi ja pörröisiä asioita tuntien ahdistuneen Sonian
avuksi, kunnes Fuyuhiko pysäyttää taka-ajatuksisen duunarin ja jää tappelemaan
tämän työasun vetoketjusta. Uskollinen Peko havaitsee nuoriherransa olevan
vaarassa ja kömpii avuksi, kunnes Mikan loikkaa halailemaan häntä ja ennen
kaikkea hipelöimään ahnaasti kendomiekan suojan kärkeä.
En tiedä, huvittaako enemmän hamsterien rakkaushyökkäys tai sitten tuo yksi, joka torkkuu koko Despair Arcin ja Goodbye Despairin ajan.
Tuosta vetoketjusta taisteltiin yllättävän pitkään.
Edes nuoriherra ei ole aiheuttanut Pekossa tällaisia ristiriitaisia tuntemuksia.
En
ollut mahtanut punastelulleni ja spontaanille repeilylleni mitään koko
rakkaussekoilun aikana, mutta ehdottomasti pahiten hajosin Nagiton
chillaillessa maireasti seinän vierellä kohdistaen lakonisesti tunteensa siihen
kaikkein tärkeimpään asiaan.
Nagiton ei tarvitse kokea naisen kosketusta.
Hiyoko
kikattaa paskaisesti ympäröivälle kaaokselle, kunnes Teruteru nousee pystyyn
möristen saatanallisesti daikonretiisistä ja kyltymättömästä himosta. Pikku
ilkimys pakenee nurkkaan, jossa hänen joka soppensa melko varmasti
raiskattaisiin eikä tämä rakkaussekvenssi olisi enää lainkaan niin hauska,
mutta sitten kokki saa nyrkistä.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Hiyoko on aseksuaali?
Tänä keväänä ei nukuta.
Kyllä nyt Hiyokoa kaduttaa jekkuilu.
Eikä
ihan kenen tahansa nyrkistä, vaan…
Tuohan on shoryuken, tarkkuutta näihin juttuihin.
Koska Avril Lavignen suunnalta tuli jo lakiteknistä sanomista.
Chiakin high score sen kun nousee.
Päivän
sankari pyörtyy ja heräilee myöhemmin Hope’s Peakin sairastuvalta ihailevan
tyttöjengin ympäröimänä. Läheisellä pedillä makaavan Nagiton perään katsoo vain
Chisa, ja hänkin varmaan käytännön pakosta. Chiaki alkaa muistella tärkeää
lyöntiä, jolle on ihan ikioma taustatarinansa.
Sonia shall extol your virtues.
Willy kuulostaa joltain jenkkikomedian kynäniskanörtiltä eikä gangsterilta.
Sonia vain toteaa, että ihan kuin Novoselicissä.
Chiaki kävi Asuka Kazaman vaatekaapilla.
Kuulostaako
retroilijoille tutulta? Peliharrastukseni alkoi tämän genren kulta-aikaa
myöhemmin, mutta kyseessähän on…
Vain Bimmy ja Jimmy puuttuvat.
Hämmennyin
suoraa peliviittausta enemmän siitä, että sekä Mikan että Sonia tunnistivat Double Dragon II:n kehittäneen
Technos-pelifirman, joka sivumennen sanoen ei sulautunut sittemmin Konamiin
(koska Konami saa puolestani syödä paskaa), vaan Arc System Worksiin. Vaikka en
ole Double Dragon -asiantuntija,
suorastaan huvitti kuinka paljon Chiaki alkaa vertailla keskenään ensimmäistä
ja toista osaa ihan fiiliksissä.
Hope’s
Peakin uusi päivä ei ala ruusuisesti, sillä kukat puhkesivat nuppuunsa (ja ne
hedelmöitettiin) eilen. Kaikki ovat kyllä paikalla Chisan auktoriteetin edessä,
mutta pahoinvointi näkyy ja tuntuu. Chisa on pirtsakalla päällä kuten aina,
kuten myös ryhdikäs Sonia, koska molemmat ovat aikuisia. Mitä kummaa
Novoselicissä tapahtuu?
Fuyuhiko ei lakkaa koskaan nojailemasta taaksepäin.
Koulupäivä
alkaa homeroomilla, tuolla Suomessa tuntemattomalla käsitteellä, jossa pidetään
kirjaa luokan sisäisistä asioista. Chisa otti ohjat omiin käsiinsä ja skippasi
mahdolliset vapaaehtoiset luokan edustushommiin. Sen sijaan hän ehdottaakin
käsikonsoliinsa paneutunutta Chiakia vuosikurssin edustajaksi. Eilisessä oli
ilmeisesti riittävästi näyttöä. Chiaki ilmaisee lyhyesti haluttomuutensa, mutta
muut ovat ihmeissään. Kaikkien mielestä pelaaja olisi paras vaihtoehto, joten
hän antaa periksi. Muut alkavat tuijottaa taputtavaa Nagitoa, jonka mukaan
luokan yhteishengen vahvistuminen on niin kaunista. Chiakin johdossa he
kukoistavat ikuisesti. Muista oppilaista oikein huokuu myötähäpeään sekoittunut
turhautuminen koko hörhöön.
Chiakilla lienee erivapaus pelata oppitunneilla.
Teruteru tuntee sen vielä kiveksissään, vaikka leukaan osui.
Se on oltava Steinsin portin valinta.
Tuttujen potrettiasentojen bongailu on hauskaa!
Vuosikurssi
#77 on yhdessä. Hajime talsii kasvottomien koululaisten seurassa kohti uutta
päivää yksin, mutta ei kauaa. Hän huomaa porttiin nojailevan Chiakin, joka
kertoo innoissaan uudesta mätkintäpelistä. Hän on täydellistä waifumatskua
pyytäessään Hajimea seuraksi pelihalliin ja suorastaan kiskoo hänet mukaan.
Vielä kun Hajime tutustuisi muihinkin ennen kuin asiat menevät päin helvettiä!
Noilla muilla lienee kylmä.
Näin tapahtuu vain animessa eikä oikeassa elämässä, pyh ja pah.
Lopputekstien
jälkeen Despair Arcilla on tarjolla tuore yllätys, jonka olemassaoloa en edes
tullut ajatelleeksi. Lopun alku lähestyy, sillä Hajimen värittömään luokkaan
astuu uusi oppilas, joka näyttää kaikille kaapin paikan.
Iltahämärän
syndrooma laskeutuu Hope’s Peakin ylle!
***
On
hankala pukea sanoiksi, kuinka paljon pidän parhaillaan Despair Arcin hyväntuulisesta
meiningistä, koska kehut menisivät teennäisiksi ylisanoiksi. On oma riskialtis
juttunsa tasapainottaa synkkää murhaleikkiä rennon kepeällä ystävyyden ja ohi
lipuvien nuoruusvuosien ilosanomalla, kun taustalla hiipii jatkuva nalkuttava
tunne, ettei tämä onni tule kestämään.
Yhtä
vähän tässäkin jaksossa tapahtui isoja juttuja kuin Despair Arcin pilotissa,
mitä voi pitää isoimpana miinuksena, mutta minusta tällä ei ole vieläkään minkäänlaista
merkitystä. Mitä tahansa yhteistä näille hahmoille keksitäänkin, katson
vastedeskin ihan mielelläni! Tässä on oikeastaan hyvin paljon samaa viehätystä
kuin Persona-pelien juonen
erikoisemmissa skenaarioissa, jotka eivät välttämättä edistä juonta, kuten
vaikkapa luokkaretkissä. Pannaan hahmot selviytymään erikoisista sosiaalisista
tilanteista, eikä kommelluksilta vältytä.
Jos
katsoisin animea yhtään enemmän, voisin varmasti älähtää rakkausjuomaskenaarion
olevan hemmetin kliseinen veto. Mitä seuraavaksi, se perinteinen rantaepisodi,
jossa keikistellään bikineissä ja sitten jonkun tytsyn vaatteet hupskeikkaa
katoavat uimasilla, kun pojanklopit puolestaan pikkutuhmailevat omiaan
kauniimman osapuolen perässä? Totta puhuen en panisi pahakseni! …Vaikkakin Goodbye Despairia voisi pitää
eräänlaisena rantaepisodina.
Kliseistä
huolimatta hihitin itseni tärviölle hahmojen hortoillessa ekstaasissa, koska
kaikille oli keksitty tarpeeksi koomisia ja äärimmäisyyksille sopivia seikkoja.
Kuinka sopivaa onkaan, että Mahiru innostuu selfieistä? Entäpä Gundham, jonka
kosminen pahuus on tuominnut yksinäiseksi, mutta jonka tuhon devojen
rakkaushyökkäys pakottaa kirottua kättä? Jopa Mikan-vihani heltyi Pekon
puristuksessa. Kaaoksen aloittanut Akanen ja Nekomarun romanssi tuntui myös
oikeasti tosi kauniilta. Hahmojen shippailu on tosi lapsellista fanitouhua,
mutta ei voi väittää, etteikö heidän välillään olisi seksuaalista jännitettä!
Romanssin
psykedeeliseen varjoon jäänyt peliparodia oli myös onnistunut kokonaisuutensa,
jonka pieniin yksityiskohtiin oli nähty levottoman paljon vaivaa. Jaksan
edelleen ihmetellä, kuinka paljon esikuviaan ne muistuttivat, kun viihteessä
tuppaa lähinnä nolottamaan, miten pelejä käsitellään. Teki mieli hakata päätä
seinään, kun jossain sarjassa joku skidi pelasi Crash Bandicoot 3:n vesikenttää ja äänisamplet olivat satunnaista
viuh tööt boing -settiä. Nopea sketsirakenne toimi oikeastaan vielä paremmin
kuin pilotin hahmoesittelyissä. Lisäksi irtovitsien osumaprosentti oli pilottia
korkeampi, tai sitten huumorintajuni on vääränlainen.
Huvituksista
päävastuussa ollut Chiaki loisti muutenkin pitkin jaksoa, koska olihan jakson
teemanakin suunnilleen, että hankitaan hänelle ystäviä, muovataan hänet osaksi
porukkaa. Chiaki on, kuten moni muukin mutta hän aivan erityisesti, loistava
hahmo ja uguu. Kuten olenkin todennut jo muutaman kerran, Hajime on yhä se
suuri kysymysmerkki. Chiaki on Chisan ohella hänen ainoa yhteytensä Hope’s
Peakiin, mutta tällä kertaa mukaan tuotiin uusi yhteys!
Natsumi
Kuzuryu! Fuyuhikon sisko, jonka rinnalla velikin kalpenee. Ilkeä ja ilmeisen
ylimielinen yakuzalikka, jolle Hiro tulee velkaantumaan pahasti. Goodbye Despairissa Twilight Syndrome:
Murder Case -metapelin kautta parafraasattu kuolonuhri, jonka murhaan ja erään
toisen tytön murhaan Mahiru, Mikan, Hiyoko ja Ibuki tulevat sotkeutumaan.
Siihen irralliseen Chisan ja Mahirun käytäväkohtaukseen alkaa tulla kummasti
kontekstia, jos maailma on pieni ja otaksuu sen Mahirun varalaitoskaverin
olevan se toinen murhattu tyttö, jonka lunttasin tekstitiedostostani Satoksi. Oikeasti
tässä vaiheessa tajusin, että ei helvetti, tässä sarjassa nähdään, mitä
oikeasti tapahtui!
Oli
miten oli, murhat tulevat järisyttämään koulun idylliä. Sen jälkeen onkin
helppoa joukkomurhata koko Hope’s Peakin oppilaskunta (Trigger Happy Havocissa koulun vitoskerroksen eräs luokkahan oli
kunnon rikospaikka!), tuoda Junko Enoshima ja Mukuro Ikusaba kuvioihin ja
käynnistää maailmanloppu, jonka siemenet on jo kylvetty. Tässä kun voi aivan
hyvin muistella, että Hope’s Peakin konflikti alkoi eräiden oppilaiden
tuntemasta eriarvoisuudesta. Keitä muita ne katkeroituneet voivatkaan olla kuin
varalaitoksen oppilaita, joiden sikamaisen kalliit lukukausimaksut käytetään
Hope’s Peakin eliitin hyvinvointiin ja hämäräperäisiin tutkimuksiin, joissa
Hajimen aivokemia sotketaan läpikotaisin? Ei taida koko Despair Arcin aikana
ollakaan ilo herkässä!
On
myös ihan näppärää, miten varalaitos on kuvattu hämärässä valossa. Hajimen
luokka on valaistu synkästi ja kaikki muut oppilaat (sekä opettaja) ovat
kasvoiltaan sinisiä geneerisiä siluetteja, eikä tuskin vain siksi, koska
animointibudjetti oli loppunut. Tyyliseikka on verrattavissa Another Episoden aikuishahmoihin.
Olisikohan
muuta sanottavaa? Ei juonesta ainakaan, koska sen suuret rattaat odottavat
pyörimistään. Tätä voisi pitää kritiikkinä, mutta en pidä, koska tämän
Arc-puoliskon fokus on muualla, ja kunnioitan syvästi, miten hyvin sarja pyrkii
miellyttämään fanejaan. Hahmot ovat kultaa ja kaiken kukkuraksi sarja vielä
näyttää pirun hyvältä ja elävältä. …Saattaa johtua valaistuksestakin. Mietin
joskus jälkikäteen, miksi minun tulee napsittua niin paljon kuvia näihin
päivityksiin, koska kuvateksteissä ja tekstin rytmityksessä niiden ympärille on
ylimääräistä vaivaa, mutta varsinkin Despair Arcin kohdalla se vain tuntuu oikealta. Onhan anime toisinaan
tehty halvalla ja tuskaisissa olosuhteissa, mutta harvassa ovat Danganronpa 3:ssa ne kohtaukset, jotka
on piirretty rumasti. Siis siten, että perspektiivit ovat miten sattuu tai
joltakulta puuttuu käsi.
Vaikka
olen nähnyt vasta molemmista Arceista kaksi jaksoa eikä tätä voi sanoa
rutiiniksi, hieman pelottaa palata takaisin Future Arcin pariin, koska mood
whiplash hyväntuulisuudesta synkkyyteen on taattua, mutta koska Danganronpalta ei koskaan tiedä mitä
odottaa, alan ymmärtää, miksi koko sarja on jaettu tällä tavalla. Varsinkin kun
FF-hahmoja ripotellaan hiljakseen menneisyyden kontekstiin, nytkin nähtiin
Tengan ja vihjailtiin Seikon suuntaan.
Objektiivisuudesta
viis, tosi hyvä ja hauska jakso, vuosikurssi #77 neljä-ever! Ehkä sitten ensi
kerralla kitisen taas tyhjästä materialisoituvista katanoista ja muusta
olennaisesta.
Oheisesta
linkistä nähdään, olenko hattutempun jälkeen neljästi väärässä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti