Makoton ja Togamin yhteissaapuminen hissin edustalle herättää muissa
kolmessa huomiota ja Tokossa suoranaista kateutta. Togami on näemmä
minunkin Isäntäni, lälläslää! Tutkimme yhdessä jännittäviä asioita ja
saan kuulla maailman yhteiskuntarakennetta järisyttävistä salaisuuksista
äijältä, jonka yhtiösalaisuuksilla voisi aiheuttaa pienikokoisen
vallankumouksen. Togami ei arvosta muiden höpinöitä ja käskee ihon
umpeen. He odottavat nyt karhua.
Lähennyimme miehisesti.
Paitsi jos on ruuhka-aika.
Ainakin valot sammuivat tuossa ajassa.
Kokonaista kymmenen minuuttia, jossa on yksitoista liikaa. Togami
raivoaa Monokuppaajasta, joka saapuu sopivasti paikalle pelästyttäen
useimmat. Togami ei ole hyvillään, mutta eipä ole Monokumakaan, kun
annamme hänen odottaa. Kaikki eivät ole paikalla, joten oppilaskunnan
täysintunto ei voi alkaa. Eipä täällä ole ennenkään järjestetty
sessioita vajaalla oppilas…tuksella. Monokuma tuumii jo rangaistusta
myöhästelystä, mikäli kaikki ovat samaa mieltä.
Akateeminen kymmenminuuttinen.
Ehkä meidän ei tarvitsekaan mennä oikeussaliin.
Kyokosta moinen ei ole tarpeen. Ooookei. No ainakaan uhri ei voi olla
Kyoko ellei juonessa tehdä tinkiä ja juksata päälle. Pelin parhaillaan
kiinnostavimman henkilön odottamaton paluu saa Hiron tutisemaan. Äijä
kun on satavarma, että kyseessä on haamu. Monokuma kehottaa säästämään
löpinät oikeussaliin, mutta Togami on edelleen rangaistuksen kannalla.
Kyoko ei mielestään rikkonut olematonta sääntöä ja Monokuma myöntää
tytön olevan oikeassa. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö Kyoko
myöhemmin katuisi!
Sinä!
Lemurian poltergeistit ovat perässä.
Sitä yhtä pienellä präntillä.
Tuomariotson hoputettua meidät hissiin jäämme vielä kuppaamaan Kyokon
luokse. Aoi on iloinen Kyokossa pihisevästä hengestä, Togami on
suunnilleen sitä mieltä, ettei paluu välttämättä heidän elämäänsä
helpota ja Hiro on yhä kauhuissaan. Toko keskittyy lähinnä seuraamaan
Isäntäänsä ja äksyilemään Hirolle.
Hyppää sinä hissikuiluun.
This Gus discussed his disgust with this gust on the discus.
Muiden siirryttyä hissiin jään kahden kesken Kyokon seuraan. Makotolla
olisi kysyttävää. Tässä vaiheessa peliä Kyokon luulisi vastaavan
muutenkin kuin kolmella pisteellä, koska Makoto on ollut niin paljon
mukana Kyokon omissa seikkailuissa, vaikkei uusimmalle päässytkään.
Kyoko kertoo käyneensä tutkimusmatkalla asuntolan toisessa kerroksessa
ja selvinneensä ongelmitta, sillä sinne ei ole pystytetty lainkaan
valvontaa. Olisikohan niin, että meidän ei ollut koskaan edes tarkoitus
päästä sinne asti? Kyokolta meni ruumisilmoitus ihan ohi, mutta
palattuaan valvontapiiriin hän kyllä kuuli kuulutuksen oikeudenkäynnistä
ja käväisi pikaisesti rikospaikalla hankkimassa enemmän johtolankoja
kuin kaikki muut koskaan. Mutta mistä Kyoko tiesi, mistä huoneesta
ruumis löytyisi? Hmmmmmm!
Reality-studion kulissien takana.
Välillä olisi hauskaa, jos Kyoko olisi kaikesta pihalla.
Makoton arvaus Mono-avaimen käyttökohteesta on väärä, sillä Kyoko taisi
varastaa kansliasta (tai jostain muualta) muutakin: Monokuman salaisen
työkalun, joka avaa kaiken paitsi Hope’s Peakin syvimmät salaisuudet.
Kyokon tarina tiivistyy yllättäen totuusluodiksi ja Aoi huutaa meitä jo
hissikoriin. He voivat jatkaa tästä sitten oikeudenkäynnin jälkeen, kun
pahin on ohi. Kyoko luonnehtii tulevaa koettelemusta omalla kohdallaan
kaikkein keskeisimmäksi, mikä herättää Makotossa kysymyksiä. Tosin
mikäpä seikka tässä sekasotkussa
ei herättäisi kysymyksiä?
Dynamiittia?
Oli jo aikakin.
Kori kolistelee kolkosti kohti kaikkein kauheinta (helvetin lonkalta
tulevat allitteraatioyritykset) syvän hiljaisuuden vallitessa ja maailma
peittyy epätoivon kuulaaseen valoon, joka pelkistyy kiistelylieriössä
ällöttävän värikkääksi neliömosaiikiksi. Onpa taas oikeussalia
retrosisustuksella paiskattu. Monokuma ei suo meille kaskuja saati
sitten kettuilua. Totuuden verho avautuu viidennen kerran… eikä minulla
ole aavistustakaan, mitä tässä tulee käymään. Tai no on minulla nyt
kirjoitushetkellä tiettyyn pisteeseen asti, mutta eletäänpä nyt
menneessä.
Jos tämä jatkuu ikuisuuksiin, Makoton kuvailut leviävät käsiin.
SILMÄNI
Verrattaen nopeastihan tämä tuli.
Hiparit käytännössä tuplaantuvat, en valita. Vaikka haaste toki katoaakin tyystin, mutta se ei ole tärkeää.
VIIDES OIKEUDENKÄYNTI
Kun kertaukset on kerrattu eikä Aoi aio tehdä hattutemppua tietämällä jo
whodunnitin, Togami aloittaa uhrista. Tämä kun on ensimmäinen kerta,
kun kyseinen ilmeisen tärkeä seikka ei ole tiedossa. Hiro on ihan varma
Kyokon kuolemasta. Pömpelissä seisoskelee katala huippukehittynyt
kummitus! Togamilla ei oikein maltti pidä naurettavassa pelleilyssä,
joten Makoto summaa, että heidänhän tulee vain selvittää, ettei ruumis
kuulu Kyokolle. Tämä käy ilmi monivalintapalikkatestistä, jonka
epäuskottavan ja humoristisen vaihtoehdon seasta pilkistävät hanskat.
Joku Jane Doe.
Lemurian kaksoisolento kelvannee selitykseksi.
Lemurian aaveteknologia ei kestä päivänvaloa.
Tämä on tärkeää.
Togami tokaisee, että ehkä jonkun tulisi selittää, miksi Kyoko käyttää
hanskoja ja tekee sen itse, kun Kyoko niin kauniisti pyytää. Togami
kertoo muillekin Monokuman jakamasta synkästä arpisalaisuudesta, johon
Kyoko ei kommentoi. Aoi muistaa, ettei ruumiilla ollut hanskoja. Hiro
ehdottaa niiden lakanneen olemasta jälkiräjähdyksessä eikä ole
vakuuttunut haamun huiputusyrityksistä.
Jos ei pidä hanskoja, joutuu murhatuksi.
Asiasta jatketaan debatissa, jossa huomasin heti hienovaraisen
vaikeuspiikin verrattuna aiempiin sessioihin, sillä jo alussa eteen
paiskataan kolme totuusluotia, joista valita se oikea. Tämä pätee itse
asiassa useimpiin debatteihin. Helppoa tämä on joka tapauksessa, kun
Hiron hanskaväite kumoutuu tekokynsillä. Makoto järkeilee, että noin
pitkät kynnet olisivat tuskallisia hanskoissa. Lisäksi käsiensä jäljistä
tietoinen Kyoko tuskin pitäisi tekokynsiä minkäänlaisena neitimäisenä
statussymbolina. Hiro murjaisee naisten olevan mutkikkaita otuksia,
mutta Aoi ei malta olla heittämättä väliin, ettei Hiro tiedä naisista
mitään. Kyoko antaa Togamin käskystä selityksen käsineilleen. Ne on
räätälöity hänen kätösiinsä, jotta ne eivät olisi tiellä. Feikkikynnet
eivät mahtuisi sisään.
Heti altaan syvään päähän sementtisaappaat jalassa.
st’ve be es on ihan selkeä ristiriita.
OZin viimeinen jakso muistetaan yhdestä sanasta. Kreivi.
Sormenpäissä voisi olla luukut kynsille.
Lemurian naiset ovat verrattaen yksinkertaisia, jotta heidät voi uhrata tulivuoreen.
Mestaririkolliset eivät jätä sormenjälkiä.
Kyokon elollisuuden tulisi olla nyt selvää. Togamikin vaikuttaa
turhautuneelta. Niin hän aina, varsinkin Hiron hölmöillessä. Kuka sitten
tapettiin? Se selviää seuraavassa debatissa tai viimeistään sen
jälkipyykissä. Vaikka Toko tuumiikin tunnistamisen olevan mahdotonta
kärventymisen vuoksi, Makoto tarttuu Aoin oranssiin lankaan
kämmenselkätatuoinnin voimin, sillä ruumis on tunnistettavissa sen
avulla.
Lemurian bruttokansantuote.
Luovutan.
Jos peli olisi From Softwaren käsialaa, muut pelaajat lähettäisivät invaasiohäiriöviestejä.
Koska kaikki tämän paikat vainajat ovat kokeneet tuon, en pidä tätä kummoisena uhkauksena.
Tatuointikuviosta keskustellaan ja Tokokin kommentoi jotain vähemmän
romanttista ja enemmän sadomasokistista, mutta nappaan valikosta
todisteeksi Mukuro Ikusaban profiilin, jossa kerrotaan sen toisen
mysteerineidin liittyneen Fenrir Mercenary Corpsiin. Togami jatkaa
kertomalla, että ryhmän jäsenet saavat Fenrir-tatuoinnin kehoonsa.
Such doge. Very wow.
Välillä Tokokin naurattaa.
Hear me roar!
Koska Fenrir ei soittele Aoin kelloja, eläinyhteys tongitaan Makoton
alitajunnasta yllättävän helpossa hirsipuugambiitissa, jossa on
kokonaista neljä kirjainta. Melkoinen antikliimaksi verrattuna pitkiin
tai moniosaisiin sanoihin, mutta ainakin kirjaintahti vaikutti
aavistuksen tiiviimmältä tai yritän puolustella pelin päästämistä
helpolla. Koska Fenrir on susi, Toko pätee taustoittamalla Ragnarökin
Sutta, tuota Lokin ja naisjättiläisen pentua. Eikä edes takeltele kovin
paljoa. Hirokin on vaikuttunut, kun tyttö toteuttaa äärimmäisyyttään
käytännössä. Melkoisen äärimmäistä todellakin, ihan Wikipediastakin
löytyvät norskimytologian perustiedot!
BOLD?
WOLÆ?
Olipas haastava pulma.
Toko tietää, koska käytti Fenririä erään romanttisen tarinansa päähenkilönä.
Lemuriassa kirjallisuustähteyteen riittää, kunhan kirjoittaa nimensä oikein.
Makoto vahvistaa, että ruumiin kämmenselässä lojui ex-fenrirläisen
mustesusi. Näiden tietojen perusteella uhrin on oltava Mukuro. Aoi ehtii
älähtää väliin ihmetellen, että siinäkö se takapiru sitten menikin,
mutta sitten Monokuma varastaa show’n julistaen, että he todellakin ovat
tulleet tänne selvittämään Mukuro Ikusaban murhaa. Joten siinä se…
ellei tuomari valehtele. Tokokin ihmettelee takapirun kuolemaa, mutta
Togamista he kaikki olivat Mukuron takapiruilun suhteen väärässä. Aoi
kommentoi äärimmäistä epätoivoa, mutta Togamista sekään ei täsmää, sillä
sille on vain yksi lähde. Sen he kuulivat Makotolta, joka kuuli sen
Kyokolta. Oliko Kyoko siis väärässä? Kaikkea sitä. Mukuron profiilissa
ei lukenut mitään äärimmäisestä epätoivosta, vain äärimmäisestä
sotilaasta.
Minä kun luulin, että olemme Sayaka Maizonon murhaajan perässä.
Yleisö vaatii sitä.
Mutta myöntääkö Togami olleensa väärässä?
Aoi ihmettelee, kuka kumma Mukuro Ikusaba edes oli. Nytkin hän oli
näkymättömissä ja ilmestyi vain kuolemaan. Toko analysoi asiaa
kirjallisilla konventioilla, sillä tärkeiden hahmojen kuolemat ovat
paljon yksityiskohtaisempia. Togami toteaa, että jos Mukuro ei ollut
tärkeä, sitten uhri olisi samalla mitättömällä viivalla meidän muiden
kanssa: ottamassa osaa murhaleikkiin. Kun Hiro, Toko, Togami ja Kyoko
ovat spekuloineet ja riidelleet takapirun ja rehtorin identiteetistä,
Monokuma puuttuu peliin tuohtuneena. He ovat täällä selvittämässä
Mukuron murhaa, eivät mitään muuta. Tästäkin huolimatta Togami paiskaa
ultimaattuminsa karhun kasvoille, mutta Monokuma ignoroi uhkailua
parhaansa mukaan ja käskee keskittymään siihen hemmetin murhaan.
Tuota kutsutaan joskus ironiaksi.
Vieläkin suututtaa, kun A Song of Ice & Firen kuolleille sivusivusivuhahmoille ei uhrattu sivun sivua.
Äärimmäisyys jokseenkin paljasti.
Luota minuun. Tiedän mitä teen.
Täytteiden piekseminen sinusta tulee heti toisena.
Kuitenkin olet adoptoitu.
Tyhmä typerä ääliökarhu haiset pahalle hyi no nii suutu jo NO NII.
Monokuman puheiden perusteella Togami olettaa, että sekä uhri että
murhaaja on peräisin heidän joukostaan. Hiro ehdottaa innoissaan, että
jossain piileskelee seitsemästoista oppilas. En olisi yllättynyt. Kuten
Monokuma onkin jo Makotolle ja Togamille kertonut, täällä on yhteensä
kuusitoista oppilasta. Muut pälyilevät epäilevästi toisiaan, mutta
Togami tietää, ketä syyttää. Ehkäpä Makotokin tietää. Aivan, Makotolla
ja Kyokolla ei ole selkeää alibia. Togami selittää käyneensä yöajan
kynnyksellä puutarhassa, jossa ei ollut ruumista. Murha tapahtui siis
joskus tämän jälkeen, ja tuolloin Hiro, Toko, Aoi ja hän olivat
liikuntasalissa. Kyoko kuulostaa yllättyneeltä, kun ei tiennytkään (tai
ei väitä tietävänsä) nelikon olleen purkamassa Monokumaa. Togamin
selityksen jälkeen hän ymmärtää, miksi häntä ja Makotoa syytetään.
Student body kuulostaa ihmistuhatjalkaisen akateemiselta sekvenssiltä.
17. kolossi ei piileskele Lemuriassa, turha edes yrittää spekuloida.
Nyt on haastetta.
Eikä tuomari ole yhtään katkera.
Kiikissä ollaan.
Makotollakin olisi sanottavaa alibeista, sillä heidän tulisi selvittää,
milloin murha tapahtui. Togami suostuu jatkokeskusteluun, joskin
vastahakoisesti. Puutarhassa kellonajoista intoillut Hiro arvelee
olleensa alkuyöstä puutarhassa Togamin kanssa jotakuinkin
iltakymmeneltä. Toinen ajallinen ääripää päätellään ruumiin
löytöhetkestä. Hiro muistaa Tokon hakunhakureissun, joka Makoton (ja
minun) mielestä tapahtui aamuyhdeksältä. Eli iltakympistä aamuysiin on
pimeää aikaa, jolloin tapahtui pimeitä asioita. Varsinkin Makotolle,
joka simahti ennen yöaikaa. Aoi muistaa tavanneensa hänet puoli
kahdeksalta ruokasalissa eli Makoton alibiton aika kaventuu
puolellatoista tunnilla. Protagonisti järkeilee itsekseen, että hänen
tulee todistaa muille, ettei murha tapahtunut tuolloin. Milloin siis
ruumis päätyi puutarhaan?
What time? Murdertime!
Tärkeämpää on selvittää, millä aikavyöhykkeellä Lemuria sijaitsee.
Melkoinen suoritus, kun en ole nähnyt kelloissa viisareita.
Liikaa numeroita, menee monimutkaiseksi.
Debatissa paiskotaan ajankohtia sinne tänne ja valkokohinassa ruudulle
tuupataan vielä lisää lukemia, mutta hämäys piilee siinä, että
keskustelu on käytävä kertaalleen läpi, jotta Makoto saa koottua
mielessään oikean totuusluodin pointin. Tässä ajetaan takaa
erehtymätöntä sprinklerijärjestelmää, jolla todistetaan, että puukko
heilahti paljon iltakymmentä myöhemmin. Sprinklerithän pärähtävät
kastelemaan koko maailman puoli kahdeksalta eli jos ruumis olisi ollut
paikalla sitä ennen, se olisi kastunut litimäräksi.
Tässä vaiheessa on tunnustettava, että kirjoitin sprinkerl… sprinke…
sprinklerin luvattoman monesti väärin. Aiemman virkkeen esimerkit ovat
autenttisia.
Kiva tietää kolmelta aamuyöstä.
Iltakymmeneltä seuraavana päivänä.
Toko änkyttää, että ruumishan oli litimärkä eikä usko selityksiäni
siitä, että ruumis kyllä kastui mutta ei sprinklerien vuoksi. Koska
vastustajani on jokseenkin mielisairas hurueukko, tartun hänen nahkeaan
käteensä ja vien hänet jo toistamiseen tanssilattialle, vaikka oikeasti
haluaisin vain kuolla epämiellyttävän kokemuksen vuoksi. Minä kun
luulin, että kutakin henkilöä vastaan luotiaikataisteltaisiin vain
kerran. Meni diskohuuma sentään kerralla läpi, vaikka aluksi hämäännyin
kovasti, kun taustalla Toko lähti mekko edellä kieppumaan hitaasti
akselinsa ympäri.
En ymmärrä ilmansuuntajuttua.
Toivottavasti ei märkä minkään tuhman seikan vuoksi.
En ymmärrä tätä juttua.
I am the liar’s nation, oh yeah
I am the undisputed god, oh yeah
I am the maggot’s muscle, magnet missile, your mother’s pisshole
Magnifishit, master of it all, oh yeah, oh yeah
Tokon puolustukseksi sanottakoon se, että hän lenteli ilmojen halki ja
kenties käväisi kanveesissakin Makoton sammuttaessa roihuavaa raatoa.
Vesisangollinen märkää nestettä (maito) paiskattiin ruumiin
yläpuoliskolle. Alapuoli jäi kuivaksi, mikä olisi järjetöntä, jos koko
ruumis olisi jäänyt sprinkleriryöpytykseen. Toko tyytyy jupisemaan
omituisia Aoin suureksi kuvotukseksi ja oikeudenkäynti jatkuu, kun tämä
on sillä selvä. Nyt lienee vahvistettu, että koulussa murhattiin puoli
kahdeksan jälkeen mutta ennen yhdeksää. Aoin ja Hiron päättelyn
perusteella Makotolla on kuin onkin alibi.
Sisältäkin?
Mitä nyt taas.
Sillä välin Togami grillasi.
Onko tämä Lemurian virallinen kanta?
Kyokolla ei ole alibia, kuten Togami sangen tarpeettomasti toteaa.
Makoto ei ajatuksissaan millään usko hänen olevan murhaaja. Kyoko vain
kommentoi, että mikäli häntä äänestetään ja hän kuolee, koulun mysteeri
jää selvittämättä. Varmemmaksi vakuudeksi hän lisää, ettei tietenkään
ole murhaaja. Ei hänellä ole siihen mitään syytä. Tämä on vain takapirun
ansa. Monokuma vain nauraa syytöksestä ja kehottaa olemaan haaskaamatta
aikaa. Togamin käskystä hän toki vaikenee.
Kyoko selittänee kaiken kolmella painokkaalla pisteellä.
Kyoko onkin koulun mysteeri!
Muuten vaan tapan.
Onhan sinua jo useasti syytetty.
Togamin mukaan Kyokolla oli motiivi murhaan, sillä tämä uskoi Mukuron
olleen äärimmäinen epätoivo; toisin sanoen takapiru, jonka
epätoivoagenda lienee tullut tässä vaiheessa varsin selväksi. Tässä on
vain sellainen virhe, että Mukuro ei olekaan mikään takapiru ja Kyokon
murhatempun vuoksi he ovat taas täällä kinastelemassa. Kyoko vierittää
syyn takaisin Makoton niskaan, sillä sankarimme alibi ei riitä.
Sprinkleriväite ei kokonaan selitä murhan ajankohtaa, sillä on eräs
keino, jolla ruumis selvisi ilman tipan tippaa. Togami on pelkkänä
korvana.
Togami saa kaiken kuulostamaan ilkeältä.
Entä onko tämä Lemurian virallinen kanta?
Minä niin luotin sinuun.
Selkä, tapaa puukko.
Sateenvarjo?!?!
Ruumiin peittänyt esine ei kummempia arvuutteluja tarvitse. No mutta
tietenkin, siihen vajan pressuunhan Mukuro käärittiin. Jotain tällaista
arvelinkin. Kyoko kertoo, että ruumista syleilevä puoli pysyi
putipuhtaana, kun taas vastapuoli sotkeutui keinosateesta. Togamin
kysyttyä tappajan näkemästä vaivasta Kyoko lisää, että tempun
tarkoituksena oli ilmeisestikin saada meidät väärille jäljille murhan
ajankohdasta. Aivan kuten Makoto juuri yritti. Syytetty ei käsitä, miksi
Kyoko on sotajalalla häntä vastaan, mutta alkaa sitten pyöritellä
pressua ja ruumista mielessään. Jokin ei nyt täsmää.
Dŵr Budr
Jotta ei tule kukkahattuvalituksia märästä t-paidasta.
Mut… mut…
Äkkiä! Tapa itsesi!
Debatissa Makoto tarttuu Hiron epäkohtaan pressun puolittaisesta
puhtaudesta. Miksi ihmeessä pressun puhtoiseen puoleen ei tarttunut
verta? Ennen kohtalokasta räjähdystähän he selvittivät veren olleen yhä
märkää. Hiro ehdottaa murhaajan pesseen pressun, mutta Togami olisi
murhaajan pöksyissä pessyt koko pressun eikä vain yhtä puolta.
Body Movin’
Lemuriassa lika on harhaa.
Kuivui sitten räjähdyksessä.
Lemurialaiset tietäisivät.
Kyoko tarttuu verikeskusteluun, sillä hänellä on villi ehdotus, jota en
ollut ottanut huomioon ja joka selittää täydellisesti erään irrallisen
totuusluodin. Uhrin veri saattoi hyvinkin olla huijausta. Kyokon teorian
mukaan tappaja töhri pressuttelun jälkeen ruumiiseen verta, joka ei
ollut peräisin uhrista. Hirolla on sinänsä pätevä veikkaus sairastuvan
veripussien hyödyntämisestä, mutta Kyoko ei ole samaa mieltä. Vastaus
löytyy puutarhasta, pelillisellä metatasolla totuusluotivalikosta.
Camo Index vähintään 90 %.
Hope’s Peakin yössä tapahtui kaksi murhaa. Mukuron lisäksi puutarhassa
teurastettiin viaton kana. Hiro ja Aoi ottavat tiedon raskaasti vastaan.
Joku ihminen nyt vielä menee, mutta eläimiin vedetään raja.
Toivottavasti Danganronpa saa Anti-Animalia -palkinnon! Eikun siis. Kana on kuitenkin kadonnut, joten tässä sille synkkä selitys.
Syödä elävältä, mitä nyt taas.
Vaikka aukkoja paikataankin urakalla, löytää Togami yhden lisää. Veren
olisi pitänyt valua maahan ruumiin ympärille, mutta nyt vain uhrin
valkotakissa on punainen (tai teknisesti vaaleanpunainen) tahra. Kyoko
ehdottaa, että takkiin roiskittiin hurmetta etukäteen. Kuten kuvasta
viimeistään nyt tajusin, Mukuro ei näytä varsinaisesti pukeutuneen
takkiinsa, ei ainakaan hihojen perusteella.
Joten voisi sanoa, että ”the coat was coated in blood.” Heh. Ehheh. Menen pois.
Näyttää kuin pää olisi kääntynyt 180 astetta.
Koska Aoi on ulalla ja minäkin lievästi kujalla perättäisistä
paljastuksista, Kyoko kertaa avuliaasti ja pelastaen oman nahkansa, mitä
tuolloin todennäköisimmin tapahtui. Hope’s Peakin asukasluku putosi
yhdellä ennen sprinklereitä. Ruumis ei kastunut sadetussessiossa pressun
vuoksi. Kun tappaja palasi hakemaan pressun, hän sonnusti ruumiin kanan
verellä sotkettuun takkiin. Koko hämäyksen tarkoituksena oli saada
meidät ajattelemaan murhan tapahtuneen sprinklereiden jälkeen eli puoli
kahdeksan jälkeen.
Ei nukuta siellä, söpöliinityhmeliini.
Pakko olla viides luku, kun on niin ovelaa meininkiä.
Aoi kysyy vielä tappajan paluusta rikospaikalle sprinkleröinnin jälkeen.
Kyokosta tappaja sai hämäyksensä tehtyä suhteellisen nopeasti ja kysyy
puolestaan Aoilta, kulkiko hän Makoton kanssa samaa matkaa ruokasalista
liikuntasaliin. Muistan seikkailleeni omin päin tämän hurjan välimatkan.
Pahus. Minähän olisin voinut käväistä tässä välissä yläkerrassa
sotkemassa juttuja! Aoikin ehkä, periaatteessa.
Olisi voinut pysyä siellä niin olisi saanut ilmaisen suihkun.
Kävin, öh, asioilla.
Makoto tajuaa lirinsä alibin natistessa liitoksistaan, mutta ainakin
saan vetoapua uudesta totuusluodista, jossa ruumishämäystä voidaan
käyttää todisteena tulevia väitteitä vastaan. Vaikka paljastuksia on
…paljastunut, emme ole päässeet mihinkään. Makoto ja Kyoko ovat yhä
vailla alibia.
Minä se olin koko ajan, vähän misantrooppi olin ja uusnatsikin vielä.
Ei voi järkeilyä perustaa ääneen.
…white jacket on the body. This jacket had previously been treated
with blood to make it look like the corpse had been wearing it.
Hiro melkein heittää kolikkoa, kunnes Aoi muistaa erään hiiltyneen
puukon, joka ei varsinaisesti nosta Makoton pisteitä kohisten. Hiro
muistaa Monokuma-kansiosta puukon läpäisseen Mukuron ruumiin ja yhtäkkiä
he muistavat muutakin ruokasalin taannoisesta keskustelusta. Toko
älähtää, että puukko päätyi Makoton haltuun. Makoto tietää kyllä sen
varsin hyvin eikä varsinaisesti peittele asiaa, koska hänkään ei oikein
tiedä, mitä hänen huoneessaan tapahtui yöllä. Ehkä hän onkin tappaja.
Hiro on ainakin tuhatkaksisatavarmasti vakuuttunut, mutta totuus
selvinnee debatissa. Tai jos ei selviä niin ainakin lähestyy,
hiiitaaaastiiiiii.
Höpsismillä hautapaikka Lemuriasta.
Se on kuulkaa ihan teidän vika!!
Murhabulismia.
Lemuriassa ollaan varmoja vasta 20 000 %:ssa.
Sano että murhaaminen on tyhmää ja et ole murhaaja. Menee läpi.
Uusinta totuusluotia päästäänkin hetimmiten hyödyntämään, sillä Hiron
väittämä puukon kuoliniskusta ei pidä paikkaansa. Sekin oli hämäystä.
Hiron vastusteltua Makoto pyytää heitä muistelemaan, sillä verinen
valkotakkihan ilmestyi Mukuron päälle vasta kuoleman jälkeen. Siinä
samalla puukko oli survottu ruumiiseen. Hiro syyttelee Makotoa
useammasta puukotuksesta, joista se ensimmäinen oli kuolettava, mutta
tämän ammun seulaksi Monokuma-kansion tiedoilla. Puukotusjälkiä on vain
yksi. Hirolta pääsi tuollainen mitätön yksityiskohta unohtumaan.
Puukolla siis peiteltiin todellista kuolinsyytä ja räjähdyksellä
hävitettiin loputkin todisteet, jotta vain puukkoon keskityttäisiin.
En arvosta häiriöviestin vihjailevaa fonttikokoa.
En arvosta lemurialaisten lähettämiä tekstiviestejä murharealityyn.
Ainakin veri pukee ruumista.
Lemuriassa puukotetaan ilman syytä kolmesti, koska se on paikallinen tapa.
Noin paljon jäi todisteita, kuinka kehnoa.
Kun räjähdys tuli puheeksi, Aoi haluaa sillekin selityksen. Togamin
irvailtua ja Hiron heitettyä lepakonkakkahulluja teorioitaan selitys jää
Makotolle. Ne pomminsirpaleet. Monokumasta revitty pommi päätyi Mukuron
luokse ja teki hänestä sotkua. Onkin tyystin eri asia, kuka pommin
lopulta kiikutti paikalle. Siitä ei keskustella ainakaan toistaiseksi,
kun Togami iskee hampaansa Kyokoon, joka taatusti hyötyisi eniten toisen
alibittoman lavastamisesta.
Siksi Lemuriaa ei koskaan löytynyt.
No mutta olet brunette.
Tatuoinnissa oli räjähde.
Ja taas mennään.
Mutta mikä sitten tappoi Mukuron? Sen Makoto haluaa tietää ennen kuin
Kyokon pää tuupataan pölkylle ja ennen kuin meidät muut mahdollisesti
teloitetaan väärästä valinnasta. Koska Aoikin kiinnostuu mysteeristä,
Togami suostuu jatkamaan debatin ihmeellisessä maailmassa. Oransseja
kohtia on jopa viisi kappaletta ja yksi niistä tulee yhdistää toiseen,
joten tässä on teoriassa runsaasti muuttujia, mutta vain yksi niistä käy
järkeen. Kun Hiro on kaivanut kansiosta tiedon Mukuron kuuppaan
kohdistuneesta tällistä, se sopii kovasti Togamin epäilyksiin
kuolettavan tällin luonteesta, koska Mukuro todellakin kuoli iskusta
takaraivoon. Hiron mainitsemat kaikki muut haavat ovat kansion mukaan
ikivanhoja, joten muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Elämän päättyminen.
Lemuriassa takaraivolyönnillä tervehditään.
En minä mitään ole sanonut.
Liittyykö Lemuria tähän?
Tappotyökalua luonnehditaan kansiossa tylpäksi metalliputkimaiseksi
esineeksi, jonka Hiro arvaa vajan hakuksi, mutta Toko ei oikein usko
tuohon ja jää riitelemään samanlaisen pölvästin kanssa. Hakun
heiluttelun aiheuttamat vauriot käyvät oikein yksityiskohtaisiksi
kallonmurskajaisiksi ja kiista kovin henkilökohtaiseksi, kunnes Togami
menee asiaan. Hehän jo tietävät murhavälineen. Tai ainakin hän ja Makoto
tietää.
Metalliputkella lyötiin.
Lemuriassa murhataan nurinkurisesti.
Genocide Jill ainakin tietää näistä asioista.
Dialogia Tokon kirjoista.
Lemurialaista yhteenkuuluvuutta.
Mukuro sai titaaninuolesta, mutta koska yksi titaaninuoli ei ole
tarpeeksi uskottavaa, sen kaveriksi saadaan yhdeksän nuolta lisää.
Olinpa taas sokea. Nythän kaikelle on looginen selitys paitsi… no… kaikelle.
Arvasin ratkaisun juuri ennen debattia, mutta oikeana totuusluotina
toiminut verinen jeesusteippi kumoaa Aoin ihmettelyt yksittäisen nuolen
ohuudesta. Nuolet jesaroitiin kunnioitusta herättäväksi titaanikimpuksi,
jossa oli kylliksi massaa hengen poistoon. Toko kirjaviisastelee
verraten nuolisumppua Aisopoksen tikkufaabeliin, jossa joukossa on
voimaa.
Monokuman tili on murhaava.
Peli johdattelee väärään vaihtoehtoon.
Ratkaisu kutistumassa kovaa vauhtia.
Haluaisin nähdä jousen tälle hirvitykselle.
Tobacco in the bleachers bright confetti everywhere (Wheeee!)/To celebrate the influx of the topiary bears
Koska sekä titaaninuolet että jesariklöntti löytyivät dojon
säilytyskaapista, Togami syyttää voitonriemuisesti Kyokoa, joka väittää
ihan pokkana, ettei ole edes käynyt dojossa. Togami toteaa ivaa tihkuen
toisin. Hänellä ja Makotollahan on todisteita. Makoto on monta kertaa
suostunut jatkamaan Togamin johdatteluista, mutta nyt hän empii. En kai
suotta aio suojella murhaajaa? Togamin mukaan sellainen johtaa vain
joukkohautaan ja käskee esittämään ehdottomat todisteet Kyokon
dojoilulle. Totuusluodeistahan se todiste löytyy. Kaapin avain.
Ei kai taas!
Yritin olla näkemättä sinua siellä luvun alkupuolella.
Tämä on kai sitten sellainen Tukholman syndrooma.
Sinne jäi kolme pistettä johonkin.
Kyoko hämmästyy kuullessaan avaimen löytyneen hänen huoneestaan, mutta
Togamille ei mene tuollainen alkuunkaan läpi. Olematon alibi, selkeä
motiivi ja Makoton selkäänpuukotusyritykset todistavat, että Kyoko on
syyllinen. Parasta luovuttaa jo. Togami ei ole lainkaan tyytyväinen, kun
Makoto haluaa puhua. Oikeastaan hän haluaa kysyä erästä asiaa
syytetyltä. Mitä Kyoko touhusi hänen huoneessaan keskellä yötä?
Yllättävää, eikö vain?
No ei sitten, pöh.
Olen niin ihastunut…!
Nyt kun mielessä kävi kuvatekstiä miettiessä Alienin chestburster, en tiedä miten tämän kuvan epänäkisi.
Uuh.
Näköjään minulla on hemaisevan kolea suojelusenkeli. Häkeltynyt Makoto
miettii, että pelastusoperaatioon sännännyt Kyoko kenties tappoi
hyökkääjän puolustaakseen häntä. Kärsimätön Togami sotkee ajatukseni,
sillä löpinät voidaan lopettaa lopun ollessa käsillä. Sen Kyoko vielä
erittäin painokkaasti sanoo, että heidän ei pidä tehdä tätä virhettä.
Togamin jos kenen pitäisi tietää, että hän on syytön.
”…and I will be the creator!”
Vain tappaja sanoisi noin!
Kummallisen toteamuksen merkitys paljastuu debatissa, jossa katseet
kääntyvät Kyokosta Togamiin. Pointtina on päästä perille siitä, että
Kyokolla ei ole ollut minkäänlaista pääsyä omaan huoneeseensa, koska
luvunhan alussa hän joutui luovuttamaan avaimensa Togamille. Kyoko ei
olisi voinut viedä kaapin avainta kämppäänsä.
Todisteita syylle, melkoista.
Onpas totuusluoti ylivalottunut.
Ympyrä sulkeutuu.
Olisit avannut ovesi kaapin avaimella, DUH!
Togami myöntää virheensä, mutta nyt Makotolla on edessään todellinen
näytön paikka. Hän nimittäin havaitsi ilmiselvän ristiriidan ja valheen
Kyokon kertomuksessa. Kyoko ei valehtele koskaan, eikä Makoto käsitä
tällaista käytöstä. Makoto silmäilee vaiteliasta syytettyä ja yrittää
ymmärtää häntä. Tunteeko tyttö itsensä uhatuksi? Sanoiko Kyoko jotain,
joka hujahti kaikilta ohi? Mitä ihmettä? Takaumassa Kyoko vannottaa,
että koulun mysteeri jää ratkaisematta, jos hän kuolee takapirun
masinoimaan ansaan. Makoto jää pyörittelemään toviksi takapirun ansaa
epäröivässä mielessään. Onko Kyoko nytkin oikeassa? Mitä ihmettä Makoton
tulisi tehdä? Mitä minun tulisi tehdä? Jos uhri oli Mukuro ja tappaja
oli Kyoko, mitä Kyoko oikeasti tietää tästä kaikesta? Vain Makoto tietää
Kyokon juuri valehdelleen silmät päästään. Vain hän voi julkistaa
valheen. Mutta keneen täällä luottaisi, jos ei Kyokoon?
Kyokon sanat eteenpäin astelemisesta ja Hope’s Peakin arvoituksen
ratkomisesta kaikuvat Makoton rakoilevassa ajukopassa, kun hänelle
esitetään kolme vaikeaa vaihtoehtoa ilman aikarajaa. Makoton ja minun
tulee päättää tässä ja nyt, käräytetäänkö Kyoko valheesta, annetaanko
pienen totuuden lipsua kätösistä suuremman totuuden vuoksi vai
juostaanko karkuun. Ei mitään kiirettä, Makoto.
???????????????????????????????
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti