Future Arc #2
Kyosuke Munakata kehottaa Makoto Naegia tappamaan itsensä. Siinäpä tälle jaksolle muikea lähtökohta, josta siirrytään introteksteihin. Siellä epäilykseni vahvistetaan: viisitoista todellakin jäljellä. Tulevatkohan kaikki Future Arcin jaksot alkamaan samalla teaserkaavalla jostain jakson myöhemmästä tapahtumasta? Liittyvätkö kuolleet kommentoimaan kuolemaansa Chisan seuraan Despair Arc -jaksojen alussa? En ole varma, pidänkö välttämättä teaseroinnista tarinankerronnallisena elementtinä, mutta ainakin nämä ovat erittäin lyhyitä vaiheita.
...käy näin.
Tehdään joukkoitsemurha, jotta tarina päättyy nopeammin.
Kaipasin
viimeiseen murhaleikkiin sääntöjä, joten nyt niitä tulisi liukuhihnalta
Monokuman retroesityksenä! Taustalla soi debattibiisin varianteista se komein
kasibittisenä remixinä.
Voiko kortilla maksaa?
Sääntö
#1: Kun osallistujien rannekkeessa näkyvä aikaraja putoaa nollaan, rannekkeesta
ruiskutetaan unilääkettä. Kaikki nukahtavat samanaikaisesti.
Ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle: Seiko, Miaya, Daisaku, Ruruka, Chisa, Great Gozu, Kyoko, Tengan, Aoi, Makoto, Ryota, Sonosuke, Juzo, Kyosuke ja Koichi. Mutta missä on Hiro?!
Sääntö
#2: Yksi heistä herää. Hän on petturi. Tälle henkilölle annetaan aikaraja,
jonka aikana tulee murhata yksi – ja vain yksi – osallistuja. Tämän jälkeen hän
nukahtaa. Jos seurapeli nimeltä Ihmissusi on tuttu, premissi on käytännössä sama,
mutta näkijän, kaksosten ja räjähtävän hamsterin (tämä saattaa olla
paikallisten toverieni omituista huumoria) tapaisia pakkaa sekoittavia
lisärooleja ei ole käytössä. Muiden tulee tehdä asialle jotain ja selvittää,
kuka on epätoivon lippua liehuttava luopiopetturimurhaaja. En vielä tiedä,
liittyykö tähän oikeudenkäyntiä, jossa viattomia lynkataan yhteistuumin, vai
jatkuuko nukahtamisen, kuoleman ja nukahtamisen sykli sellaisenaan. Jos
murhaaja ei kuitenkaan ehdi murhata aikarajansa sisällä, kaikki muut voittavat
ja peli päättyy.
Enkelinä keskuudestamme poistuva Chisa on pikantti yksityiskohta.
Just se geneerinen päähenkilö näyttää hyökkääjältä.
Sääntö
#3: Kaikille osallistujille on määrätty rannekkeen diginäytöllä skrollaava
henkilökohtainen sääntö, ns. NG-koodi. En tiedä, mitä NG tarkoittaa, not
guilty? Sen rikkomisesta rangaistaan välittömällä myrkytyskuolemalla, kuten
myös yrityksellä repiä sitä irti. Monokuma demonstroi asettamalla itselleen
”älä naura” -säännön ja upuputtaa (SE ON PUHUHU!!) itsensä kuoliaaksi. MONOKUMA,
ÄÄRIMMÄINEN KARHU, ON KUOLLUT. Paitsi eipäs olekaan.
Korosi (tai koroshi) tarkoittaa murhaa, ai puolestaan yhteistä. Ilmankos murhaleikki on joissakin yhteyksissä käännetty enkuksi Mutual Killing -muotoon.
Muita
sääntöjä ei ole, ainakaan toistaiseksi. Eiköhän näissä ole riittävästi
päänvaivaa! Viimeisessä varsinkin. Lisäksi, kuten tavallista, murhaleikki
lähetetään suorana maailmanlaajuisesti, joten urheiden johtajien ei kannata nolostuttaa
Future Foundationia.
Entä jos kiellettynä toimintona on löytää hyökkääjä?
Muiden
tutkiessa kieltoklausuulejaan Miaya Gekkogahara – se vaitelias kaulahuivineiti,
josta en tiedä mitään – alkaa näpytellä hurjaa vauhtia pyörätuoliin
installoidulla tietokoneellaan. En tiedä, onko Miaya mukamas raajarikko Monacan
tapaan, mutta tietokoneesta on hyötyä kommunikoinnissa, koska hän sattuu
olemaan erittäin ujo, käytännössä mykkä. Kyoko tunnistaa hänet ja kertoo
asiasta Aoille, jotta katsojakin pääsee ajan tasalle. Äärimmäisenä terapeuttina
Miaya oli mukana Neo World Programin kehityksessä äärimmäisen ohjelmoijan
(Chihiro Fujisaki) ja äärimmäisen neurologin (Danganronpa: IFissä ja Danganronpa:
Zerossa mainittu Yasuke Matsuda) kanssa. Jabberwock Islandin Usami ilmestyy
Miayan avatarina monitoriin piipittämään ummetusmummoäänellä, jonka on
tarkoituskin kuulostaa kamalalta, mutta japaniksi se kuulostaa enkkuraitaakin
kamalammalta, en mahda sille mitään.
Keksisivät jotain uutta joskus.
Palataanko Jabberwock Islandille keräämään toivon sirpaleita?
Nörtti lol.
Usami
uhoaa, ettei suvaitse hakkerointia. Monokuma uhoaa takaisin kömpimällä
monitoristaan Miayan tietokoneeseen ja pieksee Usamin Monomiksi, kuten
isoveljen kuuluukin. Eräät asiat eivät koskaan muutu. Monokuma palaa takaisin
omaan digisoppeensa ja poistuu paikalta kerrottuaan seuraavansa tulevia
tapahtumia. Nähdäänköhän Monokumaa livenä robottina vai onko kyseessä vain
monitorikiusankappale?
The Ring intensifioituu.
Voihan ker-zork.
Se on väistämättömyys.
Erinäiset
osallistujat ilmaisevat murhaleikistä mielipiteensä ja yleinen tunnelma on niin
hapan, ettei Rurukan keksi kelpaa edes Sonosuke-mielitietylle. Makoto vetoaa
yhteistyön voimaan ja yllättäen Kyosuke on samaa mieltä, koska Future
Foundationin, öh, perustuksia ei ihan noin vain horjuuteta.
Seikolla on noin yksi ilme, mutta se riittää.
Sonosuke ajatteli laihduttaa.
Miayan
koodatessa Juzo kiroaa Chisan kohtaloa ja Great Gozu peittelee takillaan
ensimmäisen uhrin. Seiko kihisee peittelemättömästä raivosta, mikä on
kieltämättä melko aistillista kuultavaa. Miaya-Monomi ei saa yhteyttä ulkomaailmaan
netitse tai mobiilitse. Aoin ihmeteltyä Monomi toteaa, että Future Foundation
oli kyllä valmistautunut hakkerointiin ulkopuolelta, mutta sisäinen hakkerointi
tuli yllätyksenä. Koska joukossa on petturi, joukossa on myös hakkeripetturi.
Juzo ei ehtinyt kertoa Chisalle todellisia tunteitaan.
Nähdään taas Despair Arcissa!
AVG:n ilmaisversio käytössä, joka vinkuu ja uhkailee joka välissä päivittämään maksulliseen versioon. Kokemusta on, voisi jotain muutakin keksiä.
Tällä
välin Daisaku käy tarkistamassa käytävät, jotka ovat tyhjillään. Minä kun jo
luulin, että koko murhaleikki olisi rajattu pelkkään kokoushuoneeseen, mutta
rakennuksen ulkopuolelle ei ole silti mitään asiaa. Eikä varmaan muihinkaan
kerroksiin, koska hissithän on teljetty. Portaikoista en tiedä mitään. Voi
tietysti olla, että murhaleikin aluetta laajennetaan aiempien murhaleikkien
malliin. Katonrajaan on ilmestynyt monomonitoreja kyyläämään
punasalamasilmällään, jotta Monokuman ilmoitukset kantautuvat kaikkialle.
Ei ainakaan elossa.
Juzon
ja Makoton näkemykset asettuvat taas kerran vastakkain. Siinä missä Juzo haluaa
tappaa petturin, Makoto haluaa lukita hänet jonnekin. Äärimmäisellä tuurillaan
Makoto (ai niin, hänhän oli myös tuurihaukka Nagiton tapaan!) kuitenkin
livahtaisi vankilasta, joten on ilmeistä, kuka Juzon silmissä on se
todennäköisin petturi. Varsinkin kun ikävä ihminen astelee Makoton luokse
uhoamaan tätä epätoivon rippeiden liittolaiseksi. Pienikokoisempaa sälliä Juzo
pitää niin hyvänä puhujana, että Junko Enoshimakin meni halpaan, mutta häntäpä
ei vedetä höplästä. Aoin älähdettyä Juzo kääntää katseensa uimariin, joka lamaantuu.
Saattaa johtua rannekkeestakin, jonka luona käväistään. Mikäköhän sääntö
tapattaisi Aoin, hmmm?!
Olisitpa nähnyt Makoton oikeudenkäynneissä!
Taivutteli tappamaan itsensä, ettäs tiedät!
Daisaku
pyytää Juzoa lopettamaan tolkuttoman vertauksen kautta. Myös Ryota ei pidä
naisten kiusaamisesta. Juzo saa tarpeekseen ja potkaisee polvellaan animaattoria
vatsaan.
Mansikkavertausten aikana Daisaku on tosi vihainen.
Ryota on ylpeästi feministi.
Juzo on ylpeästi sovinisti.
Anime lähtee lapsesta potkimalla.
Sitä
ei olisi kannattanut tehdä, sillä…
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
DAISAKU BANDAI, FUTURE FOUNDATIONIN 11. HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN MAANVILJELIJÄ,
ON KUOLLUT.
NELJÄTOISTA JÄLJELLÄ.
Ehkäpä
ne NG-koodit kannattaisi ottaa tosissaan? Muiden kauhistellessa Kyoko suhtautuu
asiaan tyynesti ja nostaa Daisakun rannetta sen verran, että maanviljelijän
tappanut todista osanottajien väkivaltaa -koodi paljastuu kaikille. Jopa
Juzo hätkähtää ja Great Gozu syyttää häntä. Miaya-Monomi pyytää kaikkia
rauhoittumaan ja paljastamaan kielletyt sääntönsä, jotta mitään vastaavaa ei
tapahtuisi. Ruruka tuhahtaa, ettei varmasti paljasta heikkouttaan eräille,
joihin ei luota, ja mulkaisee Seikoa. Jaahas. Pointti lienee mielessä
useimmilla, ja lisäksi Kyoko päättelee, että jollakulla voisi aivan hyvin olla
sääntö, jonka mukaan sääntöä ei saa paljastaa. Kuinka… Danganronpaa. Olisihan tuollaiseen nolostuttavaa kuolla näinkin
alussa. NG-koodit pysyvät siis salaisuutena… ellei joku halua omaansa kertoa.
Sonosuke on heikkoutesi.
Ja joku, jonka ei pidä olla näyttämättä sitä.
Kyosuken
mukaan heidän tulisi laatia suunnitelma, koska tätä leikkiä ei voi pysäyttää ja
murhaajan olisi löydyttävä. Onneksi hänellä on jo sellainen: äänestys. Kaikki
siis osoittakoon henkilöä, jota epäilee murhaajaksi. Ihan kuin niissä peleissä,
paitsi että nyt päähenkilö ei voi olla vastuussa päätöksestä!
Koichi
osoittaa luultavasti ihan piruuttaan Miayaa, koska hänestä nyt vain tuntui
siltä. Aoi säpsähtää, kun Seiko, Juzo, Sonosuke ja Ruruka osoittavat Makotoa.
Muut eivät osoita mihinkään, joten se on nyt sillä selvä: Makoto on enemmistön
mukaan syyllinen. Tämäpä reilua ja odotettavaa, varsinkin eräiltä. Tässä
vaiheessa palataan alkuun vähän eri leikkauksilla, sillä Kyosuke kehottaa
Makotoa tappamaan itsensä. Muiden hyväksi.
Koichikaan ei liiemmin perusta Monomista.
Minäkin rakastan teitä.
Väliaika!
Väliaika
loppuu!
Aoin
mielestä äänestäminen tässä vaiheessa on epäreilua, sillä kyllähän
lopputuloksen arvaa ennalta. Kyosuke ei pidä odotuksesta ja on muutenkin
päättäväinen, sillä tällä tavalla he voivat päästä eroon Future Foundationiin
soluttautuneista. Hän pyytää vakaasti Makotolta yhteistyötä, sillä hehän ovat
samalla asialla, toivon puolella.
Tulisi tylsä sarja.
Eikö voi paritellen eliminoida?
Kooperoivat Makotoa vastaan.
Kyosuken
hiillostaessa häntä verbaalisesti Juzo hiillostaa häntä fyysisesti. Herra pälli
vetäisee esiin puukon ja säntää entistä protagonistia kohti. Great Gozu tarttuu
moraan nohevasti terästä ja katkaisee sen mölisten toverien kuolemasta ja
pullistellen miehekkäästi. Kyosuke vetäisee puolestaan ilmeisen tyhjästä esiin
katanan (jotenkin ketjumaisesti se muodostuu, mutta en silti tajua mitään,
alkaa olla vähän liian paksua jopa Danganronpalta)
ja muistuttaa mahtisonnia epätoivoa vastaan kuolleista ystävistään.
Olisi terveellisempää tarttua kahvasta.
Et ole tutustunut Nagitoon.
Tilanne
alkaa eskaloitua sen verran pahasti, että huone täyttyy sakeasta kaasusta.
Tässä, toisin kuin katanassa, on järkeä, sillä Kyoko oli aiemmin silmäillyt
vaahtosammutinta seinässä. Hän vilkaisee merkitsevästi Makotoa, jonka Aoi
nappaa mukaansa. On aika hajaantua ennen kuin leikki menee hengenvaaralliseksi,
jota se kyllä jo ihan riittävästi on. Juzo lähtee parivaljakon perään, mutta
saa murisevan Gozun nyrkistä. Kyosuke nostaa höpömiekkansa painijaa vastaan ja
Juzokin tokenee, mutta saa etälamautuksesta kunnon tällin. Nyörit vetäytyvät
pyörätuoliin. Miayakin on valinnut puolensa!
En näe mihin.
Great Gozu on nyysinyt asentonsa Goro Daimonilta.
Hän asettuukin miekan tielle.
Ilman Monomia Miaya näyttäisi uhkaavalta.
Aoi
hätäilee Makotoa pitämään kiirettä, mutta äärimmäinen toivo ei oikein pysty siihen.
Makoto näyttää rannekettaan, jossa skrollaa iloisesti NG-koodina käytävällä juokseminen. Eli ilmeisesti
huoneissa saa juosta? Lasketaanko hölkkä juoksemiseksi? Aoin häh-interjektio
venyy huvittavan pitkälle ja uimari nappaa toverinsa reppuselkään. Tämä voisi
olla jossain toisessa tilanteessa söpöä, mutta nyt se on tarpeellista.
Kieri?
Makoto ei ole koskaan saanut näin kovaa kyytiä naiselta heh heh.
Kokoushuoneessa
on nyt melko autiota valtaosan hajaannuttua kuka mihinkin. Kyoko miettii
Makotoa ja on tarttumassa kivenmurikkaan kuultuaan askeleita. Hänen käteensä
tarttuu ryppyinen käsi: Kazuo Tengan. Ukko ei hyväksy väkivaltaa. Ryotakin on
jäänyt paikan päälle ja tulkitsee Tenganin leikkivän Harvey Weinsteinia, mutta Tengan vannoo, ettei aio satuttaa Kyokoa. Olisikohan Future Foundationin
johtajasta hyvikseksi? Siltä ainakin vaikuttaisi Kyosuken päsmäröidessä mitä
sattuu.
#KyokoToo
Makoto
ja Aoi päätyvät risteykseen, jonka kumpikin haara on tukossa. Uloskäynnithän
räjäytettiin. Lisäksi Makoto huomaa lattian heikentyneen. Kuuluu räjähdys, ja
Great Gozu paiskataan seinään ihan siinä vieressä. Kyosuke käppäilee katana
ojossa esille. Gozu tarttuu takaisin kivikautiseen nuijaansa. Itsehän mietin
vähän aikaa, miksei kukaan heistä luota tuliaseisiin, mutta sitten muistin
tämän olevan animea ja kättä pidempien lähinnä taistelukerronnallisia
tyylikeinoja, ei näitä seikkoja tarvitse niin perusteellisesti miettiä. On tämä
silti hiukan hupsua, pakko se on myöntää.
Takaisin reppuselkään?
Menkää larppaamaan Soulcaliburia johonkin muualle.
Kyosuke
ja Gozu huitovat toisiaan ja viimeksi mainittu raivoaa, ettei aio tappaa
liittolaisiaan edes henkensä uhalla, toisin kuin vissiin Kyosuke. Hitto
vieköön, minähän arvasin aloitusjaksosta asti mahtisonnin olevan hyvä tyyppi.
Kyosuken äänensävy pysyy täydellisen tyynenä. Epätoivosta on hankkiuduttava
eroon ja varmasti, kuolonuhreista välittämättä.
Kysy Nagitolta. (aistin kestovitsiä)
Great Gozun, äärimmäisen painijan, Death Flag on noussut.
Noita kutsutaan japsiropen ärsyttäviksi vihollisiksi.
Kuulostat siltä kuin melkein uskoisit puheisiisi.
Makoton
ja Aoin huomio kiinnittyy renkaiden sutimiseen. Mietin jo jonkun tulevan
paikalle urheiluautolla, mutta Miayan menopelistä on moneksi. Monomi molottaa
Aoia katsomaan taakseen. Lattialla lojuu vaahtosammutin. Niitähän riittää.
Future Foundationissa paloturvallisuus otetaan tosissaan. Tämä putkilo on tosin
epäkunnossa, mutta Aoi soveltaa ja nakkaa sen päin riitapukareita. Se ei osu
Kyosukeen, mutta hän hätkähtää ja Gozu pääsee pois miekan armoilta. Niin
pääsevät muutkin, sillä jättiläinen läimäyttää jykevällä kyynärpäällään aukon
alakertaan. Kyosuke seuraa perässä paiskatakseen katanansa jonkun otsaan, mutta
se läimähtää kiinni vetäistyyn oveen. Varajohtaja vilkaisee rannekettaan ja
antaa olla.
Ai että kun Aoi on vahva, Makoto päivittelee.
ERUBOOORU SUMASSSSHUSHU
Makotokin
vilkaisee rannekettaan. Aikaraja alkaa lähestyä. Menipä kaksi tuntia nopeasti.
Hän on yhä Gozun kyydissä, koska ei voi juosta. Härkäköntys ehdottaa
piiloutumista, jotta murhaaja ei löytäisi heitä oman aikarajansa sisällä. Miaya
palaa kolmikon luokse. Olikin vähän epäselvää, putosiko hän muiden mukana
alakertaan vai siirtyikö hän kenties portaikosta tänne, mutta joka tapauksessa
häntä pelotti jäädä yksin. D’awww. Aoin sympatia on hänelle liikaa. Tupla-d’awww.
Tunti ja vartti enää.
Sarkastinen sydämeni suli Miayalle, vaikka ääni kuuluikin Monomille.
Epäsosiaalisessa paikassa.
Kyoko,
Ryota ja Tengan ovat kokoushuoneessa, Makoto, Aoi, Great Gozu ja Miaya etsimässä
piilopaikkaa ja Kyosuke seisoskelee turhautuneena tukitun oven luona, mutta
entäpä muut? Sonosuke ja Ruruka ovat ainakin yhdessä talsimassa käytävällä
jossain muualla. Ruruka marisee olevansa ihan varma, että Seiko on petturi.
Olisi kiintoisa tietää, miksi hän inhoaa äärimmäistä apteekkaria. Käy ilmi,
että Seiko on joskus aiemmin ollut petturi. Olipa osapuoli mikä hyvänsä,
Rurukan mukaan ne kaikki ovat läpimätiä. Paitsi Sonosuke; hän on niin ihana,
että he pitävät toisiaan kädestä. Ota nyt tästäkin romanttisesta duosta
selvää.
Ainakin se Chisan murhaaja.
Toisin kuin Rurukan leivokset.
Makoto,
Aoi, Great Gozu ja Miaya ovat päätyneet melko geneeriseen huoneeseen, jonka
oven painija tukkii kaapilla. Aoi vilkaisee rannettaan ja huokaisee, sillä
aikaa uneen ja jonkun ikuiseen on viitisen minuuttia. Hän ei ymmärrä, miksi
tässä pääsi taas käymään näin. Taas he tappavat toisensa ja epäilevät toisiaan,
aina sama juttu.
Jatko-osan hahmo eksistentialistisessa kriisissä.
Makoton
mielestä tilanne ei ole sama kuin viimeksi, sillä tällä kertaa osa heistä
tuntee toisensa. He selvisivät tuntemattomina koitoksesta kerran, joten
mikseivät muka toistamiseenkin? Aoi ilahtuu ex-protagonistin positiivisuudesta
ja Gozukin tulee hohottamaan lämpimästi. Hän näki Makoton telkkarissa silloin
joskus ja nyt tässä edessä istuskelee sama henkilö, joka jaksoi uskoa Hope’s
Peakin murhaleikissä ja muutti monien mielen. Kyse ei ole liioittelusta, sillä
Future Foundationissa ainakin jotkut ovat hyvillään, kun Makoto tuli heidän
riveihinsä. Gozu ei käsitä, miksi Makoton pitää murjottaa. Hyvinhän tässä käy,
eikös?
Vaikka luottamus ystäviin on ystävyyttä -tason viisaudet muistuttavatkin minua Digimonista, on se hyvä, että tarinassa on edes joku järjen äänenä.
Huolestutaan yhdessä.
Ihan yhtä rumalta näytät.
Entäs se Juzo?
Voisin lähteä spontaanisti juoksemaan ja kuolisin.
Juzo
loikkaa yläkerrasta Kyosuken seuraan, koska ilkimyksillä on sellainen
vetovoima. Juzo kertoo kaikkien häipyneen johonkin pitäen huolta vain itsestään.
Kyosuken suuri suunnitelma epätoivon hävittämiseksi ei ole muuttunut mihinkään.
Ei ole Juzonkaan, sillä hän aikoo suojella taistelutoveriaan, jota pitää
toivona. Jos Kyosuke selviää tästä, niin selviää Future Foundationkin. Lisäksi
Juzon motivaationa on kostaa Chisan puolesta, koska yksi heistä on poissa ja he
olivat ilmeisesti todella hyvää pataa keskenään, kun asiat olivat vielä Hope’s
Peakissa mallikkaasti. Ei Kyosukesta tai Juzosta tarvitse pitää, mutta
selkeästi heitä ajaa eteenpäin jonkinlainen aate, vaikkakin vääristynyt
sellainen.
Mitä muutakaan tässä olisi voinut käydä?
Muita ei tarvitse kostaa.
Viiden
minuutin aikarajasta on kulunut jo jonkin aikaa. Tämä huomataan huoneessa,
jossa nelikko piileskelee. Aoi alkaa olla hädissään ja pyytää ystävältään apua.
Makoto luottaa tuuriinsa ja häntä uskomaan siihen. Herkistynyt Aoi ei käsitä,
miten Makoto voi olla niin päheä häiskä.
Vielä tunti ja neljätoista minuuttia.
Luulisi Hope's Peakissa jo tottuneen.
Tässä kohdassa Nagito vain sanoisi WORSHIP ME.
Jälkikasvun hankkimisen paikka.
Tekopirteä,
lopullinen melodia soi kaikkialla. Itse kukin vilkaisee rannekettaan. Aoi
kiittää Makotoa. Ennenaikainen yö laskeutuu. Future Foundationin tuhoon
tuomitun hallintorakennuksen käytävillä on kuolemanhiljaista.
Murhaleikin
sääntö #2 pannaan täytäntöön.
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
AOI ASAHINA, FUTURE FOUNDATIONIN 13. HAARAN JÄSEN JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN UIMARI, ON KUOLLUT.
KOLMETOISTA JÄLJELLÄ.
***
Jaa
mitä, ettäkö vanhat tutut säästettäisiin? Jottei kukaan pahoittaisi mieltään? Turha
toivo, sanoo Danganronpa 3! Mitä
nössöilyä sellainen olisi? Mikä etuoikeus vanhoilla hahmoilla olisi
sonnustautua juonipanssariin, vaikka he selvisivätkin ensimmäisestä
murhaleikistä? Olisi nimittäin epäuskottavaa, jos he kaikki – Makoto, Kyoko,
Aoi, Hiro – kävelisivät lopussa auringonlaskuun. Varsinkin kun osa heistä,
toisin sanoen Aoi ja Hiro, on kokonaisuuden kannalta melko turhia. Hiron rooli
nyt on mysteeri muutenkin, sillä eihän heppua edes vilahtanut koko jaksossa!
Kukaan ei edes tiedä hänen ottavan osaa murhaleikkiin ja minäkin vain
spekuloin. Eihän hän ole rakennuksen sisällä eikä häntä näkynyt sääntöjen
hassuissa spritehahmoissa, mutta kuka muukaan se 16. osallistuja voisi olla?
Kyllähän
minä Aoin kuolemasta mieleni pahoitin, kuten toki kuuluukin. Toisaalta Aoin
kuolema oli nähtävissä ottaen huomioon, kuinka paljon hän oli jaksossa esillä,
mutta jos lähtee laskemaan kunkin hahmon ruutuaikaa ja päättelemään siitä, kuka
kuolee seuraavaksi, ei seuraa viihdettä kuten pitäisi.
Jos
Aoin kuolema oli kylmän analyyttisesti odotettavissa, Daisakun kuolema oli
odottamaton veto. Hahmolle ei ollut annettu juurikaan painoarvoa, vaikka oudot
jutut ja ihan vääränlainen ääni jäivätkin väkisinkin mieleen pilotista, mutta
tässä kakkosjaksossa hän oli samassa asemassa kuin muutkin. Hänellä vain sattui
olemaan hieman ilkeä NG-koodi, joka laukesi ilkeässä vaiheessa. Tämä jos mikä
on epäreilua.
Daisakun
kohtalona oli koko ajan kuolla, sillä tällaisella kokoonpanolla väkivaltaa on
hankalampi vältellä. Juzo nyt kuitenkin ottaisi Makotoa rinnuksista ja jos
Daisaku sattuisi näkemään ruumiin, hänhän olisi todistanut väkivaltaa – tai sen
lopputuloksen, miten sen nyt ottaa – ja kuollut kuitenkin. Jos olettaa
NG-koodien käynnistyneen vasta sääntöjen selvittyä, Chisan raadon näkeminen ei
olisi voinut laukaista rannekemyrkytystä. Kyllähän Daisakun (ja muiden)
NG-koodin laukeamisen tarkkoja ehtoja voi miettiä ties kuinka pitkään, mutta
pointtina on se, että Daisaku toimi varoittavana esimerkkinä kolmossäännöstä. Jonkun
heistä oli demonstroitava sitä kaikille muille.
Ennen
kaikkea NG-koodi voi tarjota loputtomasti mahdollisuuksia jatkon suhteen. Kuka
kuolee seuraavaksi -mysteerin lisäksi kun voi vain arvailla kaikkien
kuolinehtoa, jotka voivat olla joko erittäin tilannesidonnaisia tai niin
arkipäiväisiä, ettei niitä välttämättä edes huomaa ennen kuin ne laukeavat.
Olen melko varma, että ainakin muutama sakista tulee kuolemaan tätä kautta!
En
olisi välttämättä jaksanutkaan Daisakun outoja juttuja ja oudompaa ääntä koko
sarjaa. En nyt sanoisi, että good riddance, koska joka kuolema on tragedia
(paitsi Teruteru ja Mikan, fuck ’em), mutta enpä jää pahemmin kaipaamaan, mitä
kaikkea Daisaku olisi voinut tuoda tuleville jaksoille. Oli hän melko varmasti
kuitenkin sitä sakkia, joka tuskin olisi lähtenyt lynkkaamaan Makotoa, joten
sääli sinänsä.
Enemmän
tässä korpeaa ihanan uimarin (ja, öh, kellukkeiden) poistuminen kuvioista. Oli
Aoin kuolema draaman ja pakan sekoittamisen kannalta tarpeellista, mutta silti
paskin jakso ikinä!
Kuka
tappoi Aoin? Makoto olisi totisesti mitä helvettiä -tason paljastus, vaikka
lieneekin kyse pelkästä lavastuksesta. Makotoa olisi niin helppo syyttää, kun
osallistujista ainakin neljä – Seiko, Juzo, Sonosuke, Ruruka – äänesti häntä
petturiksi. Eikä Kyosukekaan hänestä pidä, mutta hän haluaakin päästä eroon
epätoivosta hinnalla millä hyvänsä. Kyosuke on ollut paljon esillä, mutta silti
tuntuisi oudolta pitää häntä petturina. Miksi helvetissä hän olisi tappanut
Chisan?
Teoriassa
joku tästä nelikosta voisi olla petturi ja lavastaa hänet syylliseksi, mutta
kuka heistä pääsisi lukittuun huoneeseen? Jos Makoto unohdetaan äärettömän
epätodennäköisenä petturina ja Aoin itsemurha olisi liian absurdi edes
harkittavaksi, huoneessahan on Great Gozu ja Miaya. Härkäjäbä vaikutti aivan
liian aidolta ja hyväsydämiseltä jässikältä ollakseen petturi ja Miaya… jaa.
Paha oikeastaan sanoa, koska vasta tässä jaksossa hänelle tuli persoonaa, mutta
erittäin vaikea uskoa. Ellei hän olisi luonut takaporttia Neo World Programiin
Alter Ego Junkolle tai jotain muuta tyhmää, osasikin puhua kaiken tämän ajan!
Plussaa muuten Usami/Monomista, sillä vaikka en hahmosta pahemmin perustakaan,
hänet ympättiin aika näppärästi kuvioihin.
Koichin
ja Seikon liikkeistä vaahtosammutinkaaoksen jäljiltä ei ole minkäänlaista
käsitystä, Sonosuke nukahti jossain Rurukan seurassa ja Kyoko, Ryota ja Tengan
olivat myös yhdessä. Kuka heistä voisi tietää, missä Aoi oli? Ellei Monokuma
paljastanut kaikkien olinpaikkaa, mutta mitä virkaa murhaajan aikarajalla
silloin olisi? Pitäähän leikin olla reilu tuoltakin kannalta, jottei murhaaja
ole liian ylivoimainen. Murhaaja voisi olla Ryota, jos Ryota onkin äärimmäinen
huijari ja vielä jotenkin epätoivon ripe, mutta hahmoja on niin paljon ja
tilanne on niin auki, että vain se lienee varmaa, että Makoto lavastettiin
syylliseksi ja myöhemmissä jaksoissa tästä seurannee melkoinen paskamyrsky.
Vitsailin
jakson laatua paskimmaksi ikinä, mutta kyseessä lienee silti kehnoin jakso
tähän asti, mikä ei ole paljoa sanottu, kun niitä on nähty tasan kolme, joista
kaksi oli esittelyyn keskittyviä pilotteja, joissa ei ollut pahemmin
merkittävää haukuttavaa. Sanoisin Hang the Witchia (en keksi muuta syytä jakson
nimelle kuin Makoton dissaaminen) kolmikosta vähiten hyväksi, mutta en silti järin
huonoksi, oikeastaan ihan kivaksi jatkoksi, jonka tapahtumat olivat
perusteltuja. Pari hahmoa kuoli (kova tahti käynnissä!), säännöt selitettiin ja
nähtiin käytännössä, porukka hajaantui sekä klikkiytyi ja hahmoihin hieman
tutustuttiin. Mitä muuta voisi odottaa pariltakymmeneltä minuutilta?
Tapahtumien tahti oli sopiva, Makoton ja Aoin yhteiset hetket mukavia ja Great
Gozu hieno mies.
Lähinnä
minua häiritsi, ettei Future Arc ole värikkäistä hahmoista huolimatta
visuaalisesti hurjan mielenkiintoinen. Synkkiä huoneita, synkkiä käytäviä,
synkkää menoa, meno kuin goottifestareilla, jonka äänentoisto ei pelaa. Toki
Despair Arcin hassuttelun jälkeen odotinkin synkistelyä, mutta tuntuu kuin
tulevaisuus olisi vedetty samanlaisen tummanvihreän filtterin läpi kuin
ensimmäinen Metal Gear Solid.
Varmemmaksi vakuudeksi vilkaisin tuon kirjoitettuani kuvakansiotani ja repesin
kunnolla. Tummanvihreää harmautta kaikkialla! Värimaailma on tietenkin
tyyliseikka, mutta kyllähän se väkisinkin vaikuttaa mielialaan.
Toivon
myös, ettei Future Arc äidy jaksosta toiseen geneeriseen animetappeluun, jossa
kaikilla on joku tosi päheä nimikkoase ja kaikki puhuvat tosi filosofisia
juttuja taistellessaan. Danganronpassa
väkivallan tulisi keskittyä murhamysteerien selvittelyyn eikä siihen, että eri
osapuolet ottavat mittaa toisistaan. Oli Great Gozun pullistelu silti hauskaa
seurailtavaa, ei sillä. Voisi eräiden ajojahti silti rauhoittua ja saa nähdä,
tuleeko tässä murhan jälkeistä suvantovaihetta, vai jatkuuko touhu tällaisena
trillerinä, jossa jännätään ja juoksennellaan. Petyin myös Kyosuken katanaan,
jonka materialisoituminen oli, toistonkin uhalla, vähän liian paksua.
Voi
olla, että viimeinen murhaleikki ei olekaan rakenteeltaan sellainen, johon olen
tottunut, mutta ennen kaikkea Future Arcin mysteerit vaikuttavat mielenkiintoisilta.
Halu nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu, on sietämätön. En sanoisi, että katson
sarjan Future-puoliskoa pitääkseni hauskaa, sillä sitä varten on Despair Arc.
Molemmille on toivottavasti lopulta paikkansa ja toivonkin, ettei esimerkiksi
Future Arc ala tuntua pakkopullalta, jota katsotaan pois alta, jotta pääsisi
nostalgisoimaan vanhojen tuttujen parissa, sillä suuri juoni on lopulta
johtanut tähän vyyhtiin, jonka luulisi olevan merkittävää ja yllättävää. En
esimerkiksi jaksa uskoa, että kaikki Future Arcin jaksot keskittyvät vain tähän
murhaleikkiin. Ainakaan tällaisella tappotahdilla.
Mutta
miksi, miksi Aoi Asahina piti tappaa?
Oheisesta linkistä nähdään, teenkö väärässä olemisen hattutempun:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti