Despair Arc #3
Hajime
Hinata tuntee samanlaista epätoivoa kuin meistä useimmat, joiden kasvoja
todellisuus läpsii kevään yhteishaun tulosten paljastuttua. Olin tuossa
tilanteessa kahdesti, never again. Hän selailee apaattisena Hope’s Peak
Academyn nettisivuja ja kävelee vastavirtaan erinäisten tuttujen lahjakkuuksien
läpi. Eräät portit tulevaisuuteen eivät vain avaudu.
Onpas autenttisen näköinen nettiselain.
Vielä pari askelta, pystyt siihen kyllä!
Kyky olla noiden muiden tiellä.
Kuvassa ei ole äärimmäisiä urheilijoita.
Jos on noin maansa myynyt, sen olisi voinut myydä kalliilla.
Intron
jälkeen Hajime jäystää kasvottomien oppilaiden seassa känttyä toljotellen
toispuoleisesti puistoalueen tuolla puolen siintävää Hope’s Peakin tornia.
Asioiden (ja identiteetin?) muuttumiseen on viikko aikaa. Varaluokan tuorein
oppilas tulee siihen viereen irvailemaan luuserin haaveista ja yksinäisyydestä.
Ei sillä, että Natsumi Kuzuryullakaan ystäviä olisi, varsinkaan toissajaksoisen
saapumisen jäljiltä. Mutta toisin kuin Hajime, Natsumi on joku, nimittäin
maineikkaan Kuzuryu-klaanin jäsen ja äärimmäinen pikkusisko, koska Fuyuhiko on
olemassa. Huomasin (ja myhäilin) myös japsidialogista Natsumin käyttävän
yakuzasta nimitystä gokudō (”äärimmäinen tie”) ja perheensä porukasta nimitystä Kuzuryu-gumi.
Loppuliite tuskin on sattumaa, kun Japanin suurin yakuzaposse on
Yamaguchi-gumi.
Chiaki vastaa sataa.
Sukujuuret huomaa poskipunaläiskistä.
Hajime huomauttaa Natsumin päätyneen
varalaitokselle Hope’s Peakin sijasta, mutta tyttöpä pyrkii pääsemään
eliittikouluun vaikka mikä olisi. Erään rasittavan pisamakasvon sopisi
luovuttaa ja antaa paikka paremmalle, mutta eräs varalaitoksen likka läimäyttää
kätensä pulpetille, koska Mahirua ei kiusata.
Heillä ei ole rikosrekisteriä.
Eikä kukaan huomaa mitään.
Hiukan homssuinen tyttö on…
Sato (sukunimi
ei tiedossa), Mahirun kaveri ja Twilight Syndrome: Murder Casen Tyttö E! Hajime
on oikeassa, sillä Natsumi ja Sato tuntevat toisensa entisen koulunsa
valokuvauskerhosta. Sopii olettaa Mahirunkin olleen samassa kerhossa, jotta
tyttötrion keskinäinen vihanpito ulottuisi mahdollisimman pitkälle.
Sinisiluetit jäävät tuijottamaan riitaa, jonka meteli kaikuu varalaitoksen
synkeillä käytävillä. Mahiru tulee huolissaan
riitapukarien väliin ja saa osansa mafiatytsyn kaikkiin osuvista pilkasta.
Koleiden tappouhkausten ja piikittelyjen jälkeen Sato kihisee kiukusta ja
Mahirun on raahattava hänet ulos luokasta ennen kuin nyrkki puhuu.
Näytät pärjäävän siinä ihan hyvin itsekin.
Suvun myös.
Ei mutta Mahiruhan dissaa vain poikia.
Haudassa on paikka.
Mahiru
rauhoittelee Satoa syrjempänä huomiosta ja saa kaveriltaan kehuja
valokuvaustaidoista. Näköjään ystävykset lounastavat taas yhdessä. Natsumia ei
ole kutsuttu.
Myös National Geographicin toivo.
Niin ne tuhmat kuvat Internetissä.
Vuosikurssi
#77:n chillaillessa Fuyuhiko ja Peko keskustelevat pimennossa rakennusten
välissä Natsumista, joka tuntuu seuraavan veljeään kaikkialle. Peko ottaisi
asiasta selvää lisääkin, mutta isännän ja työkalun ammattisuhteen tulee pysyä
kampuksella pimennossa. Ibuki kurkkaa ilkikurisesti paikan päälle ja saa
melkein vääriä ajatuksia kaksikosta.
Hope's Peakin pupuinvaasio.
Fuyuhiko on niille allerginen.
Joo me ajateltiin rakastella ihan kohta, painu helvettiin.
Hajime voi olla
yksinäinen ja masistella koulutuksensa suhteen, mutta on hänellä yksi ystävä,
jollainen sietäisi olla kaikilla: gamergurrrl Chiaki. He mättävät suihkulähteen
katveessa bootleg-Advanceilla toisiaan ilmeisesti bootleg- Street Fighterissa, koska vähän sinnepäin vedetystä Guilen teemasta
ei voi erehtyä. Hajime saa tietysti kuonoonsa kuin minä SFV:ssä easya vaikeammalla (en ole yhtään katkera, että menetin
loputkin Fight Moneyt Extra Battlessa Monster
Hunter -kostyymien perässä, kuole syöpään, Capcom). Chiaki huomaa
möllötyksen, joka ei johdu vain häviöstä. Lopulta Hajime kysäisee, mitä Chiaki
tekisi, jos häviäisi aina peleissä. Chiakista sellainenkin olisi ihan hauskaa,
eikä se olisi niin justiinsa, vaikka joku häntä parempi olisi olemassa, koska
elämässä on muutakin kuin lahjakkuus. Tai niin hän Chisalta kuuli.
Oleellisempaa on luoda yhteisiä muistoja ja sitä kautta toivoa. Tässä yhtälössä
taidot ovat vain sivuseikkoja. Hajime jää miettimään opetusta kriittisen
aikarajan lähestyessä.
Mitäs räpytti silmiään.
Se on kiintoisaa, kun istuu samalla penkillä kuin Chiaki.
Selvästi käsikirjoitus yrittää opettaa tässä jotain.
Co-op is serious business.
Välitunnin
jälkeen Hajime kuulee varalaitoksen käytäviltä rähjäystä. Sato uhoaa
ylimieliselle Natsumille, jonka mukaan hän vain pyörii Mahirun perässä. Hajime
tulee väliin ennen kuin riita eskaloituu käsirysyksi. Kipakan yakuzattaren
tappouhkauksen jälkeen epätasapainoinen Sato jää höpisemään itsekseen ystävänsä
suojelusta.
Paitsi selliin.
Tämä on ensimmäinen kahdesta kerrasta, kun jaksossa viitataan kultakalan jöötin jahtaamiseen.
On Hajimen vuoro läpsiä.
Muuttaisin jo maasta.
ET SUOJELLUT JABBERWOCK ISLANDILLA NIIN.
Hajime löytää
Natsumin maisemakäytävältä murjottamasta. Koviksen häijy ulkokuori järkkyy
nuuskivalle pojalle rähjätessä. Ihan turha nalkuttaa mahdollisista potkuista
varalaitokselta, kun Hope’s Peakiin pääsystä on tullut Natsumille polttava
pakkomielle isoveljen varjossa. Pahinta on jäädä lahjattomana jälkeen. Hajime
muistelee Chiakin sanoja ja välittää ne eteenpäin, mutta Natsumi ei välitä.
Lahjoilla on oltava väliä Fuyuhikon seurassa. Natsumi Kuzuryu haluaisi
kerrankin seisoa ylpeänä veljensä rinnalla.
Älä huoli, on Danganronpassa muitakin jälkeenjääneitä.
Superselityksenä Hajime viittaa itseensä, whoda thunk?
Oletkos neiti kuullut toivosta?
On tuossa toisella puolella vielä tilaa.
Maailma ei ole vielä kyllin kypsä insestiin.
Seuraavana
päivänä Hajime palaa varalaitokselle sisäänkäynnin sinisiluettisäpinään. Paikalla
on poliisiautoja ja käytävillä keltanauhaa. Eräs jantteri juoruaa, että...
Natsumi
Kuzuryu, äärimmäinen pikkusisko, on kuollut. Sepä… oli nopeaa.
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Lamaantunut Fuyuhiko
käy tunnistamassa siskonsa ruumishuoneella, kun taas Peko lyö autiolla
käytävällä rystysensä verille turhautuneena. Kuzuryu-klaanille ei ruveta.
Kuitenkin juksaavat vaatekaupan mallinukella.
Jos Peko on työkalu, hän lyö Kuzuryu-kartanossa tähän tapaan nauloja.
Hajime sattuu
olemaan sopivasti suihkulähteellä möllöttämässä, kun Mahiru ja Sato tulevat
lähistölle juttelemaan eilisestä. Mahiru tivaa hädissään, mitä silloin tapahtui.
Sato on aluksi ilmeetön ja vaiti, mutta naama kiristyy tytön puhuessa
tappoaikeistaan, koska Natsumi aikoi ihan varmasti listiä Mahirun, joka
tarvitsi suojelijaa. Sato näyttää varmemmaksi vakuudeksi käsivartensa pitkää
arpea, jonka Natsumi oli aiheuttanut kerholla Saton astuttua äärimmäisen
pikkusiskon ja valokuvaajan riidan väliin. Nyt Sato vakuuttelee, ettei hänestä
ole tappajaksi. Mahiru uskoo ystäväänsä ja poistuu paikalta.
"Spying on girls... Not cool, Hajime."
Niin, se yksi, se joka oli siinä yhdessä leffassa, joka tuli sinä vuonna.
Tuollaisella möllötyksellä.
Hajime tarttuu
tilaisuuteen ja käy kysymässä, missä Sato oli Natsumin kuoltua. Sato inttää
murhan olleen jonkun tunkeilijan syytä ja alkaa sitten virnuilla tapausta
itsemurhaksi. Kun Hajime ei usko Natsumin luovuttaneen, Sato flippaa ja säntää
rääkyen pois paikalta.
Idolsissa sanottiin ilkeästi.
Saton CHIGAU CHIGAU -mölinät muistuttavat hyvin paljon Seikoa viime jaksosta.
Varalaitoksen
oppitunnilla on ankeaa, mutta nyt siellä on entistäkin ankeampaa kasvottoman
opettajan kehottaessa nauttimaan opinnoista, vaikka yksi heistä on poissa.
Oikeammin heitä on kaksi, sillä Sato on poissa. Opettaja arvelee hänen olevan
myöhässä, mutta Hajimen narraatio kertoo totuuden. Poissaoloja kertyi lisää, ja
Twilight Syndromen neljäntenä päivänä…
Sato, Mahirun
ystävä, on kuollut. Milloin tämä kepeä Despair Arc meni näin synkäksi?
Päivien
käydessä vähiin Hajime on päätynyt Hope’s Peak Academyn porteille. Hän on
astumassa niiden sisäpuolelle, kun kasvoton vartija käräyttää varalaitoksen
hiipparin. Hajime kertoo hänellä olevan asiaa Mahirulle, mutta säännöt ovat
sääntöjä. Natsisika tarttuu häneen, mutta eräs toinen sikamaisempi
auktoriteettihenkilö paiskaa hänet maahan. Tällä vartijalla on kasvot, kovin
tutut sellaiset. Ikävä asenne on vielä tutumpi.
Missäköhän olen nähnyt tämän aiemmin, hmm?!
Ajattelin vähän teollisuusvakoilla, miten niin?
Maailma on pieni ja
yhteensattumat hassuja, sillä hän on…
Juzo Sakakura,
Hope’s Peakin vartiointipäällikkö! En kyllä tajua, miten vuosikurssi #77
uskaltaa perseillä tämän persläven pitäessä jöötä.
Juzo käskee
nuivasti Hajimea häipymään tontilta, mutta Hajimepa ei lähde ennen kuin saa
vastauksia. Äärimmäinen vartija kertoo virallisen totuuden: joku hiippaili
kouluun tappamaan tytön, toinen vainaja kuoli järkytyksestä. Siinä se, siinä
kaikki. Hajime on
vähättelystä tyrmistynyt ja saa tarpeekseen Juzon tokaistessa pitkästyneenä,
että varalaitoksen vainajat voi aina vaihtaa uusiin, ja siitäkin on ihan turhaa
vaivaa. Iso mies väistää jonnen löysän tirvaisun ja tinttaa nuorisorikolliselta
ilmat pihalle ja jonnen kanveesiin. Hajimen kärvistellessä maassa Juzo toteaa
rahapyrkyrin olevan pelkkää roskaa, jonka ei pidä pilata Hope’s Peakia.
Hope's Peakin maton alle mahtuu kaikenlaista.
Joka päivä jotain tällaista, vähemmästäkin kyllästyy.
TIGER UPPERCUT
Yhteiskunnallista kritiikkiä ehheh.
Miellyttävän miekkosen sympatiapisteet nousevat Juzon sylkäistessä Hajimen
päälle ja hieroessa saapastaan tämän selkään. Tässä maailmassa ei ole
tasa-arvoa, joten itseään täynnä olevien varalaitoslaisten kannattaisi vain
leikkiä taviksia ja nauttia elämästä. Juzo kyllä tietää varalaitoslaisten
olevan pelkkiä Hope’s Peakin eliitin hännystelijöitä, jotka ovat olevinaan
jotain.
Mutta sitruunoista voi tehdä limua.
Hajime
irvistelee tossun alla raivoissaan ja ärähtää elämässä olevan muutakin kuin
lahjakkuutta. Pääpelien eräs oikeudenkäyntibiisi alkaa soida kuin tilauksesta.
Yllättäen Juzo on samaa mieltä, ja hyödyntää tilaisuuden ylimääräisellä,
ilkeämielisellä dissauksella, joka työntyy syvälle ihon alle. Lahjattomien
tulisi vain elää mitään ajattelematta onnellisina parempiensa alapuolella.
Waifut ym.
Vihjaatko olevasi parempi? En nyt ihan oikein ymmärrä.
Hajime
ponkaisee teiniangstia pursuten pystyyn ja yksi hänen huitaisuistaan jopa osuu
ammattilaiskiusaajaan. Vihaista kersaa uhkaisi sairaalareissu, ellei joku
tulisi väliin.
Ei Mikanin käsittelyä eiiiiiiii!
Chisan nenä pysäyttää galakseja.
Mitä olisi
Despair Arc ilman ihqua Chisaa? Hajime ei huoli opettajalta liinaa suupielensä
pyyhkimiseen, vaan lampsii pyhää vihaa kytien tiehensä. Lopputekstit
alkavat pyöriä, mutta jaksoa on jäljellä vielä nelisen minuuttia ja tarinaa sen
verran, ettei aikaa tuhlata lopputekstibiisiin tai kuviin vuosikurssi #77:n
edesottamuksista. Sen sijaan tekijätiimi rytmittää Juzon ja Chisan keskustelua
Hope’s Peakin porteilla välittömästi Hajimen poistuttua paikalta. Tykkään
tällaisesta ajankäytön optimoinnista, sillä animen lyhyissä jaksoissa riipaisee
väkisinkin, kun identtisiin intro- ja outropätkiin kuluu väkisinkin ainakin
kolme minuuttia.
Juzo ojentaa
Chisan liinan takaisin ja muistuttaa, miksi he ovat oikeasti kampuksella.
Voisihan heillä olla ura ja tulevaisuus jossain muuallakin valmistumisen
jälkeen, mutta Kyosuke käski heitä tutkimaan, mitä kummaa Hope’s Peakissa on
meneillään. Varalaitoslaisten elämään sotkeutuminen on Juzon mukaan
toissijaista, mutta Chisa ei voi millään hyväksyä väkivaltaa.
Tuo on varmaan yöllä helpompaa.
Nyt on hyvä hetki huomauttaa, että Despair Arcin lopputekstifontti on lainattu Another Episodesta!
Juzosta
todellakin tuntuu, että jokin hallinnossa mättää, kun Natsumi Kuzuryunkin
kuolemasta yritetään päästä vähin äänin eroon. Murhien paljastuminen on vain
ajan kysymys, ja jotenkin Chisankin pitäisi yrittää selittää se oppilailleen,
joista Mahiru vaikuttaa erittäin murtuneelta, kuten leikkauksessa nähdään. Muu
henkilökuntakin tuntuu ajattelevan vain itseään. Chisa ei silti käsitä Hajimen
kiusaamista, mutta Juzon sanoista paistaa läpi suojelu. Äijän erinäiset
disiplinääriset metodit voivat olla kyseenalaisia, mutta tätä menoa Hajime olisi
voinut päästä hengestään nuuskiessaan liikaa koulun sisäisiä asioita. Hän antaa
Chisan käskystä asian olla, sillä ainakaan jäyhä nyrkkeilijä ei ole mulkero
ystävilleen. Pieneen piiriin lukeutuu myös Kyosuke, jonka toimiin he molemmat
luottavat.
Hometta kai.
Sato unohdettiin jo.
Ehkä jakson kuvaavimpia reaktiokuvia.
Muut voi hakata muusiksi.
Joku taitaa olla pihkassa hihi.
Ehkä sinäkin olet joskus oikea vartiointipäällikkö.
Lopputekstien
loputtua on vielä aikaa suihkulähdekohtaukselle, johon Hajimen ja Chiakin
yhteiset hetket yleensä assosioituvat. Chiaki haluaisi pelata yhdessä
uunituoretta peliä, mutta Hajime on vain läpikulkumatkalla ja tuntuu olevan
pahoillaan. Chiaki ei lopulta tiedä, mitä sanoa, ja hämmentyy lisää Hajimen
muuttuessa haikeaksi ja pyytäessä ystäväänsä luomaan muistoja, sillä tytössä on
paljon muutakin hyvää kuin pelitaidot. Hajime heittää Chiakille hyvästit
miettien, kuinka olisi halunnut sanoa tälle olevansa itsekin lahjakas. Mutta
totuus on se, että Hajimesta ei ole mihinkään.
Hajime odottaa Steamin joulualeja, jotta voi ostaa tuhansia pelejä ja pelata niistä 0.
Et niin, koska ainoa oikea termi on Ultimate Gamer, senkin kehitysvammaiset lokalisointiurpot.
Huomenna näet uuden henkilön.
"Will you be my anime princess?"
Vielä. Viikon
harkinta-aika päättyy, ja maailman – sekä tämän jakson tapahtumien – polkema Hajime
on täysin valmis osallistumaan Hope’s Peakin Izuru Kamukura -projektiin, jossa
hänestä tehdään keinotekoisesti äärimmäinen toivo vaikka väkisin.
***
Sepä… oli
Despair Arciksi hyvin epätyypillinen jakso, vaikka vasta kolmas jakso olikin.
Arvasin kyllä Twilight Syndrome -tilinpäätöksen olevan tulossa, kenties
hyvinkin pian, mutta en ihan arvannut kepeämmän kouluhassuttelun valahtavan
näinkin synkäksi Hajimen sielunmaisemoinniksi, jossa Hope’s Peakin tuplamurha,
Chiakin viisaat sanat ja Juzon mulkerointi sinetöivät Hajimen päätöksen hankkia
sisältöä elämään epäreilussa maailmassa.
Jos siis
odottaa kolmosronpan tältä puoliskolta pelkkää vuosikurssi #77:n hyväntuulista
toilailua, kannattaa suosiolla kalibroida odotukset avoimiksi. Eihän tässä edes
ollut juuri yhtään kyseisen luokan kollektiivisia edesottamuksia, mitä nyt
nurtsilla chillailivat pari sekuntia. Valtaosalla luokasta ei edes ollut
puherooleja, koska juonitapahtumissa ei edellytetty kaikkien läsnäoloa. Heidät
häivytettiinkin enimmäkseen sivustakatsojiksi alussa, jossa Hajime käveli päin
eliittivirtaa. Eikä kumpikaan osapuoli luonut katsetta toisiinsa. Eletään kuitenkin
aikaa, jolloin hän tuntee heistä lähinnä Chiakin, ja Mahiru lienee uudempi
tuttavuus lähinnä Saton kautta.
Tästä
päästäänkin Twilight Syndromeen, joka käytiin näppärästi eikä edes liian
nopeasti läpi. Minusta oli erinomainen veto, ettei Natsumin ja Saton
kuolonkuplettia käsitelty seikkaperäisesti Goodbye
Despairin kakkosluvun malliin, sillä juoni olisi voitu kierrättää tyttöjen
A (Mikan), B (Hiyoko), C (Ibuki), D (Mahiru) ja E (Sato) kautta veikeässä
Scooby Doo -hengessä, mutta kuolemat koettiinkin etäisinä Hajimen näkökulmasta.
Ne vain tapahtuivat siinä sivussa, eikä Natsumin tai Saton ruumista edes
näytetty tai tapahtumien kulkuun keskitytty. En tietenkään tiedä, palataanko tähän
pikku tragediaan Despair Arcin nelosjaksossa, mutta jos Goodbye Despairin yksityiskohdat ovat päässeet unohtumaan, Sato
murhasi Natsumin suojellakseen Mahirua. Tämän jälkeen Fuyuhiko murhasi Saton
kostona siskonsa kuolemasta. Harvoin sitä tuli edes ajateltua Goodbye Despairissa, että jälkipuoliskon
rento Fuyuhiko onkin oikeasti murhaaja, mutta käyhän tällainen yakuzakostotoiminta
toki järkeen.
Oli
mielenkiintoista päästä tutustumaan tähän pahamaineiseen pikkusiskoon, joka ei
ollutkaan ihan niin kaamea narttu kuin mitä tämän veljen tarinat olivat
antaneet ymmärtää. En minä välttämättä jääkuningatarta ensimmäisenä riiaisi
ikävän asenteen vuoksi, mutta enpä kyllä uskonut gimman hajoilevankaan pahemman
kerran ikuisen kakkosen ahdingolleen. Minä kun luulin Natsumin pompottavan koko
klaania, mutta hänestä tulikin valokuvaajien ja selvänäkijän riesa. Myös Satoon
saatiin sivuhahmostatuksesta huolimatta juuri sen verran syvyyttä, että hän
toimi Mahirun ystävänä ja koston välikappaleena. Ei hän erityisen syvällinen
tai pidettävä henkilö ole, mutta juuri sellaiseksi Saton kuvittelinkin.
Mahirun nosto tutuista
hahmoista parrasvaloihin on tietty oma juttunsa, sillä olihan hän Twilight
Syndrome -draaman keskiössä sekä tässä jaksossa että oman kuolemansa ympärillä.
Saa tosiaankin nähdä, milloin se Goodbye
Despairin kärkäs ”pojat lol” -asenne alkaa (nyt Saton kuoltua?), sillä
tällä hetkellä hän on oikein symppis ja oikein jo kävi sääliksi hänen itkiessään
lohduttomasti Saton kohtaloa Hiyokon sylissä. Myös Fuyuhiko ja Peko olivat
ymmärrettävästi läsnä vuosikurssin väriläiskistä. Heidän ammattimaisen
suhteensa seuraileminen jaksaa yhä kiehtoa, kun taatusti mielessä olisi
muutakin.
Jakson
oleellisin hahmo oli kuitenkin Hajime Hinata, joka ei taida enää ensi jaksossa
kulkea tuolla nimellä. Hajime on ollut aina Makotoa mielenkiintoisempi hahmo
juurikin salaperäisen taustansa ja aavistuksen kyynisen asenteensa vuoksi. Siksi
en pannut pahakseni viime jakson istuskeluhetkiä suihkulähteellä, koska hepun
yhteiset hetket Chiakin kanssa miellyttivät ja yksinäiset hetken ajatustensa
kanssa ahdistivat. Hajime tuntui muultakin kuin vain pelaajan tyhjältä
taululta. Hajimessa ja Natsumissa oli itse asiassa pelottavan paljon samaa,
nimittäin yhteinen päämäärä päästä eliitin joukkoon. Voi hyvin kuvitella
samanlaisten ajatusten möyrivän muiden varalaitossiluettien syvissä riveissä. Kolmosjakson
tapahtumat suorastaan ajoivat hänet umpikujaan, koska pakkohan hänestä on
jotain suurta tulla. Varsinkin kun maailma potkii jatkuvasti päähän Juzon
muodossa.
Juzo paranee
koko ajan. Vihaan hänen vastenmielistä ilkeyttään, mutta rakastan silti. Aika
paljon samaa siis kuin Togamissa, mitä nyt Juzo on huomattavasti fyysisempi ja
uhkaavampi. Jakson loppupuolisko olikin ikävää katsottavaa, eikä suinkaan negatiivisessa
mielessä. Hyytävä äijä ja hyytävämmät jutut, virnistin kyllä Juzon niin osuvalle toimenkuvalle Hope’s
Peakissa. Toisaalta tyypin käytös muuttui jonkin verran Chisan seurassa ja
saattaa hän oikeasti suojella oppilaita tylyllä käytöksellään, mutta hiljaa
sisimmässäni hihkun, kun Juzo lyö ihan keneltä tahansa ilmat pihalle ja uhoaa
minkä ehtii.
Despair Arcin
kolmosjakson naurut olivat erittäin vähissä – korkeintaan hymyilin – mutta
fokus olikin tunnelmassa ja oleellisten juoniseikkojen kuljetuksessa. Siinä
missä parissa viime jaksossa ei oikeastaan tapahtunut juuri mitään, nyt Hope’s
Peakissa kuoltiin Tragedian alkusoittona ja Hajimekin tuupattiin polulle, jolta
ei ole paluuta. Siinä sivussa nähtiin intensiivisiä ja nättejä kohtauksia.
Voisin palata jatkuvasti valokuvaustyttöjen riitelyyn ja Hajimen ja Juzon
tylytykseen, mutta nostan silti esille Hajimen ja Chiakin kenties viimeisen
kohtaamisen jakson lopussa. Se oli lyhyt ja yksinkertainen, mutta samalla
todella kaunis kohtaus. Toinen erityismaininta liittyy musiikkiin, sillä
alkupuolella Goodbye Despairin
Beautiful Ruinin 16-bittinen versio sopi kaikessa haikeudessaan Hajimen ja
Natsumin keskustelun taustalle muistuttamaan Twilight Syndromen alkamisesta.
Sarjassa on hyödynnetty peleistä tuttuja biisejä muutenkin sopivissa vaiheissa.
On se hyvä,
että Despair Arc osaa rakenteellaan yllättää! En voi sanoa varsinaisesti nauttineeni
jaksosta, koska pari viime Despairia olivat niin hulvattomia, mutta ainakin
tämä antoi mainiota esimakua, mitä se Despair tällä puoliskolla tarkoittaa. Oli
tämä tyylikkäästi rakennettu ja oleellinen pieni kokonaisuutensa, josta ei ole
oikeastaan pahemmin kritisoitavaa tällaiselta kritiikittömältä fanipojalta.
Niin kauan kuin ei ole katanaposeerauksia. Twilight Syndrome olisi voitu kertoa
huonomminkin. Tämä ei ole välttämättä suosikkijaksoni, mutta objektiivisesti se saattaa hyvinkin olla paras ja tasapainoisin tähän asti.
Oheisesta
linkistä nähdään, onko kuudes aistini olla yhtä monta kertaa väärässä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti