MISSING REEL #3 - MAGICAL MIRACLE GIRL ☆ MONOMI VS MONOLINTU!
Jos aivan rehellisiä ollaan, pudotin monolinnun taivaalta vasta tämän
päivityksen lopussa, koska uuden saaren mysteerit kiehtoivat aivan
liikaa, mutta kronologian nimissä käsittelen Monomin kolmannen koitoksen
nyt pois alta. …Jos aivan totta puhutaan, minipelistä ei ole liiemmin
erityistä kerrottavaa, mutta kerrotaanpa nyt jotain. Olin viime kerralla
saanut käyttööni ihan mukavan tehokkaan kepin, jolla pätkin
möykkyvihuja lihoiksi. Ainakin sain esimakua uudesta saaresta, sillä sen
teemana todellakin näyttäisi olevan huvipuisto.
…Mutta mihin kummaan Staget 5 & 6 sijoittuvat, kun saarethan loppuvat pian kesken?!
Kehäareenan ulkoreunaa ympäröivät kiskot ja maasto oli pirteän
ällövärikästä, aivan kuten huvipuistossa. Möllikattauksessa huomasin
joidenkin olioiden pudottelevan pommeja, mutta niillä ei ollut pahemmin
vaikutusta mihinkään. Lenteleviin projektiileihin sentään törmäilin
antaumuksella, mutta ne eivät pahemmin hankaloittaneet menoa.
Silmittömän veripaltun ja keräilyn voimalla puursin äpäräaallot loppuun
asti. Yllätyksenä kamppailua taustoitti bossiin asti Sparkling Justicen
teema, joka vilahti viimeksi vain toisessa oikeudenkäynnissä Pekon
pelleillessä.
En ala edes tulkita noita puhekuplia.
Monomi on mainstreamia.
Oikeasti minipeli on vain tekosyy splatterille.
Otollista maaperää puuistutuksille.
Nuo marmorikuulat ovat olevinaan pommeja.
Näin käy, kun livahtaa ilman pääsylippua sisään.
Monobossi eli monolintu oli taas se sitkein pirulainen, kun se ei kovin
lintumaisesti suostunut pysymään paikallaan. Käsitin heti kättelyssä sen
verran, että sen saa hypyillä tainnoksiin, mutta osumistodennäköisyys
olikin vähän eri juttu, joten jätin taktiikan sikseen. Lopulta päädyin
luomaan kuolonkehiä satunnaisiin paikkoihin monolinnun lähistölle, koska
se osui melko todennäköisesti ainakin johonkin tehdessään ärsyttäviä
maasyöksyjä, joita oli hankala väistellä. Syöksi se tultakin ja läimi
kieppuen tonttia, mutta vain nuo syöksyt olivat ongelma. Lopulta
superlintu romuttui komeasti, koska pitihän minun nyt kostaa Monomin
kuolema pelin prologista tälle tuholaiselle.
”A Hind D? Colonel, what’s a Russian gunship doing here?”
“What are you going to do? Take on a Hind with your bare hands? Now you’re mine!”
“C’mon, fly! Damn!! Snaaake!!”
”That takes care of the cremation.”
Läpäisin kentän ensimmäisellä yrityksellä enkä niin perustanut korkeista
pisteistä, kun saa olla aika tylsämielinen tonttu, jos yrittää päästä
maailman huipulle jossain
Danganronpa kakkosen toissijaisessa
minipelissä. Nimellinen kolikkopalkinto kelpaa aina, vaikka monogotcheja
kehittämällä massia saa töykeästi enemmän.
Se meni… jotenkin?
’Gotcheista kun tuli puhetta… Matkalla neljännelle saarelle Lemuria IV
muuttaa olomuotoaan sikamaiseksi söpöläiseksi, joka kierii hupsusti
edestakaisin sikolättiään, jonka yritän pitää loppuun asti puhtaana,
vaikka tuollainen röhnöttävä possu lieneekin biohasardi ongelmatapaus.
Peli ja Hajime eivät anna minun käydä kaupassa tai palata vanhoille
alueille, joten ravaan suorinta tietä keskussaaren kautta neljännelle
saarelle, kunhan olen ensin nostalgisoinut hotellin maisemia. Joka
luvussa tuntuisivat ykkösen tapaan vaihtuvan päähenkilön kommentit
omnipresenteistä valvontakameroista ja monitoreista, vaihtelua tämäkin.
Nyt Hajime ulisee CCTV:n kohdalla pahasta järjestöstä.
Kansalaisten muodonmuutokset pysyvät ajan tasalla pikselitaiteessakin.
Haisee kuolemalta.
Siinäpähän yrität.
Tämäkin on oikea peli, josta tuskin kukaan on kuullutkaan.
Nätti kuin öh… sika pienenä.
Häviävät säälistä.
Särkänniemeen? Särkänniemeen!
Kyllä, neljäs saari on huvipuisto. Se ei mitään muuta olekaan,
sillä kaikki matkakohteet liittyvät huviteemaan. Kolmossaaren tapaan
kamera sojottaa kohti hupailun hermokeskusta, jossa kohoaa
favelakukkulan sijasta hyvin disneylandmainen linna, jonka ympärillä
kiemurtelee suurimman osan saaren ilmatilasta vievä vuoristorata.
Aiemmat saaretkin olivat tunnelmaltaan nyrjähtäneitä, mutta
huvipuistomiljöössä se vain korostuu sinne tänne tempoilevine
muotoineen, jotta tuntuu kuin olisin astunut animaatioelokuvaan.
Tälläkin saarella on oma hilpeä musateemansa, joka debytoi ykkösosan
School Modessa aina silloin, kun oppilaat piti passittaa töihin. New
Game plusplusplussalla kipale kuulosti vähemmän hilpeältä, mutta
toisaalta se on yhtä raivostuttavan purkkaisaa
huvipuistohilipatihippaata kuin vaikkapa FFVII:n Gold Saucerin
tilutus. School Modesta on lainattu jatko-osaan niin paljon elementtejä,
että varmasti ykkösosan lisämatskua kehitettiin samaan aikaan kakkosen
kanssa, kun käsittääkseni siinä ihan alkuperäisessä vain Japanissa
julkaistussa PSP:n Trigger Happy Havocissa ei School Modea ollut. Tai sellainen kutina minulle jäi.
Lay of the funland.
Maailmanpyörään ei ole sitten mitään asiaa.
Vaikka uusi saari näyttäisi olevan kartalla samaa kokoa muiden kanssa,
tutkittavat paikat tuntuvat olevan lähes vierekkäin pienen pyrähdyksen
päässä toisistaan. Vertailun vuoksi varsinkin keskussaarella
saarisiltojen väliset etapit tuntuvat suhteessa huomattavan pitkiltä.
Ensimmäisenä oikealla vastaan tulee kummitustalo, jota kutsuttiin
kartalla Monomin taloksi. Maatalomainen rakennus on kaukana
pelottavasta, vaikka idylliseen aitaan onkin naulittu pääkallo ja
piparkakkumaisen talon katolla sojottaa jonkinlainen raketti hurjalla
splatterilla varustettuna. Selvästikään joku (lue: Monokuma) ei ole
pitänyt talon asukkaasta, kun Usami House on ruksittu umpeen ja ovessa
lukee kunnioittavasti ja ehkä vähän lapsellisesti Shitimi.
Sangen karmaisevaa.
Ihan kuten Sara Hildénin taidemuseo.
Sonialta ja Fuyuhikolta ei irtoa hurjasti juttua, mutta mökkiä
toljottaessani Monomi ilmestyy vollottamaan lohduttomana Monokuman
ylivoimasta. Mokoma paskoi hänen kotinsa ja teki hänestä nollan. Vasta
sitten pupujussi huomaa Hajimen ja kertoo, ettei sisälle saa mennä
vedoten henkilökohtaisiin syihin. Eivätkä pojat saa tulla tyttöjen
luokse. Hajime kokee kummitustalon ajanhukaksi ja vaihtaa maisemaa. Ja
minä kun luulin niitä vastauksia polttaviin kysymyksiin satelevan joka
kolkasta!
Ilo loppui lyhyeen.
Arkkitehtonisen dissonanssin vuoksi.
Guinness ja ikuinen glooria kutsuvat.
En olisi halunnutkaan.
Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä.
Seuraavana oikealla kohoaa taivaisiin jättiläislinna nimeltä Nezumi
Castle, joka on brändätty mikittömään hiiriteemaan. Otin selvää, että
nezumi todellakin tarkoittaa japaniksi hiirtä. Hajime jättää
ensimietteensä hulppeasta kulissilukaalista fiksusti sanomatta eikä
sille ole tarvettakaan, kun pehmolelut pullahtavat peräkanaa maisemiin
kauhistelemaan hiiriä ja lähtevät välittömästi tiehensä.
Informatiivista, tyhjentävää. Nyt ainakin tiedän, mitkä otukset
pillipiiparoin Monokuman kimppuun.
Disneyn lakimiehet jo liikekannalla.
Ehkäpä Hajimen parhaita kommentteja ikinä.
Nuo ovat vain pahvikuvia.
Kaikki uskottavuus meni siinä.
Äijätrio Kazuichi, Gundham & NEKOMARU NIDAI seisoskelevat gigalinnan
porteilla. Kazuichi miettii Sonian palatsin olevan varmasti tätä
hökkeliä korskeampi arkkitehtonisesti merkittävä taidonnäyte. Gundham
kuuntelee kärkkäänä, kun Hajime ehdottaa hänen usuttavan hamsterinsa
kavalina jyrsijöinä Monokuman ja Monomin kimppuun, mutta ylivaltias ei
ala edes kertoa pelkälle ihmispedolle, miltä hamsterikvartetin
todelliset devamuodot näyttävät. Hajime tulkitsee, ettei kasvattaja aio
vaarantaa rakkaimpiaan.
Alas sieltä muureilta.
Yhtäkkiä alkoi tehdä mieli pehmistä. (ei ole olemassa mitään pehmyt-sanaa kuten ei tsinuskiakaan hyi hyi)
Kazuichi on sataprosenttinen mekaanikko, joka elää sataprosenttisessa autotallissa.
Oikeasti Gundham on vain hyvillään ylimääräisestä huomiosta.
Heikossa valossa.
Vähintäänkin singulariteetti.
Robomarun piipitys merkitsee sitä, että uusi mekaaninen funktio on
aktivoitu. Äijän elämöityä rintalastasta tursuaa huipputarkka
radiokello, jonka avulla NEKOMARU NIDAI on aina ajan tasalla. Ihasteleva
Kazuichi tietää kellonajan päivittyvän tuollaisissa tietyin väliajoin.
Ainakin Nekomaru on modauksestaan hyvillään, kun rannekello on
historiaa. Aavistelen, että Nekomarun kellofunktioon palataan
viimeistään jonkun kuoltua, koska hänen kellonsa on aina oikeassa.
Okulaaristen neste-erittimien tarkoitusperää suuressa juonessa en ryhdy
edes arvailemaan.
Nekomaru peruuttaa kuin rekka.
Unelmista on hyvä pitää kiinni.
Kuulostaa keskivakavalta ummetukselta.
Suusta tulee käki tasatunnein.
Ei ole atomikellon voittanutta.
Pian Nekomaru dumppaa kuolleen lampaan jokeen ja polttaa miljoona puntaa.
Yritän astua peremmälle linnaan, mutta uksi on ummessa. Pehmosisarukset
tulevat kauhistelemaan hiirten olevan asialla, joten on vähintäänkin
ilmiselvää, ettei interiööriin ole minkään valtakunnan asiaa. Hienoa,
loistavaa. Jos Nekomarun hoopoa kelloilua tai pehmokumaa ei lasketa,
Nezumi Castle on jo toinen vesiperä. Missä ne suurpaljastukset
luuraavat?!
Kamalia olentoja.
Lohdutuksena Monokuma repinee ne ensin irti.
Vuoristorata on aivan yhtä onneton mesta, vaikka jonoa onkin vain
vuoristoratoja fanittavan Akanen edestä. Monokuma saapuu ärjymään
laitteen olevan yhä huollettavana. Hajimen kieltäydyttyä ajelusta nalle
vihjaa palkinnon olevan luvassa ajelusta ja kehottaa häipymään muualle
joksikin aikaa. Hyvä on sitten.
Omaperäinen nimi kyllä.
Poistaa jarrut.
Täytyy olla näin karhu ajaakseen.
Lyöminen ja syöminen jäävät paitsioon.
Huvipuistosaaren viimeisen paikan virkaa toimittava huvitalo jää
melkoiseksi antikliimaksiksi. Ehkä se on tarkoituskin. Psykedeelinen
ilon ja onnen rakennus on vänkä kuin dank memeillä teksturoitu Dark Souls 2,
mutta sekin on toistaiseksi taustakulissia. Chiaki valittaa pelihallin
puuttuvan saarelta kokonaan, sillä hän ainakin menee kaveriensa kanssa
pelaamaan. Jos hänellä olisi kavereita. D’awww, sääliksi käy. Nagito on
suunnilleen ainoa, joka ihmettelee puuttuvia salaisuuksia, sillä Future
Foundation vaivaa häntä.
Se on hassu talo, koska numerot ovat kellossa ihan väärin.
Ja miinus Nagito.
Chiaki olisi melkoinen peto airsoftissa.
Tsekkaa tuosta junan alta näin aluksi.
Monokumoitu pimeään tunneliin johtava juna ei näytä erityisen
vauhdikkaalta vempeleeltä, mutta se onkin tarkoitettu leppeään
kuljetukseen huvitalon sisälle. Konduktöörikuma tulee ärjymään, että
kaikkien tulee olla silloin kyydissä, ja toistaa siinä sivussa itseään
murskaantumisesta. Hajime ei aio tuohon ansakyytiin astua, vaikka
tietenkin hän astuu. Se on vain ajan kysymys. Kun saari on koluttu
läpikotaisin kaikessa suppeudessaan, Hajime päättää palata
vuoristoradalle.
Kuulin jo ensimmäisellä kerralla.
Yhyy olen liian lyhyt.
Hajime kävelee uhmakkaasti tunneliin.
Vauhtivaunun edessä odottaa koko lauma, sillä kertomus
hurvittelupalkinnosta on levinnyt kulovalkean tavoin. Ainoastaan
liikepahoinvoinnista kärsivä Kazuichi ei ole tuohon hökötykseen
astumassa, vaikka Monokuma tuleekin toivottamaan heidät tervetulleiksi
ja vihjailemaan palkinnosta.
Tuo nimi ei ilmeisesti mahtunut plakaattiin.
”Sweet lemonade, mmm sweet lemonade, sweet lemonade, yeah, sweet lemonade.”
Kazuichi putosi kerran kyydistä.
Nuo vaunuthan voivat kenties kellua!
Sonialle täytyy erikseen selittää, että vaunu kiertää radan ympäri eikä
varsinaisesti vie mihinkään, koska Novoselicissä ei ole huvipuistoja ja
valistus on tarpeen. Gundham innostuu horisemaan naispedolle lapsuuden
ainoasta demonis-helvetillisestä huvipuistokäynnistään. Sonian silmät
tuikkivat innosta, vaikka hän joutuukin tuottamaan pettymyksen, koska
hänen vähemmän neitsyt verensä ei sovellu pääsymaksuksi
helvetinpuistoon. Uijui, Sonia on ollut monessa mukana, rawrrr!
Kotimaassa ei tunneta huvia tai puistoa.
Tietenkin se oli.
Gundham Tanaka, kiehtova mies.
Jum-P näykkäisee reidestä.
Prinssinakki maistunut ÖHÖHÖHÖ.
Kazuichi on Sonian seikkailujen lisäksi niin perinpohjaisen järkyttynyt
ratamatkasta, että Nekomarun on sullottava ulvova nyhverö kyytiin.
Oikein herttaisen puolianimoidun (kuten Sonian hulmuava letti, Fuyuhikon
väpättävä kraka ja Gundhamin hamsterinsontainen huivi) yhteiskuvan
perusteella epätoivo ei ole lannistanut kaikkia apaattisiksi
möllöttäjiksi, kun oppilasjoukko osaa enimmäkseen nauttia ajelusta.
Ikionnellisen Nekomarun kohdalla pokka pettää yhä kuvakaappauksia
selaillessa ja muidenkin reaktiot hymyilyttävät. Tällaista paratiisissa
pitäisikin olla. On mukavaa, että pirteää saarimiljöötä välillä
hyödynnetään, sillä saarikattauksen perusteella täällä viettäisi ihan
mielellään aikaa lomaillen. Toista olisi, jos tarinan aikana oltaisiin
ansassa ankeassa varastossa.
Mikset mene pois?
En uskalla kieltäytyäkään.
Et sitten yrjöä niskaani.
Tämä pyörtymisen partaalla materialisoituva savukupla on taas sellainen seikka, joka menee japsivisuaalisuudessa semisti ohi.
Wheeeeeeee.
Hamsteritkin voisivat pysyä paikoillaan tai viuhuvat kyydistä.
Akane ja Sonia haluaisivat Kazuichin vastalauseista huolimatta koeajaa
vauhdikkaan kokemuksen toistamiseen, mutta Chiaki muistaa puhetta olleen
palkinnosta, jonka Monokuma jengille ojentaa. Se on kansio, jonka
kannessa komeilee sama japsikoukero kuin muinaisraunioiden metalliovessa
eli mirai eli tulevaisuus eli Future Foundation. Muut eivät vastusta,
kun Nagito pyytää lupaa kansion avaamiseen, sillä sen sisältö koskettaa
meitä kaikkia.
Anteeksi, nukuin koko matkan.
Tällä kertaa takaperin.
Tai muuten ilme jähmettyy lopullisesti tuollaiseksi.
Kanteen ei kätkeydy suuria salaisuuksia.
Ole vieraani.
Trigger Happy Havocin kertomus kohtaa lopultakin Goodbye Despairin
muutenkin kuin Byakuya Togamin osalta, sillä murharetkeläiset lukevat
kansiosta, mitä Hope’s Peak Academyn teljettyjen ovien takana tapahtui
alkuperäisen murhaleikin käynnistyttyä. Tarkkoihin yksityiskohtiin ei
keskitytä, mutta leikin luonne ja sen kääntyminen takapirua vastaan käy
selväksi. Hyvin tuttujen tapahtumaotosten lisäksi aukeamalle on listattu
oppilaitoksesta paenneen kuusikon profiilikuvat, jotka nähdessäni tuli
jotenkin nostalginen fiilis, vaikka THH:n läpäisystä onkin kulunut vasta puoli vuotta.
Oletan pienen präntin olevan loremipsum-siansaksaa.
Menisi turhan monta sivua selittää Junkomukurokällistä.
Nagito tunnistaa heti kuvasta solakamman Togamin ja Hajimekin tajuaa
hämmästyttävän yhdennäköisyyden, joka ei voi olla sattumaa. Tuo sama
Togami oli täällä jokseenkin turpeampana ja kuoli ensimmäisenä. Nagito
toteaa heidän tilanteensa muistuttavan aiempaa murhaleikkiä, mitä
Fuyuhiko ei tajua ollenkaan, sillä koulun opettajat tai viimeistään
virkavalta olisi puuttunut murhailuun.
Ai ”hän” hän?
Peko Pekoyama, rillit ja kaikki.
Kaikkien vuosien ja kilojen jälkeen Togami katsoo yhä samaan suuntaan kädet puuskassa.
Mikään ei estä meitä olemasta Hope’s Peakissa paitsi ehkä logiikka.
Gundham olettaa heidät tänne toimittaneen ja maailman lopettaneen
järjestön olleen vastuussa ensimmäisestäkin murhaleikistä. Mutta sehän
oli vain Junko Enoshiman ja Mukuro Ikusaban eli epätoivosiskosten
käsialaa. Vai olivatko hekin Future Foundationin leivissä?! Nagitoa
harmittaa, kun Togami meni kuolemaan, sillä paksukainen olisi varmasti
tiennyt jotain, vaikka Sonia muisteleekin muistinmenetyksen koskettaneen
heitä kaikkia eli myös Togamia. No ainakin niiden parin kadonneen
Hope’s Peak -vuoden osalta. Hajime muistaa äijän avautuneen hänelle
vanhan rakennuksen keittiössä helvetillisestä menneisyydestään, jonka
Hajime käsittää nyt tarkoittaneen ensimmäistä murhaleikkiä. Kaikki
tuosta eteenpäin onkin pimennossa ja Togami hyvinkin mahdollisesti koki
laitoksen ulkopuolella kammottavia asioita romuttuneessa dystopiassa.
Pitihän jonkun ottaa se haltuun.
Mitäs kiusasit Teruterua lälläslää.
Tästäkin on niin pitkä aika!
Kun Nagito kysyy Monokumalta murhaleikin yhteyttä murharetkeen, karhu
pamauttaa kaiken piilevän kadonneissa muistoissa. Akane kinuaa niitä
vimmoissaan takaisin, mutta Monokuma ei mahda asialle mitään, sillä se
on Future Foundationin syytä. Nagito näyttää raivostuneelta ja Kazuichi
kiroilee turhautuneena vinkuen kotiin, kun niitä laivan osia ei näy eikä
kuulu. Soniakaan ei löytänyt mitään paattiin vihjaavaa koko
huvipuistosta, mutta Hajime muistaa, etteivät he ole vielä käyneet
huvitalossa. Gundham on aivan oikeassa, sillä heidän kaikkien tulee olla
siellä läsnä.
Ne välitettiin jo eteenpäin huutokaupassa.
Ehkä sitten seuraavassa olomuodossa.
Nautin kärsimyksestäsi.
Laivamyymälässä?
Katsoitko merestä?
Monokuma paiskaa eteemme äärimmäisen täkyn, sillä huvitalo sisältää
vissiin kaikki loputkin palkinnot, joita me niin palavasti janoamme.
Hajime hoksaa oppilastietojensakin olevan siellä, mutta tajuaa myös
heidän ajautuvan kohti ansaa elleivät ole jo ansassa, joten sama kai se
on työntyä suosiolla eteenpäin. Hän päättää muiden puolesta ja ehdottaa
suunnaksi huvitaloa. Ansa on mielessä useimmilla, mutta ainakin he ovat
siihen astuttuaan askeleen lähempänä totuutta. Ehdotukseen suostutaan
vastahakoisesti ja Monokuma painuu edeltä virittämään ansaansa, jottei
se tulisi yllätyksenä. Tässä vaiheessa Hajime ei edes välitä ansasta
panikoidessaan uusien mysteerien musertavan painon alla, sillä pian
mysteerejä tulee roppakaupalla lisää.
Toivottavasti niitä ei tarvitse etsiä samaan tapaan kuin pehmokumia.
Jos vihjettä ei löydy, se tarkoittaa sitä, että Hajime on kyvytön.
Olen saavuttanut rajattoman vallan.
Viritä ne ansalangat sitten riittävän kireälle.
Siirryt ihan tahallasi hotellille mättämään Zunzun’s Ambitionia.
Kieltämättä juu.
Säästyn ylimääräiseltä kävelyreissulta huvipuiston poikki ja ehdin
jututtaa kätevästi kaikkia monoveturin äärellä. Vaikka suppeat
privaattikeskustelut ovat kaukana oleellisesta sisällöstä, arvostan
näitä suhteellisen harvassa olevia pieniä hetkiä, kun narratiivinen
lineaarisuus (lineaarinen narratiivi?!) murtuu ja oppilaille voi
erikseen puhua. Hauskasti Kazuichi on yhä vetelät housuissa tulevasta
lokomotiivitransportaatiosta, joka vastannee hurjuudessaan
pikkukaupungin poikki puksuttavaa maisemajunaa turisteille. Monokuma
tulee kertomaan, ettei junan liikkeeseen sisälly
spatiaalis-temporaalisia äkkiliikkeitä ja astumme kyytiin.
Siksi Gundham ryhtyi hamsteroijaksi.
Hänet voi sitoa tuohon ketjuun.
Se vain räjähtää.
Kun juna on körötellyt tunneliin, Monokuman ääni ilmoittaa
turvaohjeista, joita he eivät välttämättä ehdi rikkoa, sillä tunneli
täyttyy unikaasulla ja kaikki menettävät tajuntansa. Mikä yllätys! Olisi
pitänyt arvata.
Väki ei näytä vakuuttuneelta.
Savupommit tarkoittavat ninja-attentaattia.
Hermokaasua, lopputekstit.
Hajime herää hämyisästä paikasta, jota hän luonnehtii tolkuttomaksi,
mikä ei ole välttämättä erityinen saavutus Jabberwock Islandilla. Kun
räikeän epätodelliseen valaistukseen on tottunut, huomaan olevani
leikkipuistossa sisätiloissa ja kaikkialla näkyy mansikkasiluetteja
tapettina. Hän kuulee Nekomarun mölisevän ja muiden heräilevän ryppäänä.
Liukumäet ovat järjettömiä.
Ei ole tervettä nähdä tuollaista heti toivuttuaan.
Aeugh?!
Kaikki ovat ymmärrettävästi ymmällään ja Chiaki nukkuisi mielellään
lisää. Nagito arvaa, että heidät on tuotu huvitalon sisään. Monokuma
katsoo asiakseen tulla toivottamaan heidät mansikkataloon, joka on osa
huvitaloa.
Ehkä tämä kaikki onkin Chiakin unta!
Mustikkatalo on siivouskomero.
Ansanalle esittää seuraavaksi koko mansikkatalon rakenteen kartalta
kaikessa monimutkaisuudessaan. He ovat parhaillaan kolmannen eli ylimmän
kerroksen sisäpuistossa. Portaat vievät alas toiseen kerrokseen, joka
koostuu oleskelutilasta ja viidestä vierashuoneesta, jotka suinkaan
eivät ole identtisiä saati samanarvoisia. Deluxehuone on ääni- ja
ilmaeristetty, perushuone on kaiketi ihan jees ja kökköhuoneessa kaikki
on retuperällä. Huoneiden lukumäärästä ei tullut puhetta, mutta kartan
perusteella oletan, että kökköhuoneita on vain yksi ja noita muita
kaksi. Koska meitä on yhdeksän ja paremmat huoneet näyttäisivät vetävän
kaksi, oletan parhaista lukaaleista äityvän hurja vääntö illemmalla.
Kuitenkin Hajime vetää lyhimmän korren ja joutuu homeiseen
kappadokiamaiseen läävään kärvistelemään.
Silmät sulavat, jos kaikkialla on yhtä kirkasta kuin täällä.
Voin loungailla yöt loungessa.
Ensimmäinen kerros sisältää ei yhtään pahaenteisen Final Dead Roomin,
jota en lähde suomentamaan viimeiseksi kuolinhuoneeksi huonetta tai sen
funktiota näkemättä, mutta paljastaa Monokuma sen verran, että sinne voi
astua koska tahansa, kunhan on perillä valitusta vaikeustasosta. Jaa
että mitä? Lisäksi kerroksesta kulkee mansikkakäytävä valtavan korkeaan
mansikkatorniin. Lieköhän se sitten se kellotorni, jonka numerot olivat
ulkopuolelta katsottuna vähän miten sattuu?
Kuitenkin tuonne astuessa pääsee hengestään.
EXPLOSIONS
Oppilailla on ymmärrettävästi hiukan kysymyksiä, joista mitä helvettiä
nyt taas -tiedustelun eri variaatiot ovat päällimmäisenä mielessä itse
kullakin. Tässäpä siis tämän luvun motiivi: pakoleikki. Hope’s Peak
Academya mukaillen koko huvitalo on täysin ja läpikotaisin suljettu.
Monokuma päästää meidät täältä vasta sitten, kun joku pääsee hengestään.
Ahaa, joten siksi täällä oli tarjolla majoitusta! Siksi saari näytti
olevan ankean tyhjillään, sillä luvun draamahan sijoittuu tällä kertaa
neljän psykedeelisen seinän sisään! Pakka on jälleen totaalisen sekaisin
enkä tajua enää mistään mitään.
Poimitaan mansikoita kesätyönä tietenkin.
ZERO ESCAPE. (tämä niin kerjäsi tätä)
Ne voisi asettaa vierekkäin koskettamaan toisiaan vaakatasoon, jotta olisimme täällä ikuisuuden.
Tapan yhden noista kukista.
Katalan karhun häivyttyä hohottaen Kazuichi änkyttää ja sadattelee, kun
ei muuta voi. Hänellä on tärkeä tehtävä reagoida aina muiden puolesta
ensimmäisenä. Jos hän menee kuolemaan, Nekomaru voi jatkaa perinnettä.
Nagito on yllättynyt ansan suorasukaisesta luonteesta ja Nekomarukin
meni vahingossa nukahtamaan, mitä Kazuichi ei tajua, sillä kakkaäijähän
on nykyään robotti.
Huvitalossa kiroillaan rumasti, kaikkea sitä.
Mana ei riittänyt.
Nekomaru luuli sen toimivan.
Nekomaru kertoo lepotilastaan, jolla lamautetaan hänen kaikki
funktionsa. Sopivasti uninappula sijaitsee korston niskassa, joten
Monokuma olisi aivan hyvin livahtaa unikaasuverhon turvin Nekomarun
taakse painaakseen nappulaa. Unitilan vastalääkkeenä on rinnasta
pärähtävä herätysfunktio, joka lienee sidoksissa siihen radiokelloon.
Arvelen Nekomarun torkkufunktionkin liittyvän jotenkin tulevan tragedian
yksityiskohtiin. Seuraava murhaaja voisi aivan hyvin lavastaa
roboukkelin jollain tapaa syylliseksi loputtomien höpöfunktioiden
avulla. Nekomaru mölisee olevansa tästä eteenpäin varuillaan.
Nyt ymmärrän luvun nimen.
Gundham säälii robotteja, ei ihmispetoja.
Ihan turhaa joku derivointi.
Toivottavasti pääsi kääntyy 180 astetta varotoimena.
Vaikka uloskäynti olisikin suljettu, Chiaki ehdottaa sen paikantamista.
Fuyuhikon kiivas päättäväisyys saa Nagitonkin innostumaan toivosta.
Pelaajan mielestä heidän tulisi tutkia kerrokset pareittain, joten
Fuyuhiko nappaa heti kättelyssä Akanen messiin. Yllättävä veto, sillä
heillä ei luulisi olevan juuri mitään yhteistä. Oikeasti yakuza haluaa
jutella voimistelijalle jostain en edes tiedä mistä. Akane ei pane
seuralaista pahakseen ja kaksikko poistuu puistosta.
Katossa on sellainen vihertaustainen juokseva ukko.
Sitä kutsutaan sydämenlyönniksi.
Come with me if you want to leave.
Fuyuhikoa kiehtoo voimistelu.
EVVK.
Ainakin metri.
Kazuichi kärkkyy neiti Soniaa ja joutuu pettymään karvaasti, kun
Nekomaru ilmoittaa prinsessan jo häipyneen… Gundhamin kanssa. Siinä
toinen yllättävä veto! Hamsteriromanssia ilmassa?! Olisi kyllä oikeasti
kaiken huippu, jos Gundham huutaisi Sonian nimeä deluxehuoneessa.
Hyvä maku Sonialla.
Mekaanikkopiireissä.
Nagito puolestaan pyytää seurakseen Chiakia. Lisää syitä inhota Nagitoa,
joka vain haluaa tutustua tyttöön paremmin. Kazuichi haluaa väkisin
liittyä kolmanneksi pyöräksi, jolloin Nagito tajuaa hänen välttelevän
Hajimea ja pukee Kazuichin mietteet sanoiksi. Silloin aamulla
ravintolassa hehän puhuivat petturista ja Kazuichia vissiin vaivaa yhä
Hajimen mahdollinen petturuus. Kazuichi myöntää vaivoin, ettei
oikeastaan tunne minua luottamuksen arvoisesti. Hajime ei voi kuin
ihmetellä, sillä hehän ovat olleet yhdessä koko ajan, vähintäänkin yli
kymmenen päivää tuomiopäivän laskurin mukaan. Kazuichi vetoaa Mikanin
täydelliseen takinkääntöön ja muistaa, että Hajimehan se ehdotti
siirtymistä huvitaloon. Ei hän oikein Nagitostakaan pidä (kukapa
pitäisi?) ja tuntuu valinnallaan menevän pikemminkin Chiakin seuraan.
Olisi niin kovin ironista, jos Chiaki olisikin se petturi!
Nagito on semmoinen punapillerimies.
Minäkin välttelisin itseäni.
”I don’t even know who I am anymore!”
Kuulosti kivalta paikalta.
Nagito on niin pahuksen hyvä jätkä ja hymyilee vuolaasti.
Kolmikon kadottua jäljelle jää minä ja Nekomaru. Aivan kuin ala-asteen
liikuntatunneilla joukkueen jäseniä poimittaessa eikun. Tosin Nekomaru
olisi silloin se valmentajaopettaja. Mechamarulla on ainakin asenne
kohdallaan, vaikka hän vahingossa Hajimea petturiksi kutsuukin.
Voisin valittaa tästä.
Noilla käsillä voidaan murtautua seinästä vapauteen.
Lähden huutavan mölyapinan kanssa kartoittamaan mansikkamaata
tavoittamattomien salaisuuksien toivossa ja uuden murhan epätoivossa.
Mielessäni pyörii vain yksi ajatus:
Siika way out. #vainkuhajuttuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti