En
ehdi edes kunnolla sisäistää, mihin loukkoon olen tällä kertaa erehtynyt
joutumaan, sillä pari metriä tehtaassa edettyäni…
***
…turvatoimet
on aktivoitu. Tehdas eroaa huomattavasti Another
Episoden muista vähemmän idyllisistä matkakohteista, sillä täällä
taisteluun joutuminen on ihan omaa syytä. No tämä taistelu on ihan pelin syytä,
jotta se opettaisi pitämään varansa, mutta vakiona täällä ei partioi karhun
karhua. Silloin kun niitä sattuu tulemaan, niitä vyöryy seinien kovin Dead Space -sarjan tuuletusaukkoja
muistuttavista rööreistä loputtomasti, eivätkä ne edes pudota räjähtäessään
mitään. Niiden lanaaminen on vain epäpätevää ammushaaskausta. Jakamaton huomio
tuleekin keskittää kerroksen keskuspylvään huipulle, jossa sireenikuma mesoaa
yllyttäen lajitovereitaan tunkeilijoiden kimppuun. Kun sireenikuman tarkk’ampuu
seulaksi, muut karhut räjähtävät jostain syystä siinä samassa.
Lay of the factory B1 land.
Peli olisi ollut tähän asti läpihuutojuttu, jos kaikki tappelut ratkeaisivat sireenikuman listimällä.
Tehtaan kaikki Monokumat ovat värikarvattomia metallikumia. Ei sympatiaa mechoille.
Miksi
vartijakarhuja sitten sikiää kiusaamaan? …Jos sattuu astumaan vähintäänkin
omintakeisen hälytysjärjestelmän punasäteisiin. Kerroksen keskellä kohoava
pylväs ei ole pelkkä sireenikuman uhojalusta, sillä siinä pyörii kaksi
punasensorivallia, jotka nuolevat toiviomatkallaan koko kerrosta törmäten ja
katketen välillä tehdastilan laitteistoihin. Yläsäde pyörii myötäpäivään, eikä
siitä tarvitse välittää – se on pelkkä hypnoottinen koriste, joka ei millään
osu Komaruun. Ja nimenomaan Komaruun, sillä Tokon ja matkassa ylimääräisenä
tähtenä pyörivän Haijin sijainnista ei tarvitse muutenkaan välittää. Jos
tarvitsisi, kirosanat lentelisivät. Alasäde sen sijaan pyörii vastapäivään
sellaista melko rivakkaa vauhtia, ja se on tehtaan pahin vihollinen ja kenttäsuunnittelun
idea ja vitsi.
Termospullon muotoiset turvajärjestelmät ovat uusinta muotia.
Väylillä
vaeltavaa sädevallia tulee kunnioittaa, jottei joudu turhaan taistelemaan.
Ellei jostain kumman syystä halua grindata kokemusta. Sääliksi käy, jos joku
päättää tässä nostaa Komarunsa tasolle 99. Sen verran menen asioiden edelle,
että koko tehtaassa jouduin taisteluun säteen vuoksi tasan kahdesti,
kummassakin tapauksessa tässä kerroksessa. Jälkimmäisessä matsissa kimppuuni
tuli pommikumia, mutta en osaa sanoa, näkeekö tarpeeksi töppäiltyään kaikkia
karhumalleja. Samalla opin kantapään kautta, ettei kannata kytätä turhan
lähellä turva-alueiden reunalla, kun aikaa ravaukselle on kuitenkin melko
ruhtinaallisesti.
Eihän
tällaisessa kovin pelimäisessä turvatoimessa olisi oikeassa maailmassa mitään
järkeä, mutta Another Episodessa se
toimii varsin hyvin, koska tehtaassa eteneminen edellyttää käytännössä
sijainnin ja sensorisijainnin hahmotusta sekä sopivia tilaisuuksia panna
pyrähtäen eteenpäin. Matalat linjastot ovat käytännössä aina vaaravyöhykkeitä.
Oletin tehdasta tylsäksi ympäristöksi, jossa on vartijakumia vähän missä
sattuu, mutta tällainen vaihtelu on mukavan piristävää. Varsinkin kun selvisi
kartasta, että paikka on julmetun massiivinen ja jaettu useampaan kerrokseen.
Nelosluvullahan on mittaa! Vaikka loppu vääjäämättä lähestyykin. Toivottavasti
ei peli sentään.
Hissin
luona on turvallista, heti sen jälkeen ei, koska siinä vieressä puksuttava
hihna ei suojaa säteilyltä. Kartalta huomasinkin kerroksen reunoille
ripoteltuja huoneita, joista eräät melkein arvasin pakohuoneiksi, mutta mukana
on valinnaistakin kompattavaa. Ensimmäinen valinnainen huone sijaitsee heti
hissiltä oikealle. Oven lähistöllä on turvallista. Jotain ruohoa siellä
kasvatetaan hyllyillä. Jouduinko sittenkin huumetehtaaseen? Huokaisin
helpotuksesta vaakun nähtyäni. Viimeinkin pääsen tallentamaan! Viimeisin tallennus
oli siellä metrotunnelissa eli blogin mittapuulla jossain buurisotien
aikakaudella.
Another Episodekin tietää, että pitkän tauon jälkeen on uskomattoman tyydyttävää käydä potalla.
Poimin
pöydältä luettavaa Tragediasta, tuosta kaikkien suosikkiaiheesta, joka muutti
maailman ikiajoiksi.
Ensimmäisellä sivulla lukee deal with it, loput ovat tyhjiä.
En
edes hoksannut teosta kirjaksi vaan asiakirjaksi, joten ihmettelinkin aluksi
käynnistynyttä keskustelua, jotka yleensä yhdistän Tokon verisesti dissaamiin
hömppäkirjoihin. Tragediaa ei kuitenkaan sivuteta maailmanhistorian
alaviitteenä, sillä Toko kovasti olettaa, ettei kidnapatulla Komarulla ollut
riekaleiksi repeytyneestä sivilisaatiosta kokemusta. Sekasorto oli kuitenkin
alkanut jo hyvissä ajoin, siinä sivussa sotakin. Seitsemän Komarun
luokkatoveria katosi, mutta onneksi 35 sormea postitettiin todisteeksi, että
lapsukaiset ovat varmasti kunnossa. Komaru toivoo, ettei hänen vanhemmilleen
ole käynyt hassusti, mutta Toko muistuttaa, että hänen veljensä kehottaisi
olemaan luopumatta toivosta. Onhan Makoto sentään kanonisoitu äärimmäinen
toivo, vaikkei kukaan varmasti osaa tyhjentävästi selittää, mitä se tarkalleen
ottaen tarkoittaa.
Huomaavainen teko koululounaan kannalta.
"No, that's wrong!" hyvin dramaattisella COUNTER-taustalla.
Kun Komarun kadonneesta Chieko-kaverista eli toverillisesti
Checkosta tulee puhetta, Komaru aistii Tokossa
kateutta, josta tämä saa tekosyyn kettuilla Komarun häiriintyneestä
isovelikompleksista, koska aina pitää haastaa riitaa, vaikka tytöt ylimpiä
ystävyksiä – ainakin kyseenalaisella tasolla – nykyään ovatkin. Voi näitä
tyttöjä. Välillä sitä toivoo, että itsellä olisi sisaruksia, jotta voisi
hautautua erinäisiin komplekseihin.
"Checkomato da."
Olenko kertaakaan sanonut noin tämän seikkailun aikana, en kai?
Terapian paikka.
Palaan
tehdashalliin ja luikin sopivan tilaisuuden tullen sen länsilaidalle, jossa on
osittain turvallista, vaikka hihnat puksuttavat kovin alttiina täälläkin.
Ulkoreitti katkeaa kuitenkin aitaan, joka tulee kiertää viereisen huoneen
kautta.
Imma firin mah lazor.
Luulin sitä kokonsa puolesta pakohuoneeksi, mutta oikeammin sitä voisi
pitää pakohuoneen tutoriaalihuoneena, sillä se muistuttaa minua linkkiluodin
olemassaolosta. Sille tulee myöhemmin lisääkin käyttöä, mutta nyt opetellaan
pelipuzzlejen arkkivaari. On suljettu ovi. On lattiaan tuupattu ystävällinen
punainen nappula. Kun sitä painaa, ovi aukeaa. Kun sitä ei paina, ovi
sulkeutuu. Oviaukosta tulisi kovasti livahtaa. Onneksi pelitehtaiden
turvatoimet ovat hupsun pelimäisiä. Edes nelisilmää ei jätetä jälkeen, kun
kahden tytön ja yhden miehen kokoisen Mensan näppäinarvoitusalajaoston
pähkäillessä mahdotonta arvoitusta avonaisesta ovesta lyllertää Monokuma. Sen
kohtalona tässä kertomuksessa on tulla kontrolloiduksi ja etäasetetuksi
nappulalle, jossa se seisoskelee vielä tänäkin päivänä.
Ja näin kirjoitetaan hahmo ulos tarinasta.
Monokuman on aika juhlia, kun on ollut likistyneenä raskaan oven alla viikkokausia.
Ensimmäistä kertaa huomasin Komarun näpyttelevän megafoninsa kylkeä. Yksityiskohtien juhlaa!
Tuossa tuo otus seisoo vielä tänäkin päivänä, koska ei muuta voi.
Sensorihallissa
käväisen aluksi aidan tällä puolen, sillä siellä kimaltelee.
Mitä ilmeisimmin leivänpaahtimia.
Pääasia, etten ole työtön.
Vaaran
vyöhykettä varottuani törmään pian toiseen vapaaehtoiseen huoneeseen, jossa oli
pakko naurahtaa. Jo toinen tallennusankka! Tähänkö puljuun ne kaikki luvun
irtoankat on piilotettu? Vai tapahtuuko pian jotain radikaalisti vaikeaa?
Tallennan, jotta en varmasti menettäisi muutamaa minuuttia elämästäni.
Ruohonsäilytyshuoneeseen (mutta tällä kertaa väri on eri, jotta Towa Group
juksuttaisi huumepoliiseja) on säilötty lisää luettavaa Towa Groupin erinomaisen
massiivisista, kaikille teollisuudenaloille ulottuvista lonkeroista.
Vasta kymppitonnissa on varaa lesottaa.
Kun
meillä on asiantuntija paikalla, ei auta kuin keskustella aiheesta. Toko
kitisee Towan pyrkivän valtaamaan maailman. Haiji vitsailee aluksi aiheesta ja
omasta kyltymättömästä ahneudestaan, mutta toteaa finanssibisneksen olevan
täysin legittiä liiketoimintaa. Toko uhoaa Togami Corporationin olevan ainakin
tuhat kertaa Towa Groupia voimakkaampi, vaikka hänellä ei taidakaan olla muita
intressejä firmaan kuin Isäntä, ja sehän riittää.
Aivan kuten Umbrella Corporation.
Togami Corpilla on 8 001 tytäryhtiötä.
Se on vain Toko.
Haiji
tähdentää, ettei hänen firmansa pahistele vaarallisilla vesillä, ei ainakaan
toistaiseksi. Hekin aloittivat kaikkien tapaan kunnianhimoisina pohjalta.
Isänsä aikakaudesta firman johdossa maailmanlopun aikoihin Haiji ei edes ole
pahemmin perillä. Missäköhän lie Haiji silloin luuhasi? Sen sijaan hän toteaa
TG:n olleen hyvällä asialla maailman jälleenrakennustalkoissa. Komaru muistaa
ilmanpuhdistimet ja Haiji lisää firmansa huolehtivan myös pilaantuneista
meristä ja metsistä. Äärimmäisen epäluuloinen Toko lisää firman käyttävän
vartijavoimana Monokumia, mikä ei ole varsinaisesti positiivinen meriitti.
Keskinäinen luottamus lienee mahdoton tehtävä, kun Toko varoittaa Komarua, että
heidän seuralaisensa on likainen mies. Haiji on onneksi (?) liiankin nuoren waifulinjansa
valinnut. En ole täysin varma, tarvitseeko muuten ihan asiallinen Haiji
tällaista ylimääräistä höhö nuori setä hässii tarhapentuja -linjaa, mutta
onpahan ainakin mieleenpainuva hahmogimmick.
Et puhunut mitään eläintensuojelusta, toivottavasti joudutte konkurssiin.
Vähintäänkin mustavalkoisella alueella liikutaan.
Kosketti jo omistamansa prätkän kautta.
Alkiovaiheessa olisi riiannut.
Keskushallin
kiemurteleva reitti pakottaa minut työntymään laitteiden välistä uhmaamaan
hälytyspylvästä sen juurella. Keskusalueella on muutama tolppahökötys suojana,
mutta kätevintä on seurata komeasti pyörivää sädettä ja edetä sen vanavedessä.
Kunhan pysyy liikkeessä, kaikki on hyvin. Pylvään juurelle on jätetty pari
monokonetta, joita tyhjentäessä voi teoriassa kämmätä säteen kanssa, jos ei
oikeasti osaa keskittyä.
Missäköhän olen viimeksi nähnyt tuon salamasilmäkuvion...?
Suoraan
idässä on pieni pätkä hallin aidattua ulkoreunaa. Huomasin täällä kimallusta jo
astuessani ensimmäiseen valinnaiseen huoneeseen, mutta nyt tuorein tappolista
on minun. Vielä siis ainakin kerran takaisin Hirokon juttusille
tulevaisuudessa, jess! Kohteena on…
Fuhito Kirigiri, erittäin todennäköisesti Kyoko Kirigirin isoisä! Minä niin arvasin, että kaikki Trigger Happy Havocin hahmot käydään epäsuorasti näissä läpi. Naureskelin neljänteen seinämään nojailevalle Danganronpa Kirigiri -viittaukselle. Kai nuo light novelit pitää joskus hankkia, kun toivottavasti vähintään vuoden päästä japanin taitotasoni on sen verran siedettävä, että alkukielestä jotain ymmärtääkin. Parhaassa tapauksessa nuo käännetään muille kielille (kuten englanniksi, suomimarkkinoilla tuskin moiselle on minkäänlaista kysyntää) joskus. Jos ei kukaan muu käännä niin minä prkl.
Nyt jäätiin kiven sisään.
Koukkaan
takaisin hermokeskukseen ja sitä kautta koilliseen. Taas tulee muljahtaa
ylimääräisen huoneen kautta, jotta pääsee eteenpäin. Kyseessä on pakohuone,
jossa sovelletaan linkkiluotitaitoja punanäppäinmekaniikkaan.
Mutta minulla on vain 3DS.
Ratkaisun
hoksasin heti. Harmaakarhu tulee siirtää ensin nappulalle, jotta Komaru pääsee
oviaukosta lähemmäksi läjäyttämään pallokumalla kaikki liiskaksi. Sitä sen
sijaan en hoksannut, että puzzlen ratkettua taakseni loikkaisi katosta uusi
Monokuma. Mitä kummaa? Mutta minähän ratkaisin jo pakohuoneen! Ainahan nämä
huoneet autioituvat vihulaisista. Ekstrariesan ammuttuani tilalle ilmestyi
uusi. Jätin sen omaan arvoonsa, koska tajusin loputtoman karhuspawnauksen
liittyvän todennäköisesti huoneen nappulaan. Jos esimerkiksi siirtyisin tästä
huoneesta takaisin edelliselle alueelle ja palaisin pakohuoneeseen, en millään
pääsisi etenemään ilman Monokumaa, koska ovi olisi visusti säpissä ja
avausnappula toisella puolella. On nöyryyttävää jättää karhuja henkiin, mutta
nyt oli pakko.
Melkein voisi kuvitella pienen pallokuman levitoivan yläpuolella.
300 pistettä.
Keskushallin pohjoislaidalla odottaa enää yksi taktinen pyrähdys hissille, joka vie jengin kerrosta alemmaksi. Hissimatkan jälkeen Toko ilmaisee – oikeastaan toistaa, jotta menisi perille, vaikka uskoisin vähemmästäkin – Komarulle epäilyksensä, koska tässä tehtaassa on jotain mätää. Ei auta kuin jatkaa.
Akrobaattisen voltin aika, mutta Komaru ei kehtaa potentiaalisen panty shotin vuoksi.
Odottavat kolmospesällä.
If there's no hope, Toko sez nope.
Tehtaan
toinen kerros on käytännössä ihan samanlainen kuin ensimmäinen, vain hiukan
monimutkaisempi. Tavoitteena on päästä seuraavaan hissiin, joka sijaitsee tilan
vastapuolella. …Miksei täällä ole hissiä, joka kulkee kaikkiin kerroksiin,
turvallisuussyistäkö? Täälläkin on keskuspylväs, jonka se oleellisempi sensori
pyörii yhä vastapäivään viistäen seiniä ja kaikkea, joka sen tielle tulee.
Lay of the factory B2 land.
Kuten
karttakuvasta näkyy, kulkuväylä mutkittelee heti alussa tuotantolinjojen
välistä ja jatkuu lopulta länsilaidalle, jossa se haarautuu. Luoteisnurkasta
takaisin kohti hissiä kääntyvä reitti katkeaa nysäksi, mutta siellä kimaltelee
Socki, jonka eeppiselle neuletarinalle ei näytä tulevan loppua, vaikka en ole
edes varma, onko näissä jatkuvaa juonta. Olisipa lapsuudessani ollut tällaisia
kuvakirjoja.
Edelliskerroksen jalkapohjien jälkeen kädet ja jalat ovat ihan tavallinen näky.
Socki olisi tuossa aidan juurella, mutta säde käväisee salakavalasti tuossa ennen katkeamistaan.
Virtue's White Reward.
Se
oikea reitti vie kerroksen keskelle, jossa Komaru joutuu jälleen sädepylvään
kurimukseen juoksemaan ympyrää ja kärkkymään sopivaa tilaisuutta loikatakseen
pois oravanpyörästä. Mäntäpylväshökötysten sijainnin vuoksi turvallista
kulkureittiä tulee hieman soveltaa ja pylvään juurella on jälleen monokoneita,
mutta muuta keräiltävää en vaara-alueelta tarkallakaan syynäyksellä löytänyt.
Hipsinpä siis itään ovelle, joka on turvallisella alueella.
Pakohuone!
Nappula! Mutta tällä kertaa ei linkitettävää Monokumaa vaan Komarua varten,
jotta suora näköyhteys vesilammikkoon avautuisi. Monokuma pitää kylläkin
linkittää – kunhan sen on ensin saanut hologrammin avulla hollille – ja
kuljettaa kostuttamaan töppöjalkansa. Kilpikolonna kököttää toisessa lätäkössä.
Kun vesistöjä yhdistää pieni uoma, tässä voisi puhua jo kokonaisesta
vesivahinkoekosysteemistä. Vien kaikki karhut maailmaan, jossa ei ole ainakaan
kosteaa. Liekkejä siellä on riittävästi.
Inhimilliset sähkötapaturmat ovat tehtaissa valitettavan yleisiä.
Rakkaus on vain manipulointia.
Kynsin tässä ilmaa ihan vain kuvauksellisuuden tähden.
Tehdashallin
puolella odottaa kujanjuoksu länsilaidalle, jossa on luultavasti tehtaan tiukin
ravausikkuna ihan siitä syystä, että tässä tulee juosta sensorin kulkusuuntaa
päin. Ei juoksuvaihe tietenkään mitenkään vaikea ole, kun puolimatkassa
tarjotaan suojaa, mutta koska reitti kulkee suhteessa näin läheltä sensorin
hermokeskusta, säde osuu vääjäämättä tielle nopeammin kuin huoneen
ulkolaidalla.
Juokse Lola!
Länsilaidalla
odottaa pakohuone, joka on hankalampi kuin pari aiempaa yhteensä ja kerrankin
sellainen arvoitus, jota saa hetken aikaa miettiäkin ja jossa on ihan
todellinen kämmäysvaara, jos kaikkia muuttujia ei huomioi. Minä en huomioinut
yhtä.
Pakkolomautan kaikki, jotta työttömyysputki tuhoaa ne.
Kuten
ilmakuvasta ilmenee, kaikki karhut tulee listiä kerralla, kuten tavallista.
Huoneen etelälaidalla on kourallinen vahtikumia, hologrammipömpeli sekä
nappula, joka avaa oven huoneen keskellä. Oven toisella puolella on pommikuma
ja pallokuma nelisuuntaisessa risteyksessä. Vahtikumien ja oven välimaastossa
käytävällä pönöttää yksinäinen peruskuma, joka tulee ensin linkittää ja
kuljettaa nappulalle, jotta ovi avautuu. Suora linkkiyhteys löytyy rotkoon
katkeavalta ulkonemalta pakohuoneen länsilaidalta. Itäkautta ei ole mitään
järkeä mennä linkkeilemään, koska Monokuma huomaisi minut. Tämän kaiken toki
tajusin ja ymmärsin myös seuraavan askeleen, kun olin hivuttautunut huoneen
laitaa pitkin – varoen pommikuman siirtyilevää katsetta – ulkonemalle ja
siirtänyt Monokuman nappulalle.
Täällä ei ole mitään nähtävää.
Seuraavaksi
siis liikeluodilla hologrammi käyntiin ja pommikuma paikan päälle ja ja ja mitä
helvettiä tapahtuu?!
Grr muri muri muri roar.
Pieleen
meni. Lataanpa siis tallennuksen, ravaan takaisin pakohuoneeseen ja yritin
uudestaan tajuttuani, mitä helvettiä oli juuri tapahtunut. Tuossa kävi
nimittäin siten, että hologrammi herätti myös nappulalle siirtämäni Monokuman
mielenkiinnon. Siinä se ramppasi edestakaisin nappulan lähistöllä oven
liukuessa spastisesti auki ja kiinni, kun pommikuma yritti ravata
hologrammille. Lopulta joku karhu bongasi hötäkässä Komarun ja koko lauma
kilahti. Tässä meni siis pieleen Monokuman asemointi nappulalle, sillä
katkaisin epähuomiossa linkin, kun otus tapitti kohti pömpeliä. Ilmankos se
kiinnostuikin siitä. Sen toki arvasin, ettei linkkiä pidä katkaista, kun
linkkikuma tapittaa kohti Komarua. Ei varsinkaan näin lähellä. Fiksuinta on
jättää Monokuma toljottamaan lounaaseen (tai illalliseen), sillä siellä ei ole
yhtään mitään. Sitten vain hologrammi käyntiin, pommikuma paikalle ja Komarulla
takaisin pallokuman luokse keilaamaan! Tämähän oli hauska pulma.
Illan viimeistä bussia odottavat.
Bussi tuli.
Olen
jo lähes hissillä, mutta kakkoskerroksen kaakossa on ylimääräinen huone, jossa
käyn tietysti kääntymässä. Täälläkin on värikoodattuja huumeruohoja! Tai
istutettavan metsän alku, mutta luotan enemmän hämäräbisneksiin. Löytyypä smoke
weed everyday -hyllyjen välistä tehojournalismia maailmankuulusta
sarjamurhaajastakin, joka on ihan tässä lähellä.
Ihan kuin olisin ollut vastaavassa tilanteessa ennenkin!
Genocide Jack on hengissä, jotta muut eivät olisi.
Haiji
ei liity kansanmurhakeskusteluun vaan tämän olemassaolo unohdetaan, jotta
äijälle ei tarvitse erikseen selittää toisesta Tokosta. Sanomista nimittäin
tulisi, ja lisäksi Genocide Jackin mittapuulla Haiji olisi epäilemättä
sellainen seinään teilattava komea poika. Vaikka Komaru ihasteleekin Genocide
Jackin jopa kirjan sivuille kiirinyttä mainetta, Toko ei ole aiheesta järin
innoissaan. Mieluummin hän eläisi ilman toista minäänsä. Kun Komaru utelee syytä
Jackiin – toisin sanoen tämän syntyhistoriaa, Toko kertoo sarjamurhaajan
syntyneen tukahdutetuista tunteista.
Jack ajattelee samaa.
Ilmankos rekkakuskeilla ei ole sielua.
Muistan
hyvin etäisesti Trigger Happy Havocissa Tokon
kertoneen Makotolle, että hänellä on kaksi äitiä. Another Episodessa kerrotaan, miksi hänellä on kaksi äitiä.
Sairaalassa sattui Tokon synnyttyä pikku sekaannus, sillä samoihin aikoihin
syntyi toinen vauva, joka tupeloitiin kuoliaaksi. Tokon oikea äiti jäi
epäselväksi, koska äidit kieltäytyivät verikokeesta. Ei siksi, että he olisivat
olleet lapsirakkaita… vaan molemmat halusivat vastapullautetun vauvansa
kuolevan. Maailma rakasti Tokoa siis heti kättelyssä. Lisäksi sama pelimiesukko
oli tuupannut äidit tiineiksi, koska maailma on täynnä yhteensattumia.
Heistä on tehty myös musiikkia.
Voisi lähes puhua vahinkolapsesta.
Pitkään mietin tähän jotain hauskaa kuvatekstiä, mutta aina ei kehtaa.
No mutta vauvat ovat tuommoisia.
Komarun
mielikuvitus ei osaa käsitellä Tokon syntyä, joten tämä jatkaa kertomalla
vuodattaneensa tuskaansa teoksiinsa. Kun kaikki ei sivuille mahtunut, ylijäämä
muodosti tunteiden likasammiossa Genocide Jackin. Kaikesta huolimatta Toko ei
pidä taustaansa isona numerona ja on ihan Komarun vika, kun tämä meni
kopeloimaan näin järkyttävää taustatarinaa. Kun Komaru ei oikein näytä
tietävän, mitä muutakaan tässä sanoisi, tyttö toteaa pitävänsä Tokosta
ystävänä. Jos Tokolla ei koskaan ollut rakastavaa perhettä, toivottavasti
tavallinen teini kelpaa korvikkeeksi.
Komaru vain syntyi tylsästi eikä edes keisarileikkauksesta.
Huonojen muistojen muistelusta syntyy vain huonoja muistoja.
Komaru selvästi mietti asiaa tarkkaan.
Mutta
se Jackista ja tästä kerroksesta, kun koukkaan hissillä syvemmälle, koska
syvällä sijaitsee viimeinen toivo. …Oikeastaan vielä himpun verran syvemmällä, mutta alan jo olla lähellä! Tehtaan
kolmas kerros on käytännössä samanlainen kuin… paitsi eipäs muuten olekaan!
Hissiltä johtaa suora reitti kerroksen avaralle keskusaukiolle, jonka keskellä
on vanha tuttu sensoripylväs, joka ei enää syljekään säteitään myötä- ja
vastapäivään. Sen sijaan läpipääsemätön tai vähintäänkin hengenvaarallisen
yleishälytyksen laukaiseva sädemuuri lankeaa pylvään pohjoispuolelle
staattiseksi pizzasiivuksi suoraan seuraavaan kerrokseen vievän hissin tielle.
Kun ohjastan Komarun pylvään lähelle, Haiji kertoo deaktivointisalasanasta,
joka tulee syöttää hallintohuoneessa. Huone sijaitsee tässä lähellä hallin
luoteisnurkassa kovin tutunlaisia esineitä kuljettavan liukuhihnan tuolla
puolen.
Lay of the factory B3 land.
Kaikki muut liikesalaisuudet voimme varastaa, mutta tuonne ei ole mitään asiaa.
Komaru olisi voinut kokeilla limboamista.
No mutta täältä on pitempi matka ylös kuin alas.
Noin muuten hallista löytyy lähinnä luettavaa ja uusi kyky.
Täälläkö hirviöt syntyvät?
Tuotteissanne on valmistusvirhe, kun ne yrittävät tappaa kaikki.
Max HP +1 (SP 4). Lienenköhän tästä eteenpäin jo hiparitapissa? Muistin aktivoida tämän vasta hiukan myöhemmin.
Hallintohuoneessa
tehdaskomppaus muuttuu kunnolla mielenkiintoiseksi. Olihan se aiemmissakin
kerroksissa mielenkiintoista sädekikkailun vuoksi, mutta kolmas
sädepyörrekerros olisi alkanut pitkästyttää. Huoneen keskellä lojuvassa ruumiissa
ei tietenkään ole mitään yllättävää, onhan noita ennenkin nähty. Tosin tämä
tappo on vartijakuman käsialaa ja ruumiit ovat muutenkin olleet rakennuksessa
harvassa. Tämän perusteella tehdas lienee enimmäkseen automatisoitu ja
ihmistyövoimaa tarvittaneen lähinnä hallintotehtävissä. Siluettimiehen
menehtyminen on silti kolmikon kannalta tappio, koska vain tuo herra tuossa
tietää salasanan ja tuskin toipuu sitä kertomaan.
"It looks like he was killed by a crow or something."
Hallintohuone
on myös valvontahuone, koska peräseinä on vuorattu lumisademonitoreilla.
Äskeisen sanan kirjoitettuani piti tarkistaa, ettei kyse varmasti ole lumisa demoni
toreista, mutta kai tuo yhdyssana sanakirjaan kelpaisi, ellei jopa
yhdyssanakirjaan. Monitoripöydällä on nelinumeroista salasanaa penäävä tietsikka,
kehystetty valokuva ja lappunen. Haiji kehottaa koluamaan kaiken ja siirtyy
sivummalle vinkkiautomaatiksi, jolta irtoaa tipoittain oleellista informaatiota
ja lopulta itse salasana, jos ei oikeasti kiinnosta yhtään.
Tai tämä huone täyttyy lasereista, Haiji ei muista.
Mutta
minuahan kiinnostaa. Näön vuoksi kävin välillä Haijin luona juttusilla, koska
siitä irtosi hauskaakin keskustelua. Todellisuudessa en olisi hoksannut paria
juttua, mutta eipä mennä asioiden edelle vaan tutkitaan kuin olisi murharonpan
murhatutkimus!
Syötin tähän pankkitilini salasanan, eikä minulla ole enää säästöjä, pahus.
Punkkarit ovat tyhmiä.
Hurmeen
tuhrimaan valokuvaan on kirjoitettu synttäritoivotukset ja numerot 69 ja 8. Lapussa kerrotaan suoraan salasanan olevan kirjoittajan – eli huoneeseen
tapetun äijän – pojan syntymäpäivä,
mutta päivämäärää ei tietenkään paljasteta. Sen arvasin, ettei vuosiluku mahdu
salasanaan, ja olisi muutenkin tyylikkäämpää, jos Danganronpan tapahtumia ei ajoitettaisi kovin tarkkaan vuoteen,
koska onhan pelisarja nyt aika twenty minutes into the futurea Monokumineen ja
Neo World Programeineen.
Tuon mähmän on oltava ketsuppia, koska Danganronpan veri on pinkkiä.
Joku saa syntymäpäivänään pesää kahdeksan kertaa putkeen.
Viikon vanhasta ostoslistasta löytyy avain pakoon.
Lapussa on niin monta riviä, että kai siinä muutakin lukee?
Fiksumpi piilottaisi salasanan salasanalla lukittuun tietokoneeseen.
Ruumiin taskusta Komaru poimii hurmeisen vihkon, jossa
kerrotaan päivämäärän ajoittuvan tänä vuonna kuukauden kolmannelle lauantaille. Kieltämättä jännä tapa ilmaista
päivämäärä, mutta tämä palveleekin puzzlea eikä logiikkaa sen ulkopuolella.
Tokon kohdalla meinaa toisinaan unohtua, että likkahan kammoksui aikoinaan verta.
Vuoden 256. päivä olisi ollut helpompi muistisääntö.
Hautajaiset.
Tässä
kaikki vinkit, enempää infoa ei heru. Ellen mene kitisemään Haijille ja
totisesti menenkin, sillä pelkästään näillä vinkeillä ratkaisu on lähestulkoon
mahdoton. Ensimmäinen Haiji-vinkki ei varsinaisesti auta, sillä minä jotenkin
arvasin, ettei kolmas lauantai ole minkään kuukauden ensimmäinen päivä. Hiukan
myöhemmin sivutoiminen numerologi kaventaa päivämäärähakua, sillä kolmas
lauantai on kuukaudesta riippuen päivien 15 ja 21 välissä. Kaikkia
kuukausittaisia päivämääräpermutaatioita ei silti kannata syöttää, koska
olisimme tässä näpyttelemässä vielä ensi viikolla. Kuukausikin olisi hyvä
keksiä.
365 arvausta, helppoa!
Dokumentoinnin vuoksi nöyrryn!
Eikö edes karkausvuonna?!
Toko ei tiedä edes viikonpäiviä.
Huomasin
ennen Haijin kiusaamista monitoriseinällä riippuvan pyöreän dartstaulun, joka
oli segmentoitu Eläinradan ikiaikaisiin symboleihin. Toisin sanoen
horoskooppisymboleihin. Näin nuo symbolit viimeksi Uncharted 4:n eräässä tornipuzzlessa yrittäessäni tulkita toisiaan muistuttavia
syheröitä. Yksi niistä on päihtynyt ja nurin romahtanut 69 eli ♋.
Olin näkevinäni kuusysin vastakkaisella puolella kahdeksikkoa muistuttavan ♑-symbolin
ja menin hämilleni, koska miten kaksi merkkiä liittyy yhteen päivämäärään?
Liittyisikö niiden vastakkaisuus ratkaisevasti johonkin? Vasta myöhemmin
tarkistin, ettei jälkimmäinen symboli edes muistuta kahdeksikkoa, koska käsikonsoligrafiikan
matala resoluutio puuroutti kuviota.
Joku on kuunnellut Fatboy Slimiä.
Danganronpa Another Episode XII: The Ultra Despair Zodiac Age Girls.
Horotaulu
– valvontaukko taitaa lukea sanomalehdistä horoskooppipalstan ja uskoa siihen –
tulee puheeksi Haijin kanssa, koska en viitsinyt pelisessiossa hypätä nettiin
tarkistamaan, mikä merkki kuuluu millekin horoskoopille. ♋ on cancer
eli krapu. Haiji lisäksi
kyseenalaistaa Komarun reikäisen koulutuksen paljastaessaan kravun kattavan
päivämäärät 22.6.–22.7. Hei, c’mon,
Haiji! Edes minä en olisi muistanut kravun ajankohtaa! Kyllähän minä nuorempana
olin enemmän perillä horoskoopeista, mutta nykyään muistan vain omani. Terkkuja
kaikille härille, kiinalaisittain maalohikäärmeille, atsteekkilaisittain
apinoille ja druidilaisittain jasmiineille! Muita kehotan esimerkiksi
ajoittamaan syntymänsä fiksummin.
Voit ottaa sillä välin tirsat.
Tippuri tiistaisin.
Tarkka
päivämäärä on kaventunut ja sen voisi muutamalla yrityksellä arvatakin, mutta miten
päädytään oikeaan ratkaisuun. Tarvitaan kahdeksikko, joka ei tosiaankaan ole ♑ eli kauris.
Kasi on päivän viimeinen numero. Ensimmäistä emme tiedä, koska valokuvaan on
roiskunut verta, joka ehkä peittää ensimmäisen numeron. Siksi 69 ja 8 ovat
kuvassa erillään. Haijin vihoviimeinen vinkki sanelee, että lukeman on tällöin
oltava joko 8, 18 tai 28, vaikka se voi
oikeasti olla vain yksi niistä, koska 8. tai 28. päivä ei voi olla kuukauden
kolmas lauantai, koska kolmas lauantai on päivien 15 ja 21 välissä.
38. päivänä todellisuuden rakenne rakoilee.
Ihan kaikkea en sentään dokumentoi!
Päivä on 18. Kuukauden määrittää krapu. Se ei
voi olla kesäkuu, koska päivämäärä meni jo. Se on siis heinäkuu. 18.7. Hyvää syntymäpäivää, siluetin lapsi! Olen vain noin
pari kuukautta myöhässä. Nelinumeroinen salasana vaatii väliin nollan eli 1807.
Voitto! …Mitä paskaa, eikö sittenkään?! Ei tietenkään, sillä salasana on
laadittu nurinkurisesti joko Japanin tai länsilokalisaation myötä Amerikan
malliin. Japanissa malli on vuosi-kuukausi-päivä, Amerikassa
kuukausi-päivä-vuosi. Molemmissa malleissa kuukausi ilmaistaan ennen päivää.
Lisäksi brittiläinen yksikköjärjestelmä on maailman syöpä… ellei jopa krapu?
Ääh, oikea vastaus on 0718! Laserit
sammuvat, maailma iloitsee ja hymyilen puzzlelle, joka ei ollutkaan ihan
läpihuutojuttu! Spike Chunsoft, I applaud thee.
Vuonna 1925 Hitler julkaisi tänä päivänä Mein Kampfin.
Haiji luotti niin paljon, ettei tarvinnut edes salasanaa paljastaa.
Palaan
vaarattomaan kolmoshalliin ja bongaan katkenneiden säteiden puolelta pylvään
juurelta tappolistan, jonka kohde oli vain ajan kysymys. Kohteena on…
Komaru Naegi! En tunne. Kovin imarreltu
silti olen.
Liian
nopeasti ei hissikyytiin kannata astua, sillä ihastelin jo halliin ensi kertaa
astuessani tilan perällä hurjasti kieppuvaa valtavaa metallipalloa, jonka rei’istä
pilkisti toisinaan Monokumia. Tässä vaiheessa ei liene enää salaisuus, että
tässä pahuksen Monokumien vahtimassa tehtaassa valmistetaan Monokumia. Towa
Group valmistaa Monokumia. Otaksun tyttöjeni uhoavan aiheesta kohtsillään, kun
pohjakerroksen suuret salaisuudet ovat muutenkin lähempänä kuin koskaan, mutta
kiinnitän silti ennen hätäilyä huomiota kimalteluun pyöröpallon yläpuoliskolla.
Piilolapsijahdissa piilee aina pieni stressinpoikanen. Jäikö yksi viisikosta
sittenkin jälkeen, kun en huomannutkaan kimallusta satunnaisessa paikassa?
Syynäilinkin tehtaan erinäisiä loukkoja aiemmissa kerroksissa turhankin
tarkkaavaisesti, koska ei näitä kimalluksia täysin sattumanvaraisesti ole
kätketty. Toivon Soturit ovat siis tältä(kin) luvulta paketissa!
Monokumien kuivausrumpu.
Malja typolle.
Vielä ehtii hypätä takaisin kolmoskerrokseen.
Pohjakerroksessa
ei odota sensoripylvästä. Tämä on vain eteinen. Monokoneita luotitäydennyksiä,
sydämiä ja paristoja varten, tallennusankka turvaa varten, kauppa (josta ostin
listan viimeisen adverbin, joka ei edes kombottunut kätevästi muiden blingien
kanssa!), Nagisan muistelmat eräässä nurkassa. Bossimatsi ja luvun loppu on
vain ajan kysymys, kun vilkaisin karttakuvaa ja naurahdin oven takana
avautuvalle massiiviselle tilalle. Toki se näkyi koko ajan 3D-kartassakin,
mutta en kunnolla sisäistänyt Towa Groupin suurta salaisuutta. Vaatiiko se
oikeasti noin kookkaan hallin?
Lay of the factory B4 land.
Ajatella, että Masaru kirjoitti ajat sitten muistelmiinsa kakkajutuista, vaikka ei Nagisakaan täysin tervejärkinen ole.
En astu
vielä ainoasta ovesta valttikortille. Toljotan sen sijaan tuotantolinjojen
yksityiskohtia. Ylemmissä kerroksissa on valmistettu Monokumille jalkapohjia,
jalkoja, käsiä ja vartaloita. Täällä pohjakerroksessa ilmeisen vialliset
kappaleet joko romutetaan Junkollekin tutuksi tulleessa murskaimessa tai
kyhättävät karhut fuusioidaan palmuihin, jotta hoopo Monokuma Maker -masiina kyhää
valmiita Monokumia… ja ensimmäistä kertaa 3D:nä! Minulla ei ole aavistustakaan,
miten digitaaliselta Jabberwock Islandilta nyysityt palmut liittyvät Monokumien
syntyprosessiin. Kuittaan yksityiskohdan hassutteluna.
It's punishment tiiiiiiime.
Monokumat syntyvät vain puhtaimmista luonnon raaka-aineista.
Seuraavaksi 10D-Monokumia.
3D-Monokumien
hihnalla joka neljäs lopputuote on hassuttelun lisäksi kunnianosoitus Sonyn
suuntaan.
Olette väärässä pelissä.
Nuo hassut
kissat tuossa ovat Toro ja Kuro.
Vaikka PlayStationilla ei länsimaissa ole virallista maskottia – tai oikeammin
maskotteja on liian monta, jotta yksi niistä nousisi ikonisuudessaan ylitse
muiden Nintendon Marion ja Segan Sonicin tapaan – Toro ja Kuro ovat pleikkarin
pörröiset kasvot Japanissa. Kissat pyörittivät pariakin vain japanilaisesta PSN
Storesta ladattavaa otaku-uutis-/minipeli-/mitä helvettiä -söpöilyhybridiä ja
ovatpa otukset vierailleet länteenkin eksyneissä peleissä. Minulla on maskottikateista
orastavaa kokemusta PlayStation All-Star
Battle Royalessa ja Street Fighter X
Tekkenissä, joissa ne (PASBRissa vain Toro) ovat pelattavina hahmoina.
Hupsusti ne läpsivät ja naukuivat minkä ehtivät. On vain sopivaa, että ne
pääsivät koheltamaan Danganronpaan.
En olettanut Spike Chunsoftin olevan lopulta näin läheisissä väleissä Sonyn
kanssa, mutta mistäpä sitä pelifirmaverkostoitumista Japanissa tietää?
Pääsiäismunavitsi
ei suinkaan pääty tähän, sillä huomasin hihnan yläpuolella ilmastointilaitehökötyksen
pohjassa tuherruksen Torosta ja Kurosta. Aluksi vain hymähdin ja jätin sen
omaan arvoonsa. Olin jo menossa jatkamaan juonta, kunnes tajusin, että ai jaa,
tuherrus! Jos Another Episodeen on
piirretty jotakin, se on vihje salaisuudesta. Havainnoin nyaagrammia tarkemmin.
Jos vinkkeli hämää, tuossa lukee "Go straight between the MonoMono Machines right meow."
Vai että
monokoneiden välistä pitäisi mennä. Hihnan lähellä on kyllä kolme monokonetta.
Liikeluotityhjensin ne ensimmäisenä rutiinitemppuna kerrokseen astuttuani. On
koneiden välissä tyhjää tilaa, mutta tuossahan on musta seinä. Menin lähemmäksi,
suorastaan epämukavan lähelle… ja tajusin olevani kuin Crash Bandicoot 2:n eräässä viemärikentässä, josta nettoaa
värillisen jalokiven logiikkaa uhmattuaan.
Toro ja Kuro vetävät kuitenkin höplästä, pffft.
Iiiiik seinä nielee mffffffgggggghhhhh.
Tuo saamarin
seinä on huijausta! Astun urheasti tekstuurin läpi perinteisen japanilaisen
asunnon käytävään ja liukuovista perinteiseen japanilaiseen huoneeseen, jossa
mittasuhteet kallistuvat hupsusti kattoa kohti. Oikein somasta ja idyllisestä
tatamilattia-asunnosta löytyy naivistinen kissakello, lipaston päältä maneki-nekoja,
jotka tiettävästi tervehtivät asiakkaita kauppojen näyteikkunoissa, ja huoneen
muutkin koristeet viittaavat vahvasti siihen, että nyt ollaan astuttu joko Mainichi Isshon tai Weekly Toro Stationin maisemiin.
Mielenkiintoinen taukotila tehtaassa.
Komarukin katselee, mihin hittoon sitä on tällä kertaa jouduttu.
Päättömään pääsiäismunaan
kannatti muutenkin astua, sillä Toro on jättänyt tänne muistelmansa.
Toron ja Kuron suuri seikkailu.
En ollut
varautunut Toroon ja Kuroon, koska Danganronpa
muistuttaa minua toistuvasti siitä, ettei mihinkään voi olla valmis.
Kaikkein
vähiten Haiji Towan valttikorttiin, viimeiseen toivoon.
Haiji saatana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti