Liite IV: Towae wa mou shindeiru
Nani?!
Miten tässä kesti näin pitkään? Miten Another
Episoden dokumentoinnissa kesti hieman yli puolitoista vuotta? Miten siitä
on jo mukamas vierähtänyt kolme vuotta ja kolme kuukautta, kun sain hupsun
idean aloittaa blogin, jonka tekstitiedostossa eletään parhaillaan sivua
2 384 ja johon olen napsinut Vitan kuvakaappaustoiminnolla noin
20 000 kuvaa? Toisin sanottuna: mitä kummaa oikein touhuan elämälläni? Ei
huolta, tämä ei ole sellainen katkera päivitys, jonka myötä blogi päättyy kuin
seinään, vaikka jotain muuta tänään päättyykin. Nimittäin Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls.
Blogi
alkoi pakona todellisuudesta ja graduilusta ja on sitä yhä, vaikka jälkimmäisen
suhteen onkin yhä orastavaa, hiljalleen kytevää toivoa. Syytä olisikin, mikäli
pyrin valmistumaan kesään mennessä. Tai ennen Tragediaa. Opinnoissani on eletty
muutenkin jännittävää vaihetta, sillä Another
Episoden blogaamisen alkupuolella meikäläisellä alkoi japanin opiskelu
sivuainekokonaisuuden merkeissä, jotta minulla olisi pätevä syy oppia jotain
uutta ja ihmeellistä ja olla tyystin erakoitumatta opiskelijasoluuni. Ilman
ympärilläni levittäytyviä, alati lisääntyviä virikkeitä se gradukin valmistuu,
ajattelin.
Ainakin
ronpablogi eteni kuin luonnostaan, vaikkakin takkuillen, koska onhan tässä
pitänyt pelata muutakin, olla ajan tasalla erinäisestä viihteestä ja jopa käydä
ihmisten ilmoilla paikallisessa poikkitieteellisessä lautapelikerhossa, jonka
olemassaolosta olin ollut perillä jo pitkään, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä
mihinkään, varsinkaan blogaamiseen. Blogitahti voi siis hidastella, mutta se
loppuu vasta sitten, kun lähdemateriaali loppuu kesken, eli ei ihan heti!
Another Episoden lopussa olen jo niin
sivistynyt sen alkukielestä, että otin henkilökohtaisen haasteen vastaan
tilaamalla YesAsiasta (ensimmäistä kertaa) Danganronpa:
Zeron ja siihen päälle Danganronpa:
Kirigirin ensimmäisen osan, jotta saisin ilmaiset postituskulut. Kaiketi ne
kolahtavat luukusta tässä joskus. Kuten jossain välissä blogia olen maininnut,
nämä ovat lorea syventäviä light noveleja, joita ei ole olemassa epämääräisten
fanikäännösten lisäksi englanniksi, suomennoksista nyt puhumattakaan. Nuo teokset
eivät ole blogin suhteen lainkaan ajankohtaisia, mutta pitäähän minun ne
vähintään omistaa ja hamassa tulevaisuudessa jopa käsitellä, jos olen silloin
niin fiksu, ettei jokainen uusi kanji aiheuta kauhistusta.
Mutta
viis minusta, vaikka tällainen megaprojektien välinen suvantovaihe
blogaajakatsaukselle soveltuukin, koska näiden tekstien takana ei ole tekoäly.
Luullakseni. IHMISTEN ON KUOLTAVA.
Palataanpa siis vielä hetkeksi Another
Episoden pariin. Sitä ei tarvitse enää dokumentointimielessä pelata, vaikka
ehkä joskus easylla ja japaniksi, mutta ei siis tosiaankaan vielä. Antaa nyt
pölyn laskeutua ensin. Myöskään sen hahmoja ei tarvitse enää käsitellä, koska
tein sen ihan riittävän kärsivällisesti viime kerralla.
Sen
sijaan se kaikki muu! Eli Ultra Despair
Girls pelinä, kokemuksena ja osana ronpaversumia! Oliko tämä siis 21
kuukauden pelaamisblogaamisen arvoinen tapaus? Tässä vaiheessa blogia lienee
selvää, että pidän Danganronpassa
oikeastaan missä muodossa tahansa, joten en välttämättä ole se kaikkein
objektiivisin arvioija, mutta en näkisi mitään järkevää syytä olla skippaamatta
Another Episodea, jos on pitänyt Trigger Happy Havocista ja Goodbye Despairista ja haluaa lisää.
Vaikkakin
eri muodossa. Sillä jos Danganronpalta
haluaa jännittäviä oikeudenkäyntejä, whodunnit-mysteerejä ja raastavaa
pudotuspeliä, Another Episode on
täysin vääränlainen kokemus sellaiseen. Sen sijaan se on ronpaversumissa
tapahtuva kolmannen persoonan toimintaseikkailu, jonka lähimpänä
vertailukohtana ainakin minulle ovat kauhutoimintapelit, kuten Resident Evilit, Silent Hillit ja Dead Spacet.
Huomaahan se jo kaameista pedoista, kauhutoimintapeleille ominaisesta lievästi
kankeasta räiskinnästä, näennäisestä ammuspulasta ja yleisestä
selviytymismeiningistä.
Pelin
tarina ei niinkään ole kasautuvien arvoitusten tolkuton vyyhti, jollaisiksi
murhaleikit on kerroksittain luotu. Korkeintaan Another Episodessa jännätään, kuka Toivon Soturi seuraavaksi
kohdataan, mutta pelisarjan väliosana hahmoilla on väkisinkin juonipanssari,
jonka verukkeella vain suhteellisen merkityksettömät hahmot heittävät henkensä
Yutan ja Taichin tyyliin. Ultraepätoivotytöt eivät tietenkään kuole, koska Toko
on erityisasemassa ja hänen lopullinen kohtalonsa selvinnee Danganronpa 3:ssa. Vastaavasti pelisarja
ei ole lähtenyt vielä niin odottamattomalle linjalle, että varsinainen
päähenkilö – eli tässä tapauksessa Komaru – voisi kuolla, mutta uskon vakaasti,
että V3:ssa voi tapahtua tasan mitä
tahansa. Myös Togamin pelastuminen vankeudesta on vain ajan kysymys, koska hänet
nähdään Goodbye Despairissa.
Vaikka
väliosana AE:n hahmokohtalot ja
suuret juonikuviot ovatkin kokonaisuuden kannalta yllätyksettömiä, peli tarjoaa
aivan loistavaa taustoitusta suurelle tarinalle, joka on pääsarjan peleissä
ollut lähinnä sellainen hupsuhko alaviite, jonka verhoa raotetaan aina loppupuolella,
mutta se vetäistään aina kiusoittelevasti kiinni. Ensi kertaa pääsin näkemään,
mitä Tragedia todella tarkoitti ja miten se vaikutti konkreettisesti asioihin,
vaikka oikeastaan kaupunkimellakan voisi laskea omaksi pikku Tragediakseen. Trigger Happy Havoc tapahtui koulussa ja
Goodbye Despair saarisimulaatiossa. Another Episoden tapahtumapaikkana oli
omissa kirjoissani suhteellisen ikoniseksi muuttunut Towa City; kybermetropolisaari,
joka voisi olla missä tahansa Japanissa viisitoista minuuttia tulevaisuudessa.
Nimenomaan
tapahtumapaikka on hauska yksityiskohta Danganronpassa,
koska pelin juonta ei ole sidottu mihinkään tiettyyn, oikeaan paikkaan. Missään
ei ole muistaakseni sanottu, missä Hope’s Peak Academy sijaitsee. Enää ei olla
jossain geneerisessä Tokiossa, jossa olisi tilaa kaikille maailman urbaaneille
japsitarinoille, joista ne otakummat tapahtuvat Akihabarassa. Muutamia
viittauksia oikeisiin paikkoihin kyllä löytyy, esimerkiksi Teruterun Aoyama ja
Azabu, mutta ronpaversumissa on myös Novoselicin kaltaista fiktiolääniä, eikä
mitään Towa Cityä ole oikeasti olemassa. Vielä. Jotenkin kuitenkin tuntuu,
ettei Hope’s Peak Academy sijaitse Towa Cityssä, vaan pikemminkin mantereen
puolella jossain nimeämättömässä suurkaupungissa. Maisemien ja maailman luulisi
avartuvan viimeistään kolmosessa.
Towa
City oli kyllä hieno ja ihan riittävän omaleimainen menomesta
kaupunkiympäristöksi, tunnelmaltaan tyylitellyn ronpamainen, mutta sopivan
uskottava ja kooltaan kompakti. Ehkä ne pohjattomat rotkot voisi paikata
esimerkiksi logiikalla, mutta eipä tuo niin tarkkaa ole. Ennen kaikkea se ei
toistanut itseään, vaikka tiettyjä kaupunginosia sahattiinkin enimmäkseen
perustellusti edestakaisin. Yllätyinkin lopulta vaihtelusta, sillä tällaisia
pelejä olisi niin helppo pitkittää identtisillä käytäväosuuksilla ja muulla
ankealla. Jopa ne teemaltaan tylsimmät paikat – kuten eräskin viemäri – eivät
olleet liian pitkiä. Vaikka vastarinnan tukikohdassa käytiinkin muutaman kerran,
paluureissut olivat mukavan suppeita. Lempipaikkani oli varmaankin Towa Tower,
siinä vasta tyylikäs installaatio!
Pari
kertaa mietin, olisiko pelattavaa pitänyt olla lisääkin tai oikeammin lisää
vaihtelua maisemiin, mutta tarjottiinhan tässä jo katuverkostoa,
metrotunneleita, ostoskeskus, sairaala, hotelli, viemäri, jokiraitti, torni,
temppeli, tehdas ja toimistorakennus. Mitä muuta pakollista metropolista vielä
puuttuisi? Ehkä jonkinlainen Towa Cityn keskuspuisto, joitakin muita
työpaikkarakennuksia… poliisiasema kenties? Huvipuisto olisi voinut olla tosi
värikäs hassuttelumesta (miten olisi klovnikumainvaasio?), mutta toisaalta
Jabberwockilla sellainen nähtiin. On myös otettava huomioon, että Towa City on
käytännössä Towa Groupin ikioma kaupunki, joten ei se ihan mihin tahansa
vaihteluun taivu. Jo verenpunaisessa taivaassa kylpevillä lasipalatseilla,
hassuilla sähköautoilla ja luotijunilla päästään oikeaan tunnelmaan. Towa City
tuntui olevan rakennettu bisneksen ja utopian ehdoilla teknologisen edistyksen
leikkikentäksi.
Eksyin
kaupungin kaduille, joten palataanpa tarinaan, jota väitin yllätyksettömäksi ja
nimenomaan siksi, koska väliosista suunnilleen tietää, mitä niissä tapahtuu.
Kyllä minä arvasin, että kaikki Toivon Soturit nujerretaan yksi kerrallaan ja
että Togami vapautetaan ja Nagito jatkaa matkaansa Jabberwockille. Monokumien
syntyhistoriaa Towa Groupin projektina en sentään arvannut, enkä liioin Vankien
osuutta murhaleikin hylättynä motiivina. Kaikenlaista jännää ripoteltiin sinne
tänne tarinaa ja erityisesti spinoff syvensi tapahtumia ja yhdisteli lankoja.
Jotta Danganronpasta saa kaiken irti,
Another Episodea ei kannata jättää
väliin, sillä se palkitsee pelaajansa, joka jo lienee tässä vaiheessa sen
verran fani, että hommaa pelin, koska se on Danganronpa.
Case in point. Yksinään tästä saa ehkä irti jotain satunnaista
japsihassuttelua, jossa tapetaan robokarhuja ja lapset ovat tosi pahoja ja mitä
helvettiä Japani, mutta Another Episode
on tarkoitettu faneille, ja se on syytä kokea vasta Trigger Happy Havocin ja mielellään myös Goodbye Despairin jälkeen. Muuten menettää jos nyt ei paljon niin
ihan liikaa.
Jos
Another Episoden kulttuurillista
hiilijalanjälkeä miettii, Another
Episoden se suuri juttu on, että lapset tappavat aikuisia. Siitä tämä
muistetaan, kun videopeliteollisuus joskus tuhoutuu. Se on hyvin häiriintynyt
teema, joka totisesti vedetään perseilykölin ali niin monta kertaa, ettei voi
koskaan olla ihan varma, ovatko tekijät täysin tosissaan, mutta
hassuttelustakin paistaa läpi erittäin synkkiä aiheita. Toivon Soturien kauhea
lapsuus voi olla vedetty täysin läskiksi kauheudellaan, mutta ainakin
kauhutarinat muistuttavat, ettei tässä meidänkään maailmassa kaikki ole
rattoisasti kersoillakaan. Aiemmissa ronpissa on toki ollut kaikenlaista moraalisesti
kyseenalaista, kuolemaa, pervoilua ja sen sellaista hehheh-mukarankkaa
K16-settiä, mutta Another Episode
tuntui tunnelmaltaan alusta loppuun huomattavasti raadollisemmalta. Oli pinkkiä
verta tai ei. Varsinkin muutamat tekstitiedostot kertoivat omaa karua
tarinaansa tuhansista kohtaloista maailmassa, jossa kellään ei ole kivaa.
Paitsi Junko Enoshimalla.
Entäpä
se peli itsessään? Koska enemmän Another
Episode on peli kuin sarjan pääosat, tai ainakin huomattavasti
pelillisemmän genren edustaja. Tosin kuten idässäkin muistutetaan, Danganronpat eivät ole puhdasverisiä
visual noveleja vaan paremminkin visual novel/seikkailu/puzzle-hybridejä. Another Episodessa aletaan olla siinä pisteessä,
että se on lähinnä toimintapeli, jossa on paljon välivideoita ja keskusteluja.
Visuaalisesti kerrontatapa muistuttaa enemmän japsiropea kuin visual novelia. Tarkemmin
sanottuna keskustelut hassun naivistisesti elehtivine hahmomalleineen ovat niin pelottavan lähellä Personoita 3-5, että Spike Chunsoft on
varmasti ottanut sieltä vaikutteensa. Parhailta kannattaa ottaa.
En
nyt osaa sanoa, tuleeko visual novelin kerronnassa olla tasan tietyt
konventiot, jotta se on nimenomaan visual novel, mutta sellaisen pesäeron
ainakin kehittelin, että visual novelissa tulisi olla päähenkilö
puolinäkymättömänä kertojana omine sisäisine monologeineen. Lisäksi
protagonistilla ei ole potrettia muuten kuin erittäin harvoissa tapauksissa. Triggerissä ja Goodbyessa protagonistiukkojen pahvikuva ja potretti näkyy vain
oikeudenkäynneissä sekä mahdollisissa erikoisemmissa kuvissa. Sen sijaan AE:n Komaru, kuten muutamasta kuvasta on
ehkä saattanut huomata, on aina läsnä. Eli Another
Episode ei ole visual novel, MOT, taistelen tästä väitteestä ja kunniastani
aamunkoitteessa, vaikka nukkunenkin pommiin. Tosin jos lähdetään halkomaan
hiuksia, Personat ovat saattaneet
omaksua visualnovelihtavia elementtejä tarinankerrontaansa, mutta sitten
lähestytään sitä pistettä, jossa jokainen tekstiboksipeli on visual novel, ja
kaikki päättyy perikatoon.
Eksyn
jatkuvasti sivuraiteille, mikä kertoo ainakin sen, että pitkistä projekteista
on hankalampi päästää irti, mutta vielä pari, parikymmentä tai parisataa
(muttei toivottavasti tuhatta) sanaa Another
Episodesta pelinä. Suhtauduin Another
Episoden muodikkaaseen third person shooter -rymyämiseen (ilman
suojavalleja) perusronpan äärimmilleen venytettynä oikeudenkäyntiminipelinä. Minipelejä
joko rakastaa tai vihaa, mutta minä olen leirini valinnut. Parhaimmillaankin
oikeudenkäyntiminipelit ovat ihan mukavia, ja sitä on Another Episodekin… ihan mukava. Ei tätä siis tosiaankaan pelkän
ammuskelun vuoksi pelata (vaan tarinan, duh!), mutta Spike Chunsoft hallitsi
tämän aluevaltauksen ihan kunnialla. En ole ottanut selvää, millainen
äksöntausta Spikella, Chunsoftilla tai Spike Chunsoftilla on, mutta hyvää työtä
siellä tehtiin. Melko yllätyksetöntä, mutta perushyvää sellaista, huonoimmillaankin
keskinkertaista. On räiskinnässä tietysti se jippo, että ammukset ovat
hakkerointikoodia ja eri aseiden sijasta pelissä on vain yksi ase eri
luotityypeillä, mutta kuten Elena toteaa ekassa Unchartedissa: ”You just point and shoot, right?”
Markkinoilla
on huomattavasti Another Episodea
parempia toimintapelejä jopa samassa genressä, jota se uskaliaasti matkii.
Läpäisin esimerkiksi tuossa syksyllä erittäin pitkästä aikaa Resident Evil 4:n, aikansa pioneerin,
joka oli yhä oikein kuranttia kamaa. Another
Episoden räiskintä on… no, ihan mukavaa, mutta edes täydellisesti
tähtäillessä ei tunne itseään äärimmäiseksi karhulahtariksi, kun isommissa
konflikteissa toiminta äityy vähän semmoiseksi koomiseksi sähellykseksi.
Monokumat ovat kyllä hauskan omaperäisiä vihollisia ja eri mallitkin
onnistuneita, luoti joka kammotukselle.
Lisäksi
en kyllästynyt punasilmäammuskeluun, sillä mikään ei ole yhtä tyydyttävää kuin
täräyttää otso hengiltä ja netota kultakolikko, kun ruutuun ilmestyy kannustava
NICE SHOT. Toisaalta tarkk’ammunta vähän pakottaa suosimaan hajotusluotia,
tuota tylsähkön varmaa yleisavainta kaikkiin ongelmiin. Massin minmaxaus on
tietysti oma valinta, ja luotityyppivariaatioita riittää monenlaisiin
lähestymistapoihin. Kokonaan oma ulottuvuutensa pelin loppupuolella olisi
yrittää täräyttää Monokuma liikeluodilla kauko-ohjaukseen ja listiä möllillä
muu pesue hihitellen heikkomielisesti, mutta jos on tylsä kuin minä,
etäohjausta tarvitaan lähinnä pakohuoneissa.
Onneksi
Another Episodessa on pakohuoneita!
Ne ovat ehdottomasti perusseikkailun omaperäisintä antia. Niitä on toki
ripoteltu suhteessa absurdin paljon vähän kaikkialle, mutta jos ei perusta
logiikasta vaan pitää niitä mekaanisena demonijahdin osana, ne ovat oikeasti
melko viihdyttäviä pikku pulmia eivätkä edes vie paljon aikaa, jos mielii vain
juosta juonikohtauksesta toiseen. Voihan puzzlet rikkoakin rikkomalla karhut,
jos ei välitä arvosanoista, mutta millaista pelleilyä tuollainen muka on?!
Harmittavasti pakohuoneiden vaikeustaso on lähes olematon, koska Toko tuumii
ratkaisun avaimen lähes kättelyssä, mutta mikään ei tietenkään pakota
lunttaamaan layoutia ilmakuvasta. Helppoudesta huolimatta jotkut loppupään
arvoitukset vaativat muutamia olenkohan nyt ihan varma tästä -pohdiskeluja,
mutta olin varmaan ylianalysoinut otsojen suhdetta ketjureaktioon.
Oma
juttunsa on arvoitusleikki pakohuoneiden ulkopuolella, toiset valinnaisia,
loput eivät. Näissä varsinkin oli ihailtavan paljon vaihtelua ja ympäristön
pikkunäppärää tarkkailua. Touhu vielä kulminoitui kivasti tehtaan
mega-arvoitukseen, joka tuskin ratkeaa heti alkuasetelmasta. Tai sitten olen
tollo ja hidaskin vielä.
Vielä
pelipuolen irtokommenttina todettakoon, että Komaru ohjautui kuin unelma. Vitan
tattituntuma oli juuri sopivan letkeä leppoisaan liikuskeluun. Toisekseen
Genocide Jack, kuten on tullut monesti todettua, rikkoo koko pelin. Ei häntä
oikeastaan tarvitsisi käyttää missään vaiheessa peruspeliä, ja silti pärjäisi
ihan hyvin. Minusta vähän tuntuu, että hänet lisättiin A) äärimmäisen helpoksi
easy modeksi pädin olemassaolon ensi kertaa hoksanneille tumpuloille, jotka
eivät halua peleiltään tai elämältään haastetta, ja B) koska kukapa nyt ei
haluaisi perseillä Genocide Jackilla?
Another Episoden helppous vaivasi
muutenkin, sillä edes ammuksista ei ollut kunnolla pulaa. Niitä kyllä luulisi
vähintään spawnaavan joka tilanteessa harvakseltaan, koska jos päädytään
sellaiseen epätodennäköiseen tilanteeseen, jossa lopussa ovat sekä kudit että
Jaskan paristot, Monokumia ei voi tappaa mitenkään. Komarulla ei ole edes
mitään geneeristä läpsintäpuukkoa hätävarana. Jos Monokumista tajuaa pysyä
kaukana – ja tilaa useimmiten on – ja räiskii menemään, Game Over on tuntematon
käsite. Jos kuolinkin, lennähdin räjähdyksen mukana pelialueen ulkopuolelle tai
en sisäistänyt jotain sittemmin simppeliä seikkaa, kuten snaipperibossin
liikeratoja.
No
mutta kuitenkin, Another Episodea,
kuten mitään Danganronpaa (tai peliä
muutenkaan, koska olen Normal all the way -herrakansaa, paitsi jos Hardista tai
vaikeammasta saa trophyja ja touhussa on etäistä tolkkua), ei ole mitään järkeä
läpäistä Easylla. Silloin pettää vain itseään. Vaikka Danganronpasta kirjoittelenkin, en väitä olevani mikään Another Episode -taisteluguru maailman
johtavalla speedrunilla, joten jos minä pystyn läpäisemään pelin Normalilla,
siihen pystyy jopa [insert vertaus].
Ruoditaanpa
vielä teknistä puolta, jotta tämä alkaisi muistuttaa sattumanvaraisessa
järjestyksessä koottua, suorastaan mauttoman puolueellista joka suuntaan
rönsyilevää arvostelua. Another Episode
on PlayStation Vita -peli, joka sittemmin käännettiin PS4:lle. Tosifanina minun
pitäisi kaiketi omistaa PS4-versiokin. Ehkä joskus. Samalla AE on tämän blogin vihoviimeinen
Vita-peli. Kovin on haikeaa, uudet ajat koittavat.
En
ole kultasilmä, joka vaatii 4K:ssa paistattelevia AAA-pelejä, joiden teknisestä
puolesta on vastuussa niin paljon alihankittuja kiinalaisia, että
lopputeksteissä on skippausmahdollisuus. Jo vuosia olen ollut sitä mieltä, että
se on se ja sama, jos nykyajan graffatykittelystä pannaan paremmaksi, koska
yleisesti pelit näyttävät ainakin perusnäteiltä. Paitsi Life of Black Tiger. Graafisella tyylillä saadaan vähemmän
yllättäen tyylipisteitä, ja minun tuskin tarvitsee toistaa, mitä mieltä olen Danganronpan pettämättömästä
tyylitajusta, Rui Komatsuzakin hahmopotreteista ja nyrjähtäneen
kesäteatterimaisista 2,5D-maisemista.
Another Episode on kuitenkin hyppäys
kolmanteen ulottuvuuteen, johon tulisi interdimensionaalisia säröjä, jos
liukuisin aneemisesti pahvi-Komarulla, joka ammuskelee sprite-efekteillä
vähemmän pelottavia pahvikumia erinäisissä huoneissa, joiden taustaelementit
kasautuvat hauskasti kuin lasten auki taittuvissa kuvakirjoissa. Vita-peliksi Another Episode on hemmetin nätti
tapaus. Ennen kaikkea se näyttää Danganronpalta,
jos Danganronpa olisi kolmessa
ulottuvuudessa, ja nyt se on. Toki tekstuurit ovat resoluutioltaan verrattaen
matalia ja huomasin taustamaisemissa erinäisiä hassutuksia, mutta yleisessä
ulkonäössä on hyvin paljon samantapaista viehätystä kuin celshadingissa. Kun meno
on sarjakuvamaista, se myös näyttää siltä.
Towa
City näyttää tyylitellyltä, hahmomallit pelkästään tyylikkäiltä. Juuri näiltä
näiden hahmojen tulisikin näyttää kolmessa ulottuvuudessa, vaikka se todellinen
sielu vangitaankin potretteihin. Hahmot ovat piirteiltään samalla tavalla
pelkistettyjä kuin Personoissa ja
kuten mainitsinkin, liikehdintä välikuvissa on semmoista sympaattisen tönkköä
ja suut haukkovat ilmaa kuin kuoleva lahna, mutta dissaavista vertauskuvista
huolimatta keskustelut näyttävät tosi hyviltä ja hahmojen luonne välittyy
mukavasti. Mikään ei ole söpömpää kuin Monaca pyörimässä pyörätuoliympyrää
kädet pystyssä. Pikkuriikkisenä yksityiskohtana, jonka joskus aiemmin
mainitsin, täytyy erikseen kehaista epätoivotyttöjen hyvin hienovaraista pelkotilavapinaa.
Jäin oikein ensimmäisessä luvussa seurailemaan Tokon idlailuanimaatiota, jossa
hänen hartiansa vapisevat ja rauhoittuvat hetkeksi, kun hän vilkailee muutaman
kerran ympärilleen. Pieniä mutta toimivia yksityiskohtia!
Ruudunpäivitys
otti toisinaan osumaa, mutta ei pahemmin häirinnyt pelikokemusta. Uskon ainakin
tottuneeni siihen, kun en kiinnittänyt seikkaan sittemmin huomiota, mutta aivan
alussa olin hieman huolissani.
Another Episoden soundtrack on aivan
saatanan hyvä. Ennen kaikkea, ja tämä tuntuu pätevän moneen yksittäiseen
elementtiin, se sopii peliin, ja Masafumi Takada tuntuu muutenkin olevan
elektronisessa svengissään aivan liekeissä pelisarjan parissa. Vaikka ikonista
Monokuma-molotusta ei kuultukaan, spinoffissa tarjoiltiin monenlaista uutta
teemanpuolikasta vanhojen kierrätyksen/remixailun seassa. Olen aina pitänyt
peleissä biiseistä, joista on monia erilaisia versioita, kuten vaikkapa Persona 3:n Tartarus tai Final Fantasy IX:n The Place I’ll Return
to Someday, tai tilanteen mukaan muuttuva soundtrack kuten Jak-peleissä tai Raren 3D-tasoloikissa (Banjo-Kazooie!). Wonderful Deadista (variantti per luku) tuli Another Episoden teemabiisi, enkä keksi
mitään parempaakaan Towa Cityn kaduille. Myös Toivon Soturien
hilipatihippaa-sirkusmusiikki, lasten tapporallatus ja bossien raskaampi ralli
olivat yksittäisiä kohokohtia. V3:n
soundtrackia odotellessa! Oikeasti veekolmoselle on kasautunut tähän mennessä
enemmän odotuksia kuin Nagisa Shingetsulle, mutta vielä pitää malttaa jonkin
aikaa.
Mitäköhän
muuta? Ei kai enää paljoa, paljonhan tässä on tullutkin kirjoiteltua yleisiä
mietteitä, jotka peilaavat niitä satoja sivuja, joita Another Episodesta olen kirjoitellut ja joita en todellakaan osaisi
siteerata etu- ja takaperin ynnä poikittain, koska aikaa tähän on vierähtänyt,
enkä vaihtaisi sekuntiakaan. Paitsi kenties ne writer’s block -hetket.
Danganronpa Another Episode: Ultra Despair
Girls ei ole välttämättä yhtä merkittävä kuin Danganronpa: Trigger Happy Havoc, josta kaikki alkoi, eikä yhtä
metaisan yllätyksellinen kuin turboahdettu Danganronpa
2: Goodbye Despair. Sitä on melko turhaa verrata edeltäjiinsä samoilla
ansioilla, joten se ansaitsee armoitetun paikkansa spinoffina jostain sieltä
määrittelemättömästä välistä keskinäisten sijojen tuolta puolen. Jos nyt
jostain kumman Metacritic-syystä lopullista mielipidettä jää kaipailemaan, Goodbye Despair on silti suosikkini.
Toistaiseksi. En perustele, koska olen perustellut tänään riittävästi.
Mikäli
sinä joku kuka lienetkään olet ollut menossa mukana (kenties jopa alusta asti?
Ei kai?) seuraamassa, miten tuo yksi jaksaa vieläkin jatkaa tätä päättymätöntä blogia,
kiitän seurasta, vaikka osuvampaa olisi kiittää mielenkiinnosta ja yleisestä
paheksunnasta vasta lopussa, sillä tämä ei ole loppu.
Ei,
tämä on lopun alku.
Ensi
kerralla alkaa 24-osainen lähtölaskenta Hope’s Peakin loppuun. Jotkut elävät,
jotkut kuolevat. Jotkut näkevät tulevaisuudessa toivon, jotkut epätoivon,
jotkut onnekkaat pelkän tulevaisuuden. Future Foundation, epätoivon rippeet,
Monokuma(t) ja äärimmäinen epätoivo kohtaavat viimeisessä murhaleikissä, joka
päättää kaikki murhaleikit. Hope
springs eternal/such despair/puhuhuhu!
En ole valmis.
*******DANGANRONPA ANOTHER EPISODE:
ULTRA DESPAIR GIRLS -BLOGIVAIHEEN LOPPU*******
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti