Towa
Groupin ex-CEO sijaitsee todellakin tässä kerroksessa, kartan mukaan yläkerran
eteläpuolella, johon pääsee itähuoneen kautta. Mihinkään viemättömässä
länsihuoneessa ei tarvitse käydä, mutta kuriositeetti ja sananlaskun väärin
kääntäminen tappoivat Komarun, joten sinne seuraavaksi. Huone on kookas
taukotila, koska Towa Group välittää työntekijöistään, vaikka minulla ei ole
aavistustakaan, pääseekö tänne kerran kymmenessä vuodessa vartiksi palkintona
siitä, ettei palanut loppuun jatkamaan narua. Taukotilan yhdellä sivulla
kyhjöttää lannistuneita lapsia, jotka taitavat kököttää täällä tarinan loppuun
saakka, kunnes he kuolevat nälkään tai lastensuojeluviranomaiset tajuavat hakea
heidät pois.
Täällä on hei ihan mukavia tuoleja istuttavaksi, ei tarvitse lattialla kyhjöttää!
Hiron ja Aoin suosikkiautomaatit.
Aivan
huoneen perälle huvittavasti nimettyjen virvokeautomaattien lähistölle on
unohdettu avio-opas selkeäksi täkyksi keskustelulle Tokon ja Isännän
ihanteellisesta tulevaisuudesta.
P niin kuin pettäminen.
Tokosta
on tullut viime aikoina jopa myötämielinen, kun tämä yleishyödyllinen teos ei
kirvoita murska-arviota, mutta teos jää juttutuokiossa toissijaiseksi Komarun
kauhistuessa Tokon kosimissuunnitelmista. Tämä kun merkitsee ennenaikaista kuolonlippua,
joka nostetaan salkoon myös tarinoissa, joissa joku tollo ei pysy muiden mukana
kauhujen kartanossa. Suomalaisista ilmaisuista lähin vastine lienee kuoleman
leimaama tai kuoleman oma. Toko on tarpeeksi tropesivistynyt tutusta termistä,
jota ryöstöviljellään japanilaisessa populaarikulttuurissa, mutta pitää sitä
vain taikauskona. Komaru kauhistee uudestaan, koska Viikatemies vierailee myös
(taika)uskoon uskomattomien luona. On siis parasta nostaa sairaalasarjoista
tuttu selviytymislippu omituisia horisten. Siitä lienee apua myös Towa Cityssä
mahdottomia todennäköisyyksiä vastaan. Välillä tuntuu, että Komaru on lukenut
liikaa mangaa. Tämä on siis pelkästään positiivista, koska Komarun on
suotavaakin hassutella itkeskelyn sijasta.
Tokon kirjoissa ei liputeta.
Olla kirottu tummaihoinen ateisti ja kuolla pois.
Tänään on kansallinen liputuspäivä.
Tuo aktivoituu 0,00002 % todennäköisyydellä.
Komaru suhtautuu tähän merkillisen iloisesti. Todennäköisemmin hän trollaa.
Kontrollin
palattua meinasin saada karvaisesta hohotuksesta paskahalvauksen, sillä en
yhtään ennakoinut keskustelun johtavan Mono-invaasioon, vaikka taukotilassa onkin
runsaasti tilaa toiminnalle. Joten toimin ja asemoin itseni aluksi hemmettiin
karhujen kynsien tieltä. Hirmupetoja ei taaskaan ole hurjasti, oikeastaan
muutamia, mutta taukotilan pöytien ja keskusvallien asettelun vuoksi
ammuskelutähtäily ei ollut aivan suoraviivaista karhujen reitinhakua seuraillessani.
Peruutin jopa johonkin pöytänurkkaan ja sain kynsistä liikkuessani väärään
suuntaan. En ole niin kovin tarkkaan dokumentoinut peruskarhujen käyttäytymistä
ja blogista voi saada oletuksen, että ne vain tulevat lähelle kynsimään, mutta
toisinaan ne loikkaavat etäämmältä kimppuun. Pienestä viiveestä – jota
Internet-insinöörit kutsuvat pelimetodologialla telegrafiaksi
– huolimatta loikat yllättävät minut nolostuttavan usein.
Ei ole taukotilan kahviossa tänään pullaa.
Palaan
aulaan ja siirryn sen itäpuolelta toiseen taukotilaan, joka olisi entisöinnin
tarpeessa. On täällä kapea reunaväylä kaikilla seinustoilla, mutta tilan
keskelle on revitty ammottava rotko. Huoneen toisella puolella on ovi eteenpäin
ja koska reunaväylä on kivimurskasta tukossa, tyttöjen tulee hivuttautua rotkon
tuolle puolen jeesusteipillä, sinitarralla ja leväperäisillä lupauksilla
kasassa pysyvän ja ennen kaikkea mahdottoman kapean tilapäissiltasokkelon
poikki.
Rotkoihin ei onneksi edelleenkään voi kävellä vahingossa.
Jotta
tämä ei olisi kepeä läpijuoksu, molemmille tukituille reunaväylille ilmestyy
kolme pommikumaa nakkelemaan räjähteitä naisväen helmoihin. Muistin aivan liian
hyvin Towa Towerista, kun Komaru sinkosi räjähdyssaallon vanavedessä alakertaan
tylyyn äkkikuolemaan, joten pysyttelin visusti sisäänkäyntioven luona, johon
suurin osa kranaateista ei yltänyt. Pommitriojen massaräjähdys naurattaa aina,
kun vain yhden karhun rei’ittäminen riittää. Siltasokkelon lahjapaketista
nettoan hämmästyttävät kolmesataa kolikkoa ja kimalluksesta uuden kyvyn, joita
alkaa olla plakkaroitu jo niin paljon, ettei kaikkia voi millään aktivoida
yhtäaikaisesti. Edes jos turhimpia ei lasketa.
Siinä on räjähdyspisteessä kyteviä kranaatteja kerrakseen.
Number of Monocoins obtained increases greatly (SP 10). Lähti käyttöön, vaikka pistevaatimus hirvittikin.
Taukohuone
vie pikavisiitille takaisin aulaan, jossa maisemia kuikultuani bongaan
alakerran meriveistoksen kärjestä kimallusta eli luvun toisen piilolapsen,
Jataron. Huh, ei ollut jäänyt ketään välistä! Toivon Soturit kun ovat aina
samassa Masaru/Jataro/Kotoko/Nagisa/Monaca -järjestyksessä. Muuta jännää Towa
Groupin päällikköäijän toimiston ovelle päättyvässä reitissä ei ole, mutta
toimistossa jänniä asioita on sitäkin enemmän.
Voisin tuupata teidät kaiteen välistä alakertaan eikä kukaan huomaisi mitään.
Ämpärikaupalla.
Noinko
paljon hurmetta yhteen ukkoon mahtuu? Toko jähmettyy kuvottavan näyn vuoksi
täysin. Onhan matkan varrella splatteria näkynyt suunnilleen kaikkialla
metropolissa ja veriarka Toko on väkisinkin ehdollistunut kaiken
kuolevaisuudelle ja erityisesti pinkeille ruumiinnesteille, mutta on TG-CEO:n
matto silti perusteellisen pesun tarpeessa.
Kirsikkamehuksi otaksuin.
Komaru
hipsii mahonkipöydän takaa törröttävän jalkaparin luokse toljottamaan
lamaantuneena takaisin lasittuneena toljottavaa silmäparia. Hän punnitsee tovin
vaihtoehtojaan, tekee päätöksen ja Vitan ruutu pimenee. Akku oli kyllä
latauksessa, mutta peli ei näytä, mitä Komaru tekee ruumiille.
Tule Toko katsomaan, et ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa!
Pesen kyllä jälkeenpäin käteni vertauskuvallisesti ja fyysisesti.
Komarun
kanniskelema paperikassi kertoo kaiken. Jukupätkä, oppiko viaton tyttöseni
dekapitaation jalon taidon jostain mangasta? Vai pitikö Shirokumaa matkia? Hei
likat, ettekö olisi voineet yksinkertaisesti kantaa ruumista
verkkokalvoskannerille?! Tai heittää sitä kaiteen kautta alakertaan, jottei
tarvitsisi tasapainotella lattiattomassa taukotilassa? Ruumisraijaus minulla
kävi heti mielessä, mutta en olisi milloinkaan uskonut Komarun tekevän
tällaista temppua! Oletan kuupan olleen Monokumien hellän käsittelyn jälkeen
löysällä tai sitten rakas Komaruni on vahvempi kuin oletinkaan. Tai vaihtoehtoisesti
hän sahasi pään irti megafonin terävällä reunalla. Paperikassin Komaru varmaan
poimi pöydältä. Todennäköisemmin hän on kunnon viherpiipertäjä, jonka mielestä
kauppojen muovipussit tuhoavat luonnon herkän tasapainon ja taskussa on aina
oltava sama kauhtunut paperikassi.
Loppuviikon ruokatarpeet kävin ostamassa, miten niin?
Päähenkilöt
(GEDDIT?!) poistuvat toimistosta, jota ei pääse edes tutkimaan, koska tuskinpa
neidit haluavat palata traumatisoitumaan. Tuskin siellä edes on muuta kuin
kuivunutta verta ja päätön raato. Taukohuone tulee rampata paluumatkalla
toiseen suuntaan uudenlaisella karhukokoonpanolla. Reunoilla on pommitrion
sijasta pommiuno ja tuhokuma, jotta tyylikkäät rakettireppukammotukset eivät
jäisi metrotunnelin lyhytaikaiseksi gimmickiksi. Vaikka ne eivät osaa ylittää
rotkoja kamikazoitumista varten, liekkipallot osaavat. Projektiiliäpärien
lisäksi tee se itse -sillalta rymistelee hitaasti muutama vahtikuma, mutta ne
voi jättää omaan arvoonsa ja listiä viimeisenä. Ahne pelaaja – en myönnä mitään
– voi kikkailla vahtikumien kanssa lisääkin, koska kilven selättämällä vahti
lentää erittäin todennäköisesti komeassa kaaressa rotkoon. Jos vahtikuman antaa
rymistellä ovelle ja listii sen turvallisesti päin seinää, nettoaa esinedropin.
Pitäähän sitä ekstramassia olla, kun pelin viimeiset totuusluodit maksavat
kuitenkin maltaita.
Ja ajatella, että mukamas kanniskelen tässä samalla pääkassia.
Kalvoskannerin
kohdalla Komaru kärvistelee kuvotuksesta käpistellessään kupolia kassista. Voi
näitä pakotettuja alkusointuja. Toko tiirailee toisaalle (nyt loppuu jambinen
blogimetri jumalauta) ja Vitan näyttö sumenee jälleen, jottei PEGIn kanssa
tulisi sanomista. Kuuluu vain ahdistunutta vaikerointia ja vastenmielisiä
ääniefektejä, kun Komaru tekee asian, jonka jokaisen tytön on kerran elämässään
tehtävä.
Komaru tekee tämän hitaasti nauttien joka hetkestä.
Cherami Leighin eksoottisia ummetusääniä kuului huomattavasti kauemmin kuin yhden uuuuuuughin edestä.
Kun
Towa Groupin pääpomon… päästä ei ole enää hyötyä (paitsi kenties petankissa),
Toko ehdottaa sen nakkaamista syrjään, mutta taikauskoinen Komaru älähtää
rangaistuksen iskevän taivaista. Harras skeptikkotoverini on saanut
okkultismista tarpeekseen, koska kuolleet eivät keskustele.
Ylimaallinen giljotiini iskee.
Paitsi
Danganronpassa.
Ohi meni.
Haijiko
siellä pelleilee? Tosi kypsää hei! Mihin miekkonen muuten meni? Ei hän ainakaan
ole meidän letkassa pyörinyt eikä liioin luvannut poistuakaan rakennuksesta.
Perinteisen olitko se sinä? -keskustelun jälkeen käy ilmi, ettei se ollut
kumpikaan meistä, koska Komarun kuudes aisti aktivoituu. Toko ei huomaa – saati
sitten tajua – mitään, koska hän on aivan tavallinen tyttö.
On myös mahdollista, että Komaru puhui vatsasta.
Ohi meni kahdesti.
Who ya gonna call?
En
ole tainnut riittävän monesti tähdentää, ettei Danganronpalta koskaan tiedä, mitä odottaa. Henkimaailman hommat
käyvätkin järkeen, kun pelisarjassa on niin pitkään vitsailtu okkultismista. Takamukselleen
järkytyksestä kellahtanut Komaru alkaa puhua silmät selällään kielillä:
tarkemmin sanottuna Tokuichi Towan,
Towa Groupin johtajan, karismaattisella kielellä. Herra Towa on perin
närkästynyt päänsä käsittelystä. Komaru anelee armoa kiroukselta, mutta
todellisuuksien välissä purjehtivalla henkiolennolla on tärkeämpääkin
manattavaa.
Niin hyvä läppä, että Komarukin melkein uskoo siihen.
Tokuichin ja Komarun äänet lomittuvat kevyen goa'uld-filtterin läpi.
It's the curse of the woooo-ooolf.
Komarun
kaappaaja esittelee itsensä ja toimenkuvansa, eikä kumpikaan yllätä Komarua,
joka tuntee hänen poikansa. Towan arvokas sukulinja ei suinkaan jää tähän, kun
kummitus kysäisee, mahtaako Haijin pikkusisko olla tuttu. Komaru kokee
enteellisen takauman.
...Nyt olet tyttö.
Kirjekavereita ollaan.
Oi muistoja.
…Aivan,
Monaca Towa. Minä niin arvasin! Sikäli mikäli tässä nyt
edes hurjasti oli jäljellä muitakaan vaihtoehtoja sukunimettömän Toivon Soturin
henkilöllisyyden suhteen. Nyt kun Monacan tausta on paljastettu, Tokuichi
pyytää tyttöjä pysäyttämään hänet pilaamasta Towa-nimeä.
Et kai pane pahaksesi, jos tapamme lapsesi?
Tokon
miettiessä keinoa saada itsekseen horiseva toveri järkiinsä Tokuichi tylyttää
kiittämätöntä kakaraansa, jolla on otsaa kapinoida isäänsä vastaan. Tokummitus
on myös mahdottoman katkera rakastajatartaan kohtaan, joka dumppasi Monacan
hänelle ja lähti lätkimään.
Useimmat lapset kapinoivat joskus vanhempiaan vastaan.
Yksinhuoltajuus ei ole naurun asia, heh.
Jos Towa Groupin pääjehu olisi tiennyt tästä,
mitään raskautta ei olisi koskaan tapahtunutkaan, mutta nyt vastahakoinen isä
päätyi orpokodin sijasta kasvattamaan lapsensa. Ilmeisen huonosti kasvattikin,
kun Monacasta tuli tuommoinen, mutta oikeasti herra Towa syyttää kuolemastaan
ja kaikesta erästä kauhistuttavaa naista, joka pilasi Monacan.
Olisi repinyt sikiön irti ja survonut pesukoneeseen.
Mutta onko Junko riittävän kypsä naiseksi?
Olisi
Tokuichilla varmaan muutakin sanottavaa, mutta Toko ryhtyy jeesustelemaan.
Toko on myös sivutoiminen äärimmäinen eksorsisti.
Pitääkö Komarun nyt vetää Tokoa lättyyn kostoksi Tokuichin kristillisestä manauksesta?
En
tiedä mitä äsken tapahtui, mutta luulen Tokuichin vaihtaneen hiippakuntaa. Enää
ei tarvitse riivata Towa Hillsin lähitienoota. Toko on mahdottoman hyvillään ja
rauhoittelee omiaan kuullutta harhaista ystäväänsä, jolle on varmasti
seikkailun aikana kertynyt vain univelkaa. Kyllä minä ainakin uskon Komarun
harhoihin.
Voisit kokeilla tuota Monacaa vastaan.
Komaru on ultra delusion girl.
Viime torkut ihan oikeassa pedissä olivatkin kakkosluvussa.
Eteenpäin
ja hissillä ylöspäin! Ainakin niin pitkälle kuin kori suostuu liukumaan. Enää
en astu aulaan, koska jokin raja maisemakierrätykselläkin. Sen sijaan Towa
Hillsin tämä kerros on pyhitetty toimistoille (niitä on kaksi, eikä niissä
tarvitse käydä, mutta minähän käyn) ja niiden välissä risteileville synkille
käytäville, jotka muodostavat ristikuvion lippureunoineen. Käytävillä ei pääse
suhailemaan vapaasti, sillä jostain syystä erinäiset käytäväväylät on tukittu
jykevillä kaltereilla. Turvatoimi kai tämäkin. Länsikaltereihin on revitty
ammottava aukko, josta teinitytöt suunnilleen mahtuvat kulkemaan. Kaltereihin
on myös groteskisti lävistetty Monokuman pää. Lisää irtokuuppia lojuu siellä
täällä lattialla… ja mikä mielenkiintoisinta, niiden lähistölle on jäänyt
epämääräisiä tekohammaskekoja. Mitä ihmettä täällä on tapahtunut? Kotokoko?
Monokoneen vierellä surkeana kyhjöttävä monolapsi ei ainakaan suostu kertomaan
mitään. Irtopäiden ja tekohampaiden puistattava kuvasto jatkuu muuallakin.
Eivät kai Monokumien hampaat oikeita hampaita ole?
Lattiakuviosta tulee jatkuvasti mieleen Ace Combatin kehittäjän eli Project Acesin logo.
Käytävillä
on pimeää ja ankeaa syystäkin, sillä jonkin matkaa edettyäni pimeydessä hehkuu
pelottavan raivotautista punaista lähellä huoneen keskustaa. Ai petokumista monolasten hupsuksi rallatukseksi muuttunut taustamusiikki johtuikin! Tuota ne
niissä rautaneitopakohuoneissakin lauleskelevat. Vasta nyt otin selvää kyseisen
biisin lyriikoista ja häiriinnyin melkoisesti. Käytäväkerros on siis
nelistävien petojen reviiriä ja tajusin varsin pian polttoluodin tepsivän
näihin rumiluksiin erityisen hyvin.
Petokumia
ei ole tullut hurjasti peruspelissä vastaan, koska ne on useimmiten joko
valjastettu erityisiin tappeluvaiheisiin tai pakohuoneisiin, joissa etsitään
lasta rautaneidosta. Siksi en lainkaan osannut aavistaa, kuinka nopeita ne
ovat, kun pimeydessä lännestä itään ja toisinpäin sahannutta yksilöä
tähtäiltyäni se ärähti ja loikkasi silmänräpäyksessä kimppuuni. Petokumilla on
paha taipumus väistellä luoteja, erityisesti hajotussellaisia, mutta
polttoluotisarja etenee niin hurjaa vauhtia tiiviinä ryöppynä, että peto tulee
väkisinkin ammutuksi seulaksi. Toinen vesikauhuinen karvaturri sahaa kerroksen
keskellä pohjois-etelä -akselilla. Sen sentään onnistuin yllättämään. Huomaan
risteyksessä kyllä viekoittelevaa tallennusankan hehkua etelässä, johon tulee
lopulta edetä, mutta kaltereiden vuoksi sinne tulee kiertää itälaidalta.
Veikeä virnistys ei lakkaa edes näin epämukavassa tilanteessa.
Ensimmäisestä
valinnaisesta toimistosta löytyy kokouspöytä, ahdistuneita kakaroita ja
luettavaa.
En ymmärrä, miten kurkku liittyy unelmiin.
Tämän
kenen lie unelmista Tokolle tulee mieleen kysyä Komarun unelmista
tulevaisuudessa, jos siis tällä särkyneellä maailmalla sellaista on. Komarukin
miettii, liekö unelmalla enää mitään merkitystä, mutta Toko huomaa toverinsa
nolostuneen ja lupaa hetken inttämisen jälkeen olla nauramatta. Komaru haluaisi
olla isona tyttönä mangataiteilija, tai kuten ammatti Japanissa tunnetaan,
mangaka. Tämäpä mielenkiintoista, sillä oletin hänen olleen vain kova lukemaan
mangaa eikä luomaan sitä. Komarun lahjoista ei tietenkään ole vielä ollut
mitään näyttöä, mutta ellei hän tuhertele vapaa-ajallaan pelkkiä aneemisia
tikku-ukkoja möykkähuutamassa vielä aneemisempaa dialogia, uskoisin hänen
olevan oikeasti Danganronpan
äärimmäinen mangaka. Mangaka ja kirjailija, Komaru ja Toko ovat yhdessä
voittamattomia.
Tuntea sinut silloin.
Komaru toivoisi istuvansa näillä penkeillä ja nettoavansa tolkuttomasti massia.
Lukisin.
Tokoa
ei naurata. Hän toteaa yksinkertaisesti unelman olevan hyvin Komarua. Vaikka
hän ei mangasta perustakaan, hän arvostaa Komarun selkeää mielihalua, eikä
sellaista sovi pilkata. Osaa se Tokokin olla joskus ihmisiksi. Komaru on heidän
ystävyydestään iloinen ja haluaa Tokon lukevan ensiteoksensa ensimmäisenä. On
erityisen merkitsevää, että keskustelun viimeiset repliikit on ääninäytelty
kokonaan (kuten Another Episode -blogin
alkupuolella totesin, nämä valinnaiset keskustelut on ääninäytelty vain
osittain joko äännähdyksillä tai parilla sanalla) vähän samaan tapaan kuin
aiempien Danganronpien
hahmoystävyyksien viimeisessä vaiheessa, sillä näille jutuille tulee
erityisesti lisää painoarvoa.
Tokosta oikolukija.
Palaan
käytävälle ja jatkan vääntyneestä kalteriseinämästä itäväylälle tekemään
ylimääräisen mutkan väärään suuntaan, koska tästä palkitaan Socki-sukalla, josta
palkitaan taakseni ilmestyvällä petokumalla. Voisin vaikka vannoa, että karhu
ilmestyy vain sukkatarinan poiminnan jälkeen. Nurkkaan ajettuna se jopa hetken
aikaa ahdisti, koska eipä ollut mitään suuntaa, johon peruuttaa.
Vasemman sukan viimeinen virke tiivistää mielipiteeni Socki-saagasta, mutta juuri siksi se on niin hyvä saaga.
Itäkäytävällä
vaeltaa vielä toinen petokuma, jonka reitti luultavasti jatkuu etelässäkin ihan
sen perusteella, kun Komaru puhui siellä omituisesti petokumista, vaikka olin
räjäyttänyt jo ne kaikki, koska monolasten rallatus vaihtui viimeisen karhun
kuoltua takaisin Wonderful Dead 005:ksi.
Kuolleiden lisäksi Komaru näkee näkymättömiä karhuja.
Etelästä
pääsisi portaikon kautta yläkertaan, mutta käväisen sitä ennen käytäväväylän
kärkipään toimistossa moikkaamassa toimistotuoleilla kauniissa rivissä
murjottavia kersoja ja noukinpa myös kyvyn. Kunpa saisin lisää tasoja ja niiden
kautta lisää kykypisteitä. En tosin ole laskeskellut, onko edes tasolla 99
mahdollista kytkeä kaikkia kykyjä päälle sillä oletuksella, että myöhemminkin
joka tasonnousussa saa yhden kykypisteen.
Max batteries +1 (SP 4). Jää toistaiseksi käyttämättä, kun paristoja on muutenkin niin paljon. Muistin sentään katsoa kykylistaa ja hiukan rukata käyttämiäni kykyjä, joten tästä eteenpäin pelaan viidellä paristolla. Tämä Killing Urge olisi siis kuudes.
Mihin sitä toimistossa hissiä tarttoo?
Aavemainen
tunnelma jatkuu toisessa toimistokäytäväkerroksessa, joka on rakenteeltaan
tismalleen sama kuin aiemmassa kerroksessa, mutta koska itäpuolisko ja
lounasmutka ovat kaikilta väyliltään kalteritukossa, rampattavaa lääniä on huomattavasti
vähemmän. Ainoa käytävä vie kerroksen keskipisteen kautta länteen, jossa piti
pysähtyä hetkeksi tiirailemaan Monokumien irtopäitä, tekohampaita ja seiniin
raadeltuja syviä viiltoja.
Olisi pitänyt ottaa onnenkaluksi vyötärölle kiikkumaan.
Joku on merkannut reviirinsä.
Petokumia
ei käytävällä ole, koska ne kaikki ovat pakohuoneessa kiusaamassa…
...Kotokoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti