perjantai 23. maaliskuuta 2018

292 - Danganronpa 3 - Future Arc #3

Future Arc #3

 
Mihin viimeisessä, vanhat tututkin surutta listivässä murhaleikissä jäätiinkään? Ai niin.

Nyyh.

Siten että henki päättyi.

…Aoi Asahina heräilee ikiunestaan haukotellen makeasti. Istumaan noustuaan häneltä putoaa puukko rinnasta. Tuota… öh, niin. Aivan oikein. En juksaa.


AOI ASAHINA, FUTURE FOUNDATIONIN 13. HAARAN JÄSEN JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN UIMARI, ON HENGISSÄ. 

NELJÄTOISTA JÄLJELLÄ. 

Ihanaa, mahtavaa, rakastan. Aoia. Lieköhän hänellä nyt juonipanssari loppuun asti, kun hän jo mukamas meni kerran kuolemaan? Kuitenkin kaikki muut Trigger Happy Havocista kuolevat. Neitosen nätti puku on sotkettu tomaattikastikkeella. Makoto tarttuu ihmeissään puukkoon, joka paljastuu ketään tappamattomaksi leikkikaluksi, jonka terä vetäytyy sisään. Tätä päätelmää tuskin tarvitsee edes kirjoittaa auki, mutta selvyyden vuoksi kerrottakoon, että se katala yössä hiipivä petturinpentele kävi lavastamassa Makoton syylliseksi Aoin murhaan, jota ei edes tapahtunut, mutta silti… mitä järkeä tässä on? Miksi olla tappamatta Aoia kunnolla, jos siihen oli mahdollisuus ja jos joukon luopio kerran pääsi tähän huoneeseen? Kuka meistä perseilee? Miksi Monokuma ei jo ota yhteyttä sakkiin ja kerro murhaajan epäonnistuneen tappotyössään? Eivätkös he juuri voittaneet?

Sinappi lopussa.

Semmoinen Tiimarin (RIP) hupailupuukko.

Yksinkertaista! Murhaaja ei epäonnistunut.




.
..
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................

 
GREAT GOZU, FUTURE FOUNDATIONIN 12. HAARAN JOHTAJA JA ENTINEN ÄÄRIMMÄINEN PAINIJA, ON KUOLLUT.

KOLMETOISTA JÄLJELLÄ.

Alkutekstien jälkeen geneerisessä (varasto?)huoneessa pidetään hiljainen hetki sydämellisen jättiläisen muistolle. Sinne meni hieno mies, joka voi silti taittaa selkärangan kuin risun. Suur-Gozu on laskettu kattojohtoripustuksista lattialle ja nyt huomasin, että hänen rinnastaan törröttää puukko, joka ei ole mikään leikkikalu. Miettinen asiaa lisää jaksoarviossa, mutta heti heräsi sellainen kysymys, että kuka heistä olisi jaksanut ripustaa varmasti yli satakiloisen järkäleen dramaattisesti katonrajaan? Mistä moinen leveily? Ja ovatko Makoton sotketut kädet tomaattimössön vai Gozun veren peitossa? Tähän viimeiseen kysymykseen ei tule vielä vastausta, mutta sen verran voisin huomauttaa Danganronpa 3:n veriläträyksestä, että en ollut kiinnittänyt tähän tyylilliseen pikkuseikkaan pahemmin huomiota, mutta kyllähän se kuvistakin (Gozun lammikosta) näkyy: enää ei läiky psykopoppi pinkki pelien tyyliin, vaan hurme on ehtaa tavaraa. On tämä nyt rankkaa ja aikuismaista.

Great Gozun ruumis on isompi kuin muut huoneessa yhteensä.

Aidossa tappopuukossa pitää olla väistimenä Monokuman epätoivosalama.

Ruruka ja Sonosuke heräilevät pakkolevostaan jonkinlaisessa taukohuoneessa, jota ei olekaan valaistu tummansinisin tai tummanvihrein sävyin kuten suunnilleen kaikki muu rakennuksessa. Ruruka on taas kovasti tunkemassa pullaa mielitiettynsä suuhun. Tämä ei ole eufemismi. Myös Kyoko, Tengan ja Ryota havahtuvat kokoustilassa, jonka uloskäynti on teljetty pöydällä. …Jotta murhaaja ei pääsisi sinne? Kyokosta vanhus vaikuttaa kummallisen pirteältä, mutta ehkä vanhukset ovat aamuvirkkuja. Tiedän tulevani vanhaksi, jos en nukukaan pommiin. Seuraavaksi siirrytään Gozun repimään käytäväkuoppaan Kyosuken ja Juzon seuraan. Ensiksi mainittu on melko ihmeissään, ettei heitä ole tapettu, sillä hän ainakin pahiksena tappaisi itsensä. Jos takapirun päämääränä on listiä Future Foundation, eikö olisi parasta aloittaa sen oleellisimmasta jäsenestä?

Mono Lisan myötä renessanssi pilalla.

Ei kukaan raaski listiä pian vanhuuteen kuolevaa.

Paljastiko Kyokon kaiken lävistävä katse jo petturin?!

En tiennytkään Kyosuken kärsivän vakavasta masennuksesta.

Aoi laskee sotketun pukunsa peittämään Gozun jumboruhoa. Tälle on oikeastaan seitsemän syytä: 1) kuolleiden kunnioitus, 2) Aoin vaatetus vähenee, 3) fanipalvelu, 4) fanipalvelu, 5) intropätkän kevyemmin pukeutunutta Aoia ei ole vielä näkynyt, 6) Aoin oikea rinta ja 7) Aoin vasen rinta. Olipa kyse lapsellisesta 2D-hahmon toljotuksesta tai ei ja jos arvottaa fiktiossa naishahmot nisien koon perusteella, mieluummin nyt edes jokseenkin sopusuhtaista Aoia katselee kuin koomisemmissa mittasuhteissa pullistelevaa Akanea. Ja ihan tosi: jos hahmojen luonteenpiirteet ja muut syvällisyydet unohtaa ja heidät tiristää lihallisiksi ulkomuotokarikatyyreiksi, eikös Aoin se juttu (tai, öh, jutut) olekin donitsien lisäksi juurikin tuo kellukepari? Niin, oletteko muuten koskaan miettineet, että naisilla on tissit?

Siinä ne nyt ovat.

…Eteenpäin! Aoi (se rinnankantoteline) sälyttää vastuun entiselle protagonistille, joka varmasti on selviytynyt pahemmastakin. Makoto haluaisi puhua kaikille, vaikka tässä tilanteessa se onkin haastavaa, koska eräät eivät oikein pidä hänestä. Miaya tempaisee Monomin kautta esiin pahasti korruptoituneen kaaviokuvan rakennuksesta. Terminaalivaiheen korvasyövältä kuulostava pupu piipittää tönön olleen alun perin Hope’s Peakin  laajennus ulkomaille (koska eihän nyt laajennuksen sovi olla kampusalueella, vaan jossain merellä), mutta Tragedian vuoksi tornista tuli Kyosuken tukikohta. Makoto bongaa kartalta valvontahuoneen, josta voi ottaa yhteyttä sisäpuhelimella kaikille.

Onneksi animestream ei ole näin täynnä artifakteja.

Kolmikko siirtyy kelmeille käytäville, eikä Makoto voi olla huomaamatta, että heidän kääntyessään risteyksestä oikealle Miaya pyörähtää tuolillaan ylimääräisen loopin vasemmalle päästäkseen oikealle. Makoto arvaa aivan oikein, että Miayan NG-koodi on käänny oikealle. Kuinka tarkkaa tämä on? Leviääkö myrkky introvertin tytön suoniin yhdenkin asteen käännöksestä oikealle? Monomi on paljastuneesta salaisuudesta pöyristynyt, mutta Makoto paljastaa vastavuoroisesti omansa. Hänhän ei siis saa juosta käytävillä. Aoikin näyttää omansa: tule lyödyksi tai potkituksi. Kuinka… spesifiä. Uimaria voi siis pahoinpidellä muulla keholla paitsi raajoilla, hyvä tietää. On luultavasti koodin syytä, miksi Aoi ei kyennyt äänestämään Makoton puolesta, sillä Juzohan olisi voinut tintata tytön kuoliaaksi. Miaya tuntuu olevan seurasta hyvillään ja kutsuu uusia tovereitaan sydänystäviksi. Mikäli Monomi ei känisisi, tämä olisi miltei sööttiä.

Miaya on vasenkätinen.

Suurta paljastusta säestää tietenkin Johann Sebastian Bachin Toccata ja fuuga d-mollissa.

"Kick! Punch! It's all in the mind!"

Jaa tämän takia Trump voitti.

Makoton positiivinen dialogi katkeaa kolahdukseen. Aoi kehottaa Makotoa häipymään valvomoon ja olemaan sooloilematta koodinsa vuoksi, jonka jälkeen hän häipyy Miayan mukana syötiksi toisaalle. Lähistöllä kumarassa itsekseen kähisevä Seiko huomaa risteyksen läpäisevät likat ja raahustaa perään huomaamatta Makotoa. Ai täällä se niittimaskinainen oli, mutta mitä kummaa hän oikein touhuaa? Nyt olen kohtuullisen perillä, missä kaikki ovat. Tosin Koichin liikkeistä ei ole mitään tietoa.

Miaya on ainakin vaiti.

Check it out now, funk soul brother.

Seiko on vain seurankipeä.

Siirrytäänpä pihalle verenpunaisen taivaan alle. Hiro on hassu mies, sillä hassu musiikki säestää hänen olemassaoloaan. Hiro huutelee toveriensa perään (en ihan käsitä, miksi kunkin sukunimi oli tekstityksessä monikossa) ja alkaa rähjätä taisteluhelikopterille, joka melkein ampuu hänet seulaksi. Urhea miesten mies jää roikkumaan loppujakson ajaksi helikopterikentän reunalta. On se hyvä tietää, että Hiro on avain kaikkeen.

Chisa ja Gozu eivät ole.

Näin ajattelen aina, kun yläkerran viiden pennin Tommi Läntinen löytää kitaransa.

Onnistuneempia toimintakuvakaappauksiani, vaikka itse sanonkin!

Kyoko peilailee kokoushuoneesta lähtevää käytävää ovenraosta ja analysoi tilannetta. Hän pitää tilanteesta huolimatta kiinni toimenkuvastaan ja aikoo selvittää, mitä on tapahtunut. Tengan ja Ryota aikovat tulla seuraksi, koska yksin on vaarallista. Kun Ryota ei tajua, miksi Kyosuke lähti Makoton perään katana tanassa, Tengan viisastelee äijän liian vahvasta toivosta. Näkeehän sen Nagitostakin, mitä tuosta seuraa. Ryota on puoliksi hermorauniona, sillä heidän ei pitäisi tappaa toisiaan, vaan toimia yhdessä. Hän säpsähtää lisää, kun Kyoko kysäisee hänen NG-koodiaan tietäen vallan hyvin, ettei voi näyttää omaansakaan. Voisikohan jopa olla, että Kyokon koodina on, ettei koodia saa paljastaa? Viime Future Arcissahan etsivä tuntui vihjailevan siihen suuntaan. Kyoko arvelee, että koodit on saneltu murhaleikkiin tasan siksi, ettei muihin voisi luottaa. No, kukin tyylillään. Luottaa Makoton, Aoin ja Miayan jengi ainakin toisiinsa.

To be undefective.

Liian vahva toivo tekee stack overflow errorit epätoivon puolelle.

Ei kai sinullakin ole tässä tarinassa järkyttävää salaisuutta?!

Kyoko ihastuu vain koviksiin.

Kyokon puhe katkeaa sisäpuhelimen vinkaisuun ja tuttuun ääneen. Makoto kertoo kaikille kuulijoille Great Gozun kuolleen ja kehottaa muita yhteistyöhön. Koska häntä yhä epäillään epätoivon rippeiden kannattajaksi, hän kertoo oman näkökulmansa kiisteltyyn Jabberwock Islandin tapaukseen. En tietysti tiedä, kuinka paljon siitä on jo levinnyt FF:n tietoon. 14. haaran järkkäämässä pelastusoperaatiossa Makoto törmäsi entisiin Hope’s Peakin opiskelijoihin ja tajusi, keitä – tai mitä – he olivat. 

Ihan minuutti sitten.

Synnyit yms.

Jonkun tulisi pelastaa Izurun hiukset.

Tämä on kuin jonkun animen introsta.

Hirmuteoistaan huolimatta hän tajusi heidän olleen ennen ihan tavallisia teinejä, kunnes he kohtasivat Junko Enoshiman. Hän kertoo osallistujille Neo World Programista, jonka avulla 77. vuosikurssin muistot palautettiin. Vaikka kaikki ei mennytkään ihan nappiin (entäs ne aivokuolemat?), hän uskoo heidän olevan nyt kunnossa. Makoto vetoaa yhteiseen luottamukseen ja luopuu murhaleikistä julkistamalla NG-koodinsa. Hän on nyt vapaata riistaa, mutta tarttuisiko murhaaja syöttiin?

Ei mikään New World Program vaan Neo World Program prkl. Pisteitä sentään logiikkasukellukselle!

Olisi noloa, jos tämä jäisi Togamin ainoaksi esiintymiseksi kolmosessa.

Ehkä kaikkein Makotoin virke kuunaan.

Vie Gamestopiin vaihtoon.

Kivikasan takaa kurkistaa pian Seiko!

Palopuheen päätyttyä Juzo arvioi sitä kehnoksi, mutta Kyosuke on jopa vaikuttunut. Makoton sanat olivat onttoja (siksipä jakson nimi), ja Kyosuke toteaa kaverilleen, ettei pojankloppi tiedä mitään todellisesta epätoivosta jauhaessaan itse toivosta. Makoto Naegi ansaitsee opetuksen. Kyosuke lähtee etsimään häntä, kun taas Juzo lähtee etsimään hänen ystäviään. Molemmilla on jos nyt ei pahat niin ainakin erilaiset käsitykset mielessä.

Ei ollut mikään "Minulla on unelma", 2/5.

Makoto sentään näki Junko Enoshiman!

Juzo lyö kaikkia tosi lujaa vatsaan ja on tosi ilkeä ja paha.

Väliaika!


Väliaika loppuu!

Ruruka ja Sonosuke ovat siirtyneet tornitalon avaraan aulaan. En ole ihan varma, mitä he siellä touhuavat, mutta Rurukan äänestä paistaa läpi, että hekään eivät arvostaneet Makoton avautumista. Sydänkäpyset välittävät vain selviytymisestä ja toisistaan. Jos jotkut eivät petä toisiaan, niin nämä kaksi.

Sanoivat kaikki kansakunnat aina.

Taitaa Sonosuke takoa illalla muutakin kuin miekkaa höhö.

Sonosuken suuria viisauksia.

Muut saa kyllä pettää, esimerkiksi eräänkin Seikon, joka könyää aulaan. Ruruka piiloutuu heti Sonosuken taakse aukomaan päätään tytölle, jolla ei ole kavereita. Seiko vain puhisee kitkerästi kuullessaan solvauksia ja petturisyytöksiä ja ärähtää sitten Rurukaa petturiksi. Jotain heidän välillään on tapahtunut, kun Ruruka syyttää Seikoa huumaajaksi. Varmasti apteekkari on vastuussa myös rannekemyrkyistä.

Petturi petturin tuntee.

Varmaan jokin ylikansallinen lääkeyhtiö.

Epätasapainoinen Seiko raivostuu niin pahasti, että vetäisee niittinaamarinsa pois. Odotin jotain kamalampaa, muttei hammasraudoissa ole mitään hävettävää. Ei siis sillä, että itse olisin koskaan tarvinnut sellaisia.

Kiistatta Danganronpan suurimpia paljastuksia.

Älä sure, kyllä nuo joskus viidenkymmenen vuoden päästä suoristuvat.

Rurukan rähjättyä samalla mitalla takaisin mölisevä Seiko vetäisee kokonaisen pilleripurkin kitusiinsa ja…






…No, tuota, niin. Seiko Kimura muuttui teräväkyntiseksi, pitkähiuksiseksi ja eläimelliseksi hirviöksi. Tämä on taas niitä kultaisia Danganronpa-hetkiä, että vaikka kuolemat ja erinäiset paljastukset lienevät vain ajan kysymys, ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa olin notta mitä helvettiä! En ihan tällaista arvannut Seikolta, vaikka vähän aloinkin kummastella naisen kähinää ja kumaraa asentoa. Toki muistin violetin kissansilmän ensimmäisen jakson epätoivotakaumasta, mutta en tiennyt, kenestä tai mistä oli oikeastaan kyse. Kyllähän hirviö-Seikosta lienee apua taistelussa epätoivoa vastaan, ei siinä mitään.

Nyt alkoi vähän hirvittää kyllä.

Seppä nakkaa mölliä kunailla ja pinkoo Ruruka kainalossa karkuun. Mölli nappaa japsimoran torahampaisiinsa, pirstoo sen puraisulla ja lähtee raivotautisesti nelistäen perään. Koichi Kizakura seurailee kulkusillalta kohellusta myhäillen itsekseen, kulauttaa viisasten juomaa taskumatista ja aikoo itse lähteä jonkun tytön perään. Kenestä on kyse ja mitä kykyjenetsijä murhaleikiltä haluaa? Sen kun tietäisi. Nyt vähintäänkin tiedän, missä kaikki ovat!

Etkö tiennyt, ettei täältä tornista poistuta?

Tässä asennossa Seiko muistuttaa jokseenkin rukoilijasirkkaa.

"Tonight, Seiko joins the hunt."

Koichia ei vihastuta, kunhan saa olla jurrissa.

Kyoko? Aoi? Seiko? Ruruka? Miaya? Chisan haamu?

Kyoko, Tengan ja Ryota ovat nyt käytävällä. Neiti etsivä ei puhu mitään, mutta neuroottinen Ryota keskustelee papparaisen kanssa Makoton puheesta. Ryotasta on outoa, että Makoto on valmis luottamaan heihin kaikkiin, jopa Kyosukeen. Kyoko pysähtyy hetkeksi ja saa melkein toimistotuolista. Juzolla on toinen valmiina. Kusessa ollaan.

Kyoko näyttää turhautuneen seurastaan.

Voisit vaikka istua tuohon ja kertoa, mitä hittoa puuhailet.

Makoto on myös kusessa Kyosuken rehvastelukatanan viiltäessä valvontahuoneen välilasia. Varajohtaja astelee sirpaleaukosta puolustuskyvyttömän äärimmäisen toivon luokse. Makoto käyttää mieluummin sanoja aseenaan ja ihmettelee, miksei Future Foundation puhalla yhteen hiileen. Kyosuke pitää Makoton vetoomusta ystävistä latteana. Päätä lyhemmästä jannusta hän on silti vaikuttunut, mutta ei pidä tämän edellistä murhaleikkivoittoa erityisenä saavutuksena. Sehän oli vain leikkiä (tai peliä, miten sen nyt ottaa), jossa oli helpot säännöt.

Tarvitseeko nyt lasia dramaattisesti särkeä, kun voisit vain kävellä tuosta alas?

Mikä tulevaisuus se sellainen on, jossa ei puolia ole?

Oikeasti Spike Chunsoft suunnitteli, mutta ei tämä nyt niin tarkkaa ole.

Kyosuke astelee Makoton vierelle ja alkaa tilittää kylmästi ulkomaailmasta, jossa mitään sääntöjä ei ollut. Makoto ei tiedä epätoivoa, jonka kaikki muut kohtasivat. Epätoivo toistuu dialogissa melko monesti. Onhan tämä Danganronpa. Kyosuken mukaan murhaleikkiläisiä kohdeltiin lepsusti ja heitä käytännössä pidettiin hengissä. Heidän ei tarvinnut olla perillä maailmanlopusta, joka iloisesti unohdettiin.

"Why are we here, just to suffer?"

Olihan se kyllä ihan mukavaa elämää.

Makoto väittää vastaan ja pyytää katsomaan todellisuuden läpi tulevaisuuteen, uskomaan siihen ja levittämään siten toivoa. Kyosuke kuulee vain onttoja sanoja. Vaarallisia sanoja. Niihin voisi joku uskoakin. Kyosuke Munakata vetäisee katanansa uhkaavasti esiin, sillä Makoto Naegi on vaarallinen mies. Ei pilatussa maailmassa mitään odota. Tulevaisuutta ei ole.

Kuin siitepöly.

Vallankumous tai jotain.

Makoto uskoo uhmakkaasti toivoon. Kyosuke uskoo, ettei hänen sanoissaan ole voimaa. Jos sitä on, sopii yrittää estää niillä terävää metallia. Oletkos kuullut heppu totuusluodeista?

Se just.

Nyt ollaan tärkeiden asioiden äärellä. 

Kyllähän jotkut uskovat jumalaankin ja-

Jos Danganronpan sankari sanoo debatissa even so, vastapuoli suunnilleen tuhoutuu.

Makoto tarvitsee miehekkäämmän ääninäyttelijän, kuten Norio Wakamoton.

Makoto sanoo stop ja se pysähtyy.

Toisin kuin Makoto, Kyosuke uskoo visusti voimaan, jolla uhreista ja omasta hengestä välittämättä pysäytetään epätoivo. Hän kuvitteli joskus tulevaisuuden vailla epätoivoa kauniimmassa seurassa. 

Et nyt ryhdy mesoavaksi Palpatineksi.

Entäs Chisa?

Katanasi sen tuhoaa.

Onneksi ensi jaksossa taas Chisaa, jess! 

Kyosuke huitaisee.




***


Jos näkemyseroja ei olisi, maailma olisi parempi paikka. Sen sain suunnilleen irti yritettyäni jonkin aikaa miettiä, miten jaksoarvion aloittaisin tuoreeltaan lopun cliffhangerin jälkeen. Mietin myös, miten parafraasaisin Makoton ja Kyosuken keskustelun saamatta sitä kuulostamaan lattealta, mikä on hieman ironista, kun kohtauksen teemana tuntui myös olevan latteat, ontot sanat. Ainakin opin tekstityksistä uuden sanan, jonka olen varmasti kuullut joskus, mutta jonka merkitys ei ole jäänyt mieleen: platitude eli vapaasti käännettynä lattea klisee. Googlailtuani sanan merkitystä tajusin sen pätevän sellaisiin tilanteisiin, joissa joku toteaa jotain laimeaa, johon ei voi oikein sanoa mitään fiksua. Sellaisia ankeita, merkityksettömiä fraaseja, jotka tappavat keskustelun. Japanissa äärimmäisin esimerkki lieneekin shikata ga nai, tuo passiivisen möllötyksen no ei voi mitään -ylistys.

Ontoista sanoista voisi myös vääntää pilkkahuumoria toivon ja epätoivon osalta, jotka ovat yhtä avainsanoja Danganronpassa kuin pimeys Kingdom Heartseissa, ja kun sanaa toistaa liian paljon, se menettää väkisinkin merkityksensä. Toivo sitä, epätoivo tätä. Totta puhuen en jaksa enää hirveästi pahastua, vaikka toivoa ja epätoivoa dialogissa viljelläänkin, sillä käytännössä ne voisi korvata valolla ja pimeydellä tai hyvällä ja pahalla. Ideologiat törmäävät, mutta kaikki ei ole niin mustavalkoista, kuten liiasta toivosta niin usein muistutetaan. Onhan Makoton ilosanoma toisiinsa luottavista ystävistä ja toivon kukoistamisesta kyynisellä paperilla latteaa kuin mikä, ja tähän voisi vain todeta, että shikata ga nai, jotta jaksoarvio päättyisi tähän.

Makoton ja Kyosuken konfliktissa ei ole kuitenkaan kyse siitä, että Makoto olisi hyvis ja Kyosuke pahis, jonka kuolemaa toivoisi koko ajan. En ole itse asiassa ihan varma, miten suhtaudun Kyosukeen, joka on ollut uusista hahmoista erittäin paljon tapetilla. Hän ei ole erityisen pidettävä tyyppi (ja tämä lähinnä siksi, koska hän kiusaa Makotoa ja muita tuttuja), mutta en voi kieltää, etteikö äijästä tihkuisi karismaa. Siis muunlaistakin karismaa kuin pönötysposeerausta katanan kanssa. Voisi työntää miekkansa ahteriinsa, sillä tuo on oikeastaan sarjan ainoa jatkuvasti häiritsevä ja vähän liian animemainen yksityiskohta. Tässä jaksossa hän ei onneksi taikonut sitä esille tyhjästä.

Selvästikin Kyosuke haluaa pelastaa maailman omalla suoralla tavallaan ja jaksaa muistuttaa, kuinka kamalalla tolalla asiat ovat. Tyyppi on vähän samaan tapaan maailman katkeroittama kuin Another Episoden Haiji, mutta toisin kuin Haiji, hän jopa saa asioita aikaiseksi. Hyvin suoralla ja epämukavalla tavalla, mutta kuitenkin. Miehessä on kieltämättä kutkuttavaa vastavoimaa sanojen voimaan luottavalle Makotolle! 

Olen silti vähän kahden vaiheilla, pidinkö lopulta tästä pitkähköstä loppukeskustelusta. Oli se ihan tyylikkäästi rakennettu ja mukavan dramaattisesti latautunut huipennus, kun New World Orderin remix pärähti soimaan. Oikeastaan yllätyin, kuinka nopeasti juonessa päästiin Makoton ja Kyosuken välienselvittelyyn, kun sarjaa on kuitenkin jäljellä aika paljon, mutta silti mielessä kävi pari kertaa, että kyllä tämä nyt vähän hupsulta vaikutti. Kenties koko keskustelu oli vain onttoa sanailua, mutta ainakin siinä päästiin jännään cliffhangeriin! Onko tekijöillä kanttia tapattaa Makoto heti ensi jakson alussa?

Jyrkänneroikkujia on useampikin, jos läppä-Hiroa ei lasketa – hän kyllä varmaan jaksaa vetäistä itsensä takaisin tasanteelle, kun kopterikin antoi periksi. Kuka kumma sitä muuten ohjailee? Kyokon porukka jäi myös jännään paikkaan, kun Juzo on yksi persläpi, kunnon Kyosuken henkivartijalihamuuri oikein viimeisen päälle. Ruruka ja Sonosuke puolestaan pakenevat Seikoa, joka toistonkin uhalla oli jakson definitiivisin mitä helvettiä -henkilö, jonka tulevaisuutta Future Arcissa voi vain arvailla. Palaako hänen ulkomuotonsa enää ihmiseksi vai kostautuuko monsteririehuminen? Koichikin pelaa omaa peliään. Despair Arcista jäi mielikuva rennosta häiskästä ja sitä hän on vieläkin, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mitä hän tulee vielä tekemään.

Future Arcin uudet hahmot ovat yllättävän kiehtovia, koska toisin kuin aiemmissa osissa, heistä on hankala pitää. Onhan tässä käynnissä vastakkainasetteluna me vs he, toisin sanoen vuosikurssi #78 ja Future Foundationin johtajat. Jos minun pitäisi jompikumpi lauma tapattaa laakista, en miettisi pitkään. Jo ihan lämpimien muistojen vuoksi. Kaikkia kyllä yhdistää tavalla tai toisella Hope’s Peak Academy, mutta silti murhaleikin tunnelma on lievästi sanottuna kireä. Enää ei odotella, kuka kuolee seuraavaksi, kun jo pelkästään muiden näkeminen voi tietää pian jonkun kuolemaa. 

Kaikki pidettävätkin hahmot tapetaan, kuten kävi Chisalle ja nyt Gozulle. En voi sanoa mahtisonnin kuoleman kirpaisseen kovin pahasti tajuttuani Aoin palanneen kuvioihin juuri sitä ennen, mutta onhan tämä nyt sääli. Mutta hei, mitä väliä, sillä Aoi Asahina, äärimmäinen uimari, on hengissä! Miaya on silti tosi mukava lisä Monomistakin huolimatta ja oikein huvittaa tytön pyörätuolihurjastelu käytävillä. Seikon, öh, muutoksen jälkeen en oikein tiedä, liputtaisinko selviytymisen puolesta, mutta kieltämättä kähinässä on jotain esteettistä. Ruruka ja Sonosuke vaikuttavat yhtä pälleiltä kuin Kyosuke ja Juzo. Ruruka on jatkuvasti koppavana äänessä ja Sonosuke myhäilee siinä vieressä viileästi, ota noistakin nyt selvää. Kyoko on sentään sopivan neutraalissa seurassa vanhuksen ja harmittomalta vaikuttavan Ryotan seurassa. Niin ja Juzon myös.

Despair Arc on asettanut riman niin korkealle, että Future Arcin on hankalampi pärjätä sille, koska periaatteessa näistä tulevista tapahtumista on helpompi keksiä nillitettävää. Ennen kaikkea Future-jaksojen lopussa ei tule niin tyydyttynyt olo kuin pitäisi, mutta ei tämä silti mitenkään kehnoa viihdettä ole, kun koukku on uponnut syvälle ja palan halusta nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kyosuken patsasteluruuvia voisi silti höllentää, ei helvetti sitä katanaa.

Parastahan tässä on, että tulevaisuus osaa yllättää! Nyt on pakko tunnustaa, että olin vahingossa spoilautunut Aoin kuolemasta, mutta minulla ei ollut aavistustakaan, että hän palaisikin henkiin! Jakson se toinen suuri yllätys (Gozun kuoleman lisäksi), nimittäin Seikonstein, tuli täysin puskista, ja virnuilinkin asialle melkoisesti. Kolmosjakso tuntui aavistuksen paremmalta kuin Future Arc #2, mutta en usko pidemmän päälle jaksojen keskinäisellä laatujärjestyksellä olevan merkitystä. Pääasia on, että kokonaisuus toimii, eikä välissä ole mitään totaalista rimanalitusta. 

…Enkä vieläkään tiedä, kuka on petturimurhaaja, koska Aoin valemurha ja Gozun ripustaminen kattoon vaatisi omaa logiikkaansa. Tutustutaan nyt näihin hahmoihin ensin ennen syyttelyitä, onhan tässä aikaa.

Oheisesta linkistä nähdään, voiko väärässä olemiseni laskea yhden käden sormilla:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti