Viimeiseltä saarelta siirrytään yöpuulle hotellille, jossa tavoitteena
olisi painua pehkuihin. Valtaosa on kuitenkin jalkeilla, joten käyn
oppilaskierroksen trooppisessa illassa, kun ostosreissu on minulta
ajankohdan vuoksi evätty. Kämppäänsä majoittunutta Kazuichia Hajime ei
kehtaa häiritä, mutta altaan välittömässä läheisyydessä seisoskelevat
lähes kaikki muut. Paitsi Nagito, joka nyt on jossain ja voi puolestani
pysyä siellä.
Sonia uskoo yhä vahvasti, ettei mitään petturia ole, mutta enemmän hän
on vimmoissaan Nagitosta, joka loukkasi markkinakojukeskustelussa
Gundhamia. Prinsessalla ei ole hamsterijääylilordista juurikaan pahaa
sanottavaa, kun äijä oli oma itsensä loppuun asti. On se hyvä, että
G-mies säilyy edes jonkun muistoissa, kun muut suhtautuivat häneen
lähinnä välinpitämättömästi. Akanen häntävitsi menee Hajimelta ja
minulta ohi ja Fuyuhikolla on anekdootti prinsessasta, kun Sonia halusi
palavasti nähdä yakuzan tatskat, mutta Fuyuhiko ei siihen ryhtynyt.
Chiaki on jälleen kerran respassa pelikoneiden äärellä tuumimassa, miten
Nagiton kaappaamisessa mahtaa käydä.
Viimeinen pisara.
Kiskaisee häntäluusta.
Fuyuhikolla on vain Tokion metrokartta kainalossa.
Ai siitä se tuonpuoleinen huuto johtuikin.
Siirryn unten maille tavanomaista pidempään teatteriesitykseen, jossa
opetetaan sanojen vaaroista. Taas kerran minulle uskotellaan, että
Monokumalla oli mukamas eläimellinen tausta safarilla, jossa kavereina
oli orava ja kettu. Orava pani ketun tekemään kaikennäköistä tyhmää,
kuten pöllimään pikkuhousuja, mutta hupi päättyi siihen, kun Monokuma
vihjasi ketulle kettujen olevan oravien vihollisia luonnossa. Joten
kettu söi oravan ja Monokuman kanneltua työntekijälle tuli ammutuksi.
Kyllähän karhua kaduttaa yhä. Mitä tästä opimme? Jaa.
Backmaskingilla katoavat.
Äidit ylpeitä nimistä.
Monokuma kuuluu reilukerhon kanta-asiakkaaksi.
Vaikka aamulla hotellille raahautuminen onkin rutiinia, vanhat tutut
maisemat ovat oikeastaan ihan piristäviä, kun viime luku jumitettiin
neljän seinän sisällä. En vieläkään pääse tyhjällä vatsalla ostoksille
saati nappaamaan Sea King Industriesiin jäänyttä pehmokumaa, joten
unohdan sivuseikkailut ja siirryn respan kautta ravintolaan. Chiaki oli
jälleen alakerrassa torkkumassa ja höpisi nähneensä unta
Monokuma-teemaisesta tetrismäisestä pelistä, joka ei loppunut koskaan.
Kenties tyttö sai pehmotehtaasta ikuisia traumoja.
Vanha kunnon Chiaki.
Pelasi Nights into Dreamsia
.
Akane kauhoo ruokaa kaksin käsin kitusiinsa uuden huvitalon varalta ja
Kazuichilla on suuria suunnitelmia Nagitoa vastaan. Johan hän valvoi
viime yönkin putkeen miettiessään menettelytapaa. Nukkuisi joskus tai
muuttuu Chiakiksi. Mulkero tulisi jallittaa kiikkiin tämän päivän aikana
ja Kazuichilla on jo roolit tiedossa. Jonkun tulee toimia syöttinä ja
kertoa Nagitolle, että muilla olisi respassa asiaa. Paikan päällä kaksi
muuta vangitsee hänet ja siinä se. Akane ainakin hiffaa
yliyksinkertaisen attentaatin ja jatkaa syömistä.
Kazuichi on ohjelmoinut Minimaruun kaikkea olennaista.
Kazuichi haluaa hinduguruksi.
Ei minulla ole erikoisjoukkojen koulutusta.
Suunnitelmastaan ylpeä haalariheppu alkaa paiskoa rooleja muille. Hän
aikoo olla komentaja, jonka rooli jää epäselväksi. Todennäköisesti hänen
ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin näyttää tärkeältä ja sälyttää
syyllisyys suunnitelmasta alaistensa harteille, jos jokin valahtaa
reisille.
Chiaki on tahkonut myös Commander Keenit
läpikotaisin.
Nagiton kimppuun hyökkäävät Fuyuhiko ja Akane, jotka eivät vaikuta
vastustavankaan ajatusta, mutta Chiaki ei pidä roolistaan syöttinä.
Kazuichi heittäytyy anelemaan, kun ei halua Soniaakaan tilalle, ja
vetoaa pelaajaan, joka on jo pitkään todennut, ettei voi hyväksyä
murhia. Tyttö antaa periksi luultavasti lopettaakseen inttämisen ja
kokoonpano olisi tässä. Hajime huomauttaa, ettei hänelle tai Sonialle
ole roolia. Kazuichin mukaan Sonia on tietenkin prinsessa ja Hajime saa
hakea köyden. Sonia kieltäytyy pontevasti, sillä hänellä on muuta
puuhaa.
Fuyuhikossa on huomattavasti pysäytysmassaa.
Decoy Octopus.
”It sucks.”
En uskonut Mahirua varsinaisesti väkivaltaiseksi.
Prinsessa on toisessa linnassa.
Sonia päsmäröimässä Novoselicin maahanmuuttaja-asioita.
Arvovalta murenee silmissä.
Synnynnäinen komentaja tyytyy toistamaan prinsessan käskystä tämän
ja Hajimen olevan ulkona tehtävästä ja takeltelemaan, kun Sonia pyytää
päähenkilön respaan puolen tunnin kuluttua. Lannistunut Kazuichi pitää
silti kiinni suunnitelmastaan, vaikka prinsessa pettäisikin häntä
kanssani. Hajimen syötyä ja kämpässään käännyttyä luppoaikaa ei ole
liiemmälti, joten jätän kiertotiet sikseen, kun en muutenkaan pääse
poistumaan hotellin tontilta.
Sonia olisi hieno kapiainen.
Veikö prinsessa kielesi?
Mennään Temptation Islandille.
Akane jatkaa syömistään ulkosalla ja Kazuichi on ajautunut riitaan
Monomin kanssa, joka ei arvosta suunnitelmaa, jota komentaja kutsuu
itsepuolustukseksi. Kitinästään huolimatta pupu ei koskaan ryhdy sen
kummempiin toimenpiteisiin, joten jätän heidät riitelemään kehittävästi.
Siirryn tällä kertaa respaan yläkerran kautta, sillä huomasin kartasta
Fuyuhikon ravintolassa. Puolisilmä on nostalgisoimassa Mahirun
monumentin luona ja näyttää olevan harvinaisen herkällä päällä
käpistellessään valokuvaa hänestä ja Pekosta. En häiritse häntä enempää.
Jälki-istuntoa ja kirje kotiin paukkuu.
Hiljaa, jenkkipoliisi.
Monomi on käynyt 60-luvulla Woodstockissa.
Fuyuhiko seisoi korokkeella.
Novoselicin standardien mukaan olen prinsessan tapaamisesta myöhässä
kokonaista kolmetoista minuuttia, mutta tomera täti ei vaivaa päätäni
kulttuurieroilla kovin kauaa, kun meillä olisi tärkeämpääkin puuhaa.
Sonia kertoo privaattiseikkailumme jatkavan eilisen linjoilla ja näyttää
uudestaan Jabberwock Islandin suunnitelmavihkoa. Hän tuli toisiin
ajatuksiin Future Foundationin jälleenrakennetun päämajan olinpaikasta
ja otaksuu sen sijaitsevan kakkossaaren valtavassa rauniorakennuksessa,
koska miksi muutenkaan raunioiden ovessa komeilisi japaniksi ”mirai” eli
tulevaisuus? Hajime oli edellisten lukujen tiimellyksessä jo unohtanut
koko köynnöksiin verhoutuneen hökötyksen, vaikka tosiasiassa olen lähes
varma, että viimeistään viimeisessä luvussa kaikki tiet johtavat
takaisin Hope’s Peak Academyyn. Hajime toteaa haluavansa tulla neidin
seuraksi tutkimaan raunioiden julkisivua tarkemmin.
Epäakateeminen miltei vartti.
Black Mesa Research Facility.
Kuitenkin oli ylösalaisin.
Hajime seuraa häntä kaikkialle ikuisesti.
Altaan luona Kazuichin ja Monomin riita ei ole liiemmin edistynyt ja
ensin mainittu mulkoilee happamasti suuntaani, kun olen paremmassa
seurassa. Sonian puheista käy ilmi, että hän pitää Kazuichia
stalkkerina. Tylyä mutta tottahan se on. Hajimea käy Kazu vähän
sääliksi. Mökkikolonnan luona Chiaki kummastelee komentajan roolia ja
vertaa sitä strategiapeleihin. Sonia tulkitsee Kazuichin aikeet väärin
ja nolostuu kämmistään, joka ei onneksi kantautunut komentajan korviin,
sillä se olisi vain kipinä mekaanikon keskivaikeaan masennuskierteeseen.
Luulenpa hyvinkin.
No mutta kun puhuin hänelle jo. Jatkumovirhe!
Ripustetaan salkoon.
Sonian strategia on zerg rush kekekekeke.
Hajimelta irtoaa välillä muikeita mietelohkaisuja.
Säilytän saarimatkalla malttini, vaikka Sonia ei suvaitsekaan
kiertoteitä. Kauppaan olisi kohtapuoliin asiaa ennen Lemuria V:n
muodonmuutosta mikäli mielin pimpata sen toivomittarin lahjuksilla
tappiin. Ravaan siis suorinta reittiä raunioille. Reissun pääasiallisena
tarkoituksena lienee muistuttaa pelaajaa ja oppilaita jättitalon
ilmeisestä yhdennäköisyydestä Hope’s Peakin kanssa, kun täällä on oltu
viimeksi noin kolmannespeli sitten. Mikään ei ole kuitenkaan suuremmin
muuttunut. Vankka ovi on yhä säpissä ja minigun sojottaa yhä
nestekidenäytön suuntaan. Hajime vilkaisee näyttöä lähempää ja se
vaatisi näköjään salasanan, josta minulla ei ole mitään käsitystä.
Oletettavasti ovi vierähtää oikeasta syrjään ja väärästä tunkeilija
ammutaan seulaksi. Juuri nyt rakennuksesta ei ole meille iloa, mutta sen
salasana on takuulla jossain niin ovelassa loukossa, etteivät edes
Monokuma tai Monomi ole siitä perillä.
Koska se on Hope’s Peak Academy, duh.
En uskalla kirjoittaa tähän GUNDHAM.
Mehiläiskuningatar on Beatrice.
Gamefaqsista.
Vapaa-aikaa! Vihdoinkin! Rymistelen oikopäätä törsäämään
veronpalautukset Rocketpunchiin ja palmukauppaan. Ostin kympillä yhden
korun, jonka lienee parasta olla mittaamattoman arvokas. Samalla
täydensin vesivarastot. Näköjään minulla oli vesipulloja vielä muutama,
mutta (n)ostin lukeman kymppiin ja juotin Lemuria V:n systemaattisesti
vesihumalaan. Toisin kuin viimeksi totesin, digipupun toivosydämet
olivat pudonneet nollaan, mutta nyt ne ovat täysissä ja pidän huolta,
ettei elukka huku jöötiin. Palmusta veivasin satunnaiskrääsää muutaman
kerran. 800 monokolikkoa oli maaginen raja, jossa lopetin yksikätisen
rosvouksen. Uskon nettoavani ennen pelin loppua vielä 199 kolikkoa,
jolla nettoan sen pakollisen 999-trophyn, jotta siitä ei tarvitse
murehtia tarinan jälkeen. Kaikkien ajatukset pyörivät illan
kaappaussuunnitelmassa ja yllätyin suuresti, kun Nagitokin oli
tavattavissa viidennellä saarella, mutta hänellä oli muuta tekemistä. Ei
sillä, en olisi halunnutkaan kaveerata tulevan vangin kanssa tai
vihjailla mitään.
”Wee now kong bantha poodoo.”
Karannut maailmanloppu kelpaa lahjaksi.
Zero Escapen Clover, oletko se sinä?!
Ihan kuin olisin nähnyt tämän jossain.
Sonia on sopivasti Sea King Industriesissa, josta nappaan puuttuvan
pehmokuman. Luotan kahden viimeisen lelun ilmestyvän luvun tuleviin
mysteeripaikkoihin, sillä ne tuskin ovat täysin mielivaltaisesti
edellisillä saarilla, joissa ei edes tapahdu mitään jännää.
Läpipeluuoppaisiin en tukeudu. Minullahan jäi huvitalossa viehättävän
anti-immen kanssa juttu viimeistä sessiota vaille kesken, joten on vain
soveliasta riiata Kazuichin ärsytykseksi Soniaa viimeistä kertaa ennen
kuin on liian myöhäistä. Trigger Happy Havocin ikiaikaisia
perinteitä kunnioittaen siirrymme deittini luksuslukaaliin, jossa on
tullut aiemmissa luvuissa käytyäkin vapaa-ajalla.
Täällä on kodikkaampaa.
Sonialla on yhä hankaluuksia totutella arjen haasteisiin. Hän sai kyllä
suihkun käyntiin mutta ei kiinni ja lattialle tuli vedenpaisumus. Hajime
aistii mielessä olevan muutakin neidin käytöksen perusteella. Kun
protagonistilta ei pysy mikään piilossa, Sonia paljastaa nähneensä
kamalaa painajaista, jossa ei päässyt takaisin kotiin. Herättyään hän
ahdistui ja ahdistuu nyt lisää. Koti-ikävä on niin kova, että hän
lyyhistyy. Hajime pelastaa hänet parkumasta kauhuissaan kovalta
lattialta. Hetken aikaa Sonia on aivan tavallinen tyttö (koska tytöt
ovat hysteerisiä REH REH).
Unohti riisua vaatteet, koska täällä ei ole siihen palvelijaa.
Perhe taitaa olla väki.
Nyt voi pieraista rauhassa. (tunnelma pilalla heh)
Rauhoituttuaan ja prinsessoiduttuaan Sonia tajuaa minun olevan
Novoselicin tarinoista tuttu tarunhohtoinen sankari valkoisine
paitoineen ja antennihiuksineen, joka tuo valon trooppiseen maahan.
Legendan mukaan sankari viuhtoo prinsessan rinnalla kultaista makangoa –
eläinrääkkäystä! – ja valtakunnassa kukoistaa vauraus ja järjestys.
Kohtaloni täyttyminen vieraan vallan aatelisen silmissä tuntuu
merkillisen sopivalta. Sonia kutsuu Hajimen Novoseliciin makangojahtiin,
kunhan he ensiksi pääsevät täältä karkuun. Tämän polun valitessaan
päähenkilöstä tulisi töykeä massikeisari, jonka autoa Kazuichi ei
kunnostaisi, mutta vaatimuksetkin ovat mikrovaltiossa kovia.
Toistaiseksi Hajime on hyvillään, että Sonialla on mukavaa. Veikeästä
hymyilyaspektista tulee kieltämättä hiukan Sayaka mieleen, tytöt on
veistetty jokseenkin samasta muotista. Tosin sillä erotuksella, että
Sonia on viety huomattavasti pidemmälle hahmonkehityksessä.
Minulla on pienempi nenä.
”Only the Avatar can master all four elements and bring balance to the world.”
Novoselicissä Sonia muuttuu Cerseiksi ja kadun kovasti.
On se sitten siistiä, kun vallankumous iskee.
Osaan sitoa kengännauhat.
Naapurivaltion hyökätessä Sonia nousee barrikadeille hymyilemään ja rauha on maassa.
Sonia Nevermind, viimeinen sivu.
Sonia Nevermind, tähtisivu.
Novoselicin aarteita.
Jatkuva vapaa-aika tarkoittaa jatkuvaa ravaamista paikasta toiseen,
sillä minähän en pikamatkustusta käytä, koska Hajimella on tasoja yhä
jäljellä ja Lemuria V:llä viimeinen evoluutio saavuttamatta. Vaikka
useimmat luuhaavat yhä hotellilla, Kazuichi karkasi yllättäen
kolmossaaren Electric Avenuelle ja Nagito jatkaa negatiivista
asennettaan viidennellä saarella sanoen suoraan, ettei aio tulla muiden
kanssa toimeen. Tässä tulikin rampattua niin paljon, että
pikseliterraariossa pupusta kasvaa taikapupu eli tietenkin Usami. Olisi
pitänyt arvata! Jätän Lemuria V:n lentelemään ympäri huusholliaan.
Nytkin toimii.
Kuin vanhoissa Teräsmies-leffoissa ikään.
Parhaillaan epäonnistut.
Fuyuhiko on mitä luultavimmin viimeinen oppilas, jonka ystävyyden yritän
maksimoida, vaikka minusta kovasti tuntuu, että viimeisiä vapaa-aikoja
viedään. Olisiko muka viimeisessä luvussa aikaa joutavuuksille?
Tuskinpa. Löydän pukumiehen mökistään, jossa en muista käyneeni tai
sitten kärsin dementiasta.
Se moraalisempi rakennus.
Yakuza avaa keskustelun kysymällä minulta tärkeistä naisista. Hajime
häkeltyy utelusta eikä ole oikeastaan ajatellut asiaa. Fuyuhiko
naurahtaa ja pyytää pitämään sitten joskus huolta paremmasta puoliskosta
toisin kuin hän, jolta kohtalo on vienyt kaksi naista. Koska Fuyuhikon
kaveerausjutuilla on juonikontekstia keskimääräisesti muita useammin,
Hajime arvaa leidit Pekoksi ja Fuyuhikon pikkusiskoksi, joka Twilight
Syndrome: Murder Casessa myös Tyttö E:nä tunnettiin.
Hajimen pallit ovat jo laskeutuneet.
On täällä yhä kolme.
Mutta silti meni kuolemaan teinidraamassa.
Nyt Fuyuhiko ei muistele Pekoa vaan siskoaan, joka ei ollut ihan mikä
tahansa Barbie-nukeista ja poneista diggaava sisko vaan äärimmäinen
pikkusisko. No mutta tietenkin. Systeri oli ilmeisesti aikoinaan kovakin
mimmi, joka kiusoitteli veljeään ja pyöritteli omia bisneksiään. Siskon
ylimielisen, itsekeskeisen ja suostuttelevan luonteen vuoksi Fuyuhiko
luonnehtii häntä äärimmäiseksi yakuzaksi, jota pidettiin klaanissa jopa
jälleensyntyneenä setä-Kuzuryuna, joka oli jonkinlainen megaluokan
Corleone-korvike.
Jos tuolla meriitillä pääsee Hope’s Peakiin, onhan se hassua.
Gundham hallitsi muita ilmansuuntia.
Kyokolla ollut hurjempi elämä.
Vaikka sisko ärsyttävä ja veljeään parempi kaikessa olikin, hän ei
pyrkinyt klaanin johtoon, vaikka veli häntä sinne inttikin. Juttujen
perusteella Hajime ymmärtää, miksi Fuyuhiko pitää siskoaan aivan
erityisenä, eikä Fuyuhiko puolestaan edes tarkalleen ymmärrä, miksi
avautuu Hajimelle siskostaan. Kenties minulle on helppo puhua, mutta ei
kova rikollinen viitsi näyttää todellisia tunteitaan. Ainakaan vielä.
Vilaus nähtiin henkivartijan viimeisinä hetkinä.
Ilkeää haukkua siskoa lyijyksi.
Etpä kuule tiedäkään, kuinka alfana jahtaan kaikkia saaren naisia.
Fuyuhiko Kuzuryu, neljäs sivu.
Kun Hajime palaa kämppäänsä sangen sosiaalisen päivän päätteeksi, on
Jabberwock Islandille langennut iltahämärä. Ovikellon rimpautuksen hän
arvaa viritetyn Nagito-ansan merkiksi. Hän ei voisi olla enempää
väärässä.
En tilaa mitään.
Varsinkaan sinulta.
Nagito astelee maireasti myhäillen peremmälle aistien ahdistukseni ja
tokaisee tietävänsä, että kaikilla taitaa olla hänelle asiaa, kun
Chiakikin kävi kivasti nykäisemässä hihasta häntä respaan. Ajoitus ei
voisi olla täydellisempi, sillä Nagitolla on meille kaikille asiaa,
joten ehkäpä asioinnin voisi hoitaa hotellilla. Hajime ei voi käsittää,
miten käsittämättömän tarkasti heidän liikkeistään ollaan perillä, kun
Nagito tietää hänenkin roolinsa suunnitelmassa. Olematon rooli sopiikin
ei-äärimmäisyydelle. Hajime nielee ivan ja seuraa häijyä mulkvistia ulos
ja allasalueen poikki hotelli Mirain ulko-oville.
Kunhan arvailet.
Olinkin jo unohtanut pääpointit toivosta ja ponnahduslaudoista.
Vanhemmatkin hylkäsivät.
Hajime stand up -keikalla.
Kuinka väärässä silloin olinkaan sinusta.
Hajime tietää, että Nagitoa odotetaan ovien takana. Nagito huomaa varalaitoslaisen hermostuneen ja astuu edeltä sisään.
”I have a bad feeling about this.”
Ansa laukeaa.
…Mutta ei meidän ansa.
.
..
…
….
…..
…...
…....
….....
….......
….........
….............
…..................
Tämä ei pääty toivoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti