Towa
Cityssä on täysi rähinä päällä, jos ajatellaan täyden rähinän tiivistyvän
kerrostalon kokoiseen Monokumaan, joka heiluttelee kerrostalojen välissä
mahtivaltikkaansa. On se kulissiksi komea otus, vaikkei mitään konkreettista
teekään tai mihinkään liiku, mutta ajoittaisten räjähdysten perusteella ilmassa
on suurta urheilujuhlan tuntua. Audiopuolella täysi rähinä tiivistyy aikuisten
kaoottiseen hälinä-äänimattoon, josta erottui välillä epäselvä arigatou
muistutuksena pelin alkuperämaasta ja siitä, ettei kaikkea tarvitse välttämättä
kääntää, sillä meteli työntyy yli kielirajojen. Johan jo joissakin Monokumien
hyökkäysvälivideoissa on kuulunut pitkin peliä melkoisen selkeästi ihan väärää
upupu-naurua ja muuta ei tuo ole se oikea Monokuma -mokellusta. Pääasia on
silti, ettei puolet hahmojen dialogista ole englanniksi ja loput japaniksi,
koska budjetti loppui kesken.
Lay of the Big Bang Monokuma land. (se sijaitsee melko tarkkaan heti seuraavan korttelin keskellä pohjoisessa.
Kiukkuiset
siluetit riehunevat tuolla jossain, jottei liikehtiviä massoja tarvitse
animoida käsikonsolin kiusaksi, mutta kookkaalle aukiolle on jäänyt roikkumaan
muutamia väkirykelmiä mesoamaan. Bussien luona (liekö aukio jonkinlainen
bussilaituri?) roikkuu Hiroko, joka on liian kypsä möykkäämään, mutta riittävän
kypsä kadottamaan Shirokuman johonkin. Eiköhän irtopää vielä joskus kieri
luoksemme. Hirokon läsnäolo tarkoittaa tietenkin tuoreimpien tappolistojen
luovutusta, mutta ennen tuota täydennän kokoelmaani vielä yhdellä nimellä, joka
kimaltelee Haijin uholavalla.
Komaru ei katsele Big Bang Monokuman räjähdyksiä.
Kohteena on…
Kenshiro, Sakura Ogamin mielitietty!
Olinkin ihan unohtanut, että Trigger
Happy Havocin lihaskimputtaren läheistä henkilöä ei ole vielä tullut
vastaan. Sen sijaan Kenshiroa en ollut unohtanut, sillä megamiehestä oli kyllä
ihan riittävästi puhetta ykkösosassa ja onpa heppu näkynyt pelin
promokuvissakin, vaikka tappolista onkin ensimmäinen virallinen kuva hänestä.
Yhdennäköisyys (ainakin räjähtäneen hiuspehkon osalta) Sakuran kanssa hämmentää,
ja kun nämä järkäleet pa(i)nivat, mannerlaatat vavahtelivat. Kenshirosta
keskustellaan pian lisääkin, mutta ojennan ensin Hirokolle itseni
analysoitavaksi, koska listajärjestystä sen olla pitää.
En ole niin hidas, kun olen jo viidennessä luvussa. Noin vuodessa.
Hiroko
ihmettelee, trollaako Komaru ihan tahallaan, mutta hän trollaa itse
tulistuneella reaktiollaan. Olisi ainakin maailman helpoin pelastusoperaatio.
Komaru ei liiemmin arvosta tylyä demonikuvausta, joka kylläkin Tokon mielestä
on osuva. Olisihan lappusessa voinut olla pari riviä mangaharrastuksesta/-pakkomielteestä,
hiuksista ja muusta tärkeästä, mutta Hiroko neuvoo, ettei tavallisuutta
tarvitse hävetä. Toko huomauttaa lisäksi, ettei tappolistassa ole paikannettu
Komarun sijaintia. Ihmekös tuo, kun se vaihtuu niin tiuhaan tahtiin. Ensi
päivityksessä olen lähes varmasti ihan jossain muualla.
Exät ja ilkeät lapset raivostuttavat sitäkin enemmän.
Enää ei olla Black Mesassa.
On tuo keskimääräisesti kiltimmin kirjoitettu kuin muut tappolistat.
Normaali demoni, joka ei osaa mitään.
Kun Komaru huuteli koko illan tuulettimeen, naapurista tultiin koputtelemaan kotiovelle.
Valtaosa ihmiskunnasta olisi nolostuttava.
***
Ei niin mitään käsitystä, mihin demoninimen "tein" viittaa.
Uupuneen
eversti Sandersin ja helteessä lössähtäneen Pehmiksen sekoitukselta näyttävä
Kirigiri-vanhus voisi aina yhtä tahdikkaan Tokon mielestä olla jo kuollut
vanhuuteen, mutta Komaru toteaa tomerasti, ettei vanhuksia pidä pilkota (sic).
Hirokoa kiinnostaa, mitä tappolistassa mainittu etsiväkirjasto mahtaa meinata.
Yhdistystoimintaa tai työnvälitystä holistiselle yksityisportaalle? Komarulla
on omat mangat mädättämät mielikuvansa salaperäisestä etsivöinnistä, mutta Toko
kertoo arjen olevan huomattavasti tylsempää. Etsivät ympätään yhtälöön vasta
mutkikkaimmissa tapauksissa. Kuten eräässäkin tappoleikissä, jonka etsivä
ympättiin tahtomattaan mukaan. Hiroko lupaa tehdä kadonneelle ukolle jotain,
sillä etsivä löytää… etsivän.
Toko ei ole koskaan viitsinyt listiä MGS3:n The Endiä normaalisti.
Jälleenarvailulla onneen.
Pääsyvaatimuksena on löytää se.
Jos Kyokoa ei olisi, Trigger Happy Havocin oikeudenkäynnit olisivat olleet helppoja.
Tokoa fiksummat inhottavat.
***
Kalpeus kielii kuolemantaudista.
Kenshiron
kohdalla Toko muistelee Trigger Happy
Havocin hirmuista Ogrea, jonka olemassaolon – tai parhaillaan
olemattomuuden – perusteella Kenshironkin maailmoja halkovan salamurhanyrkin on
oltava totta. …Ellei mahtiköntin sairastelu ole jo ehtinyt viedä äijää
rakkaansa luokse tuonpuoleiseen, jossa he saavat tosi rumia steroidilapsia.
Mikäli viimeisiään vetelevä Kenshiro yhä jostain löytyy, Hiroko aikoo tehdä
asialle jotain. Ehkäpä eutanasian.
Miksi muutenkaan Towa Cityssä olisi näin paljon rotkoja?
Tuon pitäisi olla menneessä aikamuodossa.
Ei ole olemassa juonta, jota ei olisi käytetty mangassa.
Ja musta jätkä kuolee ensimmäisenä.
Rakastuminen on vain plussaa.
Odotin
trophya kaikkien tappolistojen palautuksesta, mitään ei tapahtunut. Joko siis
matkan varrelle on jäänyt lista (pyh, en ole niin sokea!) tai Towa Hillsin
kätköistä löytyy keräiltävää. Varmasti löytyy, onhan luvussa sentään viiden
piilolapsen sarja. …Mutta missä vaiheessa Hirokon juttusille seuraavaksi
pääsee? Ennen viimeistä bossia? Vai pitäisikö tässä odotella kärsivällisesti
New Game plussan puolelle, jossa logiikkaa rikotaan antamalla tulevaisuudessa
poimittavia asiakirjoja? Sen näkee, kunhan liikun aukiolta johonkin,
esimerkiksi eteenpäin.
Pyrin
kiertämään vimmaiset aikuiset sopivan hajuraon päästä, mutta en malta olla
kuuntelematta kanssakansalaisten kommentteja matkalla kävelysillalle, joka näyttäisi
päätyvän parin mutkan kautta Towa Hillsin sisäänkäynnille. Sorkkaraudoilla,
pesismailoilla ja teräsputkilla varustautuneet aikuiset vakuuttelevat tytöille
käyttävänsä kättä pidempiä vain Monokumia vastaan. Pahimmassa tapauksessa
pennutkin saavat kyytiä ukon uhotessa, ettei empimiselle ole sijaa, jos tämän
akan henkeä uhataan.
Murtui kuin Kinder-muna.
Vaan teet muutakin?
Toko osaa huolehtia kyllä itsestään.
Siltarampin
luona – siellä on myös tallennusankka ja monokone, josta sietääkin tulla
ammustäydennyksiä bossimatsin jälkeen, koska kudit ja hiparit eivät maagisesti
täyty lukujen välissä – panen tytöt keskustelemaan erään naisen kanssa, jonka
yleisfiilis on äärimmäisen vapautunut ja seesteisen iloinen. Häiriintynyt myös.
Ei enää piileskelyä, tässähän voisi vaikka kuolla, kunhan karhut ja lapset
kuolevat ensin. Komaru ei keksi mitään sanottavaa eikä Toko naljailtavaa, joten
lienee parasta jättää statistit rauhaan tekemään kauheita asioita hurmoksessaan
karhuille, lapsille, infrastruktuurille, toisilleen ja itselleen.
Ette kuitenkaan uskalla liikkua mihinkään.
Sitä se avioero teettää.
On hienoa, kun on tarkkaan rajattu suunta elämälle.
Pitkä
siltapätkä on tarkoitettu lähinnä maisemien ihasteluun, sillä en saa
pelkistetyistä punakerrostaloista saati sitten ihan tuossa vieressä
möllöttävästä Big Bang Monokumasta tarpeekseni. Pienempiä nalleja ei vyöry
kimppuuni. Tämän voinee selittää tylsän peliteknisesti siten, että olen yhä
alueella, jossa on NPC-siluetteja. …Tai sitten ei? Tuli nimittäin mieleen
parikin NPC:tä jokiraitilta, jossa pyöri karhuja. Ei ihan vieressä, mutta
riittävän lähellä. Silti olisi hölmöä johdatella karhuja täältä asti takaisin
aukiolle pyörimään karhuihin reagoimattomien siluettien sekaan. Tai yhtä hölmöä
animoida siluetit hyökkäilemään karhujen kimppuun, kun ei sellaista ole
ennenkään tapahtunut. Olisi aukion massiivinen joukkotappelu tosin komeaa seurattavaa,
mutta Komarultapa ei tappoja viedä!
Oikeassa sodassa ei olisi Big Bang Monokumaa.
Yhä kiroilee yläilmoissa tietämättä, miten tuota hemmetin romua ohjataan.
Vasta
Towa Hillsin sisäänkäynnin lähellä säntäilee Monokumia tyyliteltyjen
aaltotaideteosten välissä, sitä tavallista sorttia ja niitäkin on vain muutama.
Eipä mikään luku ole alkanut massalahtauksella, mutta oletuksena viimeiseltä
luvulta odottaisi enemmän. Tietysti edessäni kohoava pytinki on täynnä
persiiseen ammuttavia karhuja, mutta se on sen ajan murhe.
Kun Towa Hillsin kerran näkee goatsena, muuta ei näekään.
T-VISION esittää vesivärifiltteröityjä mellakkauutisia oikeasta maailmasta. Jos jaksaisin ottaa selvää, varmasti löytyisi jostain alkuperäiskuva!
Kaijukuman massussa kutisee piilolapsi.
Murhe
lähestyy kovaa vauhtia, koska olen jo sen ovella. Tai no en ihan vielä, koska
fasadin juurella on uusi kyky oikealla ja lannistuneita lapsia vasemmalla.
Näistä ressukoista ei ole perseilemään ruumiiden luona. Komaru ja Toko eivät
juttele heille, koska tarinan aikana on käynyt selväksi, että monolasten
dialogi koostuu joko naivistisesta naureskelusta tai erinäisistä interjektioista.
Sen sijaan he tuumivat lasten olevan kauhuissaan ja Toko vertaa laumaa kahlitun
koiran kiusaajiin, jotka lopulta saivat hammasrivistä fobian loppuiäksi. Tänään
aikuiset ovat vesikauhuisia koiria, mutta Tokoa vaivaa silti jokin lasten
käytöksessä. Minulla ei ole aavistustakaan, keksitäänkö tarinassa näille
statistilapsille vielä jotain häiriintynyttä käyttöä.
Jos tuossa lukisi jotain muuta, olisin täysin eksyksissä.
Items highly more likely to drop after defeating enemy (SP 3). Vaikka Monokumat lähes aina pudottavatkin massia ja sydämiä ja paristoja, nyt drop rate on korkeampi kuin Demon's Soulsin Pure Bladestonella.
Kissafaneissa ei ole mitään vikaa.
Voi heillä olla kylmäkin.
Kolkutan
tuplaovien luona jalustaan kytkettyä Monokuma-brändättyä ovirengasta, jotta
jalustan kello kilahtaa ja ovet avautuvat, koska tämä on rakennus, jonka
turvatoimet eivät perustu nykyaikaan. Astun karhunpesään.
Olisi edes pyöröovi, johon voisi jäädä pyörimään.
En
tiedä, mitä Towa Hillsiltä odotin, mutta vaikka tähän olisi helppoa ja hauskaa
vastata, että en ainakaan tätä, koska Danganronpalta
tunnetusti ei koskaan tiedä, mitä odottaa, kerron sen sijaan, mitä oletin
odottaneeni, eli en juuri mitään konkreettista. Towa Hills työnnettiin tarinan
alkupuolella – tai ainakin sen ensimmäisessä kolmanneksessa – ilmiselväksi
täkyksi Shirokuman kertoessa metropolin radioliikennehäiriöiden kumpuavan Towa
Hillsistä, Toivon Soturien päämajasta. Tuosta hetkestä eteenpäin olinkin
pitänyt merkillisen muotoista rakennusta vain paikkana, johon vielä joskus
saavun. Jotenkin arvelin, että tuolla minä vielä joskus rökitän Monacan
kliimaksissa, jossa tapahtuu kummallisia asioita. Ehkäpä rakennuksen katolle on
pysäköity se ilmalaiva, josta Komaru kauan sitten pudotettiin? Ja jota pidin
ennen Towa Hillsiä pentujen päämajana, kun en paremmasta tiennyt. Missään
vaiheessa en ollut sisäistänyt, että kenties rakennus oli ennen Toivon Soturien
vallankaappausta jotain muutakin. Eiköhän Towa Hillsin taustoja valoteta
poimittavissa asiakirjoissa riittävästi, mutta se saattaa hyvinkin olla myös
Towa Groupin päämaja. Towa Tower kun oli lopulta melkoinen turistirysä.
Towa
Hillsiin liittyy myös toinen seikka, joka on jäänyt kaivelemaan
arkkitehtuurisessa mielessä. Miksi rakennus on nimenomaan Hills? Olen nimittäin törmännyt Hills-rakennuksiin ennenkin.
Esimerkiksi Yakuza 4:ssä oli valtava
rakenteilla ollut Kamurocho Hills ja Shin
Megami Tensei 4:ssä Hills Building (ja sen alla psykedeelisempi Reverse
Hills), joka on siis käytännössä oikea Roppongi Hills Mori Tower. Tosin Roppongi Hills koostuu useammasta rakennuksesta.
Kaupunginosista ja kaupungeista Hillsin tietenkin ymmärtää (Beverly Hills nyt
se kuuluisin esimerkki!), kun noissa kuitenkin viitataan alueen olevan
vähintäänkin mäkistä seutua, mutta miten yksi rakennus voi olla mäki? Tai siis
tietenkin mäet? Ellei rakennuksessa ole useampi katto, jolloin katon
topografiaa voisi pitää mäkisenä. Ajattelenko tätä liikaa? Vai liittyykö tämä
pelkästään japanilaisiin rakennuksiin? Tovin asiaa googlailin, mutta annoin
olla, koska blogin jatkaminen on oleellisempaa tarkkojen faktojen sijasta.
Oli
miten oli, Towa Hills on mitä on. Ensinäkemältä se vaikuttaisi olevan hulppea
hotelli, jonka Towa Groupin toimistotilat lienevät tuonnempana. Another Episoden ensimmäisestä
hotellista on jo niin pitkä aika, etten pane teemakierrätystä pahakseni.
Varsinkin kun suurkaupungin ne ilmeisimmät teema-alueet on jo koluttu kunnialla
Towa Cityn summittaisessa läpileikkauksessa.
Sisään
astuttuaan Komaru toteaa infiltraation olleen läpihuutojuttu. Sisäpuoli voi
olla toinen huutojuttu, joka koostuu kirosanojen luovista yhdistelmistä. Tokon
silmäpari puolestaan pälyilee ympäriinsä Isäntä-häivähdyksen ahnaassa toivossa.
Pelastusoperaation aikana he voivat pysäyttää siinä sivussa Monokumat ja
takapirun ja päättää kaiken, esimerkiksi Another
Episoden. Neitojeni puheissa on ilmiselvää loppuhuipennuksen tuntua ja sama
pätee oikeastaan myös pelin teeman eli Wonderful Deadin viidenteen versioon,
jonka veikeän trooppinen rummuttelu alkaa soida rakennuksessa muistutuksena
siitä, että Jabberwock Islandille lähdetään seuraavaksi. Tästä minä nautin.
Juuri nyt on käynnissä siesta.
Kohtalon punanyöri on aasialainen uskomus, aina oppii jotain uutta.
Pylvään takana vilahti Togami!
Millaista pelibalanssia tuo muka olisi?
Oikeasti nauraisin, jos lopputeksteissä kävisi näin, mutta se olisikin vain Tokon HUOMIO-kuvitelmaa.
Loikkaan
kontrollin palauduttua kyyläämään karttaa ja vaikuttumaan viimeisen luolaston
massiivisuudesta, mutta näenkin paikan kahtena. Mitäs peliä tämä on? Lisäksi
Towa Hills näyttäisi koostuvan useammasta eri siipisegmentistä. Tätä
ensimmäistä voisi pitää aulana ja varsin erikoinen aula se onkin. Molemmilla
sivuilla on ovi pakohuoneeseen, ja sisäänkäynniltä johtaa portaikko yläkertaan,
jossa kököttää kaksi vanhaa tuttua tukkimassa hyvin tärkeän näköisiä tuplaovia,
jotka eivät ihan noin vain avaudukaan, vaikka kuinka yrittäisinkin kilkuttaa
Mono-renkaalla kelloa.
Lay of the Towa Hills entrances land. Goatsen lisäksi rakennus näyttää yläilmoista flipperin alaosalta.
Tämä voi olla New Game +, mutta emme tiedä sitä.
Vaikka Spike Chunsoft onkin todennäköisesti napannut tauluaiheet Googlen kuvahausta, arvostan silti tällaisia yksityiskohtia!
Massatuotettiinko näitäkin?!
Arvasin
suunnilleen heti, että pakohuoneet on ratkaistava, jotta Toivon Soturien
mechakloonit siirtyvät pois tieltä. Arvasin myös, että loput kaksi mechaa
sijaitsevat luultavasti seuraavassa identtisessä aulassa ovia tukkimassa ja
että Monacan mecha romutettaneen myöhemmin. Pakohuonejärjestys on vapaa, mutta
etenen länsimaisen lukusuunnan mukaisesti vasemmalta oikealle. Nyt ei auta
kämmiä, koska hoksottimet kiristettäneen äärimmilleen, joten tallennusankka
auttaa.
Maailman laannuttua Tragediasta on jälleenjälleenrakennuksen aika.
Vasemmanpuoleinen
pakohuone on muodoltaan sokkeloinen, ulkomuodoltaan perinteisen japanilainen,
karhuiltaan vahtimainen, lattialtaan lähes kauttaaltaan vetinen ja
pömpeleiltään hologramminen. Kuten arvata saattaa, kaikkien on kuoltava
vesilamautuksessa. Suunnilleen alueen keskelle on paiskattu tasan yksi kuiva
neliö, jolla karhulainen päivystää. Muut karhut kököttävät mikä missäkin.
Onneksi ne eivät liiku ympäriinsä. Jotta kuivakarhun saa siirrettyä pois ja
Komarun siihen tilalle (jotta hän välttyy miljoonalta voltilta), sen luokse
tulee ensiksikin päästä siirtämällä sokkelosta sopivia vahtikumia
hologrammeille, jotta ne eivät bongaa Komarua ja pilaa kaikkea. Linkkailua ei
sallita, koska se tekisi tästä turhankin helppoa. Hoksasin pulmaa ratkoessani
pitää kunnolla etäisyyttä pommikumiin ja olin erittäin varovainen huoneen
itäkäytävällä, jossa liikeluoti piti muljauttaa nurkasta hologrammille.
Ensimmäisellä yrityksellä olin liian itsevarma yrittäessäni hivuttautua
länsikautta erään toisaalle katsovan pommikuman vierestä, mutta opinpahan,
ettei niiden niskaan kannata hengittää, koska ne hengittävät takaisin.
Sain näppärästi koko huoneen näkyviin!
Monotaurin labyrintissä.
Toko on uhrattavissa, kun kaikki palaset ovat paikoillaan.
Sokkelokäytävä
vie tikapuille, jotka kavuttuani päädyn Kotoko Utsugin ikiomaan somasti
koristeltuun sviittiin, koska joka Soturilla on tietenkin oma nimikkohuoneensa.
Kuinkas muutenkaan, sillä aulan vasenta ovea vartioi hellän tytön Fighter Robot
Highlander the Great. Sängyltä löytyy kyky ja pylväspöydältä samanlainen
kauko-ohjain, jolla kakarat usuttivat mechansa kimppuuni. Komarun kopeloitua
kakea Christopher Lambert siirtyy sivummalle. Samahan se olisi leikkiä mechalla
enemmänkin ja vaikkapa romuttaa robokaveri vierestä, mutta peli ei anna.
Ei ole Komaru neitsyyttään menettänyt. Lisäksi oikeanpuoleisen seinän mansikkamonitori muistutti minua Jabberwockin huvitalosta.
Healing Item Effect +1 (SP 2). Laskelmieni mukaan yksi sydän parantaa nyt neljä sydäntä.
Aivokuume tarttuu vieraista esineistä.
Butt Stallion says hello.
Pakohuoneen
kautta ei tarvitse kiertää, koska Kotokon huoneesta pääsee pienelle parvelle,
jonka lattialuukun tikapuista pääsee takaisin aulan tuplaoville. Menen asioissa
aavistuksen edelle, sillä oikeasti huomasin tämän vasta kolmannen siirtyneen
mechan kohdalla, mutta aina kun Toivon Soturin mechaa siirtää, sen jalkojen
juureen ilmestyy kimaltelua. Ne ovat julmia, raadollisia tekstinpätkiä, jotka
viimeistään paljastavat Another Episoden
pääpahisten vanhempien olleen kammottavia ihmisperseitä.
Metal Gear Solid 2:n Big Shellillä oli ihan samanlaisia luukkuja, joiden alla pystyi piileksimään.
Tätä
mieltä Kotoko Utsugin vanhemmat ovat rakkaasta lapsestaan.
And that's terrible.
Oikeanpuoleinen
pakohuone on heittämällä yksi pelin mutkikkaimmista näennäisessä
yksinkertaisuudessaankin. Komarukin ilmakuvaa silmäillessään toteaa menneensä
sekaisin, mutta minunkin piti jopa miettiä useampaan kertaan, mitä tässä tekisi
ja ennen kaikkea missä järjestyksessä, koska ilmakuvasta ei viivasuoraan
välittynyt syy/seuraus-suhdetta.
Tuo tuonne ja tuo tuonne ja se tekee siitä sen, vertauskuvallisesti.
Eväiksi
on siis annettu liike, selätys ja linkki. Vähän joka suuntaan töllöttäviä
karhuja tulisi siirtää hologrammille sekä vaihtaa sulkuporttia kontrolloivalla
näppäimellä seisova pommikuma peruskumaan. Samalla sähköauto tulisi liikuttaa
pois pallokuman tieltä, jotta se pääsee esteettömästi jyräämään pommikuman ja aiheuttamaan
kaikki karhut kerralla listivän ketjureaktion. Siirtelin siis karhujen
sijaintia linkillä miettien, mitä ihmettä oikein touhuan, mutta kovasti ne
oikeat palaset loksahtelivat kohdalleen, kun pidin visusti huolta, ettei mikään
karhuista varmasti bongaa Komarua, joka pitää kuitenkin hivuttaa jossain
välissä pallokuman taakse. Taisi leikkiin kulua pari ylimääräistä linkkiluotia,
mutta ei ammusten kulutus ole ennenkään ollut pakohuoneiden
arviointikriteerinä. Oikeastaan koko hologrammihökötys on hämäystä, sillä ei
sitä oikeasti tarvitse mihinkään.
Pommikumaa ei siis ole fiksuinta jättää tähän, koska se jää auton alle eivätkä kaikki kuole kerralla.
Yksi töppöjalka painaa yhä näppäintä, joten ei se niin tarkkaa ole.
Everybody in the Place (155 and Rising)
Pakohuoneen
tikapuukäytävästä kulkeudun Jataro Kemurin ikiomaan taiteellisesti koristeltuun
kauhusviittiin. Kattoon paperimassahämähäkkien sekaan teilatut aikuisruumiit
ovat erityisen pikantti yksityiskohta. Pöydältä poimin kaukosäätimen
asemoidakseni Priest Robot Doctor Von Geroltin pois tieltä ja palaan aulaan.
Ilmankos Jataro olikin niin pöllyssä.
Olisipa Jataro keskittynyt tällaiseen taiteeseen raatodioraamojen sijasta.
Tätä
mieltä Jataro Kemurin vanhemmat ovat rakkaasta lapsestaan.
And that's terrible.
Ovi
tottelee emäntäänsä ja astun ykkösaulan hiilikopioon, jonka yläkerrassa
odottaa toinen mechaduo ja tuplaovi. Pelin kontekstissa Towa Hillsin
kenttäsuunnittelu toimii, mutta onhan tämä eriskummallinen ratkaisu
hotellirakennuksen aulaksi. Alkaisin repeillä epäuskosta, jos seuraavat
kymmenen huonetta olisivat identtisiä. Tehtaan tapaan tallennusankkoja on
ripoteltu joka väliin ja ainahan aulan yhden pakohuoneen ratkottuaan voi käydä
tallentamassa, jos ei halua menettää muutamaa minuuttia elämästään.
Open sez me.
Kai tuolta pimeästä huoneesta valokatkaisin löytyy.
Spike Chunsoft vain harrastaa japanilaisen pelisuunnittelun jalointa muotoa, kierrätystä.
Ettekö voisi mennä vaikkapa lakisääteiselle kahvitauolle?
Ykkösaulan
tapaan aluksi vasemmalle mukavan simppeliin pakohuoneeseen, jossa on silti hyvin
nokkela perusidea. Huoneen eteläpuoliskon itäpäädyssä rämistelee neljän
romukuman Bear Centipede ovaaliletkassa. Huoneen pohjoispuoliskoon on pysäköity
(miten ne on saatu noin ahtaaseen tilaan on täysin toinen juttu) viisi
sähköautoa, joista takimmaisen olisi tarkoitus jyrätä karhut, kunhan ne
pysähtyvät ajolinjalle. Muut autot – tarkemmin sanottuna vain osa niistä – ovat
liikeluodin tiellä, joten ne tulee siirtää syrjään. Jos erehtyy tärskäyttämään
väärää autoa, joka köröttää tukkimaan liikeluotia, se on harmi ja voihan nenä,
koska autot eivät liiku nokkakolarin jälkeen yhtään mihinkään ja Towa Hillsiin
on hankalampi soittaa vetoautoa paikalle.
Hakoteillä autoteillä.
Parkkipirkko saisi hepulin.
Näin paljon tyhjää tilaa ja nuo pässit pyörivät ympyrää nurkassa, noin siinä käy.
Pakohuoneparkkihalli
on yhteydessä Masaru Daimonin ikiomaan urheilullisesti koristeltuun sviittiin.
Olin jo poimimassa lattialta luettavaa, kun peli poimi sen puolestani, koska
tätä vihkosta ei parane vissiin missata. Tämä on jo toinen sporttipennun
muistelmateos.
Kuten kaikki urheilijat.
Monaca on paras. Hän on yhä hengissä.
Monolasten
kypärät on siis luotu aivopesuun. Tämäpä herttaista. En ollut edes pahemmin
ajatellut asiaa tuolta kantilta, mutta onhan lasten omituisessa käytöksessä
pelottavan paljon järkeä, kun he eivät osaa edes puhua järkevästi. Sen sijaan
Towa Cityn nimettömät ja kasvottomat (monokasvoja ei lasketa) kakarat ovat koko
pelin ajan keskittyneet häpäisemään ruumiita, hassuttelemaan ja tottelemaan
esimerkiksi demonijahdin tasapainosta huolehtivaa Palvelijaa, mutta alkeellinen
itsesuojeluvaisto sentään auttaa heitä pakenemaan ennen kuin Genocide Jack
tekee heistä silppua. On tavallaan lohdullista, että myös lapset ovat Toivon
Soturien vallankumouksen uhreja, vaikka heidät Monokumien kynsiltä
säästetäänkin. Ellei Monaca aloita lopussa suurta puhdistusta. Tietenkin hän
aloittaa Junkon kamelinvarpaisissa jalanjäljissä.
Siinä yhdessä tieteismangassa.
Muinaisella kambrikaudella.
Vaikka
Komaru haluaakin kahta kauheammin lopettaa sukupolvien välisen konfliktin,
josta lapsimassoja ei voi enää syyttää, Tokolla on muuta ajateltavaa, koska
kupletin juoni alkaa vaikuttaa ilkeästi lavastetulta. Niin no, sitähän se
Nagito ajoikin temppelissä takaa. Miksi muutenkaan tavallinen ja mitään
osaamaton Komaru olisi kasvanut – tai siis tehty kasvamaan – tarinan varrella
näin paljon? Ei kai suinkaan luonnollisesti? Tokoa vaivaa Nagiton salaperäisten
ystävien lisäksi, että toveri nimenomaan haluttiin tuoda tänne ja juuri näin
tässä on sattunut käymään. Komaru ei ole yhtä huolissaan eikä edes kuulosta
järin naiivilta halutessaan lopettaa väkivaltaiseksi äityneen tilanteen. Onhan
se pakenemista parempi vaihtoehto? Jos Komaru nyt kuitenkin kaikesta huolimatta
aiotaan uhrata epätoivon alttarilla tarunhohtoisen Makoto Naegin sisarena, aion
tehdä asialle jotain. Tai jos en minä niin skripti.
Kyllä minä ainakin syytän Yhdysvaltojen kansalaisia nykyisestä presidentistä.
Murrosikä on masinoitu luonnonlaki.
Oikea asenne.
Annan
hölmölle mutta omituisen nostalgiselle urheilukuvastolle (vai eikö muka
jokaisen urheiluhullun (tai vanhempien siihen pakottaneen) ala-astelaisen
kämpässä ole just tällaista?!) myhäiltyäni Hero Robot Mark Guyverille pari
metriä etäkyytiä ja palaan toivottavasti toiseksi viimeistä kertaa tuttuun
aulaan.
Umbron logo havaittu laukussa, raastuvassa nähdään!
Matalasta resoluutiosta huolimatta tyylikkäitä yksityiskohtia käsikonsolilla!
Tätä mieltä Masaru Daimonin vanhemmat ovat rakkaasta lapsestaan.
And that's terrible.
Viimeistä
pakohuonetta – mutta tuskin pelin viimeistä, koska on niitä oltava lisääkin, pakko olla jonkinlainen Mensa-tason kliimaksi
– viedään kakkosaulan itäpuolella… eikä se edes ole pakohuone, vaan sellaiseksi
naamioitu haastearvoitus! Huomasin ensisekunneilla eri musiikista. Huoneen
ratkaisusta siis puuttuu perinteinen pakohuoneille kuuluva Congratulations, mutta eipä
sen koluaminen edes ala perinteisellä Challenge Startilla. Toisin sanoen
suoritusta ei arvioida, joten täällä saa urpoilla tasan niin kauan kuin lystää.
Urpoilupotentiaalista huolimatta en lahdannut huoneen karhuja, koska niitä
tulee käsitellä hellemmin. Sitä paitsi tilalle spawnaisi kuitenkin uusi. Monolapsi
ei tule ojentamaan nelinumeroiselle salasanalle vinkkiä, sillä se tulee luntata
keskusseinältä, jonka vastapuolella on lisää vinkkejä. Lyhyesti sanottuna
täällä tulee nähdä ja antaa muiden nähdä oikeassa järjestyksessä. Huoneen joka
nurkassa kököttää eristetty Monokuma, joiden malleja tulee hyödyntää – eli
linkittää – mutta yhdestä vinkkitaulusta tai oikeastaan peilistä puuttuu otso.
Lopulta Komaru näkee itsensä sellaisena kuin muut ovat ja vaipuu katatoniseen tilaan.
Seinälle kelpaisivat.
Tajusinkin
jo vinkkejä lukematta, mitä puuttuvaa numeroa salasanaan vaadittiin, koska
poikkeuksetta ensimmäinen pakohuonetekoni on laukoa liikeluodilla Monoku-Man -laitetta
loikatakseni kartoittamaan seutua troposfäärivinkkelistä. Vinkkiseinämän yläpuolella
(jossain katon sisällä?!) lojui hyvin merkitsevä nollataulu. Koska peili
heijastaa Komarua, Komarun on oltava nolla. Minä niin mieleni pahoitin. Loput
digitit noudetaan possessoiduilta Monokumilta, joiden pikkuruisten karsinoiden
seinille on painettu oikea numero. Komaru ei omilla silmillään niitä näe eikä
edes pelaaja, vaikka kuinka yrittäisi hassutella kameralla.
Tulisipa vielä joskus WipEout 3048.
Numerot
näppäiltyäni livahdan Nagisa Shingetsun ikiomaan akateemisesti koristeltuun
sviittiin. Lähdeteoksia, lähdeteoksia kaikkialla. Ja yksi Tokolta, koska näemmä
hänellä on salainen ihailija.
Ytimeen asti, kyllä muistan.
Kohtalon sininyörin arvoitus.
Tokon
tuorein mutta arvatenkin ennen Tragediaa kustannustoimitettu teos paisuttaa
kirjailijan 80+ romanssiromaanin bibliografiaa entisestään. Tuollaista jälkeä
syntyy, kun kirjoittaa joka päivä. Kuten minunkin pitäisi blogiani. Tai ennen
kaikkea gradua, mutta se on kielletty aihe ajasta ikuisuuteen tai valmistumiseen.
Toko luottaa äärimmäisestä tuotteliaisuudestaan huolimatta enemmän laatuun kuin
määrään, toisin kuin roskakustantamot. Komaru on aivan oikeassa arvellessaan,
että toveria syyhyttäisi päästä jo takaisin kaunokirjailemaan, jotta tunteet
eivät tulvi yli. Maailman nykytilasta luulisi syntyvän komeita tarina-aihioita,
mutta eiköhän Toko alennu rustaamaan rasvaista Isäntä-fanficiä itsensä iloksi.
Satanen rikki ja varhaiseläkkeelle.
Mo' like Ultimeighty.
Writer's block lienee luova abortti.
Toko
heittää pallon Komarulle udellen tämän suunnitelmia Towa-paon jälkeen.
Koulunkäynnin, kotiruoan ja… wait for iiiiit… mangan lisäksi Komaru on
kaavaillut piknikiä ystävänsä kanssa. Jo väriltään järkevä taivas tekisi terää.
Toko ei täysin tyrmää tavalliselta kuulostavaa ajatusta, mikä on ihan riittävän
positiivista. Tarinan alussa olisi pukannut harhaista raivokohtausta. Kunhan
nyt silti keskityttäisiin olennaiseen eikä tehdä lupauksia epävarmasta
tulevaisuudesta, mutta Komarun lupaus paeta kaupungista on niin vakuuttava,
että Toko tajuaa jo ties kuinka monetta kertaa hänen todellakin muuttuneen.
Komaru syö vain Saarioisen valmisruokia.
Komaru on epävarma sukupuolestaan.
Komaru on vielä liian nuori puistokaljoittelulle.
Avioliitossa pääset sitten voitelemaan Isännän kahvaa.
Vapautan
vastikään räjäyttämäni Sage Robot Hannibal X:n varmuuskopion jähmeästä ovimikon
roolistaan ja kuten arvata saattaa, siirryn aulaan. Toivon Soturien sviitit
nähty, Monacan sviitti jäljellä tuolla jossain. Totisesti toivon, ettei
pikkulikan sviitti ole se karmaiseva kidutuskammio, vaikka kyllähän nyt
rautaneidossa tirsat vetäisi.
Open deux me.
Tunkkainen siivouskomero.
Tätä
mieltä Nagisa Shingetsun vanhemmat ovat rakkaasta lapsestaan.
And that's terrible.
Astun
aulaan, joka on edellisten copypasteaulojen turboahdettu versio, sillä vaikka
tilan rakenne on ympäripyöreästi sama – ainakin korkeammalle vievän
keskusportaikon osalta – täällä syvemmällä Towa Hillsin uumenissa mittasuhteet
ovat huimempia ja arkkitehtuuri prameampaa. Alkuauloissa oli kyllä komeita
vesiputousseiniä ja raha löyhkäsi, mutta täällä Towa Groupin entisen vallan sydämessä
on useita pysähtyneitä korihissejä ja pari oikein nättiä merellistä
koristehökötystä levitoivine muovikaloineen. Lieköhän tämä meridesign jokin
Towa Groupin oma juttu? Johan massiivisia akvaarioseinämiä ja
merenkäyntikrääsällä vuorattu haastehuone nähtiin Towa Towerissa.
Ensivaikutelma on kuin olisin astunut jättiyhtiön hyvällä maulla suunniteltuun
juppitoimistokompleksiin, joten kenties Towa Hillsin varsinainen siviileille
suunnattu hotellitoiminta jäi taakseni. Onneksi pennut eivät ole töhrineet joka
nurkkaa nonparelleilla, kakkapökäletuherruksilla ja muulla varhaiskypsällä,
joten mestasta huokuu jopa selittämätöntä arvokkuutta.
Lay of the Towa Hills another entrance land. Kartta näyttää headsetiä käyttävältä luppakorvakoiralta.
Komarun manganlukutoimisto olisi kyllä kaunis.
Juurihan pääsin tänne.
Maisemia
katsellessani ja tyttöjen dialogia kuunnellessani Monokumien portaikkoa alas
vyöryvä pienimuotoinen vastaanottokomitea pääsi yllättämään. Ei peruskarhuja
kovin montaa ollut ja pommiduo nakkeli säiliönsä sisältöä portaikon keskeltä
säälittävällä sihdillä, mutta on silti mukavaa vaihtelua, ettei Towa Hillsin
kaikkia möllejä ole valjastettu pakohuoneisiin puzzle-elementeiksi. Pienoisrähinän
tauottua koluan alakerrasta luettavaa ja kapuan yläkertaan lievästi
vainoharhaisena. En juonen yllätysten vaan sen alati kalvavan synkän ajatuksen
vuoksi. Ei kai tuonne varmasti jäänyt mihinkään piilolapsia? Masarun bongasin
pihalta, mutta nyt on ollut pitkään hiljaista, vaikka kaikki nurkat
pedanttisesti nuohosinkin. Eiköhän luvulla ole yhä reippaasti pituutta, sillä
Toivon Soturien sviittirumba tuntui vain introlta! Viimeisen luolaston pitääkin
olla massiivinen, vaikka tämä klisee päteekin lähinnä japsiropeihin.
Opetelkaa heittämään apinat!
Komaru pelaa Porrasturpia.
Penkillä välkkyvä lappunen lienee viereisellä penkillä kyhjöttävän monolapsen vanhempien käsialaa. Tätä mieltä monolapsen vanhemmat ovat rakkaasta lapsestaan.
And that's terrible.
Yläkerran
peräseinän keskivaiheilla on jälleen kerran tuplaovi, mutta se on pystytetty
hissiä varten eikä se vaadi kellon kilkatusta saati sitten mechavartijaa. Jotain
oven viereen installoitu sensori silti vaatii, kun emme pääse matkalle
korkeuksiin tirvaisemaan keskenkasvuista. Toko muistelee tornireissun
avainkorttia ja Komaru on oikeilla jäljillä arvellessaan Haijin omistavan sopivan
lätkän, koska häiskä kuitenkin on firmansa johtoportaassa. Toko nurisee
nöösimyyrän riehuvan yhä leikkikalullaan.
Hissin odottelu on vaivaannuttavaa puuhaa.
Käydään hakemassa Taichi avuksi. ...Ai niin.
Haiji
kuulee julman solvauksen, eikä epämääräinen tyttöalkioista pitävä pervoäijä ole
sittenkään täysin menetetty tapaus, koska kilahtanutta kestovirnettä ei
pilkistä kasvoilta. Tytöt ovat syystäkin ihmeissään, mutta Haiji selittää
joutuneensa muokkaamaan hienostunutta kaikki paskaksi ja biojäteastia nurin -suunnitelmaansa,
kun Monokumia vyöryi kimppuun yksinkertaisesti liikaa. En osaa edes kuvitella
kuinka paljon on liikaa, kun luvun ensimmäisessä videopätkässä nähtiin Big Bang
Monokuman silpovan satamäärin pienempiään, eikä tullut edes synteettinen hiki. Kymmenen
potenssiin kuusikymmentä karhua riittää taltuttamaan kommunisminkin. Nyt myös
Haiji haluaa riistää karhukontrollin, koska muutkin näköjään kuuntelevat
Shirokuman viisaita sanoja.
Ei Haijilla ole edes luomia.
Big Bang kompastui ja eräs kortteli vaatii entisöintiä.
Sensori
ei lue avainkortteja vaan verkkokalvoja. Lukitusta Haiji ei tajua, koska hissin
pitäisi olla auki… ellei sitten hän
ole asiasta vastuussa. Taas näitä vähemmän hienovaraisia viittauksia, jotka
langettavat väkisinkin kutkuttavia yhteyksiä Monacan suuntaan! Tarkemmin
sanottuna hissi hyväksyy tasan yhden silmäparin: Haijin isän eli Towa Groupin
pääjehun okulaarit.
Kuulostaa jyrsijältä.
Vasta nyt tajusin seinäskannerin olevan Borderlands-sarjan Helios-avaruusaseman pienoismalli.
Haijilla on keskivaikea karsastus.
Entä jos paristot ovat lopussa?
Haiji
kaunisteli aiemmin totuutta isäukkonsa kohtalosta. Ei Towa seniori suinkaan
kateissa ole. Towa juniori ihan itse näki ja koki isänsä kuoleman tämän
toimistossa juurikin tässä kerroksessa ja jos asiat eivät ole radikaalisti
muuttuneet, ruumis lojuu veripalttuna siellä yhä. Mikäli Monokumat eivät ole
puhkoneet Towa Groupin johtajalta silmiä, raato täytyy vain raahata hissille
yleisavaimeksi. Tuskinpa ruumista on edes kätketty mihinkään (kuten tynnyriin),
jos Monaca on jo pitkään laskelmoinut Komarun astuvan hänen sairaaseen
Junkomaahansa.
Näköjään vähän muutakin revittiin.
Haiji on niin turha tyyppi, ettei mikään Monokuma lähtenyt perään.
Haiji
jättää likaisen työn meille, koska ei kuitenkaan kehtaa myöntää
jälleennäkemisen olevan kova pala, ja vitsailee palaavansa riehumaan
gigakumallaan, mutta Komaru huomaa miehen käytöksen muuttuneen. On Haiji
onneksi huomattavasti selväjärkisempi kuin luvun alussa, vaikka naissikiöitä
mieluusti tuuppaisikin, mutta aina kun hän
tulee puheeksi, mieliala vaihtuu nopeammin kuin Toko Jackiksi.
Koko Another Episode on ollut hänen sairasta peliään, etkä ole vieläkään luovuttanut.
No siis... hän.
Ellen ole spekuloinnissani täysin hakoteillä, Another Episoden lopussa perhe on painajainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti