Kaikki päättyy Warlockumaan. Näin luin jostakin ja tähän uskon, vaikken
taustoja sen kummemmin tiedä. Tosin tiedän sen verran, että School Moden
onnellinen läpäisy edellyttää vähintään Warlockuman onnistunutta
luontia. Näillä aiemmilla varmuuskopioilla ei ole sinänsä mitään
merkitystä, jos ei halua Trip Ticket -liutaa. Palaan trippailulippuihin
kohtapuoliin, kun niiden aika koittaa, mutta tämä kaikki siis tarkoittaa
sitä, että olisin voinut olla tekemättä mitään näistä edellisistä
Monokumista ja keskittyä vaikkapa Warlockumaan alusta asti, jos sen
vaatimukset olisivat olleet heti tiedossa. Toisaalta uutteraa kaikki
varmuuskopiot kyhäävää pelaajaa odottaa lopussa palkinto, mutta en minä
sitä vielä spoilaa, vaikka se tulikin taustatutkimuksessa huomattua.
Warlockuman vaatimukset ovat suorastaan astronomisia. Scifikirjoja on tarttunut matkaan viikkojen saatossa jostain syystä puolitoistakertaisesti tarvittavaan nähden. Kaikki useammista osasista koottavat vaatimukset sen sijaan aiheuttavat huolta. Kymmenen kreikkalaispatsasta ei sinänsä ole hurjasti eikä kaksikymmentä mikrosiruakaan, mutta näiden lisäksi tulee kerätä vielä kolmekymmentä salaista runokirjaa ja viisikymmentä kappaletta maalia. Asiaa ei varsinaisesti kohenna se tosiseikka, että läheskään kaikki koottavat esineet eivät koostu pelkästään yksittäisistä esineistä. Esimerkiksi kolmeenkymmeneen runokirjaan voi tarvita kuusikymmentä kappaletta yhtä esinettä. Loppupuolella laskeskelin jo puuttuvia määriä melkoisella pieteetillä. Tällä kertaa en edes panikoinut, sillä minulla oli sellainen kutina suurimman osan ajasta, ettei tästä mitään tule. Nuo määrät ovat ihan järjettömiä. Olin valmistautunutkin tähän tulokseen, kun kaikkialla netissä sanottiin Warlockuman luonnin olevan ensimmäisellä kierroksella lähes mahdotonta matalien tasojen vuoksi. Otan lopputuloksen vastaan avosylin, kävi miten kävi. Loppu lähestyy. Töihin siitä!
Minulla on vielä saksiuhri kynimättä Genocide Jillin kanssa. Hänkin tietää, että vietän hänen karmivassa seurassaan viimeistä kertaa. Makotolle ei tule kyllä mitään juteltavaa mieleen, mutta ei syytä huoleen, sillä Jill kyllä jorisee omiaan, vaikkei ketään kiinnostaisikaan. Nyt tunteet Isäntää kohtaan ryöpsähtävät pintaan eikä Makoto ole ihan varma, haluaako kuulla niitä. Kerrotaan ne silti, tosin yleisellä tasolla. Jillille tämä käsittämätön tunne on ihan eka kerta. Kerrankin hän ei halua työntää saksiaan poikaan. Oli hänellä ensirakkauskin, joka päätyi ajojahdin jälkeen hautaan, mutta Isäntä on ihan eri juttu, puhdasta rakkautta. Isännän vuoksi hän voisi vaikka lopettaa muiden tappamisen, sillä eihän nyt pettämistä tule hyväksyä.
Kuulostan hajusteelta, kuinka mukavaa.
Mitäs jätät niitä saksia lojumaan.
Rakastuneelta näytät.
Toivottavasti Togami ei anna rukkasia.
Makoto innostuu ihan tosissaan ja tukee Jillin aikeita täysillä. Olkoon hän vaikka Amor tai mikä lie, kunhan silmitön tappaminen päättyy. Lopputuloksen näkee sitten Hope’s Peakin ulkopuolella. Jill ihastelee Makoton puheita ja intoilee muutenkin. Onhan tilanne ikävä Togamin kannalta ja ensimmäistä kertaa kenenkään kohdalla Makoto ei laskisi Genocide Jilliä ystäväkseen, vaikka ymmärtääkin häntä edes… olemattoman vähän.
En aio riisuutua ja pissiä suihkulähteeseen.
Makoto vaikka tappaa, jottei Jill tapa.
Uraaah.
Toko Fukawa/Genocide Jill, viimeinen sivu.
Viimeinen tähti kilahtaa – no ei se edes kilahda – todistussivun tähtimereen ja viimeinenkin kaverisuhde on nyt saavuttanut loppuhuipennuksensa. Joka tyypiltä on netottu trophy ja tulipa täydestä oppilaskimarasta kultainenkin, mutta en minä tätä ruljanssia pelkästään virtuaalipalkintojen vuoksi tehnyt. Tai hyvä on, tein minä, mutta on tässä muutakin. Kun äärimmäisen oppilaan kanssa on vietetty aikaa tappiin asti, vasta sitten School Moden lopussa näkee oppilaan lopetuksen. Tai näin Internet minulle kertoi.
Ja tästä päästään Trip Ticketien kohdalle, sillä suururakka on ohi ja toinen suururakka on vasta alkamassa, mutta sen dokumentoinnissa ei todellakaan kestä kauaa. Onnistuneista varmuuskopioista siis palkitaan Trip Ticketeillä, tavallisesti niitä saa kahdeksan. School Moden vapaa-ajalla voi viettää aikaa toisen oppilaan kanssa. Tätä minä olen tehnyt nyt hyvin pitkään täyttääkseni todistuksen sivuja ja saadakseni hahmojen ystävystymiskaaren päätökseen.
Ajanvieton lisäksi voi käyttää Trip Ticketin, joka tarkoittaa sitä, että oppilaan kanssa pääsee vapaavalintaiseen paikkaan opistolla viettämään aikaa. Paikan päällä jutellaan lyhyesti mukavia ja Makoton tulee vääjäämättä valita jokin kolmesta repliikkivaihtoehdosta. Kaksi näistä on huonoja, yksi puolestaan hyvä. Joka oppilaalla on aina sama lempipaikka koululla ja yksi ja sama lempirepliikki. Keskusteluvariaatioita on kolme per paikka, joten alkutilanne satunnaisgeneroidaan joka sessiolle. Oikeastaan uskoisin, että paikkojen suhteen oppilailla voi olla pientä heittoa, sillä jos ihan totta puhutaan niin minähän kylmästi katson nettivinkeistä, mistä paikasta ja repliikistä kaikki pitävät. Eihän arvuuttelussa ole mitään järkeä, jos pyrin joskus hoitamaan tämän kaiken pois alta.
On siis optimaalinen tilanne, jossa kaveri on viety oikeaan paikkaan ja oikea repliikki on valittu. Makoto ja kaveri puhuvat mukavia hyvin lyhyesti – siis sen verran lyhyesti, ettei keskusteluista tarvitse kirjoittaa näin blogaajan näkökulmasta yhtään mitään, kun uskoakseni mitään maailmaa järisyttäviä hahmopaljastuksia ei tule – ja miitin päätteeksi Makoto ajattelee, että olipa heillä tosi hauskaa. Tämä tarkoittaa yhtä sydäntä. Trip Ticketien tarkoituksena on kerätä sydämiä. Puolikkaitakin saa, jos kaveeraa vähän miten sattuu, tai sydämen menettää, jos ei osaa mitään elämässä ja kaikki menee reisille. Tätähän minun kohdallani ei tapahdu, koska lasken sen hassatuksi ajaksi. Yhden vapaa-ajan aikana saa siis parhaimmillaan yhden sydämen. Sydämiä tarvitaan kymmenen. Monokuma roikkuu asuntolassa, jotta nykytilanteen voi tarkistaa. School Moden alkupuolella oli tästä diagnoosista kuvakin ja kenties jotain vihjailuakin mekaniikasta, en muista eikä sillä ole väliä, kun kerron nyt kärsivällisesti, mistä tässä on kyse.
Sydämiä tarvitaan kymmenen nimenomaan siksi, koska School Moden lopussa nähdään silloin oppilasystävän loppu. Ei siis mikään fataali teloitusloppu. Täytetty todistussivu on myös tämän edellytyksenä. Samaten Warlockuma syystä, joka paljastuu… erittäin pian. Päiviä School Modessa on viisikymmentä. Yhden hahmon kanssa täytyy viettää kymmenen Trip Ticket -vapaa-aikaa. Yhden School Moden aikana voi siis nähdä enintään viiden hahmon lopun. Makotolla ei ole tietenkään loppua, koska ei kai hän nyt itsensä kanssa kaveeraa. Jos häntä ei lasketa, äärimmäisiä oppilaita on neljätoista. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kaikkien hahmojen loput mielii nähdä, School Mode tulee läpäistä neljästi. Siksi siis neljästi, koska ensimmäisellä kerralla täydennetään todistukset ja muilla kerroilla grindataan Trip Ticketeillä nämä pienoissessiot. Kaikki loput haluan nähdä, koska nämä hahmot ovat sen arvoisia ja koska School Moden kaikkien loppujen näkemisestä saa… trophyn.
Tämä kaikki kuulostaa äärimmäisen kehittävältä ja sitä se onkin. School Mode onkin herättänyt kritiikkiä, vaikka kukaan ei tietenkään pakota tähän. Kysehän on vain lisäpelimuodosta, joka lisättiin pelin Vita-versioon. Miksi siis edelleenkin lasken kuluvia päiviä mielipuolisessa kierteessä hulluuteen? Miksi en vain siirtyisi jo suosiolla suoraan jatko-osaan, jossa on jännittävä juoni, kenties tätä ykköstäkin parempi sellainen? Koska minähän aion dokumentoida tämän ensimmäisen osan alusta loppuun… ja olen jo reilusti voiton puolella. Eikä tämä School Mode nyt suinkaan huonoa pelattavaa ole. Ainakaan tällä ensimmäisellä kerralla. Mieluummin minä tässä kaveeraan muiden kanssa kuin paljon vapaa-ajallisesti rajoittuneemmassa murhaleikissä.
Warlockuman vaatimukset ovat suorastaan astronomisia. Scifikirjoja on tarttunut matkaan viikkojen saatossa jostain syystä puolitoistakertaisesti tarvittavaan nähden. Kaikki useammista osasista koottavat vaatimukset sen sijaan aiheuttavat huolta. Kymmenen kreikkalaispatsasta ei sinänsä ole hurjasti eikä kaksikymmentä mikrosiruakaan, mutta näiden lisäksi tulee kerätä vielä kolmekymmentä salaista runokirjaa ja viisikymmentä kappaletta maalia. Asiaa ei varsinaisesti kohenna se tosiseikka, että läheskään kaikki koottavat esineet eivät koostu pelkästään yksittäisistä esineistä. Esimerkiksi kolmeenkymmeneen runokirjaan voi tarvita kuusikymmentä kappaletta yhtä esinettä. Loppupuolella laskeskelin jo puuttuvia määriä melkoisella pieteetillä. Tällä kertaa en edes panikoinut, sillä minulla oli sellainen kutina suurimman osan ajasta, ettei tästä mitään tule. Nuo määrät ovat ihan järjettömiä. Olin valmistautunutkin tähän tulokseen, kun kaikkialla netissä sanottiin Warlockuman luonnin olevan ensimmäisellä kierroksella lähes mahdotonta matalien tasojen vuoksi. Otan lopputuloksen vastaan avosylin, kävi miten kävi. Loppu lähestyy. Töihin siitä!
Minulla on vielä saksiuhri kynimättä Genocide Jillin kanssa. Hänkin tietää, että vietän hänen karmivassa seurassaan viimeistä kertaa. Makotolle ei tule kyllä mitään juteltavaa mieleen, mutta ei syytä huoleen, sillä Jill kyllä jorisee omiaan, vaikkei ketään kiinnostaisikaan. Nyt tunteet Isäntää kohtaan ryöpsähtävät pintaan eikä Makoto ole ihan varma, haluaako kuulla niitä. Kerrotaan ne silti, tosin yleisellä tasolla. Jillille tämä käsittämätön tunne on ihan eka kerta. Kerrankin hän ei halua työntää saksiaan poikaan. Oli hänellä ensirakkauskin, joka päätyi ajojahdin jälkeen hautaan, mutta Isäntä on ihan eri juttu, puhdasta rakkautta. Isännän vuoksi hän voisi vaikka lopettaa muiden tappamisen, sillä eihän nyt pettämistä tule hyväksyä.
Kuulostan hajusteelta, kuinka mukavaa.
Mitäs jätät niitä saksia lojumaan.
Rakastuneelta näytät.
Toivottavasti Togami ei anna rukkasia.
Makoto innostuu ihan tosissaan ja tukee Jillin aikeita täysillä. Olkoon hän vaikka Amor tai mikä lie, kunhan silmitön tappaminen päättyy. Lopputuloksen näkee sitten Hope’s Peakin ulkopuolella. Jill ihastelee Makoton puheita ja intoilee muutenkin. Onhan tilanne ikävä Togamin kannalta ja ensimmäistä kertaa kenenkään kohdalla Makoto ei laskisi Genocide Jilliä ystäväkseen, vaikka ymmärtääkin häntä edes… olemattoman vähän.
En aio riisuutua ja pissiä suihkulähteeseen.
Makoto vaikka tappaa, jottei Jill tapa.
Uraaah.
Toko Fukawa/Genocide Jill, viimeinen sivu.
Viimeinen tähti kilahtaa – no ei se edes kilahda – todistussivun tähtimereen ja viimeinenkin kaverisuhde on nyt saavuttanut loppuhuipennuksensa. Joka tyypiltä on netottu trophy ja tulipa täydestä oppilaskimarasta kultainenkin, mutta en minä tätä ruljanssia pelkästään virtuaalipalkintojen vuoksi tehnyt. Tai hyvä on, tein minä, mutta on tässä muutakin. Kun äärimmäisen oppilaan kanssa on vietetty aikaa tappiin asti, vasta sitten School Moden lopussa näkee oppilaan lopetuksen. Tai näin Internet minulle kertoi.
Ja tästä päästään Trip Ticketien kohdalle, sillä suururakka on ohi ja toinen suururakka on vasta alkamassa, mutta sen dokumentoinnissa ei todellakaan kestä kauaa. Onnistuneista varmuuskopioista siis palkitaan Trip Ticketeillä, tavallisesti niitä saa kahdeksan. School Moden vapaa-ajalla voi viettää aikaa toisen oppilaan kanssa. Tätä minä olen tehnyt nyt hyvin pitkään täyttääkseni todistuksen sivuja ja saadakseni hahmojen ystävystymiskaaren päätökseen.
Ajanvieton lisäksi voi käyttää Trip Ticketin, joka tarkoittaa sitä, että oppilaan kanssa pääsee vapaavalintaiseen paikkaan opistolla viettämään aikaa. Paikan päällä jutellaan lyhyesti mukavia ja Makoton tulee vääjäämättä valita jokin kolmesta repliikkivaihtoehdosta. Kaksi näistä on huonoja, yksi puolestaan hyvä. Joka oppilaalla on aina sama lempipaikka koululla ja yksi ja sama lempirepliikki. Keskusteluvariaatioita on kolme per paikka, joten alkutilanne satunnaisgeneroidaan joka sessiolle. Oikeastaan uskoisin, että paikkojen suhteen oppilailla voi olla pientä heittoa, sillä jos ihan totta puhutaan niin minähän kylmästi katson nettivinkeistä, mistä paikasta ja repliikistä kaikki pitävät. Eihän arvuuttelussa ole mitään järkeä, jos pyrin joskus hoitamaan tämän kaiken pois alta.
On siis optimaalinen tilanne, jossa kaveri on viety oikeaan paikkaan ja oikea repliikki on valittu. Makoto ja kaveri puhuvat mukavia hyvin lyhyesti – siis sen verran lyhyesti, ettei keskusteluista tarvitse kirjoittaa näin blogaajan näkökulmasta yhtään mitään, kun uskoakseni mitään maailmaa järisyttäviä hahmopaljastuksia ei tule – ja miitin päätteeksi Makoto ajattelee, että olipa heillä tosi hauskaa. Tämä tarkoittaa yhtä sydäntä. Trip Ticketien tarkoituksena on kerätä sydämiä. Puolikkaitakin saa, jos kaveeraa vähän miten sattuu, tai sydämen menettää, jos ei osaa mitään elämässä ja kaikki menee reisille. Tätähän minun kohdallani ei tapahdu, koska lasken sen hassatuksi ajaksi. Yhden vapaa-ajan aikana saa siis parhaimmillaan yhden sydämen. Sydämiä tarvitaan kymmenen. Monokuma roikkuu asuntolassa, jotta nykytilanteen voi tarkistaa. School Moden alkupuolella oli tästä diagnoosista kuvakin ja kenties jotain vihjailuakin mekaniikasta, en muista eikä sillä ole väliä, kun kerron nyt kärsivällisesti, mistä tässä on kyse.
Sydämiä tarvitaan kymmenen nimenomaan siksi, koska School Moden lopussa nähdään silloin oppilasystävän loppu. Ei siis mikään fataali teloitusloppu. Täytetty todistussivu on myös tämän edellytyksenä. Samaten Warlockuma syystä, joka paljastuu… erittäin pian. Päiviä School Modessa on viisikymmentä. Yhden hahmon kanssa täytyy viettää kymmenen Trip Ticket -vapaa-aikaa. Yhden School Moden aikana voi siis nähdä enintään viiden hahmon lopun. Makotolla ei ole tietenkään loppua, koska ei kai hän nyt itsensä kanssa kaveeraa. Jos häntä ei lasketa, äärimmäisiä oppilaita on neljätoista. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kaikkien hahmojen loput mielii nähdä, School Mode tulee läpäistä neljästi. Siksi siis neljästi, koska ensimmäisellä kerralla täydennetään todistukset ja muilla kerroilla grindataan Trip Ticketeillä nämä pienoissessiot. Kaikki loput haluan nähdä, koska nämä hahmot ovat sen arvoisia ja koska School Moden kaikkien loppujen näkemisestä saa… trophyn.
Tämä kaikki kuulostaa äärimmäisen kehittävältä ja sitä se onkin. School Mode onkin herättänyt kritiikkiä, vaikka kukaan ei tietenkään pakota tähän. Kysehän on vain lisäpelimuodosta, joka lisättiin pelin Vita-versioon. Miksi siis edelleenkin lasken kuluvia päiviä mielipuolisessa kierteessä hulluuteen? Miksi en vain siirtyisi jo suosiolla suoraan jatko-osaan, jossa on jännittävä juoni, kenties tätä ykköstäkin parempi sellainen? Koska minähän aion dokumentoida tämän ensimmäisen osan alusta loppuun… ja olen jo reilusti voiton puolella. Eikä tämä School Mode nyt suinkaan huonoa pelattavaa ole. Ainakaan tällä ensimmäisellä kerralla. Mieluummin minä tässä kaveeraan muiden kanssa kuin paljon vapaa-ajallisesti rajoittuneemmassa murhaleikissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti